Pienituloiset miten teillä näkyy pienituloisuutenne?
Mietin tässä että meillä se ei näy oikein muuten kuin ettei ole varaa ulkomaanmatkoihin. Miten se teillä näkyy?
Kommentit (86)
Hermostoneisuutena loppukuusta, ei myöskään matkustella edes kotimaassa. Kolme teini-ikäistä lasta ja koira. Ulkopuolinen ei todennäköisesti huomaa muusta kuin tuosta maskutelemattomuudesta.
Mä tienaan nettona 3300€/kk eikä mulla ole pesutornia, ei ole koskaan ollutkaan. Paljon muutakin multa luultavasti puuttuu, mitä "köyhillä" on. :)
Nettotulot... työ, iltatyö, lapsilisät ja elatustuki tekee käteen noin 2500e. Kuulostaa hirveän isolta summalta omaankin korvaan, mutta kun siitä otetaan ensin vuokra, auton kulut ja ruoka niin ei hirveästi jää yli. Mutta kolmen hengen perheemme kuitenkin pärjää.
Lisäksi lyhennän pahempaan hätään otettua kulutusluottoa, jota ei onneksi ole enää paljoa jäljellä.
Onhan tuota jäänyt välillä sukanvarteenkin, mutta sitten on tullut joko tiedossa ollut tai yllättävä meno. Tällä hetkellä säästötili onnettoman laiha.
Onneksi on kesä, voi käyttää viiden euron kangastossuja tai crockseja. Pyörällä pääsee keräämään villiyrttejä (autoa tarvitaan työmatkaan). Kaikki mahdollinen ostetaan käytettynä. Kerään pulloja ja tölkkejä, tai siis poimin kaikki jotka sattuu tielle. Vien myös työpaikoilta (molemmista) muiden limupullot (luvan kanssa).
Jos käytän käteistä, niin ylijääneet hilut menee rahapurkkiin.
Säästän vimmatusti, että päästäisiin lasten kanssa pienelle ulkomaanmatkalle. Vielä kun ne ovat tuollaisia säyseitä teinejä, joiden kanssa voi reissata.
En pidä itseäni köyhänä, vaan juurikin pienituloisena.
Meillä jää verojen jälkeen vajaa 1500e kahdelle aikuiselle. Ei ole varaa matkustella ja syödään sitä mitä on tarjouksessa. Lääkäriin, autoon tai kovin kummosiin harrastuksiin ei ole varaa. Ei polteta eikä juoda.
Onko teillä tilanteita, joissa koette että ulkopuoliset painostavat tai että taloudellista tilannetta ei ymmärretä? Esim. sukujuhlat osallistumismaksu 30 per hlö ja bensat päälle, reissusta tulee äkkiä parin sadan keikka ja suku jankuttaa että pitäisi osallistua vaikka hinta on liikaa? Tai ei olisi oikein varaa kutsua vieraita ja ruokkia heitä, ainakaan useampaa päivää?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:03"]
Mä tienaan nettona 3300€/kk eikä mulla ole pesutornia, ei ole koskaan ollutkaan. Paljon muutakin multa luultavasti puuttuu, mitä "köyhillä" on. :)
[/quote] Meillä ei ole todellakaan pesutornia, ei viimeistä elektroniikkaa eikä edes astianpesukonetta. ap
Me ollaan menty hyvätuloisista pienituloisiksi/tulottomiksi kun jäätiin molemmat yllättäen työttömiksi kuopuksen synnyttyä. Asumme maassa jossa ei juuri sosiaaliturvaa ole, joten aikamoisen myllyn läpi tuli parissa vuodessa mentyä.
Esikoinen jäi kotiin päivähoidosta, lopetettiin kaikki maksulliset harrastukset ja huvit, alettiin tehdä edullisempaa ruokaa eikä ostettu uusia vaatteita tai tavaroita kuin äärimmäisen pakon edessä. Kun miehen työllistyminen kestikin odotettua kauemmin ja säästöt olivat loppu niin alettiin realisoida irtainta omaisuutta, ei käyty Suomessa kahteen vuoteen, naapurimaissa matkustettiin hieman sentään.
