Pienituloiset miten teillä näkyy pienituloisuutenne?
Mietin tässä että meillä se ei näy oikein muuten kuin ettei ole varaa ulkomaanmatkoihin. Miten se teillä näkyy?
Kommentit (86)
Ehkä siinä ettei shoppailla, eikä osteta mitään turhaa. Vaatteita on vähän, mutta ne ovat laadukkaita. Ruoasta ei tingitä. Asutaan hyvin ja matkustellaan pari kertaa vuodessa.
Minä tienaan 1500 kuukaudessa käteen, mies noin 3000. Lapsia ei ole.
Meilläkin juuri tuo, että ei ole varaa matkustella ulkomailla mutta ei myöskään kotimaassa. Arjen luksus puuttuu, ei juuri käydä elokuvissa tai esim. kylpylässä, Meillä olisi tarvetta toiselle autolle mutta siihen ei ole rahaa. Myöskin lapsille joutuu usein sanomaan, että nyt ei voi ostaa koska heidän pyytämänsä asia on liian kallis. Pienituloisuus näkyy myös syömässämme ruuassa, jos rahaa olisi enemmän, söisimme paremmin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:18"]
Ehkä siinä ettei shoppailla, eikä osteta mitään turhaa. Vaatteita on vähän, mutta ne ovat laadukkaita. Ruoasta ei tingitä. Asutaan hyvin ja matkustellaan pari kertaa vuodessa. Minä tienaan 1500 kuukaudessa käteen, mies noin 3000. Lapsia ei ole.
[/quote]
No teitä on kyllä aika vaikea mieltää pienituloiseksi koska teillä yhteenlasketut tulot kuitenkin ihan hyvät eikä lapsiakaan ole.
Tarkoitin pienituloisella perheellä sitä että nettotulot on n 2500€/kk. Meillä 3 henkilöä. Numero 3 et ole pienituloisuutta nähnytkään.
Lapsi oli puolipäivätarhassa työnhakuni takia. Tarhaan tarvittiin 5€ rahaa; piti käydä palauttamassa vanhoja vichypulloja että sai käteistä, tili oli miinuksella. Pienemmän vaippoja vaihdoin Ikeassa, kotona olikin ilman vaippaa tai äitiyspakkauksen kestovaipalla kun vaippoihin ei ollut rahaa. Valmisruokia ei ostettu koskaan, vaatteita saatiin tutuilta. Itselleni sain vaatteita seurakunnalta. Ruokajonossa huomaa myös olevansa pienituloinen, näin se kai näkyy. Toisaalta ihoni on pysynyt jopa parempana kun ei ole varaa kosmetiikkaan, pärjään Nivean 2€ kasvovoidepurkilla. Joskus tosin hävettää mitä ihmiset ajattelevat kun en värjää hiuksia, kaveri on ne leikannut vähän niin ja noin enkä koskaan meikkaa. Vaatteenikin taitavat olla viime vuosisadalta. Mutta köyhyys näkyy mm. näin elämässäni.
Meillä se näkyi aikanaan sillä tavalla, että perheemme ei kasvanut, ennenkuin tulotilannetta oli saatu yhdessä parannettua.
Siis toi kolmonenhan oli varmaan trollausta? 4500e / kk käteen ilman lapsia ei todellakaan ole pienituloista nähnytkään. :D
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:26"]
Lapsi oli puolipäivätarhassa työnhakuni takia. Tarhaan tarvittiin 5€ rahaa; piti käydä palauttamassa vanhoja vichypulloja että sai käteistä, tili oli miinuksella. Pienemmän vaippoja vaihdoin Ikeassa, kotona olikin ilman vaippaa tai äitiyspakkauksen kestovaipalla kun vaippoihin ei ollut rahaa. Valmisruokia ei ostettu koskaan, vaatteita saatiin tutuilta. Itselleni sain vaatteita seurakunnalta. Ruokajonossa huomaa myös olevansa pienituloinen, näin se kai näkyy. Toisaalta ihoni on pysynyt jopa parempana kun ei ole varaa kosmetiikkaan, pärjään Nivean 2€ kasvovoidepurkilla. Joskus tosin hävettää mitä ihmiset ajattelevat kun en värjää hiuksia, kaveri on ne leikannut vähän niin ja noin enkä koskaan meikkaa. Vaatteenikin taitavat olla viime vuosisadalta. Mutta köyhyys näkyy mm. näin elämässäni.
[/quote]
Te varmastikin saatte erinäisiä tulonsiirtoja, minne ne ovat menneet?
Jaahas, minä olen siis pienituloinen! Kaikkea sitä av:lla oppii. Enpä tätä aiemmin tiennytkään. t. netto 2800 € / kk (ilman yhteiskunnan tukia)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:26"]
[/quote]
Te varmastikin saatte erinäisiä tulonsiirtoja, minne ne ovat menneet?
[/quote]
Työmarkkinatuki 650€/kk. Asumistukea saatiin sitten myöhemmin, no kahden lapsen lapsilisät. Kun jää työttömäksi ei pysty yhtäkkiä karsimaan kaikkia tuloja: Kestää muuttaa pienempään asuntoon, myydä auto jne. Ja budjetti on sekaisin pitkään. Ja pitää silti maksaa pois vanhaa opintolainaa ja kulutusluottoa (pesutornin ostin ja läppärin kun olin töissä).
