Ei saada ostettua varmaan ikinä taloa..
Välillä tunnen kateuden piston, kun tuttavat ja kaverit ostelee omakotitaloja ja heillä vakityöt kummallakin suhteen osapuolelle ja ok palkkakin. Itse opiskelen toista tutkintoa jo, kun en ensimmäisellä saanut töitä kunnolla. Toki jotain töitä sain, mutta vaan määräaikaisia hommia ja pieni palkkaisia vaikka olen maisteri. Olen myös ollut työttömänä. Miehellä on pienet tulot vaikka on ammattikorkeakoulun käynyt ja työkokemustakin on ja nytkin töissä onkin.
Välillä tuntuu, että miksi meillä ei ole käynyt hyvä tuuri, että voisi saada joskus omistusasunnon. Ei opiskelija ja pienituloinen pysty kauheasti säästämään saati saa lainaa. Ollaan yli kolmekymppisiä. Resonoiko muissa vai onko omakotitalon osto useimmille ihan normijuttu? Joko juna meni vai voiko tuollaisen omakotitalon vielä saavuttaa...
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Kehä 3 sisäpuolelta halvin on nyt myynnissä olevista omakotitaloista tämä
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/16384217
Tosin en ole varma, onko Bodom kehä 3 ulkopuolella sittenkin, mutta Espoota kuitenkin.
Alle 100 000 euroa pk-seudulta löytyy vain asumisoikeus-tyyppisiä omakotitaloja.
Kirkkonummen halvimmasta, joka on kehä 3 ulkopuolella Gesterbyssä pyydetään 160 000 euroa.
Nuuksiossa on myynnissä kolme, kahdesta pyydetään 475 000 euroa ja yhdestä 359 000 euroa, mutta se on ihan moottoritien vieressä, kävin katsomassa ulkoapäin.
On kehä 3:n ulkopuolella, ja veikkaan että kunto ei ole kovin hyvä. Jos haluaa alle 200 000, pitää mennä kehyskuntiin, ja sielläkin hyvät maksavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehä 3 sisäpuolelta halvin on nyt myynnissä olevista omakotitaloista tämä
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/16384217
Tosin en ole varma, onko Bodom kehä 3 ulkopuolella sittenkin, mutta Espoota kuitenkin.
Alle 100 000 euroa pk-seudulta löytyy vain asumisoikeus-tyyppisiä omakotitaloja.
Kirkkonummen halvimmasta, joka on kehä 3 ulkopuolella Gesterbyssä pyydetään 160 000 euroa.
Nuuksiossa on myynnissä kolme, kahdesta pyydetään 475 000 euroa ja yhdestä 359 000 euroa, mutta se on ihan moottoritien vieressä, kävin katsomassa ulkoapäin.On kehä 3:n ulkopuolella, ja veikkaan että kunto ei ole kovin hyvä. Jos haluaa alle 200 000, pitää mennä kehyskuntiin, ja sielläkin hyvät maksavat enemmän.
2000 - luvulla rakennetun talon saa meilläpäin 200 000 eurolla.
Osa asuu vuokralla, mutta ei käy ympäri vuoden töissä. Yleensä on töitä 6 kuukautta ja sitten 2 vuotta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Osa asuu vuokralla, mutta ei käy ympäri vuoden töissä. Yleensä on töitä 6 kuukautta ja sitten 2 vuotta kotona.
2 vuoden lomailujakso on kiva, voi katsoa telkkaria, tehdä käsitöitä jne.
Eläkkeellä on jo vanha ja sairas
Kun kehuskelette näillä "kyllä me saatiin 500 e nettotulolla 250.000 e lainaa" kertokaa ihmeessä mitä herran vuotta silloin elettiin. Viimeiset 5 tai 6 vuotta on ollut vähän eri äänet rahoittajien kelloissa, kiitos els.
