Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä
Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Riippunee duunista, omat tuntini teen joustavasti ja tärkeintä on että hommat hoituu, ei se kuinka paljon aikaa niihin kuluu. Avaan koneen seiskalta, vastaan yön aikana tulleisiin sposteihin. Hoidan kasin maissa lapsille aamiaisen ja vien ne ysiksi kouluun. Duunia yleensa 9:30-12, lounas jonka joskus teen töiden lomassa ja joskus otan kunnon breikin. Puhelinpalaverit saatan hoitaa lenkkeilyn lomassa.
12-16 duunia, joskus saatan piipahtaa tauolla kahvilassa tai treffata jonkun kaverin tai käydä jumpassa.
16:30 haen lapset koulusta ja laitan niille välipalaa.
17:30-18 tsekkaan spostit ja valmistelen seuraavaa päivää, joskus on vielä illalla palavereita USA:n kanssa ja ne saattavat jatkua iltayhteentoista. Oletan että duunini joustaa keskellä päivää kun itse kuitenkin joustan vapaa-ajasta tarvittaessa.
T: Euroopassa asuva kansainvälisessä firmassa asiantuntijatehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
En enää ihmettele, miksi duunarit on lihavia ja ja sairaita ja asiantuntijat pääsääntöisesti hoikkia ja terveitä. Helposti jaksaa elämäänsä paremmin kun ehtii vaikka päivällä lenkkeillä, ei ole mikään pakko herätä 5.30, että ehtii viedä kiukuttelevat lapset hoitoon ja kiitää henkihieverissä töihin seitsemäksi ja iltapäivällä taas yhtä kiire, että ehtii hakea lapset, tehdä safkat, käydä kaupassa, luoda lumet, auttaa iltapesuissa, lukea sadut ja yrittää saada lapset nukahtamaan. Sitten ehkä olisi vielä tunti tai kaksi aikaa vetää pilkkopimeässä hikilenkki, mutta suurin osa luultavasti ei jaksa tuossa pisteessä enää yhtään mitään.
Päinvastoin, toiset saavat/joutuvat työnsä puolesta liikkumaan ja toiset taas istumaan koko päivän koneen edessä/palavereissa, seuraava vuoro tulee jatkamaan siitä mihin jäit tai itse jatkat huomenna, pomo päättää, kantaa vastuun ja valvoo yöt. Valvominen ja stressi lihottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki etätyö-päivästäni
Klo 7.30 läppärin avaus ja työpäivän aloitus
Klo 11 tauko, käyn tunnin lenkillä ja syön lounaan
Klo 12.30 työpäivä jatkuu
Klo 16.30 Lopetan työtTai välillä saatan joutua tekemään pidemmän päivän, jos kokouksia sattuu illalle, jota vastaavasti kompensoidaan lyhyemmillä työpäivillä
Näin siis kerrotaan työkavereille ja pomoille. Monissa yrityksissä seuranta heikkoa, jopa ihan nolla. Koronan jälkeen tulee pakollinen ryhtiliike vuoden, kahden aikana.
Suomessa, jossa työteho ennen koronaa oli luokkaa heikko - kohtuullinen, siirryttiin kategoriaan opettajat kesäkuukausina.
Voi jukra. Meillä tehdään ihan samat hommat oltiin sitten toimistolla tai Balilla kannon nokassa läppärin kanssa. Tietyt hommat pitää tehdä joka päivä, tiimissä on yhdeksän ihmistä ja hyvä yhteishenki eikä kukaan luistele hommistaan. Yksi tekee etää aina, osa käy toimistolla kerran viikossa samana päivänä ja osa useammin. Asiantuntijatiimi joten kukaan ei kyttää tai laske tunteja. Ps. Firmalla menee paremmin kuin ennen koronaa.
Etätöissä minäkin ja liikun ulkona ja käyn kaupassa päiväsaikaan, kun silloin ei ole esim kaupoissa niin ruuhkaa ja ulkona on valoisaa. Etätyö ei monilla katso kelloa, niitä voi tehdä milloin haluaa. Voi olla päivän aikana esim vain yksi kokous Teamsillä ja muun ajan tekee silloin kun itselle sopii.
Mies elättää. Tai Kela. Mistäs tiedät.
Muiden tekemisiin en ota kantaa, mutta itse kun tein töitä kotona toiminimellä, hoidin kauppa-asiat ja lenkkeillyt lasten ollessa koulussa. Koululaisia ei tartte koko ajan vahtia, mutta järjestin niin, että olen kotona silloin kun koululaiset ovat. Tein toki päivällä töitäkin, mutta pari tuntia omia asioita ja työpäivän aloitin usein kuuden maissa aamulla. Palkkioita ei saanut muusta kuin tuloksesta, joten ihan sama koska tein ja tein töitä myös viikonloppuisin. Varsinkin lauantait, jolloin lapsilla oli harrastuksia, olivat hyviä työpäiviä.