Kumpikin tehtiin mitä tahansa töitä sattui saamaan pienissä pätkissä, minä oman alani freelance hommia öisin lasten nukkuessa ja mies keikkahommia ulkomailla harrastuksensa tiimoilta.
Oltiin kyllä ikionnellisia siitä että olimme esimerkiksi mitoittaneet asumiskustannuksemme vain toisen tulojen mukaan alun alkaenkin ettei koti sentään mennyt alta vaikka välillä laskut maksettiin luottokortilla.
Kaksi vuotta tätä kesti ennen kuin mies sai vakituisen työpaikan ja nyt taas menee paremmin, mutta kyllä noita jälkiä korjaillaan vielä pitkään.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:08"]Onko teillä tilanteita, joissa koette että ulkopuoliset painostavat tai että taloudellista tilannetta ei ymmärretä? Esim. sukujuhlat osallistumismaksu 30 per hlö ja bensat päälle, reissusta tulee äkkiä parin sadan keikka ja suku jankuttaa että pitäisi osallistua vaikka hinta on liikaa? Tai ei olisi oikein varaa kutsua vieraita ja ruokkia heitä, ainakaan useampaa päivää?[/quote]
Ei ole tuollaista tilannetta tullut vastaa. Tosin meillä ei paljoa vieraita käy ja sukujuhliin on lahjaksi riittänyt ihan kohtuulliset rahat/lahjat esim ylioppilaalle 50€.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:03"]
[/quote]
Niinpä, ei tulisi mieleenkään ostaa jotain pesutornia velaksi! Käytettyjä pyykinpesukoneita saa muutamalla kympillä. Pikkuisen tuntuu monen "köyhän" todellisuudentaju olevan hukassa, kun kulutetaan kuin hyvätuloinen ja pidetään ehdottoman pakollisena hankintoja joita monet yli keskituloisetkaan eivät tee.
Samaan liittyen sitten nämä "me tienataan vain 3000e nettona ja ollaan niin köyhiä kun kaikki rahat menee asuntolainaan ja uuden auton osamaksuihin ja kalliisiin harrastuksiin"... eivät ole oikeasti köyhiä nähneetkään, ja tottakai se raha loppuu vaikka miljonääriltä jos sitä tarpeeksi tuhlaa. Köyhää se ei silti tuhlaajasta tee, vain huonon rahankäyttäjän.
Näkyy lähinnä siten, että talolainan vuoksi joutuu säästämään jokaikiseen toistuvaan, suurempaan laskuun. Esim. moottoripyörävakuutukset täytyy ajoittaa kesäloman yhteyteen ja muutenkin kaikki useiden satasten laskut on tiedettävä etukäteen.
Elämä olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi miettiä laskuja etukäteen, vaan voisi vain hoitaa ne pois kun tulevat.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:46"]
Mun tulot on tällä hetkellä pikkusen reilu 350e/kk. Miehen tuloista ei vielä tiedetä kun vaihtoi äsköttäin työpaikkaa, todennäköisesti n.3000e/kk. Parivuotias lapsi. Meillä nyt ei näy muuten ku että käydään Lidlistä kerralla hakemassa n.100e ruokaa pakkaseen, teen ruuat itse, joskus harvoin ostetaan karvakädeltä kebabia. Vaatteet ostan kirppiksiltä, poika saa hirveästi serkullensa pieniksi jääneitä 10-20e/kassi. Eletään ihan mukavasti kun jättää ylimääräset pois ja laatuaika perheen kanssa on ilmaista tai maksaa vain muutamia euroja. Mies joskus jopa rilluttelee kavereidensa kanssa ja minä saatan käydä pelaamassa biljardia kun en nyt juo ollenkaan.
[/quote] Tarkoitin pienituloisilla sellaisia ihmisiä joilla koko perheen kuukausi nettotulot on n 2000-2700€/kk.
