Asun keskiluokkaisella kaupunkialueella ja täällä kukaan ei ilmeisesti käy töissä
Olen sairaslomalla pari kuukautta kun kaaduin ja mursin käteni. Nyt minulla on ollut aikaa käydä ulkona arkipäivisin ja olen ollut ihan ihmeissäni, miten paljon ihmisiä tuolla puistoissa ja lenkkipoluilla on keskellä viikkoa. 30/40- vuotiaita hengailee siellä ja ei ole kiire minnekään. Keskellä viikkoa. Asuin aiemmin duunarialueella, jossa oli päivisin ihan hiljaista, kun kaikki oli töissä. Täällä on koko ajan ihmisiä liikkeellä ja hengailemassa kahviloissa tai ystävien kanssa puistossa. Perinnölläkö nuo elää vai millä? Ja miten etätyö onnistuu lenkkeillessä ja kahvilassa pullaa syöden?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelualoilla työajat ovat myös muuta kuin 8-16.
En usko että nämä ovat mitään palvelualan työntekijöitä. Kunnon mersut ja audit pihassa, viimeisen päälle vaatteet ynnä muuta. Hyvin hoidettuja, hoikkia ja sporttisia ihmisiä. Voihan se toki olla, että tekevät jotakin etätyötä, mutta ei nuo kyllä tuossa lenkillä varmaan tavoitettavissa ole. Vai tekevätkö pari tuntia päivässä, en tiedä.
ap
Mitä pahempaa käsienheiluttelua ja hyödytöntä jaapajaa tason keskipäällikön hommaa tai jonkun myyntimarkkinointihuijarin, niin sitä vähemmän tarvitsee tehdä etätöissä yhtään mitään.
Esimerkiksi meillä firmassa koodarit ja suunnittelijat ja muut vastaavat tekniset asiantuntijat joutuvat kirjaamaan jatkuvasti mitä tekevät etätöissä, ja samaan aikaan keskijohdon huijarit ja myyntimarkkinointimyyjät ilmoittaa järjestelmään kerran viikossa, että joo olin töissä ja tein tosi kovasti töitä.
t. suomalaisen suuryrityksen työntekijä
Jos ei niitä firman tuotteita kukaan markkinoi ja myy niin aika nopeasti loppuu koodareilta ja suunnittelijoilta duunit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Itselläni "kiinteitä" työtunteja ovat vain asiakaspalaverit siten kun ne sovitaan, omat hommat voi hoitaa koska huvittaa kunhan hoitaa. Itse pyrin jättämään joka päivä tilaa parin tunnin ulkoilu+lounastauolle, tekee päälle hyvää kun näin pimeänäkin aikana vuodesta pääsee vähän päivänvalosta nauttimaan.
Fiiliksen ja tarpeen mukaan sitten joko aloitan aamun aikaisemmin tai teen pari tuntia töitä iltamyöhällä. Välillä olen tehnyt niinkin että neljä tuntia töitä päivällä ja neljä yöllä. Yleensä ne virastoajan ulkopuolella tehnyt tunnit ovat tehokkaimpia kun ei tule keskeytyksiä ja jotenkin virekin on itselläni usein 22-01 parhaimmillaan.
Tässä on esimerkki kunnon keskijohdon huijarista. Jumalauta ärsyttää asiantuntijana kun johto on tollaista hyödytöntä pyrkyripelleä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa etätyöläisistä käy jumpassa ja hiihtämässä päivällä. Ei juuri tarvitse pelätä koronaakaan, kun kontakteja voi itse kontrolloida.
Onko etätyössä siis vähemmän tunteja? Harva kai tekee klo 18 jälkeen enää duunia. Tuntuu oudolle, että jos duunit alkaa siinä 9-10 välillä, välillä käydään jumpassa ja lenkillä, sitten jatketaan ja hommat loppuu klo 16. Niin että eikös tuosta tule joku 5-6 tunnin päivä? Varmaan asiantuntijoilla voi olla näin, tai en tiedä. En ole koskaan tehnyt etätyötä.
