Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä
Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?
Kommentit (157)
Ilmeisesti useampi ketjuun kirjoittava ei ole ollut töissä 90-luvun jälkeen tai koskaan:D
Jos teet töitä tietokoneella niin voit tehdä nykyään töitä lähes mihin aikaan tahansa. Tiimit ovat nykyään tiimejä joissa koko tiimi valitsee mahdollisimman hyvän miitinkiajan koko porukalle. Eikä kaikkien tarvitse osallistua niihin kaikkiin edes! Pomot haluavat tuloksia ei tunteja. Tehdyistä työtunneista puhutaan vasta sitten kun niitä on todella vähän eikä tuloksia synny. Työelämä ei ole koululaitos jossa lapsille kerrotaan mitä tehdään ja milloin. Nykyään pystyy hakemaan työpäivän lomassa lapset päiväkodista, käydä lenkillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.
Yksikään nainen ei ikinä kirjoittaisi itsestään ja asemastaan noin.
Mitä 😂 Saa kai mieheni itse valita, elättääkö minua. Avioehtokin on tehty (sisältöä en kyllä tällä palstalla avaa). En voi tituulerata itseäni kotiäidiksi, koska lapset ovat isoja koululaisia. Kodinhoitaja ei myöskään sovi, koska minulla ei ole velvollisuuksia. Pääosan kotitöistä teen, mutta sehän on vain reilua. Jos en halua päivän aikana tehdä kotona mitään, vaan keskityn harrastuksiini tai ihan vaikka vaan olemiseen, niin sekin sopii. Kotirouva on ainoa suunnilleen sopiva nimike minulle. Tosin se naurattaa, kun kuulostaa tärkeilevältä.
Että armollisuudessaan "..hän SUO [sinulle] vapauden olla kotirouvana."?? 🤮 Kyseessä on oltava joko provo tai sitten fetistinen domme/sub/bdsm suhde, koska muuten tuollainen miehen SUOMA kotirouvuus on suoraan jostain 1800-luvun alusta tai kauempaakin historiasta.
Ei kumpaakaan. Minun ei tarvitse käydä töissä. En silti ole mieheni määräiltävänä. Käykö kenties kateeksi se, että saan hyvän elintason ilman työntekoa. Uskoisin, että aika moni tavallinen duunari (jollainen minäkin olin vielä 5 vuotta sitten) ottaisi mukavan ja aikatailuiltaan rennon elämän, jos se taloudellisesti olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä.
ap
Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.
Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.
t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä
Jos ei niitä firman tuotteita kukaan markkinoi ja myy niin aika nopeasti loppuu koodareilta ja suunnittelijoilta duunit.
Jos jotain tuotetta pitää aivan tajuttomasti markkinoida niin se ei ole tarpeeksi hyvä tuote. Ainoastaan trendituotteita (muoti ruoka viihde) pitää markkinoida jatkuvasti.
Kuka sanoi mitään mistään tajuttomasta markkinoinnista? Mutta myynti ja markkinointi on esim teollisuudessa pitkäjänteistä puuhaa kun jonkun tehdaskoneiston myynti voi kestää vuosia. Vaikka sulla olisi maailman paras tuote niin jos ei kukaan sen olemassaolosta tiedä niin ei se kaupaksi mene.
Tiedottaminen ja markkinointi eivät ole sama asia. Monen tuotteen markkinointi on ainoastaan häiritsevää ja jopa saastuttavaa.
Markkinointi ja mainostaminen eivät ole toistensa synonyymejä.
Ja viestintä ja markkinointi taas fiksusti johdetussa firmassa toimivat yhteistyossä paitsi keskenään myos myynnin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.
Mitä 😂 Saa kai mieheni itse valita, elättääkö minua. Avioehtokin on tehty (sisältöä en kyllä tällä palstalla avaa). En voi tituulerata itseäni kotiäidiksi, koska lapset ovat isoja koululaisia. Kodinhoitaja ei myöskään sovi, koska minulla ei ole velvollisuuksia. Pääosan kotitöistä teen, mutta sehän on vain reilua. Jos en halua päivän aikana tehdä kotona mitään, vaan keskityn harrastuksiini tai ihan vaikka vaan olemiseen, niin sekin sopii. Kotirouva on ainoa suunnilleen sopiva nimike minulle. Tosin se naurattaa, kun kuulostaa tärkeilevältä.
