Ei saada ostettua varmaan ikinä taloa..
Välillä tunnen kateuden piston, kun tuttavat ja kaverit ostelee omakotitaloja ja heillä vakityöt kummallakin suhteen osapuolelle ja ok palkkakin. Itse opiskelen toista tutkintoa jo, kun en ensimmäisellä saanut töitä kunnolla. Toki jotain töitä sain, mutta vaan määräaikaisia hommia ja pieni palkkaisia vaikka olen maisteri. Olen myös ollut työttömänä. Miehellä on pienet tulot vaikka on ammattikorkeakoulun käynyt ja työkokemustakin on ja nytkin töissä onkin.
Välillä tuntuu, että miksi meillä ei ole käynyt hyvä tuuri, että voisi saada joskus omistusasunnon. Ei opiskelija ja pienituloinen pysty kauheasti säästämään saati saa lainaa. Ollaan yli kolmekymppisiä. Resonoiko muissa vai onko omakotitalon osto useimmille ihan normijuttu? Joko juna meni vai voiko tuollaisen omakotitalon vielä saavuttaa...
Kommentit (185)
Sitähän se on, jos "aikuisella" ei ole edes sen vertaa tahdonvoimaa, että pystyisi priorisoimaan kulunsa ja säästämään asunnonhankintaa varten.
Kehäkolmosen ulkopuolelta voit ostaa omakotitalon ilman velkarahaa. Alle 40000 eurolla saa jo kohtuullisen ison ja hyväkuntoisen talon.
Vierailija kirjoitti:
Nämäkään asiat eivät ole tuurista kiinni, vaan tekemistänne valinnoista.
T. Kokoomus
Olette etsineet väärältä paikkakunnalta. Maakunnat ovat täynnä tunnelmallisia puutaloja noin 120 000 e. Voi vielä valita sijainnin palveluiden läheltä.
Voimia ja tsemppiä! Mullakaan ei kovan alan tutkinto auttanut työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Olette etsineet väärältä paikkakunnalta. Maakunnat ovat täynnä tunnelmallisia puutaloja noin 120 000 e. Voi vielä valita sijainnin palveluiden läheltä.
Voimia ja tsemppiä! Mullakaan ei kovan alan tutkinto auttanut työllistymään.
Onko 120000 euroa maksava talo mielestäsi kohtuuhintainen "maakunnissa". Tipauta puolet tuosta hinnasta, niin silläkin saa hyvän talon, jos ei ihan luksusta, mutta viihtyisän ja asuttavan.
Tsemiä nyt ja ehkä uusia suuntia työn ja talon hakuun. Jos samalta alalta on töitä löytynyt, niin ilmeisesti pitäisi olla sinullekin mahdollista.
Omakotitalo myös haaveissa, mutta kehä3 sisältä, täällä kun on työt, sukulaiset ja ystävät. Valmiiksikin oli kallista ja nyt koronakotoilu nostanut hintoja parissa vuodessa n. 20%. Sen n. 500000e köyhtyy kohtuukuntoisesta talosta. Ei naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää hyvin jos teillä on yhteensä vaikka 3000€ netto. Meillä on 3000€ yhteisellä netolla 230 000€ lainaa ja aivan uusi omakotitalo maalla,
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.Miten ootte saaneet noin ison lainan? Meille annettiin samoilla tuloilla hädin tuskin 100t. Loput piti saada myymällä muuta varallisuutta. Nyt on uusi erillistalo, suht pieni kuitenkin mutta tämäkin maksoi lähes 400t kun ei maalla ihan asuta ja tonttimaa on täällä kallista. Ja meillä 2 lasta, ehkä se vaikuttaa myös lainan määrään.
Uuteen taloon saa helpommin lainaa kuin vanhaan. Ja jos on vakituiset työt, eikä esim kahta isoa autolainaa, ei tuo 230k€ ole paljoa.
MIeheni ja minä saimme 230k ja olisimme saaneet enemmänkin 250k, 4000k netto, yksi lapsi ja pääkaupunkiseutu.
Lainan myöntävä taho ihasteli kuinka meillä ei mitään muuta velkaa ole. Silläkin on paljon merkitystä.
No mutta ei meilläkään ollut mitään muuta velkaa, autokin uudehko ja ostettu käteisellä vuosi sitten. Ehkä mun määräaikaisuus sitten vaikutti. No, turha tätä miettiä enää. Tuntui vaan hurjalta lainasummalta näin pienillä tuloilla tuo 230t minkä tuo yksi pariskunta oli ottanut/saanut. Onneksi oli muuta varallisuutta että saatiin rakennettua se uusi talo kuitenkin. Me otettiin loppujen lopuksi lainaa vaan 69t, eli ei ihan sitä mikä oltais annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia ja tsemppiä! Mullakaan ei kovan alan tutkinto auttanut työllistymään.Onko 120000 euroa maksava talo mielestäsi kohtuuhintainen "maakunnissa". Tipauta puolet tuosta hinnasta, niin silläkin saa hyvän talon, jos ei ihan luksusta, mutta viihtyisän ja asuttavan.
120k€ hinta on käypä 120k€ arvoisesta talosta, olipa se "maakunnassa" tai toisessa. 60k€ hinnalla saa rupukohteen ja kasan ongelmia tai sitten pitää mennä tosi kauas savonhevonkuusen perukoille. Jolloin kaikki peruspalveluista lähtien on kymmenien kilometrien päässä. Lasten koulumatkakin 30 km/suunta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä taloudelliseen riippumattomuuteen ja ravistella omia kulutustottumuksia, vuodessa voi säästää pikkutuloillakin useita tuhansia euroa.
Mikä sinulle on pikkutuloa?