Itselläni "kiinteitä" työtunteja ovat vain asiakaspalaverit siten kun ne sovitaan, omat hommat voi hoitaa koska huvittaa kunhan hoitaa. Itse pyrin jättämään joka päivä tilaa parin tunnin ulkoilu+lounastauolle, tekee päälle hyvää kun näin pimeänäkin aikana vuodesta pääsee vähän päivänvalosta nauttimaan.
Fiiliksen ja tarpeen mukaan sitten joko aloitan aamun aikaisemmin tai teen pari tuntia töitä iltamyöhällä. Välillä olen tehnyt niinkin että neljä tuntia töitä päivällä ja neljä yöllä. Yleensä ne virastoajan ulkopuolella tehnyt tunnit ovat tehokkaimpia kun ei tule keskeytyksiä ja jotenkin virekin on itselläni usein 22-01 parhaimmillaan.
Tässä on esimerkki kunnon keskijohdon huijarista. Jumalauta ärsyttää asiantuntijana kun johto on tollaista hyödytöntä pyrkyripelleä täynnä.
Eikä siis siinä mitään jos haluaa työskennellä illalla, niin minäkin työskentelen. Vi tut taa vaan, että tämä keskijohdon porukka u-li-see viestintävälineissä kuinka asiantuntijoiden pitää olla siinä ja siinä palaverissa ja joka päivä paikalla kameran edessä tähän ja tähän aikaan ja kirjata tähän ja tohon järjestelmään töitään. Ja sitten nämä samat keskijohdon pellet ite ei kirjaa mitään eikä tee töitä päivällä tuntiakaan, eikä illallakaan kuin pari tuntia.
Etätöissä ei todellakaan laiskottele tavalliset "duunaritason" asiantuntijat, vaan johtajat ja myyntimarkkinointiporukka.
Harvassa asiantuntijatyössä ainakaan Helsingissä pidetään sopivana, että sulkee koneen klo 16.00. Vähintään viiteen, mielellään kuuteen tulee olla tavoitettavissa. Eka palaveri kuitenkin usein jo klo 8.00.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varakas mies. Hän tekee työnsä kotona, ei ole työaikoja. Toisaalta ei ole usein täysin vapaatakaan. Minulle hän suo vapauden olla kotirouvana. Naapureissa on taiteilijaa ja lentokapteenia.
Yksikään nainen ei ikinä kirjoittaisi itsestään ja asemastaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä liukuva työaika myös etätöissä 6.30-19.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta itse teen usein vielä klo 18 jälkeen töitä. Saatan tehdä esim 8-12 ja sitten 17-21. Monet meillä tekee myös omasta halustaan 6-14 jolloin ehtivät hyvin sinne puistoon kolmeksi hengailemaan. Meillä on yleensä vain yksi kaikille pakollinen
tiimipalaveri siinä 10-11 aikoihin. Muuten tunnit on vapaasti valittavissa, voi tehdä vaikka keskellä yötä jos tahtoo.
Kerroppas kuule mitä työtä oikein teet. Täytyy kyllä ihmetellä mitä töitä nämä työt ovat joita voi tehdä oman maun mukaan silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta itse teen usein vielä klo 18 jälkeen töitä. Saatan tehdä esim 8-12 ja sitten 17-21. Monet meillä tekee myös omasta halustaan 6-14 jolloin ehtivät hyvin sinne puistoon kolmeksi hengailemaan. Meillä on yleensä vain yksi kaikille pakollinen
tiimipalaveri siinä 10-11 aikoihin. Muuten tunnit on vapaasti valittavissa, voi tehdä vaikka keskellä yötä jos tahtoo.
Kerroppas kuule mitä työtä oikein teet. Täytyy kyllä ihmetellä mitä töitä nämä työt ovat joita voi tehdä oman maun mukaan silloin kun huvittaa.
En ole hän keneltä kysyit, mut mulla tulee mieleen paljonkin töitä ihan lähipiiristä: mainosalan hommat, käännöstyöt, koodaushommat, suunnittelutyö melkein alalla kuin alalla, kirjanpitotyö, toimittajan hommat, ja esim. verkkokaupan ylläpitotyöt on parempikin tehdä esim. yöllä.
