Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä
Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?
Kommentit (157)
Mulla on liukuva työaika klo 6-18. Käyn usein päivällä lenkillä, se on sallittua ja jopa kannustettu asia.
Etätyö. Yritystoiminta kotona kun itse niin päättää. Pääomatulot. Arvostan niitä, jotka pystyy elättämään itsensä muutenkin kuin ajelemalla ruuhka-aikaan pienipalkkaiseen työhön, joka ei hirveästi motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Olen eri mutta itse teen usein vielä klo 18 jälkeen töitä. Saatan tehdä esim 8-12 ja sitten 17-21. Monet meillä tekee myös omasta halustaan 6-14 jolloin ehtivät hyvin sinne puistoon kolmeksi hengailemaan. Meillä on yleensä vain yksi kaikille pakollinen
tiimipalaveri siinä 10-11 aikoihin. Muuten tunnit on vapaasti valittavissa, voi tehdä vaikka keskellä yötä jos tahtoo.
Kerroppas kuule mitä työtä oikein teet. Täytyy kyllä ihmetellä mitä töitä nämä työt ovat joita voi tehdä oman maun mukaan silloin kun huvittaa.
Teen ja ylläpidän asiakkaille tilauksesta erilaisia nettisivuja. Pääasiassa tätä, välillä on toisenlaisia projekteja myös. Aamupäivällä tiimipalaverissa käydään läpi mitä kukakin on saanut edellisen 24h aikana aikaan ja mitä tekee seuraavaksi. Suurin osa töistä on henkilökohtaisia yhden hengen projekteja joten ei ole tarvetta tehdä samaan kellonaikaan työkavereiden kanssa. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Aika yleinen toimintatapa nykyään.
Pitäisi ilmeisesti vaihtaa freelanceriksi? Itse samalla alalla ja lähes täysin samoissa tehtävissäkin, ainoastaan suuryrityksessä. Aivan jatkuvaa hiostusta, tehtävien kirjausta, läsnäoloa Slackissa koko päivän, vastailua pomojen typeriin viesteihin, ja illalla menee vielä omaa aikaa töitä tehdessä, että saa valmiiksi. Ja palkka 3400.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein samalla, kun puhun työpuhelua. Esimerkiksi sovin usein aamu yhdeksäksi sellaisen palaverin, jossa en tarvitse läppäriä, eikä tarvitse tehdä heti muistiinpanoja ja lenkitän samalla koiran. Tai teen ulkoillessani suunnittelu- ja ideointitöitä. Toimii!
Pystyykö tuossa keskittymään 100 prosenttisesti? En siis tuomitse tai mitään, kiinnostaa vaan.
No, ei pysty.
Muuta kun ei välitä paskaakaan niin onistuuhan tuo.
Liikuntatauko tehostaa työpäivää (ihan tutkitusti se parantaa luovuutta ja keskittymiskykyä).
Jos tekee töitä 3 tuntia, käy tunnin lenkillä ja tekee sitten töitä toiset 3 tuntia, saattaa saada paljon enemmän töitä aikaan kuin jos istuisi tietokoneen ääressä 7 tai 8 tuntia.
Minulle maksetaan onneksi tulosten, ei tietokoneen äärellä istumani ajan mukaan.
Minäkin olin vissiin ainoa, ainakin vuorotöissä kävijä, ensimmäisenä aamulla lähtijä aamuvuoroon ja iltavuorosta viimeisenä tulija, parkkipaikan autojen perusteella katseltuna. Yövuorosta tultuakin juuri kukaan ei ollut vielä lähtenyt töihin, siihen aikaan päivemmällä menijöistä en tiennyt kun yövuorosta tultua rupesin nukkumaan tietysti.
Nyt en ole töissä ja taitaa muilla olla pikemminkin virka-aika, 8-16 työaika, niillä jotka työpaikalle asti joutuu lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tietysti koulutus- ja ammattivalinta-asia miten elämä järjestyy.
Ei kaikkien tarvitse taapertaa sinne duunipaikalle koko päiväksi raatamaan.
Asiantuntija- ja johtohommissa voi työt suunnitella sopivasti ja delegoida. Viidestä-kuuteen tuntiin työntekoa päivän mittaan on ihan hyvä. Itsekin käyn ulkoilemassa tai kaupassa keskellä päivää niin saa vähän katkoa ja piristystä töiden väliin. Pyrin kuitenkin työt tekemään klo 18 mennessä. Työnantajille riittävät vähemmätkin tunnit kun tulos on hyvä.
