Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä
Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?
Kommentit (157)
Julkinen sektori. Etätyö. Siinä se.
Olen eri, mutta pystyn kävelyllä tai vaikkapa kotitöitä tehdessä keskittymään keskusteluun huomattavasti paremmin kun vaan ruutua tuijottaen.
On paljon ihmisiä joilla ei ole varsinaista työaikaa vaan palkkaa maksetaan suoritteista. Eli voi yhtä hyvin tehdä hommia illallakin, tai aikaisin aamulla, tai osan viikonloppuna ja lenkkeillä keskellä päivää, jos ei ole jotain palaveria siinä. Ihan normi asiantuntijatöissäkin on liukuva työaika ja voi tehdä joku päivä enemmän ja toisena päivänä vähemmän, työtilanteesta riippuen, ja pitää välillä taukoa keskellä päivää tai käydä ruokkiksella lenkillä ja sitten syödä koneen ääressä, jatkaa tarvittaessa hommia pidempään illalla. Aika normaali tilanne tämmöisessä perheessä on, että illalla lasten mennessä nukkumaan jatketaan vielä hetken verran töitä. Duunaritöissä sitä ollaan yleensä paljon sidotumpia niihin työaikoihin ja -paikkaan.
Kerro alue tai muuten provoilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä.
ap
Ne ovat varmaan kaikki lifestyle-bloggareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä.
ap
Jännää stereotypiointia, meillä on pihassa bemari ja Mersu, tallissa harrikka. Mä olen työtön kahdeksatta vuotta (logistiikka-alalta) ja mies keikkatyöläinen kuljetusalalla. Vaatteet varmaan ei ole viimeisen päälle tässä kotipihalla mutta ei kai tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Hoitolasten kanssa tullut kierreltyä pitkin maita ja mantuja ja olen ihmetellyt aina, että miten joka talon pihalla on Mersut ja audit parkissa. Tyypit pihalla kuopsuttamassa kukkapenkkiä tai lenkillä. Eikö kukaan käy töissä? Ja tämä siis jo vuosia ennen koronaa.
Minun isä teki etätöitä jo 90-luvulla kun olin lapsi. Ei ne ole mikään pelkästään korona-ajan keksintö, vaikka etätyön teko onkin lisääntynyt merkittävästi. Lisäksi ne hienoissa taloissa asuvat voi olla esim yrittäjiä, jos on hyvin pyörivä yritys niin eipä siinä välttämättä tarvitse joka hetki olla työn äärellä. Tai vaikkapa lääkäreitä joilla on vuorotyö ja pitkiä päivystyksiä ja sitten vapaita. Tai tosi hyvätuloinen, puoliso niin että toinen voi keskittyä kodinhoitoon, näitäkin on. Kyllä ihan toden totta on niin, että varakkaammalla, koulutetummalla väellä on yleensä enemmän vapauksia myös työaikojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki etätyö-päivästäni
Klo 7.30 läppärin avaus ja työpäivän aloitus
Klo 11 tauko, käyn tunnin lenkillä ja syön lounaan
Klo 12.30 työpäivä jatkuu
Klo 16.30 Lopetan työtTai välillä saatan joutua tekemään pidemmän päivän, jos kokouksia sattuu illalle, jota vastaavasti kompensoidaan lyhyemmillä työpäivillä
Näin siis kerrotaan työkavereille ja pomoille. Monissa yrityksissä seuranta heikkoa, jopa ihan nolla. Koronan jälkeen tulee pakollinen ryhtiliike vuoden, kahden aikana.
Suomessa, jossa työteho ennen koronaa oli luokkaa heikko - kohtuullinen, siirryttiin kategoriaan opettajat kesäkuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki etätyö-päivästäni
Klo 7.30 läppärin avaus ja työpäivän aloitus
Klo 11 tauko, käyn tunnin lenkillä ja syön lounaan
Klo 12.30 työpäivä jatkuu
Klo 16.30 Lopetan työtTai välillä saatan joutua tekemään pidemmän päivän, jos kokouksia sattuu illalle, jota vastaavasti kompensoidaan lyhyemmillä työpäivillä
Esimerkki etätyöpäivästäni (ulkomailla)
Klo 9.00 läppärin avaus ja työpäivän aloitus
Klo 13.30 lounas (1/2 tuntia)
Klo 14.00. työpäivä jatkuu
Klo 18.00 lopetan työt
Multikansallinen, suuri firma, jossa kontaktit, työkumppanit etc. ovat ympäri Eurooppaa + osa Aasian maista; jonka takia minun on oltava aina "tavattavissa."
tkuvaa "paikalla oloa."
En enää ihmettele, miksi duunarit on lihavia ja ja sairaita ja asiantuntijat pääsääntöisesti hoikkia ja terveitä. Helposti jaksaa elämäänsä paremmin kun ehtii vaikka päivällä lenkkeillä, ei ole mikään pakko herätä 5.30, että ehtii viedä kiukuttelevat lapset hoitoon ja kiitää henkihieverissä töihin seitsemäksi ja iltapäivällä taas yhtä kiire, että ehtii hakea lapset, tehdä safkat, käydä kaupassa, luoda lumet, auttaa iltapesuissa, lukea sadut ja yrittää saada lapset nukahtamaan. Sitten ehkä olisi vielä tunti tai kaksi aikaa vetää pilkkopimeässä hikilenkki, mutta suurin osa luultavasti ei jaksa tuossa pisteessä enää yhtään mitään.