Mä teen silloin töitä kun huvittaa, eli vaikka keskellä yötä. Tavoitettavissa olen kyllä normaalisti siinä klo 8 ja 17 välillä, mutta se ei estä ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein samalla, kun puhun työpuhelua. Esimerkiksi sovin usein aamu yhdeksäksi sellaisen palaverin, jossa en tarvitse läppäriä, eikä tarvitse tehdä heti muistiinpanoja ja lenkitän samalla koiran. Tai teen ulkoillessani suunnittelu- ja ideointitöitä. Toimii!
Tää oli kuin minun kynästäni, sillä erotuksella etten omista koiraa :D
Olen tehnyt freelancerina It-alan hommia noin 10 vuotta. Olen aina työskennellyt etänä vähintään 60% viikottaisesta työajasta. Aikana ennen koronaa, tämä luultavasti (?) oli melko harvinaista? Muistan nimittäin kerrankin, kun eräs aamupäivä nautin lounaan ulkona puistossa kotini edustalla. Joku vanhempi rouva pysäköi viereeni, ja alkoi jututtaa nähneensä minut usein täällä ja lähimetsässä "lorvimassa" :D kerroin asuvani lähellä, ja näin kauniina kevätpäiviä hyödyntävän mielelläni auringonvalon, sekä hoitavan päivän urheilukiintiön samalla.
"Jaa.. No, sä et sitten työelämässä ole, kun on aikaa tuollai korvia"
Vastaukseni kuultuaan tivasi, että no etsä varmaan tienaa juuri mitään moisilla "suunnittelutöillä", sinunkin puolesta joutuu muut veronmaksajat rehkimään...
:D meni mamma aika hiljaiseksi, kun ihan piruillakseni näytin hänelle palkkakuitin. Että juu, aika roimasti minäkin niitä veroja saan maksettua tällä "lorvimisella" :D
Että ap, ei se tarkoita että joku on työtön, jos hänellä on aikaa käydä päivällä ulkona. Puolisoni on sotke-alalla, hän tekee kolmivuorotyötä ja pitkiä työputkia, jja sitten hänellä saattaakin olla 6 vrk putkeen vapaata. Silloin lorvitaan pariskuntana hiihtopoluilla ärsyttämässä näitä päivitteöijöitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein samalla, kun puhun työpuhelua. Esimerkiksi sovin usein aamu yhdeksäksi sellaisen palaverin, jossa en tarvitse läppäriä, eikä tarvitse tehdä heti muistiinpanoja ja lenkitän samalla koiran. Tai teen ulkoillessani suunnittelu- ja ideointitöitä. Toimii!
Tää oli kuin minun kynästäni, sillä erotuksella etten omista koiraa :D
Olen tehnyt freelancerina It-alan hommia noin 10 vuotta. Olen aina työskennellyt etänä vähintään 60% viikottaisesta työajasta. Aikana ennen koronaa, tämä luultavasti (?) oli melko harvinaista? Muistan nimittäin kerrankin, kun eräs aamupäivä nautin lounaan ulkona puistossa kotini edustalla. Joku vanhempi rouva pysäköi viereeni, ja alkoi jututtaa nähneensä minut usein täällä ja lähimetsässä "lorvimassa" :D kerroin asuvani lähellä, ja näin kauniina kevätpäiviä hyödyntävän mielelläni auringonvalon, sekä hoitavan päivän urheilukiintiön samalla.
"Jaa.. No, sä et sitten työelämässä ole, kun on aikaa tuollai korvia"
Vastaukseni kuultuaan tivasi, että no etsä varmaan tienaa juuri mitään moisilla "suunnittelutöillä", sinunkin puolesta joutuu muut veronmaksajat rehkimään...
:D meni mamma aika hiljaiseksi, kun ihan piruillakseni näytin hänelle palkkakuitin. Että juu, aika roimasti minäkin niitä veroja saan maksettua tällä "lorvimisella" :DEttä ap, ei se tarkoita että joku on työtön, jos hänellä on aikaa käydä päivällä ulkona. Puolisoni on sotke-alalla, hän tekee kolmivuorotyötä ja pitkiä työputkia, jja sitten hänellä saattaakin olla 6 vrk putkeen vapaata. Silloin lorvitaan pariskuntana hiihtopoluilla ärsyttämässä näitä päivitteöijöitä :D
Ohis. Mutta ollaankohan asuttu samalla alueella, olen meinaan joutunut ihan vastaava tyyppisen rouvan kuulusteltavaksi, joskus v 2015, kun kehtaisin pitää kaikki puhelinpalaverit metsässä kävellen!!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Hä? Itse teen usein iltaisin töitä. Esim. klo 21 asti. Monesti jopa 23 asti. Aloitan joskus klo 10 aamulla. Ja kokkailen välissä lounasta jne. Käyn ehkä kävelemässä.
Mitäs järkeä tuossa on? Sinähän olet koko vuorokauden tavalla tai toiselle työn vaikutuspiirissä? Minä en läppäriä aukaise klo 16 jälkeen työasioissa koskaan. Johonkin on raja vedettävä. Ja se ei estä taukojen pitämistä ja työn aloittamista liukuvasti joskus klo 9-11 välillä.