Pandemia on sikäli hyvä, että nämä mukavat työnteon käytännöt tulivat ihan työnantajan puolelta suositelluiksi. KErran parissa viikossa käyn toimistolla, jolloin iso osa ajasta menee "sosiaaliseen" eli työkavereiden kanssa jutteluun - niin työasioista kuin paljosta muustakin - ja kiva käydä yhdessä lounaallakin.
Ihan hyvää provoilun yritystä, mutta nyt ei oikein jaksa. Tylsää ja käsitelty ja miljoona kertaa. Olisit nyt vielä laittanut, että puolisosi pettää, se olisi sentään ollut totta.
Olen etätyössä ja asiantuntijatyössä, kohta komatta vuotta. Työpäivä on oikeasti lyhyt aika, kun yrittää saada asioita tehtyä ja etenemään. Aloitan klo 8, kun lapset saatu vietyä kouluun ja päiväkotiin. Sen jälkeen puuhaan parin, kolmen eri tuotekehitysprojektin välissä multitaskaten ja virtuaali sukkuloiden klo 16.30 saakka, jolloin puoliso ja lapset palaavat kotiin. Jossain välissä päivän aikan haukkaan lounassalaatttini ja juon kupin kotona valmistettua erikoiskahvia. Päivä jumppakassi on ollut pakattuna maaliskuusta 2020 lähtien, kertaakaan en ole keskellä päivää tästä sirkuksesta päässyt lähtemään postilaatikkoa kauemmas. Ja kyllä, rakastan työtäni ja merkityksellisiä asioita, joiden parissa työskentelen.
Jumpassa ja lenkillä käyn sitten illalla ja viikonloppuisin. Minua ei näy keskellä ulkoilemassa tai shoppailemassa. Yritän tosissani myös pitää läppärin ja työpuhelimen suljettuna iltaisin ko 17 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Esimerkiksi it-insinöörit tekevät usein töitä illalla ja öisin. Muu tiimi voi olla vaikka toisella puolella maapalloa. Miitteihin voi ottaa osaa myös ulkoillen. Napit vaan korville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi it-insinöörit tekevät usein töitä illalla ja öisin. Muu tiimi voi olla vaikka toisella puolella maapalloa. Miitteihin voi ottaa osaa myös ulkoillen. Napit vaan korville.
Oletko IT-insinöörien esimies, joka luulee että alaisilla on mahdollisuus toimia samoin kuin itselläsi?
Ja mitähä se sua kiinnostaa mitä muut tekee? Huhhuh että ärsytti ees lukea tämä alotus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta itse teen usein vielä klo 18 jälkeen töitä. Saatan tehdä esim 8-12 ja sitten 17-21. Monet meillä tekee myös omasta halustaan 6-14 jolloin ehtivät hyvin sinne puistoon kolmeksi hengailemaan. Meillä on yleensä vain yksi kaikille pakollinen
tiimipalaveri siinä 10-11 aikoihin. Muuten tunnit on vapaasti valittavissa, voi tehdä vaikka keskellä yötä jos tahtoo.
Kerroppas kuule mitä työtä oikein teet. Täytyy kyllä ihmetellä mitä töitä nämä työt ovat joita voi tehdä oman maun mukaan silloin kun huvittaa.
Teen ja ylläpidän asiakkaille tilauksesta erilaisia nettisivuja. Pääasiassa tätä, välillä on toisenlaisia projekteja myös. Aamupäivällä tiimipalaverissa käydään läpi mitä kukakin on saanut edellisen 24h aikana aikaan ja mitä tekee seuraavaksi. Suurin osa töistä on henkilökohtaisia yhden hengen projekteja joten ei ole tarvetta tehdä samaan kellonaikaan työkavereiden kanssa. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Aika yleinen toimintatapa nykyään.
Pitäisi ilmeisesti vaihtaa freelanceriksi? Itse samalla alalla ja lähes täysin samoissa tehtävissäkin, ainoastaan suuryrityksessä. Aivan jatkuvaa hiostusta, tehtävien kirjausta, läsnäoloa Slackissa koko päivän, vastailua pomojen typeriin viesteihin, ja illalla menee vielä omaa aikaa töitä tehdessä, että saa valmiiksi. Ja palkka 3400.
Otan osaa, samanlaisista firmoista on minullakin kokemusta. Yhdentekeviä sähköposteja tulee joka paikassa kellon ympäri, vastaan kun ehdin. Täällä ketään ei onneksi kiinnosta mihin kellonaikaan hommat on tehty, kunhan tulevat ajallaan valmiiksi. Toisinaan projektiin kuluva aika on arvioitu reilusti alakanttiin mutta muuten ihan mukava työpaikka. Mutta hei, sinulla on kuitenki isompi palkka kuin minulla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähes kellään mene toimistotöihin paria tuntia enempää päivässä. Jos olisivat toimistolla, tekisivät nettiostoksia tai notkuisivat kahvilla ne loput tunnit.
