Ei saada ostettua varmaan ikinä taloa..
Välillä tunnen kateuden piston, kun tuttavat ja kaverit ostelee omakotitaloja ja heillä vakityöt kummallakin suhteen osapuolelle ja ok palkkakin. Itse opiskelen toista tutkintoa jo, kun en ensimmäisellä saanut töitä kunnolla. Toki jotain töitä sain, mutta vaan määräaikaisia hommia ja pieni palkkaisia vaikka olen maisteri. Olen myös ollut työttömänä. Miehellä on pienet tulot vaikka on ammattikorkeakoulun käynyt ja työkokemustakin on ja nytkin töissä onkin.
Välillä tuntuu, että miksi meillä ei ole käynyt hyvä tuuri, että voisi saada joskus omistusasunnon. Ei opiskelija ja pienituloinen pysty kauheasti säästämään saati saa lainaa. Ollaan yli kolmekymppisiä. Resonoiko muissa vai onko omakotitalon osto useimmille ihan normijuttu? Joko juna meni vai voiko tuollaisen omakotitalon vielä saavuttaa...
Kommentit (185)
Me rakensimme ensimmäisen talomme kun olin 38v, nyt 61v ja asumme 3. itselle rakennetussa talossa.
Hyvin ehtii vielä, vasta hautuumaalla tietää että on liian myöhäistä
Miten niin ei ikinä? Sinähän opiskelet, joten täysin mahdollista on saada vakituinen paikka tulevaisuudessa. Toki asunnon ostaminen ei tapahdu heti, mutta ehkä 10 vuoden päästä. Kannattaa alkaa jo säästämään käsirahaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asunnon ostaminen ole mikään ihmisoikeus. Ne ostaa, joilla on varaa.
Pitäisikö meidän kaikkien kadehtia, kun meillä ei ole varaa ostaa omaa mannertenvälisiin lentoihin kykenevää lentokonetta?
Olenko väittänyt, että olisi jokaisen oikeus? Kai sitä saa olla harmissaan, kun samalla koulutuksella on opiskelukaverit saaneet töitä ja kumppaninkin tulot hyvät ja on mahdollista ostaa talo? Ap
Koulutus ei vaikuta vaan osaaminen ja päämäärätietoitoisuus. Tungitko jo opiskeluaikana itsesi alan kesähommiin?
Muistakaa että velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa.
Olemme etsineet 3 vuotta. Pudjetti on 250 ke, ja siihen on lainalupaus. Täältä vain ei tule mitään myyntiin, kaikki on yli 300 ke tai vaihtoehtoisesti 50-100 ke mutta vaatisi täyden remontin. Pankki ei suostu rahoittamaan 100 ke kohdetta, jos se vaatii 100 ke remontin, mutta remontoituun suostuvat rahoittamaan 250 ke asti…
Ehtoina meillä on, että ei saa olla liian lähellä isoja teitä. Esim 1,5 km sisällä moottoritiestä.
Ostin parikymppisenä tyttöystäväni kanssa 8500e nettotuloilla 370ke kämpän. Lainaa otettiin 300ke kun oli ehtinyt säästää hyvin uran aikana. Ei ollut mielestäni vaikeaa ja suosittelen kaikille pientä säästöputkea. Näin saat lainan maksettua pois max. 10v.
Nämäkään asiat eivät ole tuurista kiinni, vaan tekemistänne valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Olemme etsineet 3 vuotta. Pudjetti on 250 ke, ja siihen on lainalupaus. Täältä vain ei tule mitään myyntiin, kaikki on yli 300 ke tai vaihtoehtoisesti 50-100 ke mutta vaatisi täyden remontin. Pankki ei suostu rahoittamaan 100 ke kohdetta, jos se vaatii 100 ke remontin, mutta remontoituun suostuvat rahoittamaan 250 ke asti…
Ehtoina meillä on, että ei saa olla liian lähellä isoja teitä. Esim 1,5 km sisällä moottoritiestä.
Perseaukisena ei luulisi olevan vara asetella turhan tiukkoja ehtoja? Mutta asioista voit tehdä juuri niin vaikeita itsellesi kuin vain haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän kaikkien kadehtia, kun meillä ei ole varaa ostaa omaa mannertenvälisiin lentoihin kykenevää lentokonetta?
Olenko väittänyt, että olisi jokaisen oikeus? Kai sitä saa olla harmissaan, kun samalla koulutuksella on opiskelukaverit saaneet töitä ja kumppaninkin tulot hyvät ja on mahdollista ostaa talo? Ap
Koulutus ei vaikuta vaan osaaminen ja päämäärätietoitoisuus. Tungitko jo opiskeluaikana itsesi alan kesähommiin?
Voi kuule olen tehnyt kaksi kertaakin jo oman alan töitä (määräaikaisesti) ja koko opiskeluajan olin töissä osa-aikaisesti. Silti olenko kokenut työttömyyttä. Ap
Minä ostin kasvukeskuksen ulkopuolelta 3200 tienaava amk-inssinä omakotitalon. Ei aivan uusinta uutta, mutta ei mikää mörskäkään. Kaiken lisäksi asun yksin, mutta tarvitsen harrastustilaa. Etätyö kotoa käsin ja työmatkat, jotka osuvat joka puolelle Suomea ja joskus ulkomaillekin. On kuitenkin kaava-aluetta ja sitä myöten kaikki kunnallispalvelut ja valokuitua löytyy.