KK-tuloni ovat nettona alle 2500e, meitä on kolme. Asumme liian ahtaassa asunnossa vuokralla, en halua ostaa autoa, koska emme tarvitse sitä. Käytämme julkista liikennettä. Syömme edullisia itsetehtyjä ruokia iltaisin, päivisin työpaikalla ja koulussa. En shoppaile terapiakseni, en sisusta krääsällä. Lapset eivät harrasta mitään lisenssiurheilua. Asumme pikkukunnassa pääkaupunkiseudulla. Matkailemme ulkomailla 2 kk vuodesta, kotimaassa sukuloimme viikon pari.
Jos minulla olisi isommat tulot, ostaisin isomman asunnon. Matkustaisimme ehkä kotimaassa enemmän. Mutta taksikyyti lentokentälle ja lentoliput johonkin Euroopassa tulee halvemmaksi kuin bussilla rautatieasemalle ja junalla Tampereelle, joten valinta on helppo.
Laitoin lapset mummolaan joksikin aikaa ja tarkoitus on olla sen aikaa käyttämättä rahaa.
Ulkomaanmatkat minullakin puuttuu. Naapurimaata lukuunottamatta olen käynyt viimeksi 90-luvulla ulkomailla ja silloinkin vain kaksi kertaa, "vain" Euroopassa nekin. Harrastuksia ei ole, vaatteet saan ystäviltä käytettynä. Elämäni toinen kännykkä -ystävän vanha- on nyt käytössä, ensimmäisen kännykkäni ostin vuonna 2006. Jne.
N 50 ja risat
Mun tulot on tällä hetkellä pikkusen reilu 350e/kk. Miehen tuloista ei vielä tiedetä kun vaihtoi äsköttäin työpaikkaa, todennäköisesti n.3000e/kk. Parivuotias lapsi.
Meillä nyt ei näy muuten ku että käydään Lidlistä kerralla hakemassa n.100e ruokaa pakkaseen, teen ruuat itse, joskus harvoin ostetaan karvakädeltä kebabia. Vaatteet ostan kirppiksiltä, poika saa hirveästi serkullensa pieniksi jääneitä 10-20e/kassi. Eletään ihan mukavasti kun jättää ylimääräset pois ja laatuaika perheen kanssa on ilmaista tai maksaa vain muutamia euroja.
Mies joskus jopa rilluttelee kavereidensa kanssa ja minä saatan käydä pelaamassa biljardia kun en nyt juo ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:46"]
Mun tulot on tällä hetkellä pikkusen reilu 350e/kk. Miehen tuloista ei vielä tiedetä kun vaihtoi äsköttäin työpaikkaa, todennäköisesti n.3000e/kk. Parivuotias lapsi. Meillä nyt ei näy muuten ku että käydään Lidlistä kerralla hakemassa n.100e ruokaa pakkaseen, teen ruuat itse, joskus harvoin ostetaan karvakädeltä kebabia. Vaatteet ostan kirppiksiltä, poika saa hirveästi serkullensa pieniksi jääneitä 10-20e/kassi. Eletään ihan mukavasti kun jättää ylimääräset pois ja laatuaika perheen kanssa on ilmaista tai maksaa vain muutamia euroja. Mies joskus jopa rilluttelee kavereidensa kanssa ja minä saatan käydä pelaamassa biljardia kun en nyt juo ollenkaan.
[/quote] Tarkoitin pienituloisilla sellaisia ihmisiä joilla koko perheen kuukausi nettotulot on n 2000-2700€/kk.
Ei ole varaa matkustella, ei huvipuistoon tai vesipuistoon lomilla. Kaikki ostetaan tarkan listan mukaan, 3 viikon kiertävä ruokalista. Leivät ostetaan 2 laatuna leipomolta. Ja fillarit ja muut isommat jutut torista. Marja, sienet ja muut kerätään tarkasti talteen. Mies kalastaa ja välillä metsästää.
En usko että lapset jää paitsi mistään. On kaksi läsnäolevaa vanhempaa ja ollaan paljon luonnossa. Itseän enemmän harmittaa tilanne. Mutta pian helpottaa kun mies saa opinnot loppuun ja pääsee enemmän töihin. Hetken kun vielä jaksaa pinnistää..
No emme matkustele ulkomaille. Kotimaassa teemme yhden reissun ja se yleensä suuntautuu Särkänniemeen lasten toiveesta.
Ei ostella mitään turhaa ja suunnittelemme viikon ruuat tarkkaan. Osaamme myös ennakoida tulevia menoja esim. synttärit ja joulu (tuollaisia varten meillä siis niitä säästöjä onkin).
En koe, että joutuisimme kovinkaan paljon kituuttelemaan vaikka rahaa ei olekaan mihinkään turhaan eikä säästöön jää käytännössä mitään. Meillä on kuitenkin katto pään päällä, ruokaa joka päivä pöydässä sekä siistit ja puhtaat vaatteet.
Meillä tulot koostuu työmarkkinatuesta (640e), miehen palkasta (1400e) ja lapsilisistä (200e).
Pienituloisuus näkyy mulla niin, että pitää varata halvempi hotelli ja käyttää halvempia matkakohteita.