On kyllä niin pöljiä vastauksia, että menee usko "asiantuntijan etätyöhön" :D Taidatte tosiaan elää miehenne rahoilla.
Miksi aloitus herättää niin paljon aggressioita? Jostain se kertoo.. erehtyikö ap tosiasiassa sanomaan, että keisarilla ei olekaan vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki etätyö-päivästäni
Klo 7.30 läppärin avaus ja työpäivän aloitus
Klo 11 tauko, käyn tunnin lenkillä ja syön lounaan
Klo 12.30 työpäivä jatkuu
Klo 16.30 Lopetan työtTai välillä saatan joutua tekemään pidemmän päivän, jos kokouksia sattuu illalle, jota vastaavasti kompensoidaan lyhyemmillä työpäivillä
Näin siis kerrotaan työkavereille ja pomoille. Monissa yrityksissä seuranta heikkoa, jopa ihan nolla. Koronan jälkeen tulee pakollinen ryhtiliike vuoden, kahden aikana.
Suomessa, jossa työteho ennen koronaa oli luokkaa heikko - kohtuullinen, siirryttiin kategoriaan opettajat kesäkuukausina.
Omalla työpaikallani tuottavuus on koronan aikana lisääntynyt. Meillä ei ole minkäänlaista seurantaa mutta kyllä sen aika nopeasti huomaa jos joku ei hoida hommiaan.
Teen kotona töitä, tehnyt jo vuosia ennen koronaa. Välillä aloitan kasilta, välillä klo 11. Välillä käyn päivällä lenkillä, nyt varsinkin talviaikaan kun valoa on vähän, koitan saada päivät vapaaksi että ehtii lenkille, joskus mennään kaverin kanssa, hän nyt myös etätöissä.
Joskus teen töitä yöhön asti, joskus lopetan työt kolmelta iltapäivällä. Joskus en tee töitä ollenkaan, joskus teen kaikki illat ja viikonloput. Vuosien varrella oon huomannut että ihmisille on tullut enemmän joustoa päiviin, mikä on erittäin hyvä asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä? Itse teen usein iltaisin töitä. Esim. klo 21 asti. Monesti jopa 23 asti. Aloitan joskus klo 10 aamulla. Ja kokkailen välissä lounasta jne. Käyn ehkä kävelemässä.
Mitäs järkeä tuossa on? Sinähän olet koko vuorokauden tavalla tai toiselle työn vaikutuspiirissä? Minä en läppäriä aukaise klo 16 jälkeen työasioissa koskaan. Johonkin on raja vedettävä. Ja se ei estä taukojen pitämistä ja työn aloittamista liukuvasti joskus klo 9-11 välillä.
Mulla sujuu joskus työt paremmin illalla kuin aamulla, joskus teen öitä ja rötvään päivät. Ennen joulua tein pitkähköjä päiviä, aloitin vasta 11 maissa mutta tein puoleenyöhön. Ei haitannut, tuli paljon hommaa ja tein kivaa tiliä, sain olla vajaa 3vkoa joululomallakin.
Vasta olen alkanut päästä yli siitä kuumottelusta, että mitä naapuritkin sanoo, kun keskellä päivää luuhaan ja puuhaan ulkosalla, niin eiköhän täällä ala ihmettely. Monia etätöitä pystyy rytmittämään, tauottamaan ja jakamaan. Välillä saattaa joku hetki ja kellonaika jolloin on pakko olla koneella tmv. Ja itsellä on työ jossa suunnittelu on iso osa, ja sitä pystyy tekemään lenkillä ja kahvilassakin. Paljon mieluummin ja paremmalla tuloksella kuin konttorissa. Mieluummin myös ulkoilen valoisalla, ja istun koneella pimeään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä.
ap
Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.
Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.
t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä
Ei kai tuossa nyt ole mitään ihmeellistä. Ovat ehkä etätöissä ja käyttävät taukojaan ulkoiluun. Voivat viettää myös vapaapäivää sillä kaikkien työaika ei suinkaan ole ma-pe 8-16. On oikeasti paljon aloja joilla on työtä eri vuoroissa kaikkina viikonpäivinä eli saavat vapaita keskellä viikkoa. Joillakin aloilla ollaan myös aina useampi päivä putkeen pitkissä vuoroissa ja sitten saa vastaavasti keskelle viikkoakin pitemmän vapaan. Tietysti siellä on myös opiskelijoita (luentoja ei todellakaan ole koko päivää) ja äitiyslomalaisia, tällä hetkellä voi olla jo hyvinkin talvilomalaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus herättää niin paljon aggressioita? Jostain se kertoo.. erehtyikö ap tosiasiassa sanomaan, että keisarilla ei olekaan vaatteita?
Kotirouva täältä huhuilee, että ei herätä aggressiota vaan lähinnä ihmetystä. Miten joku voi kuvitella kaikkien olevan arkipäivät töissä 8-16, kun yhteiskunta on auki suunnilleen yötä päivää. Jos on viikonlopun töissä, niin kai viikolla saa pitää vapaata.
Ei etätyöt oki kaikille sovi, hyvä että tiedät omat rajoitteesi.