Etänä ei tosiaan mene aikaa työmatkoihin ja kotona ollaan tauoillakin. Etätyö on myös intensiivisempää, jolloin työt tulee käytännössä tehtyä lyhyemmässä ajassa, jollei ole kokouksia koko päivää. Alkuun väsyin etänä, kun en tajunnut, että työpaikalla ollessani teen oikeasti vähemmän ja paljon menee aikaa käytäväkeskusteluihin ym. sosiaaliseen toimintaan. Itsellä työpäivät vaihtelee 4-12 tunnin välillä. Joskus on iltakokouksia eri aikavyöhykkeen mukaan.
Hieman eri kuin vaikka kaupankassan työ 7-15 + tunnin työmatkat eli poissa kotoa 6-16.
Vierailija kirjoitti:
En enää ihmettele, miksi duunarit on lihavia ja ja sairaita ja asiantuntijat pääsääntöisesti hoikkia ja terveitä. Helposti jaksaa elämäänsä paremmin kun ehtii vaikka päivällä lenkkeillä, ei ole mikään pakko herätä 5.30, että ehtii viedä kiukuttelevat lapset hoitoon ja kiitää henkihieverissä töihin seitsemäksi ja iltapäivällä taas yhtä kiire, että ehtii hakea lapset, tehdä safkat, käydä kaupassa, luoda lumet, auttaa iltapesuissa, lukea sadut ja yrittää saada lapset nukahtamaan. Sitten ehkä olisi vielä tunti tai kaksi aikaa vetää pilkkopimeässä hikilenkki, mutta suurin osa luultavasti ei jaksa tuossa pisteessä enää yhtään mitään.
Kyllä ne asiantuntijatkin vie lapsen hoitoon ja hakee, tekee ruuat, käy kaupassa (tai tilaa kotiin), luo lumet, ruokkii lapset, kuskaa harrastuksiin, tekee iltapesut ja auttaa nukahtamaan. Sitten vaan pitää jaksaa vielä jatkaa hetki töitä lasten nukuttua, ei sekään helppoa ole. Tottakai liukuvat työajat ja etätyöt auttaa, mutta kyllä moni asiantuntijatyö on tosi stressaavaa ja pikkulasten vanhemmat uupuneita töiden ja kotihommien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Hä? Itse teen usein iltaisin töitä. Esim. klo 21 asti. Monesti jopa 23 asti. Aloitan joskus klo 10 aamulla. Ja kokkailen välissä lounasta jne. Käyn ehkä kävelemässä.
Moni hyvinkoulutettu, esim lääkäri huolehtii terveydestään ja pyöräilee töihin ympäri vuoden. Eli pihalla saattaa olla se Audi tai pari autoa, mutta niitä ei käytetä joka päivä työmatkaan.
Moni on tehnyt jo kaksi vuotta etätöitä.
Ystäväni mies työskentelee kansainvälisessä firmassa, jonka kokoukset ovat välillä yöllä, koska rahoittajat joita haetaan ovat maapallon toisella puolella.
Itse opiskelen ja (etänä vielä) luentoja ei ole koko ajan, joten ehdin välillä ulkoilemaankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne asiantuntijatkin vie lapsen hoitoon ja hakee, tekee ruuat, käy kaupassa (tai tilaa kotiin), luo lumet, ruokkii lapset, kuskaa harrastuksiin, tekee iltapesut ja auttaa nukahtamaan. Sitten vaan pitää jaksaa vielä jatkaa hetki töitä lasten nukuttua, ei sekään helppoa ole. Tottakai liukuvat työajat ja etätyöt auttaa, mutta kyllä moni asiantuntijatyö on tosi stressaavaa ja pikkulasten vanhemmat uupuneita töiden ja kotihommien kanssa.
Ei kulu aikaa työmatkoihin. Lapset voi hakea etätöissä vaikka kesken työpäivän kotiin. Valoisan aikaan pääsee lenkille. Voi helposti palkata siivoojan. Voi ostaa ruoat kotiinkuljetuksella. Voi palkata lastenhoitajan.
Onhan se toki rankkaa, kun pitää istua teams-palaverissa klo 18 jälkeen.
Mersut ja audit pihassa = Näiden todellinen arvo voi olla vaikka 10 000- 15 000e, monet ajattelee automaattisesti että kyseiset autot on jotain superkalliita ja erehtyy vuosimallista. Monen Toyotakin voi olla uudempi ja kalliimpi kun toisen Mersu tai bemari.
Sellaisissa paikoisa naiset on kotona, miehet töissä.
Käyn yleensä päivällä lenkillä tai kaupassa kun on vielä valoisaa. Pidän töistä sillon taukoa. Illat taas viihdyn kotona ja voin tehdä töitä myöhään.. Auto seisoo parkkipaikalla 24/7 kun harvoin sitä käytän. Voi näyttää että olen työtön, mutta oikeasti teen lähemmäs 12h päiviä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Itselläni "kiinteitä" työtunteja ovat vain asiakaspalaverit siten kun ne sovitaan, omat hommat voi hoitaa koska huvittaa kunhan hoitaa. Itse pyrin jättämään joka päivä tilaa parin tunnin ulkoilu+lounastauolle, tekee päälle hyvää kun näin pimeänäkin aikana vuodesta pääsee vähän päivänvalosta nauttimaan.
Fiiliksen ja tarpeen mukaan sitten joko aloitan aamun aikaisemmin tai teen pari tuntia töitä iltamyöhällä. Välillä olen tehnyt niinkin että neljä tuntia töitä päivällä ja neljä yöllä. Yleensä ne virastoajan ulkopuolella tehnyt tunnit ovat tehokkaimpia kun ei tule keskeytyksiä ja jotenkin virekin on itselläni usein 22-01 parhaimmillaan.
Ei tällä kotona lorvailulla pitkälle pötkitä.