[/quote]
Meidän tulot ennen työpaikan vaihtoa n. 1000-2000e/kk. Ensimmäistä viikkoaan nyt uudessa paikassa, joten olettaisin olevani kykenevä vastaamaan. ;)
Saadaan palkkoineen, lapsilisineen, tukineen yhteensä n.1900€ vaimon kanssa. Ei koskaan voida matkustella edes kotimaassa ja usein on jopa jätettävä kyläreissuja väliin kun ei ole varaa ostaa autoon bensaa, olen jo yli vuoden tarvinnut uudet farkut, takin ja jonku paidan mutta ei ole vara ostaa, pakko käyttää yli 5 vuotta vanhoja, viimekesänä ostin viimeksi 10€ 2kpl t-paitoja. Parturissa tai puhumattakaan koskaan ulkona syömässä ei todellakaan voida käydä, itse leikataan, ärsyttää kun kodin jo 200€ remonttiin pitää ottaa lainaa kun ei sitä rahaa saa edes vuodessa säästettyä. En edes muista koska viimeksi olisi tilillä ollut rahaa ennen tilipäivää, useimmiten viimeinen kauppareissu pitää tehä luotolla... ärsyttää kun ihmisillä on se käsitys että kun on halpa alle 10€ tuote, esim vaate nii sen voi ostaa, mutta kun sitä rahaa ei ole, se 10€ on iso raha.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:23"]Näkyy lähinnä siten, että talolainan vuoksi joutuu säästämään jokaikiseen toistuvaan, suurempaan laskuun. Esim. moottoripyörävakuutukset täytyy ajoittaa kesäloman yhteyteen ja muutenkin kaikki useiden satasten laskut on tiedettävä etukäteen.
Elämä olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi miettiä laskuja etukäteen, vaan voisi vain hoitaa ne pois kun tulevat.
[/quote]Kuullostaa lähinnä normaalilta keskituloisen talouden suunnittelulta?
Vastaus otsikon kysymykseen: Siten, että laskujen ja vuokran jälkeen tilillä on 100€ koko kuukaudeksi. Olen opiskelija ja en saanut kesäksi enempää tunteja osa-aika duunista.
Hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:23"]
Näkyy lähinnä siten, että talolainan vuoksi joutuu säästämään jokaikiseen toistuvaan, suurempaan laskuun. Esim. moottoripyörävakuutukset täytyy ajoittaa kesäloman yhteyteen ja muutenkin kaikki useiden satasten laskut on tiedettävä etukäteen.
[/quote]
Tuo on totta! Siis eihän se autovakuutus/öljylasku yllätyksenä tule, mutta on jotenkin tylsää maksaa se "säästetyillä" rahoilla. Kun jotenkin on kuitenkin sellainen ajatus, että säästetyn rahan voisi käyttää johonkin kivaan... Saikohan kukaan kiinni ajatuksesta...
Meillä oli tilanne että sukulaislapset olisivat väkisin tulleet meille vajaaksi viikoksi, nyt kun olen kotona. Ei ollut varaa ottaa heitä, toki ihan mielellään ollaan keskenäänkin lasten kanssa. Usein on tullut tilanteita, että ei ole voinut lähteä vähävaraisuuden vuoski johonkin reissuun. Nykyään ei oikein enää edes kysytä, mutta eipä tuo mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:26"]Saadaan palkkoineen, lapsilisineen, tukineen yhteensä n.1900€ vaimon kanssa. Ei koskaan voida matkustella edes kotimaassa ja usein on jopa jätettävä kyläreissuja väliin kun ei ole varaa ostaa autoon bensaa, olen jo yli vuoden tarvinnut uudet farkut, takin ja jonku paidan mutta ei ole vara ostaa, pakko käyttää yli 5 vuotta vanhoja, viimekesänä ostin viimeksi 10€ 2kpl t-paitoja. Parturissa tai puhumattakaan koskaan ulkona syömässä ei todellakaan voida käydä, itse leikataan, ärsyttää kun kodin jo 200€ remonttiin pitää ottaa lainaa kun ei sitä rahaa saa edes vuodessa säästettyä. En edes muista koska viimeksi olisi tilillä ollut rahaa ennen tilipäivää, useimmiten viimeinen kauppareissu pitää tehä luotolla... ärsyttää kun ihmisillä on se käsitys että kun on halpa alle 10€ tuote, esim vaate nii sen voi ostaa, mutta kun sitä rahaa ei ole, se 10€ on iso raha.