Että armollisuudessaan "..hän SUO [sinulle] vapauden olla kotirouvana."?? 🤮 Kyseessä on oltava joko provo tai sitten fetistinen domme/sub/bdsm suhde, koska muuten tuollainen miehen SUOMA kotirouvuus on suoraan jostain 1800-luvun alusta tai kauempaakin historiasta.
Ei kumpaakaan. Minun ei tarvitse käydä töissä. En silti ole mieheni määräiltävänä. Käykö kenties kateeksi se, että saan hyvän elintason ilman työntekoa. Uskoisin, että aika moni tavallinen duunari (jollainen minäkin olin vielä 5 vuotta sitten) ottaisi mukavan ja aikatailuiltaan rennon elämän, jos se taloudellisesti olisi mahdollista.
No vaan kuule kun asiahan on niin, että mä saan hyvän elintason töitä tekemättä ja ihan ilman mieheni rahoja, kun on sen verran hyvät omat tulonlähteet. Voisin tehdä töitä, jos haluaisin, mut yhtä hyvin voin olla tekemättäkin. Se tekemättömyys alkaa vaan maistua puulta jo pikkuhiljaa vuosien vieriessä. Ja juuri tästä syystä olenkin varma, että olet provo tai todella todella taantumuksellinen. Tiedän, miltä se tuntuu, kun on onnellisessa kultapossuasemassa ja paremmat tulot kuin muilla. Tiedän mitä se saa ajattelemaan, jos on ollenkaan omatuntoa. Vain joku rahan perässä roikkuva pyrkyri (tai provo) puhuisi kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Lääkärini soitti puhelun klo 19.30 illalla omasta kodistaan , siis ennen tätä korona-aikaa , sieltä kuului lapsen itkua jota pahoitteli joten kyllä useat tekevät töitä klo 8-16 molemmin puolin . Ja etätöissä oli.
Varakkailla alueillahan äidit ovat kaiket päivät kotiäiteinä.
Ja kaikkein köyhimmillä alueilla sama juttu, mutta miehen paikalla on joku sos.toimisto tai kela.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti useampi ketjuun kirjoittava ei ole ollut töissä 90-luvun jälkeen tai koskaan:D
Jos teet töitä tietokoneella niin voit tehdä nykyään töitä lähes mihin aikaan tahansa. Tiimit ovat nykyään tiimejä joissa koko tiimi valitsee mahdollisimman hyvän miitinkiajan koko porukalle. Eikä kaikkien tarvitse osallistua niihin kaikkiin edes! Pomot haluavat tuloksia ei tunteja. Tehdyistä työtunneista puhutaan vasta sitten kun niitä on todella vähän eikä tuloksia synny. Työelämä ei ole koululaitos jossa lapsille kerrotaan mitä tehdään ja milloin. Nykyään pystyy hakemaan työpäivän lomassa lapset päiväkodista, käydä lenkillä jne.
Miksi yleistät? Hyvin monessa työpaikassa kerrotaan mitä pitää tehdä ja miten. Ja kytätään kellokortilla menoja ja tuloja. Ei kaikki ole keskiluokkaisissa ammateissa ja niissäkin on esim opettajat ja sairaanhoitajat, jotka joutuvat olemaan paikan päällä ja kuuntelemaan ties mitä sönkötystä eikä lenkille ehdi kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein samalla, kun puhun työpuhelua. Esimerkiksi sovin usein aamu yhdeksäksi sellaisen palaverin, jossa en tarvitse läppäriä, eikä tarvitse tehdä heti muistiinpanoja ja lenkitän samalla koiran. Tai teen ulkoillessani suunnittelu- ja ideointitöitä. Toimii!
Pystyykö tuossa keskittymään 100 prosenttisesti? En siis tuomitse tai mitään, kiinnostaa vaan.
Keskitytkö sinä omaan työhösi kokoajan 100% teholla? Et kuuntele radiota, juttele työkaverille, lue IS:ää, tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleistät? Hyvin monessa työpaikassa kerrotaan mitä pitää tehdä ja miten. Ja kytätään kellokortilla menoja ja tuloja. Ei kaikki ole keskiluokkaisissa ammateissa ja niissäkin on esim opettajat ja sairaanhoitajat, jotka joutuvat olemaan paikan päällä ja kuuntelemaan ties mitä sönkötystä eikä lenkille ehdi kesken päivän.
