Isovanhemman salasuhde
Tekee mieli purkautua asiasta, josta en ole nähnyt keskustelua: Kun oma vanhempi tai isovanhempi elää pitkässä salasuhteessa.
Lapsena vietin todella paljon aikaa mummolassa, lähes kaikki viikonloput. Mummo oli nuorehko eronnut nainen, mutta mummolla oli kuvioissa pari vuosikymmentä miesystävä, naimisissa oleva mies, joka luonnollisesti vietti viikonloput perheensä luona. Näin tuon miehen elämäni aikana pari kertaa ja lähinnä vierastin koko tyyppiä.
Myöhemmin sama kuvio toistui, lapsuudessa omat vanhempani erosivat ja äitini aloitti pian salasuhteen naimisissa olevaan perheenisään, suhde jatkuu edelleen 20 vuoden jälkeen. Äidilleni tuo mies meni aina omien lapsiensa edelle, ja esim. joulut meillä vietettiin paria päivää etukäteen, jotta äiti sai salarakkaalleeen järjestettyä joulupidot, koska tuo mies vietti joulut oman perheensä kanssa. Me lapset saatiin sitten kylmät rippeet, koska emme voineet häiritä äidin ja tuon miehen yhteistä laatuaikaa.
Nyt olen itse perheellinen ja tuntuu vaikealta selittää lapsille mummon kuvio, ihmettelevät kun mummo puhuu aina ihan tosissaan miehestään ja heidän yhteisestä kodistaan (äitini oma kaksio, jossa mies käy piipahtamassa toisinaan), mutta lapset eivät koskaan edes näe tätä "vaaria".
Itselläni tai lapsilla ei ole edes käsitystä, minkälainen on vaari/isoisä/pappa. Isäni puolelta ei myöskään ole isovanhempia ollut koskaan kuvioissa ja miehenikin isä kuoli jo nnuorena. Oikeastaan normaalia isän rooliakaan ei ole ollut pariin sukupolveen. Tuntuu, että jollain tavalla korjaudun, kun oma mies, itsekin isää vailla elänyt, on lapsille läsnäoleva isä ja toivottavasti päästään vielä isovanhemmiksin joku päivä <3
Kommentit (25)
On kyllä erikoinen nainen, kun puhuu toisen naisen miehestä omanaan. Ja hyvänen aika selittää tällaista shaibaa lapsillekin???? Ei ihan kaikki kotona.
Ex-anoppi hillosi halvaantuneen miehensä kotiin, että voisi hössöttää ja uhriutua. Kävi itse "matkoilla "ym. Nepsyjä koko perhe, ja tietyt asiat sählätään tai hoidetaan muuten oudossa järjestyksessä.
Kuulostaa ahdistavalta ja kovin hämmentävältä kuviolta ja kovin surulliselta, että äiti priorisoi salarakkaansa lastensa edelle. Kiinnostaisi kuulla, jos vain haluat ap avata asiaa, että mitä itse ajattelet siellä taustalla olleen ja miten tämä sinun elämäsi ajan jatkunut kuvio on vaikuttanut sinuun? Ymmärrän, jos et halua tai pelkäät paljastumista.
Tiedän etäisesti yhden hieman vastaavan tilanteen, jossa isoäidillä oli -ilmeisesti hyvin pitkään - jatkunut salasuhde, vaikka avioliitto jatkuikin lasten isään. He asuivat yhdessä ja näin, mutta isoäiti liikkui ihan avoimesti salarakkaansa kanssa kaupungilla ja saattoipa siellä törmätä tämän kanssa perheenjäseniin. Lapset ja lapsenlapset olivat järkyttyneitä, mutta asia vaiettiin täysin, he eivät ymmärtääkseni koskaa puhuneet asiasta. Eli oli se kuuluisa virtahepo olohuoneessa - kaikki näkee ja tietää sen olevan siinä ja kaikki yrittää sitä väistellä parhaansa mukaan mutta kukaan ei puhu siitä.
Edellinen kirjoittaja selventää eli isoäiti asui edelleen siis aviopuolisonsa kanssa vaikka vietti avoimesti aikaa "poikaystävänsä" kanssa. Varmaan pystyi päättelemään mitä tarkoitin, mutta oli hieman huonosti kirjoitettu.
Ennen ei erottu ja johtuu siitä. Nykyään erotaan kun yhteiskunta maksaa elatuksen ja siksi niitä lapsia onkin yhdelle sun toiselle.
Aikuisten jutut on luku sinänsä, mutta sairainta tuossa kuviossa on, että lapset on sotkettu siihen. Kuulostaa ihan hullulta. Kuten joku jo sanoikin, ihan tuollaiset kuviot eivät todellakaan ole mitenkään yleisiä.
Ei ihan normaali kuvio, siis yleinen. mutta vanhempien asiat ei kuulu lapsille, vain siinä tapauksessa että mummo pitää roudata piirille voi puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei erottu ja johtuu siitä. Nykyään erotaan kun yhteiskunta maksaa elatuksen ja siksi niitä lapsia onkin yhdelle sun toiselle.
Ennenkin oli niitä lapsia yhdelle sun toiselle. Mun isällä myös kolmannelle. Sitten oli se pyhä, kuolema-erottaa-avioliitto oikeine lapsineen.