Hyvä ettei ihmisten ole pakko olla toimistolla enää.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähä se sua kiinnostaa mitä muut tekee? Huhhuh että ärsytti ees lukea tämä alotus
Mikä siinä tarkalleen ottaen ärsytti? Perustele, sanoita ajatuksesi paremmin, yritä. Tämä on keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatauko tehostaa työpäivää (ihan tutkitusti se parantaa luovuutta ja keskittymiskykyä).
Jos tekee töitä 3 tuntia, käy tunnin lenkillä ja tekee sitten töitä toiset 3 tuntia, saattaa saada paljon enemmän töitä aikaan kuin jos istuisi tietokoneen ääressä 7 tai 8 tuntia.
Minulle maksetaan onneksi tulosten, ei tietokoneen äärellä istumani ajan mukaan.
Näin kuuluu ollakin. On aivan tärähtänyttä että ihmisiä istutetaan työpöydän ääressä jos työt on tehty.
Mun mies aloittaa työt viideltä aamulla. Tekee töitä yhdeksään asti. Palaa takaisin työpöytänsä ääreen puolen päivän jälkeen. Tekee suunnilleen 10-tuntisia päiviä mutta tunnit ripottautuvat pitkin päivää ja iltaa. On koko päivän tiiminsä tavoitettavissa toki eli joskus voi olla koko päivän kiinni puhelimessa tai koneella. Aika harvoin kuitenkin. Ne työt ajoittautuvat yleensä aikaiseen aamuun ja iltapäivään. Mä teen töitä yrittäjänä ja olen koko vuorokauden töissä. Eli otan tilauksia vastaan ja toimitan ne eteenpäin sekä valmistan tuotteet itse. Kiirettä pitää useina päivinä, joskus taasen on ihan tyhjiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko IT-insinöörien esimies, joka luulee että alaisilla on mahdollisuus toimia samoin kuin itselläsi?
Minä en ole mutta mieheni on. Yli 20 vuotta samassa firmassa ollut töissä. Hänen alaisensa toimivat samalla aikataululla. Mun mies toimii siis sen mukaan että aikataulu sopii kaikille. Hän on aina kiinni saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä.
ap
Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.
Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.
t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä
Jos ei niitä firman tuotteita kukaan markkinoi ja myy niin aika nopeasti loppuu koodareilta ja suunnittelijoilta duunit.
Jos jotain tuotetta pitää aivan tajuttomasti markkinoida niin se ei ole tarpeeksi hyvä tuote. Ainoastaan trendituotteita (muoti ruoka viihde) pitää markkinoida jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tarkalleen ottaen ärsytti? Perustele, sanoita ajatuksesi paremmin, yritä. Tämä on keskustelupalsta.
Se että tää alottaja elää jossain 90 luvulla ärsyttää. Nykyään tehdään töitä kellon ympäri alasta riippuen ja etätöitä pystyy todella moni tekemään poistumatta kotoaan koskaan. Jokainen vastaus minkä alottajalta näin oli tyyliin "en voi käsittää että kaikki ei oo 8-16 töissä"
Ihan tässä työttömänä hengaillaan, 1,5v olen ollut työttömänä ja kivasti on aika mennyt. Viime viikolla henkilö soittele työkkäristä ja kyseli kuulumisia. Kerroin, että ei ole tullut cv:n muutoksia tai lisäyksiä, samat työkokemukset, puhelinnumerot, sp jne ovat edelleen voimassa. Seuraavan kerran jutellaan sitten kun on lehti puussa enkä tarkoita sanomalehteä.
Mitä 😂 Saa kai mieheni itse valita, elättääkö minua. Avioehtokin on tehty (sisältöä en kyllä tällä palstalla avaa). En voi tituulerata itseäni kotiäidiksi, koska lapset ovat isoja koululaisia. Kodinhoitaja ei myöskään sovi, koska minulla ei ole velvollisuuksia. Pääosan kotitöistä teen, mutta sehän on vain reilua. Jos en halua päivän aikana tehdä kotona mitään, vaan keskityn harrastuksiini tai ihan vaikka vaan olemiseen, niin sekin sopii. Kotirouva on ainoa suunnilleen sopiva nimike minulle. Tosin se naurattaa, kun kuulostaa tärkeilevältä.