Minä olin osa-aikainen, nyttemmin työtön, kun talo ostettiin. Miehen vanhemmat takasivat. Jouduttiin vain vaihtamaan pankki samaan kuin miehen vanhemmilla on. Edelleen riippuu mistä roikkuu. Ikinä ei oltaisi saatu säästettyä mitään isoja summia talon ostoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuoden lomailujakso on kiva, voi katsoa telkkaria, tehdä käsitöitä jne.
Eläkkeellä on jo vanha ja sairas
4 työhakemusta tekee helposti, joko valmiiseen hakemukseen muuttaa vähän tekstiä ja osalla työpaikoista on laatikko hakemuksissa samantapaiset kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin osa-aikainen, nyttemmin työtön, kun talo ostettiin. Miehen vanhemmat takasivat. Jouduttiin vain vaihtamaan pankki samaan kuin miehen vanhemmilla on. Edelleen riippuu mistä roikkuu. Ikinä ei oltaisi saatu säästettyä mitään isoja summia talon ostoa varten.
Taloussanomissa oli, että korot alkavat nousta. Korot nousevat, vaikka EKP ei niitä nostaisi, näin luki.
Vierailija kirjoitti:
Kun kehuskelette näillä "kyllä me saatiin 500 e nettotulolla 250.000 e lainaa" kertokaa ihmeessä mitä herran vuotta silloin elettiin. Viimeiset 5 tai 6 vuotta on ollut vähän eri äänet rahoittajien kelloissa, kiitos els.
Tuttu millä on palkka 2400 brutto ei saanut vakituisella työllä lainaa
Jännä nähdä mitä 1,6 miljoonan eläkeläisen asunnoille tehdään tulevaisuudessa. Varmaan puretaan.
No harvat teistä weetee-ihmisistä mitään omaisuutta koskaan saa kerrytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloussanomissa oli, että korot alkavat nousta. Korot nousevat, vaikka EKP ei niitä nostaisi, näin luki.
Eilisen ennusteen mukaan 11/2023 nousisi plussalle 12 kk euribor, lähde: OP
Vuonna 2019 tuli hyvä muutos, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa.
Me ostettiin halpa rintamamiestalo sivummalta, vähän maalta, ja tingittiin mukavuuksista. Suihku oli sisällä, mutta pihasauna. Hyvin saatiin pieni laina, vaikka en ollut vielä valmistunut, ja työtkin oli pätkätöitä.
Sitten kun sitä oli maksettu 10 vuotta, ja olin valmistunut ja saanut vakipaikan, myytiin se, ja ostettiin parempi. Sisäsaunalla ja lähempää keskustaa. Mutta ei sekään uutena maksanut kuin 250 t. Ei meillä missään pääkaupunkiseudulla ole varaa asua sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2019 tuli hyvä muutos, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa.
Kerrostalossa osakas on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa osakas on vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.
Omakotitalossa on 5 vuoden myyntivastuu ja kerrostalossa on vastuussa naapureiden yhtiölainoista.
Vuokralla on vastuussa vain omasta vuokrasta ja voi muuttaa halvempaan sekä saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. On ihan eri asia oletko ostanut talon vuonna 1997 vai 2020. Huima ero.
T. 5 taloa noina vuosina ostanut eri maakunnista
Lehdessä oli, että uusia kerrostalo asuntoja on ostettu niin, että puolet yhtiölainaa. Ovat maksaneet vasta 2 vuotta pelkkiä korkoja ja kohta summa moninkertaistuu kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä oli, että uusia kerrostalo asuntoja on ostettu niin, että puolet yhtiölainaa. Ovat maksaneet vasta 2 vuotta pelkkiä korkoja ja kohta summa moninkertaistuu kuukaudessa.
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä ei ole kuulemma tajunnut, että summa moninkertaistuu
70 - vuotiaat kiukuttelevat, kun eivät jaksaisi siivota omakotitaloa ja leikata nurmikkoa tai kolata lunta. Eivät voi myydä taloa, kun on 5 vuoden myyntivastuu.