Ei saada ostettua varmaan ikinä taloa..
Välillä tunnen kateuden piston, kun tuttavat ja kaverit ostelee omakotitaloja ja heillä vakityöt kummallakin suhteen osapuolelle ja ok palkkakin. Itse opiskelen toista tutkintoa jo, kun en ensimmäisellä saanut töitä kunnolla. Toki jotain töitä sain, mutta vaan määräaikaisia hommia ja pieni palkkaisia vaikka olen maisteri. Olen myös ollut työttömänä. Miehellä on pienet tulot vaikka on ammattikorkeakoulun käynyt ja työkokemustakin on ja nytkin töissä onkin.
Välillä tuntuu, että miksi meillä ei ole käynyt hyvä tuuri, että voisi saada joskus omistusasunnon. Ei opiskelija ja pienituloinen pysty kauheasti säästämään saati saa lainaa. Ollaan yli kolmekymppisiä. Resonoiko muissa vai onko omakotitalon osto useimmille ihan normijuttu? Joko juna meni vai voiko tuollaisen omakotitalon vielä saavuttaa...
Kommentit (185)
Ap, älä luovuta! Sitä teidän taloa vaan ei ole vielä tullut vastaan. Mistäpäin etsitte? Jos edes toisella vakituinen työ, lainansaanti helpompaa. Pystyisitkö kehittelemään itsellesi jonkinlaisia lisätuloja?
Vierailija kirjoitti:
Nyyh nyyh, kaksi laiskaa taas itkee kun sillä sukupuolitieteiden ja modernintanssin tutkinnolla ei kukaan anna miljoonaa viikossa ja taputusta päälle.
Ei varmasti saakaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa, ei ole tarkoituskaan.
narsk, narsk taas yksi tyhjänpäiväinen narsisti tuli ylemmyydentunnossaan ripottelemaan pahanhajuista paskaansa
Vierailija kirjoitti:
Haastavaa, jos aloittaa nollasta, mutta ei mahdotonta. Itse aloitin asuntoa varten säästämisen jo lapsena, mikä auttoi kummasti. Pitää tehdä pitkän ajan suunnitelmia.
Niin siis vanhempasi aloittivat säästämisen kun olit lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet? Tuskin suomenkielen? Tai ainakin toivon niin.
Niin, suomen kieli erikseen, tiedäthän.
Lainaa saa varmaan paremmin kerrostaloasuntoon. Niissä arvo on vähän vakaampi kuin omakotitaloissa ja pankille se on tärkeää vakuuksien kannalta.
Vaimo työtön. Itse kun sain vakituisia töitä niin saman tien asuntolainaa hakemaan. 40k€ oli omaa rahoitusta, 100k€ lainaa.
Kysyivät vaan että tartteeko enemmän lainaa?
Tuolla sitten sai vanhan ok-talon 120m2, jossa suurinpiirtein kaikki isot remontit tehty viimeisen 10 vuoden aikana. Oma tontti 4000m2.
Käsittääkseni tämä on keskitasoa kalliimpi asunto siis.
Meillä meni 10-vuotta, ja nyt ollaan ostamassa omakotitaloa. Aluksi säästämistä Asp-tilille opintojen jälkeen, sitten ensiasunnoksi 70-luvun kerrostalokolmio, jossa lisää säästämistä ja lainanmaksua. Nyt vihdoin tässä pisteessä, eli hetkessä se ei käynyt.
Onko ihmisen onni kiinni talosta? Eikö esim. kerrostalossa voi asua? Itse viihdyn mainiosti ei tarvitse kolata lunta viideltä aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Kehäkolmosen ulkopuolelta voit ostaa omakotitalon ilman velkarahaa. Alle 40000 eurolla saa jo kohtuullisen ison ja hyväkuntoisen talon.
Onko noita myynnissä Tikkurilassa vai Kirkkonummella? Voisin harkita tuollaista 40000€ hintaista taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehäkolmosen ulkopuolelta voit ostaa omakotitalon ilman velkarahaa. Alle 40000 eurolla saa jo kohtuullisen ison ja hyväkuntoisen talon.
Onko noita myynnissä Tikkurilassa vai Kirkkonummella? Voisin harkita tuollaista 40000€ hintaista taloa.
Nuuksion seutuhan on myös Kehä III:n ulkopuolella. Talo sieltä kelpaisi myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää hyvin jos teillä on yhteensä vaikka 3000€ netto. Meillä on 3000€ yhteisellä netolla 230 000€ lainaa ja aivan uusi omakotitalo maalla,
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.Asumme pikkukaupungissa, lapseni perheineen ja minä.