[/quote] Me saadaan 1800 € ja ostetaan ihan normaalisti ruokaa, bensaa, herkkuja ja vaatteita. Käydään ehkä kerran kuukaudessa ravintolassa syömässä ja matkustetaan kotimaassa. Ulkomaanmatkat on ehkä ainoa asia, joka jää tekemättä, mutta jos ne olis tärkeä asia niin saisin säästettyä matkakassan. T. Äiti, teini ja 1,5 alakoululaista
Ei reissata, jopa joku viron/tukholman vklpreissu kirpaisee liikaa :/ Ja asutaan tosi pienessä asunnossa josta muutettaisiin heti jos olisi varaa. :)
Piti lopettaa lapsen viikorahat (2e/vk).
Sukulaiset maksavat lääkärikäyntimme.
Lapset eivät saa muotijuttuja joita kavereilla on.
Kaikki vaatteet kirpparilta (en valita, päinvastoin musta se on ekologista).
Ruuasta tingitään.
Lintsillä päästään vain ilmaislaitteisiin.
Ei ole varaa harrastaa tai laittaa lapsia harrastuksiin kuten soittotunneille, kuviskouluun, urheilutreeneihin.
Kyllä näinkin voi elää hyvää elämää. Toivottavasti lapsetkin sen tajuavat.
(Reilusti alle 3000e netto tulonsiirtoineen, 5 ihmistä, vuokralla)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:26"]
Lapsi oli puolipäivätarhassa työnhakuni takia. Tarhaan tarvittiin 5€ rahaa; piti käydä palauttamassa vanhoja vichypulloja että sai käteistä, tili oli miinuksella. Pienemmän vaippoja vaihdoin Ikeassa, kotona olikin ilman vaippaa tai äitiyspakkauksen kestovaipalla kun vaippoihin ei ollut rahaa. Valmisruokia ei ostettu koskaan, vaatteita saatiin tutuilta. Itselleni sain vaatteita seurakunnalta. Ruokajonossa huomaa myös olevansa pienituloinen, näin se kai näkyy. Toisaalta ihoni on pysynyt jopa parempana kun ei ole varaa kosmetiikkaan, pärjään Nivean 2€ kasvovoidepurkilla. Joskus tosin hävettää mitä ihmiset ajattelevat kun en värjää hiuksia, kaveri on ne leikannut vähän niin ja noin enkä koskaan meikkaa. Vaatteenikin taitavat olla viime vuosisadalta. Mutta köyhyys näkyy mm. näin elämässäni.
[/quote]
Te varmastikin saatte erinäisiä tulonsiirtoja, minne ne ovat menneet?
[/quote]
Työmarkkinatuki 650€/kk. Asumistukea saatiin sitten myöhemmin, no kahden lapsen lapsilisät. Kun jää työttömäksi ei pysty yhtäkkiä karsimaan kaikkia tuloja: Kestää muuttaa pienempään asuntoon, myydä auto jne. Ja budjetti on sekaisin pitkään. Ja pitää silti maksaa pois vanhaa opintolainaa ja kulutusluottoa (pesutornin ostin ja läppärin kun olin töissä).
[/quote]
Unohdit mainita ansiosidonnaisen, lasten elatustuet ja toimeentulotuen. Kuvaamasi tilanne on mahdollinen tosiaan, koska maksoit velkoja pois. Näitä sossu ei oikein voi huomioida.