Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä

Vierailija
01.02.2022 |

Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen usein samalla, kun puhun työpuhelua. Esimerkiksi sovin usein aamu yhdeksäksi sellaisen palaverin, jossa en tarvitse läppäriä, eikä tarvitse tehdä heti muistiinpanoja ja lenkitän samalla koiran. Tai teen ulkoillessani suunnittelu- ja ideointitöitä. Toimii!

Pystyykö tuossa keskittymään 100 prosenttisesti? En siis tuomitse tai mitään, kiinnostaa vaan. 

Pystyy, kyllä. Ainoa oikeastaan mitä ei oikein pysty lenkillä tai autonratissa tekemään on dokumenttien lukeminen tai kirjoittaminen.

Minä joudun/saan usein osallistua sellaisiin kokouksiin, joissa halutaan kuulla minun mielipiteeni johonkin asiaan. Asioiden pallottelu ja jalostaminen eteenpäin on juuri sitä asiantuntijatyötä, usein. On monia kokouksia, joissa sitten sitä exceliä on pakko tuijottaa (asiantuntijatyötä sekin) mutta sillon sitten tietty ei voi lenkkeillä eikä ajaa.

En oikein tiedä mitä ihmisen pitäisi tehdä voidakseen keskittyä kokoukseen. Moni näprää konetta, jotkut kännykkää. Hankalaa se on toisia koko ajan tuijottaa silmiinkään ja joku siitäkin kuitenkin häiriintyy. Lenkillä, tai ajaessa, ajatus juoksee kuitenkin aika vapautuneesti.

Niin siis jossei pelkää ajamista.

Vierailija
22/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.

Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.

Meillä on ihan pomon siunaus käydä välillä vaikka kävelyllä. Teen kyllä välillä töitä yli klo 16 jos on joku kesken. Ei kai sillä väliä kunhan työt tulee tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että ap on tuommonen kyttääjä ja kyylä. Tosi negatiivisia johtopäätöksiä vetelee.

Minä olen etänä töissä useimmiten ihan vain koska useimpina päivinä voin - ja koska etätyötä suositellaan meillä. Etätyö on työtä ja ajankäyttö on tehokkaampaa kuin toimistolla.

Itse en kotioloissa tauota työtä, vaan pakerran kaiken putkeen, jotta pääsen irti töistä mahdollisimman pian. Työpäivät lyhenevät tässä myös työmatkojen verran.

Toimistolla moni asia on soviteltava monien muidenkin aikataulujen mukaan ja päivääni tulee väkisin turhaa ilmaa, jolloin käytän ne ajat hyödyksi ja silloin myös syön ja kahvittelen siellä.

Tämä ei sovi kaikille tietysti. Ap, kerrot itsestäsi paljon aina kun kirjoitat tai avaat suusi. Kannattaa hoksata. Yleensä elämässä saat sen kunnioituksen takaisin, jolla arvioit ja kohtelet muita.

Vierailija
24/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.

Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.

Ei, vaan päivän voi aloittaa jo vaikka seitsemältä heti, kun on päässyt sängystä ylös ja syönyt aamupalan, kun työmatkoihin ei mene aikaa. Sitten tehdä hommia kymmeneen asti. Käydä lenkillä tai salilla ja pikaisesti suihkussa. Tehdä hommia taas 11.30-13. Nauttia lounaan. Jatkaa töitä 13.30-16.00. Tehdä pieni happihyppely ja laittaa päivällisruoka uuniin. Tehdä töitä vielä 17-18 ja siirtyä päivälliselle. Tuossa on tullut tehtyä jo kahdeksan tuntia hommia, mutta päivä on rytmittynyt mukavasti, kun on voinut käydä välillä liikkumassa ja samalla antamassa aivoille lepotauon. Ja kuitenkin on kotona iltaa ihan saman verran vapaana kuin olisi normaalissa toimistotyöarjessa. Ja normaalissa toimistotyöarjessa pitäisi sitten tuossa vaiheessa alkaa miettiä, että kerkiäiskö tässä vielä salille tai lenkille.

Vierailija
25/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti Bitcoin. Tai kymmenen sijoitusasuntoa.

Vierailija
26/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta itse teen usein vielä klo 18 jälkeen töitä. Saatan tehdä esim 8-12 ja sitten 17-21. Monet meillä tekee myös omasta halustaan 6-14 jolloin ehtivät hyvin sinne puistoon kolmeksi hengailemaan. Meillä on yleensä vain yksi kaikille pakollinen tiimipalaveri siinä 10-11 aikoihin. Muuten tunnit on vapaasti valittavissa, voi tehdä vaikka keskellä yötä jos tahtoo.