Kaikilla muilla on hurjan fiksuja lapsia, jotka osaavat kysellä vaarista ja mummista ja siitä, että näitä ei ole tai sitten on liikaa. Ei meillä lapset (nyt jo 8 ja 6v) ole koskaan ymmärtäneet kysyä, että missä se vaarin puoliso on, missä on meidän mummi jne. Kun jotain ei ole koskaan ollut, ei siitä osaa kysellä samalla tavalla kuin nyt kysellään vaarin kesällä kuolleesta koirasta, että missä se on ja näkeekö se meidät.
Varmaan meillä lapset on epätavallisen tyhmiä ja kypsymättömiä.
Minua kiinnostaa mies, joka haluaa viettää valejoulun salarakkaansa lasten kanssa - ei ole kaikki kotona tuossa etukäteisjoulunvietossa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla muilla on hurjan fiksuja lapsia, jotka osaavat kysellä vaarista ja mummista ja siitä, että näitä ei ole tai sitten on liikaa. Ei meillä lapset (nyt jo 8 ja 6v) ole koskaan ymmärtäneet kysyä, että missä se vaarin puoliso on, missä on meidän mummi jne. Kun jotain ei ole koskaan ollut, ei siitä osaa kysellä samalla tavalla kuin nyt kysellään vaarin kesällä kuolleesta koirasta, että missä se on ja näkeekö se meidät.
Varmaan meillä lapset on epätavallisen tyhmiä ja kypsymättömiä.
Onko lapsilla toisia isovanhempia? Silloin voi tulla kysymys missä mummo on, kun toisella papalla on mummo ja toisella ei.
Minulla on ja oli kummatkin papat kuolleet jo ennen syntymääni, toinen mummo oli löytänyt uuden miehen, eikä sitä meille lapsille selitetty, hän oli mummon mies. Miksi pitäisi lapsille selittää äitisi kuvioita ? Miksi lasten pitäisi tavata äitisi mies ystävä kun eivät yhdessä asu ?
No ei ehkä ihan samanlainen outo kuvio kuin sinulla, mutta pappani on naimisissa mummoni kanssa, ovat asuneet erillään jo vuosia, ja papalla on ollut useita vuosia naisystävä.
Outo kuvio, joka on vissiin kaikille osapuolille ok.
Jos sen salarakasmiehen vaimo onkin lesbo tai kylmä kala, tai haluaa vain pitää ne kulissit pystyssä, ehkä asutaan vielä pienellä paikkakunnalla. Mies ehkä haluaisi lähteä mutta vaimo estää.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mies, joka haluaa viettää valejoulun salarakkaansa lasten kanssa - ei ole kaikki kotona tuossa etukäteisjoulunvietossa!
Ei me lapset siinä saatu mukana olla. Saatiin ne jouluruoan jämät, kun mies poistui lomanviettoon kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ja oli kummatkin papat kuolleet jo ennen syntymääni, toinen mummo oli löytänyt uuden miehen, eikä sitä meille lapsille selitetty, hän oli mummon mies. Miksi pitäisi lapsille selittää äitisi kuvioita ? Miksi lasten pitäisi tavata äitisi mies ystävä kun eivät yhdessä asu ?
Mummo mm. kirjoittaa joka korttiin oman ja salarakkaan nimen. Puhuu lähes ainoastaan miehensä asioista, kun ollaan tekemisissä. Kun käymme joskus mummolla, ei tuo mies ole siellä, eikä jälkeäkään siitä, että siellä asuisi joku muu kuin yksinäinen mummo. Sen takia lapsetkin ihmetelleet. Toinen lapsista pian teini, niin alkaa tajuamaan kuvion.
Vierailija kirjoitti:
"Kuulostaa ahdistavalta ja kovin hämmentävältä kuviolta ja kovin surulliselta, että äiti priorisoi salarakkaansa lastensa edelle. Kiinnostaisi kuulla, jos vain haluat ap avata asiaa, että mitä itse ajattelet siellä taustalla olleen ja miten tämä sinun elämäsi ajan jatkunut kuvio on vaikuttanut sinuun?"
Vanhempieni suhde oli jo sellainen, että me lapset oltiin vain tiellä häiritsemässä. Mutsi taitaa olla ns. pick me-girl.
Aika juureton olohan tästä kaikesta on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
No ei ehkä ihan samanlainen outo kuvio kuin sinulla, mutta pappani on naimisissa mummoni kanssa, ovat asuneet erillään jo vuosia, ja papalla on ollut useita vuosia naisystävä.
Outo kuvio, joka on vissiin kaikille osapuolille ok.
No on tuokin outo kuvio, mutta sentään avointa ja jos kaikille osapuolille ok, niin mikäs siinä :) Omassa tilanteessa tuntuu, että on ikänsä vedetty mukaan johonkin salamyhkäiseen pahaan. -ap
Mieheni ex säilytti miehen sukunimen erossa lasten vuoksi. Minä puolestani otin käyttööni tyttönimeni meidän mennessämme naimisiin. Äskettäin olimme tapahtumassa, missä olimme kaikki ja vielä lapsia ja lastenlapsiakin. Tuntemattomille perhekuvio oli hankala tajuta.
No onpas uskomaton kuvio.
Keskusteluja aiheesta et ole nähnyt (enkä minäkään ole) siksi, että tuollaisen on pakko olla todella harvinaista.
Onneksi et itse jatka samaa kuviota vaan pystyt tarjoamaan lapsillesi normaalin elämän ainakin kotona. Hieno homma!
Hyvinä vanhempina pärjäätte kaksinkin; ei kaikilla muillakaan ole isovanhemmat elämässä läsnä. Ja saatte sitten aikananne olla itse niitä hyviä isovanhempia.