Olen eläkkeellä 40 v työuran jälkeen, sama työnantaja, tehtävät vaihtuivat ja palkka parani, asun 80 m2 uudehkossa rivarikolmiossa jonka ostin myytyäni taloni kun lapset lähti maailmalle. Velaton olen ollut yli 35 vuotta.
Esikoisella on 189 m2 talo isolla tontilla, maksaneet ovat talon jo, rakensivat heti kun opiskelut oli ohi ja työpaikat saatu, lapseni on lukion ope, puolisonsa johtoasemassa, ikää heillä 42 v, mökinkin hankkivat neljä vuotta sitten.
Kuopukselle rakennetaan parhaillaan uutta taloa, 150 m2 avaimet käteen periaatteella, entisen talon myivä ja uusi on valmis keväällä, lapseni on työnjohtotehtävissä, puoliso terveydenhoidossa.
Rahaa ajaa elämisen, matkoihin, jne., eikä tarvitse asua saasteitten keskellä kerrostalohelvetissä, kuunnelle naapureiden mölinöitä, vessassa käyntejä ja haistella niitten hajuja.
Kerrostalo on 🤮
Oot nolo.
Haastavaahan tuo talonomistajaksi ryhtyminen on nollasta lähtien, mutta ainakin meillä natsasi heti kun mentiin opiskelujeni jälkeen pankkiin kyselemään lainaa. Alla 4 viikkoa vanha vakituinen työsopimus, vaikkakin vielä toki koeajalla. Palkka oli 2000e brutto. Nyt velattomassa talossa asuessa ajatellen riskin otto tietysti kannatti, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Asuntolaina niskassa ei tietysti voinut enää valikoida töitään, etäisesti liipaten "oman alan" töitä kuitenkin kaikki. Kantti, pokka ja terve itseluottamus, noihin kait se kulminoituu.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää hyvin jos teillä on yhteensä vaikka 3000€ netto. Meillä on 3000€ yhteisellä netolla 230 000€ lainaa ja aivan uusi omakotitalo maalla,
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.Asumme pikkukaupungissa, lapseni perheineen ja minä.
Olen eläkkeellä 40 v työuran jälkeen, sama työnantaja, tehtävät vaihtuivat ja palkka parani, asun 80 m2 uudehkossa rivarikolmiossa jonka ostin myytyäni taloni kun lapset lähti maailmalle. Velaton olen ollut yli 35 vuotta.
Esikoisella on 189 m2 talo isolla tontilla, maksaneet ovat talon jo, rakensivat heti kun opiskelut oli ohi ja työpaikat saatu, lapseni on lukion ope, puolisonsa johtoasemassa, ikää heillä 42 v, mökinkin hankkivat neljä vuotta sitten.
Kuopukselle rakennetaan parhaillaan uutta taloa, 150 m2 avaimet käteen periaatteella, entisen talon myivä ja uusi on valmis keväällä, lapseni on työnjohtotehtävissä, puoliso terveydenhoidossa.
Rahaa ajaa elämisen, matkoihin, jne., eikä tarvitse asua saasteitten keskellä kerrostalohelvetissä, kuunnelle naapureiden mölinöitä, vessassa käyntejä ja haistella niitten hajuja.
Kerrostalo on 🤮
Ketä luulet tuhnuisen pikkuporvariutesi kiinnostavan?
Keinot on keksittävä, että saa ostettua kalliin talon ja jäädä oravanpyörään. Ihanaa, rättiväsy töistä että saa katella neljää seinää. Lapset, niihin uppoaa omaisuus. Työttömäksi ei saa jäädä, kodinkoneet, autot ei saa hajota. Säästetään pikkupalkasta, ei jäänytkään kun remppaa pukkaa. Miten parisuhde kestää, jos ja kun..Kamalaa elämää, ahdistavaa, kurkkua kuristavaa. Joku ihan oikeasti haluaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Keinot on keksittävä, että saa ostettua kalliin talon ja jäädä oravanpyörään. Ihanaa, rättiväsy töistä että saa katella neljää seinää. Lapset, niihin uppoaa omaisuus. Työttömäksi ei saa jäädä, kodinkoneet, autot ei saa hajota. Säästetään pikkupalkasta, ei jäänytkään kun remppaa pukkaa. Miten parisuhde kestää, jos ja kun..Kamalaa elämää, ahdistavaa, kurkkua kuristavaa. Joku ihan oikeasti haluaa tätä.