Myös toimeksiantopohjaiset hommat kuten esim. mulla, voin tehdä millon huvittaa, kunhan valmista tulee deadlineen mennessä, asiakkaan kanssa voi olla sovittu esim. työn valmistumisesta 3kk kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että monet työt ovat sellaisia, jotka vaativat jatkuvaa lisäoppimista ja asioihin perehtymistä, taustaselvittelyä, lukemista ym. Kaikki työ ei ole aina näkyvää, vaan tapahtuu pään sisällä ja se lasketaan työaikaan myös.
Mä olen juuri sellainen. Asun ihan keskiluokkaisen alueen vieressä. Olen 30v opiskelija. Kuljeskelen ulkona. En enää edes hoida opiskeluja kunnolla eikä kiinnosta. Täytyy ehkä hakea uudestaan kouluun jopa.
Olen ollut vuosia etätöissä, eikä meillä todellakaan tunteja lasketa, vaan ja ainoastaan tuloksella on väliä. Välillä pidän oikeinkin huilipäivän, etten juuri mitään tee ja käyn tosiaan asioilla ja ulkona päivällä, välillä taas istun kuin tikku mudassa aamusta iltaan koneella. Joustavuus on avainsana omassa työssä, välillä vastailen ja hoidan työjuttuja myös viikonloppuna tarpeen mukaan. Jousto toimii siis kumpaankin suuntaan saumattomasti.
Olen miettinyt tätä, että varmaan naapurit ihmettelee miten olen aina kotona tai asioilla, enkä tee töitä. Olen siis opiskelija ja kurssit on kaikki etänä ja niitä on muutama hassu tunti päivässä, loppuaika koneella. Olen sellainen, että tykkään tehdä iltaisin ja öisin koulutöitä, joten päivällä teen sitten muita juttuja.
Suomen työmarkkinat kahtia jakautuu yhtä kovaa vauhtia kuin kansan varallisuuskin.
Toisaalta on etätöitä kotona ma-pe tekevä hyvinvoiva ylempi keskiluokka, joka kahvittelee ja ulkoiluttaa koiriaan työpäivän aikana. Pihalla seisoo työsuhde sähköauto ja rahaa riittää hyvästä palkasta rutkasti myös pörssisijoittamiseen tai sijoitus asuntoihin. On täysin mahdollista suunnitella eläköitymistä viimeistään 50 vuotiaana, pääomatulojen turvin.
Toisaalla taas painetaan fyysisiä vuorotöitä raskaissa työskentely/sää oloissa, alati kiristyvällä työtahdilla ja koko ajan heikkenevällä miehityksellä esimerkiksi palvelu/hoito/kuljetus/rakennusaloilla.
Rahaa ei jää juuri yli sijoitettavaksi, joten eläkkeelle pääsee sitten 65-70 vuotiaana, jos siis kestää sinne saakka fyysisesti/psyykkisesti terveenä. Ajot ajetaan kalliisti omaan piikkiin omalla autolla ja moni asuu pakon sanelemana vuokralla lihottaen ensimmäisen ryhmän tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ja ylläpidän asiakkaille tilauksesta erilaisia nettisivuja. Pääasiassa tätä, välillä on toisenlaisia projekteja myös. Aamupäivällä tiimipalaverissa käydään läpi mitä kukakin on saanut edellisen 24h aikana aikaan ja mitä tekee seuraavaksi. Suurin osa töistä on henkilökohtaisia yhden hengen projekteja joten ei ole tarvetta tehdä samaan kellonaikaan työkavereiden kanssa. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Aika yleinen toimintatapa nykyään.
Sehän on tietysti koulutus- ja ammattivalinta-asia miten elämä järjestyy.
Ei kaikkien tarvitse taapertaa sinne duunipaikalle koko päiväksi raatamaan.
Asiantuntija- ja johtohommissa voi työt suunnitella sopivasti ja delegoida. Viidestä-kuuteen tuntiin työntekoa päivän mittaan on ihan hyvä. Itsekin käyn ulkoilemassa tai kaupassa keskellä päivää niin saa vähän katkoa ja piristystä töiden väliin. Pyrin kuitenkin työt tekemään klo 18 mennessä. Työnantajille riittävät vähemmätkin tunnit kun tulos on hyvä.