Tuo jolle vastasit, on selvästi joku keskijohdon käsienheiluttelija. On jotenkin absurdia, että nämä samat keskijohdon käsienheiluttelijat laittavat alaisensa - siis asiantuntija-alaisensa - kirjaamaan tekemisiä minuuttitarkkuudella ja istumaan etäpalavereissa tuntikaupalla niin että varsinaiset työt täytyy tehdä illalla, mutta samaan aikaan eivät ymmärrä, että alaisten täytyy ihan oikeasti tehdä ne työtkin eikä vain heilutella käsiä ja pöhistä. Ihan harvinaisen selvää, että tässäkin keskustelussa on mukana muutama keskijohdon tyhjäntoimittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Eri työpaikoissa eri työajat. Meillä töitä voi tehdä klo 6.15 - 20.00 välisenä aikana.
Olen lähitöissä tänään, ja täällä minäkin roikun Vauva-palstalla aikaa kuluttamassa, kun hiljaista on. Kotona etäillessä sentään voi samalla vaikka pestä pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaan kuule kun asiahan on niin, että mä saan hyvän elintason töitä tekemättä ja ihan ilman mieheni rahoja, kun on sen verran hyvät omat tulonlähteet. Voisin tehdä töitä, jos haluaisin, mut yhtä hyvin voin olla tekemättäkin. Se tekemättömyys alkaa vaan maistua puulta jo pikkuhiljaa vuosien vieriessä. Ja juuri tästä syystä olenkin varma, että olet provo tai todella todella taantumuksellinen. Tiedän, miltä se tuntuu, kun on onnellisessa kultapossuasemassa ja paremmat tulot kuin muilla. Tiedän mitä se saa ajattelemaan, jos on ollenkaan omatuntoa. Vain joku rahan perässä roikkuva pyrkyri (tai provo) puhuisi kuin sinä.
Tylsyyttä en koe, päinvastoin. Minulla on paljon tekemistä, mukavaa sellaista. Perhettäkin on, ja vihdoin minulla on nyt aikaa auttaa vanhempiani. Olen oikein onnellinen. Ei tämän elämäntyylin tarvitse muille sopia.
Miten voi olla 2 kk sairaslomalla jos vain käsi murtunut? Eikö mitään korvaavaa työtä löytynyt? Esimerkiksi olisi voinut tarkkailla työpaikalla toisten työtä. Tehdä oikein tutkintaa vaikka esimiehelle että mitä voisi parantaa ja nopeuttaa siellä omassa lähityössä? Tai vahtia asiakkaita/potilaita? Mikä työpaikka on sellainen missä ei löydy korvaavaa työtä?
Mulla on globaali rooli ja olen toisinaan palaverissa Aasiaan aamuviideltä ja USA:n länsirannikolle iltakymmeneltä, joten totta vie otan keskellä päivää omaa aikaa silloin kun siihen on mahdollisuus.
Meillä ei sitäpaitsi ole minkäänlaista tyoajanseurantaa.
Meillä työpäivän voi itse jakaa välille 06.30-23, sinä aikana pitää tehdä työaika 7h 15min täyteen. Klo 10-14 olisi hyvä olla tavoitettavissa. Käyn päivällä valoisan aikaan työn lomassa kaupassa, lenkillä, salilla jne vähän vaihdellen. Ja saatan tehdä töitä vielä klo 21. Myöhään illalla on minusta helpointa päästä flow-tilaan.
Aika sirpaleiseksi tuossa päivä menee ja vapaa-aika ja työelämä sekoittuu kyllä hyvin, mikä ei ole jaksamisen kannalta ihan parasta. Olenkin hiljattain pyrkinyt siihen että saisin vähän säännöllisyyttä elämään ja pitemmän vapaa-aikajakson iltapuolelle. Sama määrä töitä, ellei enemmänkin, tulee hoidettua, kuin mitä toimistolla nököttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jolle vastasit, on selvästi joku keskijohdon käsienheiluttelija. On jotenkin absurdia, että nämä samat keskijohdon käsienheiluttelijat laittavat alaisensa - siis asiantuntija-alaisensa - kirjaamaan tekemisiä minuuttitarkkuudella ja istumaan etäpalavereissa tuntikaupalla niin että varsinaiset työt täytyy tehdä illalla, mutta samaan aikaan eivät ymmärrä, että alaisten täytyy ihan oikeasti tehdä ne työtkin eikä vain heilutella käsiä ja pöhistä. Ihan harvinaisen selvää, että tässäkin keskustelussa on mukana muutama keskijohdon tyhjäntoimittaja.
Silti sulla on aikaa jankata täällä keskellä päivää. Ettet vaan käyttäisi tähän kullanarvoisi työtunteja?
Myös duunarina voi tienata kivasti, ja vuorotyön myötä arkisin voi olla vapaata.