Kuten sanottua, haastavaa, mutta toisaalta kun on työllään lopulta kaiken maksanut omaksi niin siinä kokee jo tälleen nelikymppisenä saavuttaneensa jotain. Puhumattakaan siitä, että naurettavan pienien asumiskustannusten lisäksi tästä ei kukaan potki meitä ikinä pois.
En halua lainkaan ilkeillä, mutta voi olla, että joudutte tyytymään johonkin muuhun halvempaan ratkaisuun. Ainakin alkuvaiheessa.
Minäkin olisin sanonut, että toivottavasti kuitenkin olet opiskellut jotain alaa, jossa niitä työpaikkoja on, etkä juuri jotain hömppää "kun se tuntu kiinnostavalta" "oli muodissa" tai "sinne pääsi helposti sisään". Mutta totesit että siinä piti olla työllisyysmahiksia - toivotaan niin. Ettei sinua huijattu. Monet tieteenalat kun tykkää rummuttaa, että kyllä täältä valmistuvat huippuasiantuntijat työllistyy...
Me saatiin ostettua oktalo kun olin päälle 40. Puoliso päälle 30. Sitä ennen asuttiin taloyhtiössä rivarissa. Usein se kaava on se, että ensin johonkin edullisempaan asuntoon kiinni, sitten mahdollisesti remppaamalla asunnon arvon nosto, ja sitten kalliimpaan kiinni. Tämä tietty toimii vain alueilla, joissa asunnoille on kysyntää. Kääntäen, jos pystytte tekemään etätöitä, tai kulkemaan vaikka 25 kilsaa suuntaansa töihin, niin peltojen keskeltä löytyy halpoja vanhoja oktaloja. Sitten pitää olla korjaustaitoinen ja olla vähän taskussa varmuuden varaa myös.
Sellasta kaavaa ei ikävä kyllä ole, että päälle 30vuotiaaksi opiskellut, jolla ei ole säästöjä eikä oikein työkokemusta, ja töitä ei meinaa saada, saisi pankista lainaa monensadantonnin uuteen asuntoon. Joko pitäisi olla perintöä tms tai sitten kohtuupalkkainen vakkarityö.
Olisko mahdollista hakea jotain työtä oman alan sivusta? Ja kehittyä ja oppia työssä?
Ostin ekan talon 29-vuotiaana. Olin velaton 18 vuotta myöhemmin. Nyt asun kerrostalohuoneistossa ja teetän lumityöt muilla. Hirveä määrä huolta ja stressiä lähti harteilta kun myin kolmannen taloni pois. Ei pelkoa, että myrsky kaataa puita päälle tai että sähköt katkeaa talvella tai metsä palaa kesällä tai murtomies tulee ikkunasta läpi tai helmetin kylähullu tai kaupparatsu renkkaa ovikelloa.
Huoltoyhtiöstä porhaltaa yhdellä soitolla päivystysukko paikalle, jos jokin hajoaa. Yritäpä metsästää omakotitaloon putkimies tai ilmanvaihtokorjaaja äkkiä, saat odottaa kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samat fiilikset, vaikka olemme hyvätuloisia. Asumme nimittäin pk-seudulla, jossa omakotitalojen hinnat ovat pilvissä. Haaveena 5h talo, noin 120 neliötä, autotalli ja oma tontti. Saisi olla vanhakin, kunhan on remontoitu. Meidän budjetti on koko ajan 50-70 000 eur liian pieni. Kyllä nää saa harmittaa! Ymmärrän hyvin ap:tä!
Jos haluaa okt:n pk-seudulta, ei pidä pelätä lainaa. Ja pankkihan antaa niin paljon kuin kehtaa pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on 🤮
Kiva, ku kerroit elämäntarinasi kohokohdat tänne meille. Oikeassa elämässähän sua jaksa kukaan, edes ne tärkeän johtotehtävän lapsesi.
Miten ihmeessä tämä vuodatus auttaa ap:tä? Todella vastenmielistä itsensä jalustalle nostamista. Ja mummo/pappa hyvä, kaikki riippuu asuinpaikkakunnasta. Kaikkialla talot eivät ole samanhintaisia. En tiedä missä sinä ja "mahtava" pers... anteeksi, perheesi asutte, mutta tuskinpa pääkaupunkiseudulla tai muissa kasvukeskuksissa.