Pandemia on sikäli hyvä, että nämä mukavat työnteon käytännöt tulivat ihan työnantajan puolelta suositelluiksi. KErran parissa viikossa käyn toimistolla, jolloin iso osa ajasta menee "sosiaaliseen" eli työkavereiden kanssa jutteluun - niin työasioista kuin paljosta muustakin - ja kiva käydä yhdessä lounaallakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen työmarkkinat kahtia jakautuu yhtä kovaa vauhtia kuin kansan varallisuuskin.
Toisaalta on etätöitä kotona ma-pe tekevä hyvinvoiva ylempi keskiluokka, joka kahvittelee ja ulkoiluttaa koiriaan työpäivän aikana. Pihalla seisoo työsuhde sähköauto ja rahaa riittää hyvästä palkasta rutkasti myös pörssisijoittamiseen tai sijoitus asuntoihin. On täysin mahdollista suunnitella eläköitymistä viimeistään 50 vuotiaana, pääomatulojen turvin.
Toisaalla taas painetaan fyysisiä vuorotöitä raskaissa työskentely/sää oloissa, alati kiristyvällä työtahdilla ja koko ajan heikkenevällä miehityksellä esimerkiksi palvelu/hoito/kuljetus/rakennusaloilla.
Rahaa ei jää juuri yli sijoitettavaksi, joten eläkkeelle pääsee sitten 65-70 vuotiaana, jos siis kestää sinne saakka fyysisesti/psyykkisesti terveenä. Ajot ajetaan kalliisti omaan piikkiin omalla autolla ja moni asuu pakon sanelemana vuokralla lihottaen ensimmäisen ryhmän tuloja.
Tässäpä se. Pelottavinta on, että näiden kahden ryhmän välille on nousemassa valtava railo eikä kumpikaan osapuoli enää ymmärrä toistaan sitä vähään. Vielä ysärillä se ero ei ollut niin räikeä, mutta nykyään alkaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oudolta vai? Etätyöläiset voivat myös työskennellä toiselle aikavyöhykkeelle kuten esim. USA, Kaukoitä tai Australia.Toki sellainen on täysin käsittämätön asia jonkun virka-aikaan tottuneen mielestä. Myönsit ettet ole koskaan tehnyt etätyötä joten ilmeisesti tulkitset asioita varsin ahtaasti.
Ulkoilu on hyvä ajoittaa valoisaan aikaan. Kyllä meillä vielä pimeääkin piisaa, jolloin voi töitä tehdä. Ruoka kaupatkin ovat auki 24/h, joten myös myyjät voivat halutessaan ulkoilla valoisaan aikaan.
Labran hoitajat eivät pääse ulos päivällä ja se on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tietysti koulutus- ja ammattivalinta-asia miten elämä järjestyy.
Ei kaikkien tarvitse taapertaa sinne duunipaikalle koko päiväksi raatamaan.
Asiantuntija- ja johtohommissa voi työt suunnitella sopivasti ja delegoida. Viidestä-kuuteen tuntiin työntekoa päivän mittaan on ihan hyvä. Itsekin käyn ulkoilemassa tai kaupassa keskellä päivää niin saa vähän katkoa ja piristystä töiden väliin. Pyrin kuitenkin työt tekemään klo 18 mennessä. Työnantajille riittävät vähemmätkin tunnit kun tulos on hyvä.
Pandemia on sikäli hyvä, että nämä mukavat työnteon käytännöt tulivat ihan työnantajan puolelta suositelluiksi. KErran parissa viikossa käyn toimistolla, jolloin iso osa ajasta menee "sosiaaliseen" eli työkavereiden kanssa jutteluun - niin työasioista kuin paljosta muustakin - ja kiva käydä yhdessä lounaallakin.
Ihan hyvää provoilun yritystä, mutta nyt ei oikein jaksa. Tylsää ja käsitelty ja miljoona kertaa. Olisit nyt vielä laittanut, että puolisosi pettää, se olisi sentään ollut totta.
Jos päivän työt saa tehtyä esim 4 tunnissa, ei niihin tarvitse käyttää sen enempää aikaa. (En siis ole itse etätöissä)