Ja moni elää nykyään Keski-Euroopan/Länsi-Euroopan ajassa töiden kanssa. Jos mun irlantilainen kolleega on kellon kanssa kaksi tuntia jäljessä, ja aloittaa duunit ysiltä, niin hänen iltapäivä kello kaksi on mun ip klo 16 ja kun silloin aloitetaan kolmen tunnin palaveri, niin sehän on mulla jo kello seitsemän kun se palaveri loppuu - ja sen jälkeen pitää vielä tehdä kuitenkin jotain siihen liittyviä hommia, ei sitä konetta voi iskeä kiinni samantien. Jos porukassa on 5/7 tuolla jälkimmäisellä aikavyöhykkeellä, yksi siinä välissä ja minä sitten kaksi tuntia edellä, niin kukahan siinä sitten joustaa?

Tosin aika usein avaan koneen kasilta illalla ja rupean vääntämään raportteja, kun lapset on jo saaneet iltaruokansa ja läksyt on vahdittu. Saan hyvin tehtyä kolme tuntia hommia, ennenkuin pitää vielä koira iltapissalle.

Työaika on joo, mutta meillä valtiolla plussatunnit leikkautuu pois muutaman kerran vuodessa, niin ylitöitä ei kerry, ei.

Vierailija
27/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Minä aloitan kotona seiskan aikoihin ja käyn ulkoilemassa tai lounaalla tai kahvilla klo 11-13 ja jatkan puoli viiteen. Työaika 7.5h + 0.5h lounas. Tänään halusin nukkua joten aloitin 8.30 ja teen siis puoli viiteen.

Vierailija
28/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti on taas esimerkki siitä, että osa suomalaisista elää vielä sitä työelämän aikaa, jossa suoritus mitataan sillä, kuka on pisimpään paikalla, ei sillä, kuka saa eniten aikaan. Aika harvalla asiantuntijatyötä tekevällä on enää työaikaa eli pakkoa tehdä tiettyä tuntimäärä töitä päivässä tai viikossa, vaan työsuoritus mitataan sen mukaan, saako omat työnsä tehtyä ja kuinka hyvin. Niilläkin, joilla esim. viikkotyöaika on, tuo työaika on monesti hyvin vapaasti tehtävissä. Eli voit tehdä yhtenä pävänä 9 tuntia ja seuraavana sitten 4,5 tuntia ja sitten taas vähän pitemmän päivän sitä seuraavana. Jonain päivänä voit tehdä töitä 8-16, jonain toisena päivänä sitten 7-11, pitää tauon, jatkaa 15-18, pitää tauon, ja vastata vielä asiakkaiden sähköposteihin tai valmistella seuraavan päivän esitystä illalla 20-21.

Vierailija
29/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frendi tekee parissa tunnissa päivän työt etänä ja painuu hiihtään. Sillä on aika itsenäinen työ, ja firma jolle työskentelee on erittäin hyvässä tuloskunnossa, eikä niitä kiinnosta muu kuin se että tuleeko työt tehtyä. Kaveri ei haluaisi ikinä enää palata toimistolle.

Itsellä vähän se tilanne et työ vaatii läsnäoloa ja päivän työt tulee tehtyä noin kolmessa tunnissa. Enempää liksaa ei tipu vaikka tekisi enemmänkin (HR-henkilöt pitäisi saunottaa). Töitä toki saa tehdä enemmän jos haluaa päästä työkavereiden kiusattavaksi. Mäkin siis painuisin hiihteleen, jos vaan hommat hoituisi etänä.

Molempien vaimot kyllä istuu etänä sisätiloissa tunnit täyteen ja pälättää aivan turhanpäiväisissä kokouksissa. Onhan toikin tavallaan töiden tekemistä, mut ei toi tuota mitään. Usein jopa päinvastoin.

Vierailija
30/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen mekaanisen osuuden aamulla ja päivällä voi pitää kunnon tauon ja käydä salilla, asioilla, leipäjonossa jne. Illalla olen luovimmillaan, joten teen luovuutta vaativan osion silloin.

Vierailija
31/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen etätöitä normisti, eli noin kasista/ysistä eteenpäin suhteellisen yhtäjaksoisesti, ilman ulkoilua tai kaupassakäyntiä. Pesukoneen saatan laittaa päälle välillä. Mutta esimerkiksi poikani, jonka kontakteissa on paljon aasialaisia yhteistyökumppaneita, saattaa aloittaa työt jo viideltä aamulla, ja on valmis siis jo yhden jälkeen.

Vierailija
32/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että ap on tuommonen kyttääjä ja kyylä. Tosi negatiivisia johtopäätöksiä vetelee.

Minä olen etänä töissä useimmiten ihan vain koska useimpina päivinä voin - ja koska etätyötä suositellaan meillä. Etätyö on työtä ja ajankäyttö on tehokkaampaa kuin toimistolla.