Kerro, miten säästetään tuhansia, jos tulot ovat esim. tonni kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää hyvin jos teillä on yhteensä vaikka 3000€ netto. Meillä on 3000€ yhteisellä netolla 230 000€ lainaa ja aivan uusi omakotitalo maalla,
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.
Asumme pikkukaupungissa, lapseni perheineen ja minä.
Olen eläkkeellä 40 v työuran jälkeen, sama työnantaja, tehtävät vaihtuivat ja palkka parani, asun 80 m2 uudehkossa rivarikolmiossa jonka ostin myytyäni taloni kun lapset lähti maailmalle. Velaton olen ollut yli 35 vuotta.
Esikoisella on 189 m2 talo isolla tontilla, maksaneet ovat talon jo, rakensivat heti kun opiskelut oli ohi ja työpaikat saatu, lapseni on lukion ope, puolisonsa johtoasemassa, ikää heillä 42 v, mökinkin hankkivat neljä vuotta sitten.
Kuopukselle rakennetaan parhaillaan uutta taloa, 150 m2 avaimet käteen periaatteella, entisen talon myivä ja uusi on valmis keväällä, lapseni on työnjohtotehtävissä, puoliso terveydenhoidossa.
Rahaa ajaa elämisen, matkoihin, jne., eikä tarvitse asua saasteitten keskellä kerrostalohelvetissä, kuunnelle naapureiden mölinöitä, vessassa käyntejä ja haistella niitten hajuja.
Kerrostalo on 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.Asumme pikkukaupungissa, lapseni perheineen ja minä.
Olen eläkkeellä 40 v työuran jälkeen, sama työnantaja, tehtävät vaihtuivat ja palkka parani, asun 80 m2 uudehkossa rivarikolmiossa jonka ostin myytyäni taloni kun lapset lähti maailmalle. Velaton olen ollut yli 35 vuotta.
Esikoisella on 189 m2 talo isolla tontilla, maksaneet ovat talon jo, rakensivat heti kun opiskelut oli ohi ja työpaikat saatu, lapseni on lukion ope, puolisonsa johtoasemassa, ikää heillä 42 v, mökinkin hankkivat neljä vuotta sitten.
Kuopukselle rakennetaan parhaillaan uutta taloa, 150 m2 avaimet käteen periaatteella, entisen talon myivä ja uusi on valmis keväällä, lapseni on työnjohtotehtävissä, puoliso terveydenhoidossa.
Rahaa ajaa elämisen, matkoihin, jne., eikä tarvitse asua saasteitten keskellä kerrostalohelvetissä, kuunnelle naapureiden mölinöitä, vessassa käyntejä ja haistella niitten hajuja.
Kerrostalo on 🤮
Luulisi että tuon ikäisellä olisi jo elämänkokemusta ja käytöstapoja sen verran, että osaisi olla arvostelematta ja halveksimatta erilaisia asumismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet? Tuskin suomenkielen? Tai ainakin toivon niin.
Teitä on kaksi sitten.
Enpä niin tainnut sanoakkaan, vai sanoinko? T. VTM ja ihan yhdellä tutkinnolla työllistetty nyt 25v.
Sanoakkaan, suomenkielen????
Oikea tahtotila niin talo ois jo ollu monta vuotta.
t.konsultti
Kyllä saat sen vielä ostettua. Jo 1 tai 5 vuoden päästä sinulla voi olla ihan eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia ja tsemppiä! Mullakaan ei kovan alan tutkinto auttanut työllistymään.Onko 120000 euroa maksava talo mielestäsi kohtuuhintainen "maakunnissa". Tipauta puolet tuosta hinnasta, niin silläkin saa hyvän talon, jos ei ihan luksusta, mutta viihtyisän ja asuttavan.
Sitten ollaan työttömänä siellä tuppukylässä? Mikä järki siinä sitten olisi. Vaikeaksi menee eläminen ja asuntolainen maksaminen ilman järkevää työpaikkaa. Siihen on olemassa hyvä syy miksi nämä tuppukylien talot on niin halpoja.
Haastavaa, jos aloittaa nollasta, mutta ei mahdotonta. Itse aloitin asuntoa varten säästämisen jo lapsena, mikä auttoi kummasti. Pitää tehdä pitkän ajan suunnitelmia.
Mulla vähän samat fiilikset, vaikka olemme hyvätuloisia. Asumme nimittäin pk-seudulla, jossa omakotitalojen hinnat ovat pilvissä. Haaveena 5h talo, noin 120 neliötä, autotalli ja oma tontti. Saisi olla vanhakin, kunhan on remontoitu. Meidän budjetti on koko ajan 50-70 000 eur liian pieni. Kyllä nää saa harmittaa! Ymmärrän hyvin ap:tä!
Vierailija kirjoitti:
Haastavaa, jos aloittaa nollasta, mutta ei mahdotonta. Itse aloitin asuntoa varten säästämisen jo lapsena, mikä auttoi kummasti. Pitää tehdä pitkän ajan suunnitelmia.
Aloitin säästämisen nuorena. Ensiasunnosta tuli 5 vuoteen 40 ke takkiin, joten pääomat katori siinä.
Eli mielestäsi se, että talon pihalla voi olla on liian suuri kriteeri? Motaril vieressä ulkona voi metelin takia olla, asuttiin 3 vuotta sellaisessa kohteessa. Tilillä meillä on 90 ke, ja lainaa emme halua yli 160 ke. Löysimme yhden hyvän kohteen 80 ke, mutta olisi vaatinut 90 jke remontin siihen emme lainaa olisi saaneet. Uuteen taloon pankki kyllä tuputtaa 300 ke lainaa.