Mutta voi helvetti sitä sukulaisten kyselyä, kun yksin asuvana ostaa omakotitalon.
"miksei sulla ole siellä vaimoa huolehtimassa kodista ja tekemässä ruokaa".
"miksei täällä ole juoksemassa mitään pojanviikaria ja vastaavaa"
Kyselijät yli 70-vuotiaita.
M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule olen tehnyt kaksi kertaakin jo oman alan töitä (määräaikaisesti) ja koko opiskeluajan olin töissä osa-aikaisesti. Silti olenko kokenut työttömyyttä. Ap
Sitten et ole tarpeeksi hyvä. Hyvistä työntekijöistä pidetään kiinni kynsin hampain ja sana kulkee muutenkin. Työtarjouksia saattaa tulla vaikkei niitä ole aktiivisesti hakenutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää hyvin jos teillä on yhteensä vaikka 3000€ netto. Meillä on 3000€ yhteisellä netolla 230 000€ lainaa ja aivan uusi omakotitalo maalla,
Amis ja osa-aikainen lähihoitaja.Miten ootte saaneet noin ison lainan? Meille annettiin samoilla tuloilla hädin tuskin 100t. Loput piti saada myymällä muuta varallisuutta. Nyt on uusi erillistalo, suht pieni kuitenkin mutta tämäkin maksoi lähes 400t kun ei maalla ihan asuta ja tonttimaa on täällä kallista. Ja meillä 2 lasta, ehkä se vaikuttaa myös lainan määrään.
Uuteen taloon saa helpommin lainaa kuin vanhaan. Ja jos on vakituiset työt, eikä esim kahta isoa autolainaa, ei tuo 230k€ ole paljoa.
MIeheni ja minä saimme 230k ja olisimme saaneet enemmänkin 250k, 4000k netto, yksi lapsi ja pääkaupunkiseutu.
Lainan myöntävä taho ihasteli kuinka meillä ei mitään muuta velkaa ole. Silläkin on paljon merkitystä.
Eipä se velkahelvetti näy niistä tuttavista päälle päin. Kyllä sekin on yhtä kurjuutta ja kun vanhenee, ei talosta ole kuin riesaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ole tarpeeksi hyvä. Hyvistä työntekijöistä pidetään kiinni kynsin hampain ja sana kulkee muutenkin. Työtarjouksia saattaa tulla vaikkei niitä ole aktiivisesti hakenutkaan.
Mitä saat tästä minun lyttäämisestä? Luuletko, että työelämä on aina reilua ja vain hyvät on töissä? Kaikki töissä olevatko on aina hyviä työntekijöitä ja työttömät automaattisesti huonoja? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan maisteri olet? Tuskin suomenkielen? Tai ainakin toivon niin.
Teitä on kaksi sitten.
Enpä niin tainnut sanoakkaan, vai sanoinko? T. VTM ja ihan yhdellä tutkinnolla työllistetty nyt 25v.
Ihan pian kivitalo maksettu. M46
Meillä taas ongelma on se että ei löydetä sopivaa... Hyvän lainamäärän olisi pankki valmis myöntämään mutta ei vaan tulee sopivia myyntiin... Rakentamaankasn ei jaksettaisi/ehdittäisi itse alkaa.
Se riippuu tosiaankin siitä, mistä päin Suomea olette taloa unelmoimassa. Itse asun itäisessä Hämeessä pienellä paikkakunnalla, keskellä pientä kylää, jossa "tavanomaiset" palvelut, lähin kaupunki 45 km, Helsinkiin 180 km. Minulla on omakotitalo, jonka mieluusti myisin, mutta täällä ei omakotitalot mene kaupaksi, vaikka edullisesti myisin kun vain eroon pääsisin. 60 vuotta vanha talo ja muuten hyväkuntoinen ja isäni rakentama, mutta auttamattoman vanhanaikainen muuten. 30000 euroa olisi pyyntöni, mutta tässäkin voisin joustaa. Oma auto olisi miltei välttämätön työssä käyvälle, vaikka onnibussitkin kulkevat suhteellisen tiheään. Itselläni ei ole autoa, mutta ei ole työtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Meidän perhe asuu vanhassa mörskässä, parempaan ei ole varaa. Sellaista se on. Valis
On vähän taukoa ollut palstailussa.. millom sä muutit takaisin sinne mörskään ? Ja miksi? ja mitä se sun miehesi uusi tyttöystävä siitä tykkää?
Eihän kukaan pitkää aikaa noin köyhän miehen kanssa ole. Valis
Turku, 200 000 eurolla nyt voi jonkun mörskäleen täältä saada... jos lähtee lähikuntiin esim. nousiaisiin niin 220 000-250 000 eurolla voi jo uuden tönön saada. Mutta siinä kasvaa sit kyllä jo autoilun kustannukset taas kohdilleen, kun tarvitaan 2 autoa että sieltä kulkee töihin ja muksut hoitoon/kouluun/harrastuksiin. Se ei ole halpaa lystiä, etenkään näillä bensan hinnoilla.
Jollain 3000e nettotuloilla ihan toivotonta, etenkin kun on kaksi lasta. Mutta 1300e/kk vuokraa pitää toki kevyesti pystyy maksamaan, sillä saa siis jonkun kerrostaloneliön suht hyvältä alueelta :)