Itse en kotioloissa tauota työtä, vaan pakerran kaiken putkeen, jotta pääsen irti töistä mahdollisimman pian. Työpäivät lyhenevät tässä myös työmatkojen verran.

Toimistolla moni asia on soviteltava monien muidenkin aikataulujen mukaan ja päivääni tulee väkisin turhaa ilmaa, jolloin käytän ne ajat hyödyksi ja silloin myös syön ja kahvittelen siellä.

Tämä ei sovi kaikille tietysti. Ap, kerrot itsestäsi paljon aina kun kirjoitat tai avaat suusi. Kannattaa hoksata. Yleensä elämässä saat sen kunnioituksen takaisin, jolla arvioit ja kohtelet muita.

Tässä ei nyt kysytty sinun mielipidettä ap:sta. Muistahan paikkasi.

Vierailija
33/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuulostaa siltä, että sinä et tosiasiassa tee mitään siellä etä"töissäsi", koska otat asian noin henkilökohtaisesti.

-ohis

Vierailija
34/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun duunissa riittää että työt on tehty määräaikaan menessä. Voin itse päättää milloin projektit teen. Joten todellakin päivällä käyn lenkillä, hiihtämässä, kaupassa jne. Tosin töitä teen silloin myös illalla.

Vierailija
35/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit on meitä, jotka tekee töitä sillon kun huvittaa tai on tarvis, välillä ei viikkoihin tai parhaimmillaan kuukausiin mitään. On lyhytaikaisia projekteja ja rahakkaampia keissejä, että voi halutessaan pitää vapaata.

Mun miehellä on periaatteessa normaalit työajat, eli viikkotyötuntivelvoite, koska on palkkatyössä, mut käytännössä hän voi tehdä ainakin 50% työstään millon haluaa. Joskus hän aloittaa työt myöhempään, tekee viikonloppuna tai esim arkisin 8-14 ja illalla 1-2h.

Etätöissä aikaa ei mene matkoihinkaan.

Vierailija
36/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt etätöitä kohta kaksi vuotta, koko korona-ajan. Työpäiväni aloitan yleensä klo 7.30 ja normipäivänä lopetan 15.30. Mutta... jos on oikein hieno keli, voin käydä keskellä päivää lenkillä, mikäli kalenterissa on sillä hetkellä tyhjää (pääsääntöisesti jokaisessa päivässä onneksi on tyhjääkin). Silloin työpäivä tietenkin jatkuu toisesta päästä. Minulla on myös säännöllisesti n. 2-4 krt kk noin parin tunnin palavereja ilta-aikaan. Silloin voin huoletta pitää vähän pidemmänkin paussin keskellä päivää, ehtii vaikka salille. Joskus teen niinkin, että käyn lounastauolla ulkona ja syön lounaani sitten koneen ääressä. Ehkä munkin naapurit ajattelee, että pelkästään lorvailen, mutta toisaalta etätöissä tulee harvoin pidettyä esimerkiksi normaaleja kahvitaukoja.

Vierailija
37/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin ap:n ip-osoitteesta henkilötiedot ja katsoin hänen naapureidensa verotiedot.

Lopputulos: jep, perintömiljonäärejä ovat kaikki asuinalueesi ihmiset.

Vierailija
38/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ainakaan tarvitse olla jatkuvasti tavoitettavissa asiantuntijatyössäni. Riittää aivan hyvin, että vastaan kiireempiinkin yhteydenottoihin samana päivänä. Ja puhelinhan minulla on kyllä mukana, työkaverit saavat kyllä kiinni jos tulee jotain kiireellistä.

Kyllä etenkin näin talvella käyn melkein aina keskellä päivää ulkoilemassa, kun silloin on valoisaa. Töitä jatkan sitten illalla.

Tämä tapa on tullut mahdolliseksi nyt koronan aikaan. Ennen tein kyllä etätöitä, mutta oli melkein aina jotain iltamenoa, joten päivä piti vetää kerralla pulkkaan että on vapaa silloin klo 17. Nyt ei ole vieläkään mitään illallisia eikä treenejä, voin yhtä hyvin ottaa sen harrastusajan päivällä.

Eikä tätä työnantajalta tarvitse salailla, useimmat toimivat samoin.

Vierailija
39/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.

Vierailija
40/157 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Hoitolasten kanssa tullut kierreltyä pitkin maita ja mantuja ja olen ihmetellyt aina, että miten joka talon pihalla on Mersut ja audit parkissa. Tyypit pihalla kuopsuttamassa kukkapenkkiä tai lenkillä. Eikö kukaan käy töissä? Ja tämä siis jo vuosia ennen koronaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän