Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö luokkakokoukseen jos olisit työkyvyttömyyseläkkeellä mt-ongelmien vuoksi?

Vierailija
13.05.2024 |

Kysymys otsikossa. 

Perustelutkin olisi ihan kivoja, mutta ei pakollisia.

Terveisin asiaa miettivä, tilannettaan syvästi häpeävä ihminen. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sun kertoa sitä? Jos joku kysyy missä olet työssä, kerrot vaikka eläväsi sijoituksilla. 

Vierailija
2/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan käynyt luokkakokouksissa. En tainnut saada edes kutsua. Täysin turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kertoa omia asioistaan.

Itseäni ei yhtään vedätä luokkakokoukseen. Kerran kävin ja totesin, että mitään suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta ei ollut. 

Vierailija
4/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mennyt luokkakokoukseen. Ei ole hyviä koulumuistoja eikä muutenkaan kiinnosta. Ja olen ollut pitkillä sairauslomilla mt-ongelmien vuoksi. Nyt jo 10 v putkeen työelämässä.

Vierailija
5/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole eate, jos itse haluaa eikä ole ihan psykoosissa sentään. Aina voi vastata ylimalkaisesti tai kertoa asia suoraan. Siksi ne asiat ovat outoja, jos joku ei itse tunne mielenterveyspotilaita ja ennakkoluulot velloavat. 

Vierailija
6/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eate vaan este!

Vierailija
7/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
8/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi.

Vierailija
9/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoo suoraan, ihmiset oppivat tajuamaan, että tuostakaan syystä kärsivät ihmiset ovat tavallisia lähimmäisiämme eivätkä mitään pelottavia ihmisiä. 

Vierailija
10/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään sinne haluaisit mennä? Rehentelemäänkö sinne mennään ja vertailemaan menestyksiä? Lapsellista touhua. Itse en koskaan mennyt vaikkei mitään häpeän aiheita ollutkaan.

Vierailija
11/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa jotain ylimalkaista esim. "Tällä hetkellä terveydentila ei mahdollista työntekoa, ikävä kyllä. Mites sulla?"

Vierailija
12/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi, mutta jos sua kiinnostaa vanhat koulukaverit niin mene ihmeessä. Tietenkin heidän kansaan pitäisi myös pystyä keskustelemaan. 

Vierailija
13/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen itse sen verran suvaitsevainen, että suhtautuisin neutraalisti, jos entinen luokkakaveri olisi vastaavassa tilanteessa. Tuossahan ei lähtökohtaisesti ole mitään väärää. Mielestäni sairastumisen pitäisi herättää muissa vain myötätuntoa. Mutta eihän asiasta ole pakko puhua. Voi vaikka vaihtaa aihetta.

Itse en ole koskaan käynyt luokkakokouksissa eikä ole edes kutusuttu. Enkä menisi vaikka kutsuttaisiin. Minua kiusattiin..

Kaikki ihmiset ei aina ole kivoja ja siihenkin on hyvä varautua. Harvoin aikuiset kuitenkaan käyttäytyy huonosti muissa kuin lähisuhteissa.

Riippuu tietty tilanteista ja joku käsitys sinulla on niistä ihmisistä ennakolta.

Vierailija
14/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Ovat vain sen luokan utelemiskokouksia ettei mitään rajaa. Suurin osa leveilee saavutuksillaan, lapsillaan ja lastenlapsillaan. Aina on tullut paha mieli ja myötähäpeä, kun olen niihin erehtynyt menemään. Vanhoja maikkoja on kiva nähdä, mutta hekin aina tapaavat kysyä, no mikäs se sinustakin tuli ja missäs nykyään olet töissä.

Vierailija
15/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään sinne haluaisit mennä? Rehentelemäänkö sinne mennään ja vertailemaan menestyksiä? Lapsellista touhua. Itse en koskaan mennyt vaikkei mitään häpeän aiheita ollutkaan.

Itse olen kesällä menossa, ihan vaan sen takia että on mielenkiintoista nähdä millaisia aikuisia lukioporukasta kasvoi. Olen kotoisin pienemmältä paikkakunnalta, joten osan kanssa oltiin ala-asteelta lukioon asti yhdessä eli 12 vuotta, mutta sen jälkeen ei ole nähty.

Vierailija
16/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan avoimuus on yksi varteenotettava vaihtoehto. Häpeäisitkö kertoa sairastuneesi syöpään? Jos et niin miksi häpeäisit mitään muutakaan sairautta? Avoimuudesta voi muodostua voimaannuttava ja häpeää poistava kokemus. Paino sanalla voi. En tietenkään mene asiasta takuuseen.

Toivon että mitä valitsetkin, valintasi ei perustu häpeään. Tsemppiä! 

T: lähes samiskansalainen

Vierailija
17/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti vastattuna, en menisi, enkä ole itse kertaakaan mennyt. Ihan samasta syystä, eli häpeän vuoksi.

Minullakin on mt-ongelmaa sen verran, että kärsin sosiaalisten tilanteiden fobiasta. Edellisestä syystä johtuen olen myös menestynyt hyvin huonosti työmarkkinoilla. Paljon työttömyyttä ja hanttihommia. Tiedän, ettei muita se niin mahdottomasti kiinnosta ja vielä vähemmän he varmaan tuomitsisivat minua, mutta kuitenkin se häpeäntunne vaivaa.

Vierailija
18/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muutenkaan menisi luokkakokoukseen. En halua nähdä yhtään niistä ihmisistä.

Vierailija
19/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menisin. Meilläkin on peruskoulun (sama luokka 1-9) porukasta ihmisiä hyvin eri tilanteissa. On johtajia, ministereitä, duunareita ja työttömiä. Sama vanha porukka ilman mitään halveksuntaa toisia kohtaan.

Sinne vaan!

Vierailija
20/45 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen itse sen verran suvaitsevainen, että suhtautuisin neutraalisti, jos entinen luokkakaveri olisi vastaavassa tilanteessa. Tuossahan ei lähtökohtaisesti ole mitään väärää. Mielestäni sairastumisen pitäisi herättää muissa vain myötätuntoa. Mutta eihän asiasta ole pakko puhua. Voi vaikka vaihtaa aihetta.

Itse en ole koskaan käynyt luokkakokouksissa eikä ole edes kutusuttu. Enkä menisi vaikka kutsuttaisiin. Minua kiusattiin..

Kaikki ihmiset ei aina ole kivoja ja siihenkin on hyvä varautua. Harvoin aikuiset kuitenkaan käyttäytyy huonosti muissa kuin lähisuhteissa.

Riippuu tietty tilanteista ja joku käsitys sinulla on niistä ihmisistä ennakolta.

Tervepäinen ihminen tuntee myötätuntoa toisen sairastuessa. Suurin osa on kuitenkin niin sairaita päästään että toisten sairauksille hihitellään pilkallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän