YT-potkujen antaja esimiehiä paikalla?
Millä perusteella valitsit irtisanottavat valitaan/valittiin?
Katsottiinko työtuntien määrät, poissaolot, koulutuksen mukaan, ikä, onko perhettä ja alaikäisiä lapsia - millä perustein valinnat tehtiin?
Jouduitko itse päättämään vai valitsiko henkilöstöhallinnon henkilö kuka lähtee? Ihan arvalla, kuuluisan "pärstäkertoimen mukaan" vai kävitkö jokaisen kohdalla tiettyjä lukuja läpi?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:07"]Tärkeintä työpaikan pitämisessä on olla:
- ahkera, töistä ei kannata jatkuvasti jäädä pois pikkuvaivojen vuoksi (nuha, alilämpö ja mitä näitä nyt on)
- yhteistyökykyinen
- sopeutuva, muutoksia tulee nykyään paljon
- rakentava, jatkuvat valittajat ja narisijat syövät työilmapiiriä
- oma-aloitteinen
- tavoitteensa saavuttava
[/quote]
eikai kukaan alilämmön takia jää kotiin? Ei se oo vaarallista ellei hypotermia-asteella.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:37"]
Kokonaisuus ratkaisee, eli työsuoritus. Yrityksen kannalta hyödyllisimmät pidetään. Muilla asioilla ei ole merkitystä.
[/quote]
Yleensä kyllä pärstäkerroin otetaan huomioon. Huonoissa väleissä pomoon kanssa ja ulos.
t.Pomo
Itse olen irtisanonut niitä, jotka eivät vaivaudu keskeyttämään iltalehden selaamista työasioiden takia..
Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse.
Perhetilanteella tai lapsien määrällä ei ole väliä, koska maksamme tehdystä työstä, emme yksityiselämän valinnoista,
Tulosta pitää saada aikaan ja annetun aikataulun puitteissa. Yhdestoista käsky: "älä selitä".
Muistanette kuitenkin myös sen karun tosiseikan, että perheelliset ovat yleensä saikkulistan kärjessä. Ja lomista tapellaan. T: dippainssi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:35"]
Muistanette kuitenkin myös sen karun tosiseikan, että perheelliset ovat yleensä saikkulistan kärjessä. Ja lomista tapellaan. T: dippainssi.
[/quote]
No taktisesti unohdamme sen seikan. t. perheellinen saikuttajapomo
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:35"]
[/quote]
Joo, muistetaan. Ja edellä kerrotus speksit pitävät: palkkaa maksetaan tehdystä työstä eikä yksityiselämän valinnoista.
Ja jos siis menettelyihin joudutaan, ei perhetilanteella ole väliä - vain suoritus ratkaisee. Se kun on sen palkanmaksun peruste.
Myönnän, että pari luonteeltaan ärsyttävää saivat viime yt-neuvotteluissa potkut, vaikka työsuoritus oli parempi kuin joidenkin toisten. Myrkyttivät vaan koko työilmapiirin niin pahasti, että ei kukaan jaksanut enää sellaista. Muuten valitaan niin, että ne, jotka tekevät työnsä parhaiten ja ovat tarpeellisia, saavat jäädä. Viimeksi oli tosin tilanne, että eräs nainen olisi muuten tullut irtisanotuksi, mutta sattui tulemaan raskaaksi eikä sitten uskallettu irtisanoa, ettei olla ongelmissa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:30"]Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse.
Perhetilanteella tai lapsien määrällä ei ole väliä, koska maksamme tehdystä työstä, emme yksityiselämän valinnoista,
Tulosta pitää saada aikaan ja annetun aikataulun puitteissa. Yhdestoista käsky: "älä selitä".
[/quote]
Asiantuntijasta assariksi, jos tarkoitat minua, niin tehtävät olisivat suurimmaksi osaksi säilyneet samoina, lisäksi olisin saanut erittäin paljon rutiinihommia. Työmäärä olisi siis lähes tuplaantunut ja palkka&nimike alentunut. Minusta yhtälö oli huono ja työnantajan motiivi teettää kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkkaa pienemmällä summalla. Törkeää!
Ekassa työpaikassa saivat vanhat työntekijät jäädä ja viimeksi tulleet lähtivät.
Toisessa lähtivät ne, joilla paljon poissaoloja ja ne, jotka hoitelivat työajalla omia juttujaan. Lisäksi oli muutama, joilla selkeästi "viirasi päässä", eli arvaamattomia tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:44"]
Mitä tärkeämpi työpaikka on itselle, sitä paremmin työnsä pitäisi hoitaa.
[/quote]
Tämä on erittäin tärkeä pointti sisäistettäväksi ja ymmärrettäväksi näinä aikoina, kun vakituisia työpaikkoja ei ole enää olemassa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:30"]Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse.
[/quote]
Asiantuntijasta assariksi, jos tarkoitat minua, niin tehtävät olisivat suurimmaksi osaksi säilyneet samoina, lisäksi olisin saanut erittäin paljon rutiinihommia. Työmäärä olisi siis lähes tuplaantunut ja palkka&nimike alentunut. Minusta yhtälö oli huono ja työnantajan motiivi teettää kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkkaa pienemmällä summalla. Törkeää!
[/quote]
T. 13.
Oma kokemus globaalissa ympäristössä: Top 3.
- ei suurta kiinnostusta töihin
- huonot suhteet muihin
- ei tee määrättyjä tehtäviä
Välipomot on myös vaarassa, mutta jos on alallaan erinomainen niin yleensä tarjotaan jotain muuta. Henkilöt, jotka on uhka muiden työmoraalille poistetaan armotta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:07"]Tärkeintä työpaikan pitämisessä on olla: - ahkera, töistä ei kannata jatkuvasti jäädä pois pikkuvaivojen vuoksi (nuha, alilämpö ja mitä näitä nyt on) - yhteistyökykyinen - sopeutuva, muutoksia tulee nykyään paljon - rakentava, jatkuvat valittajat ja narisijat syövät työilmapiiriä - oma-aloitteinen - tavoitteensa saavuttava [/quote] eikai kukaan alilämmön takia jää kotiin? Ei se oo vaarallista ellei hypotermia-asteella.
[/quote]
Oireet yleensä samat kuin kuumeella (jos mennään ruuminlämmön ulkopuolelle, hihi), mietipä kuinka paljon vaikuttaa töihin, ja miksi kuumeessa olevat jäävät kotiin?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 22:59"]Meiltä lähtivät isopalkkaisimmat ja osaavimmat, koska ei ollut varaa maksaa. Jäljelle jääneet saivat nimikkeen- ja palkanalennuksen. Itse olisin saanut jäädä, mutta noin 12% palkka-ale ja asiantuntijasta assariksi kuvio ei kiinnostanut, joten otin loparit vapaaehtoisesti, enkä ole katunut. Firma teki viime vuonnakin 6,5 milliä tappiota, samoin edellisenä. Konkurssia kohti...
[/quote]
Finnair
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:30"]Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse. Perhetilanteella tai lapsien määrällä ei ole väliä, koska maksamme tehdystä työstä, emme yksityiselämän valinnoista, Tulosta pitää saada aikaan ja annetun aikataulun puitteissa. Yhdestoista käsky: "älä selitä". [/quote] Asiantuntijasta assariksi, jos tarkoitat minua, niin tehtävät olisivat suurimmaksi osaksi säilyneet samoina, lisäksi olisin saanut erittäin paljon rutiinihommia. Työmäärä olisi siis lähes tuplaantunut ja palkka&nimike alentunut. Minusta yhtälö oli huono ja työnantajan motiivi teettää kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkkaa pienemmällä summalla. Törkeää!
[/quote]
Joo, kyllä sinuun viittasin. Mutta käsittääkseni teit itse ratkaisun ja yrityksen kannalta homma hoitui sillä. En voi kieltää, etten jotenkin ymmärtäisi mitä sanot/tunnet, mutta yritys ei voi jäädä tähän kierteeseen (=antaa ihmisten itse valita mitä haluavat tehdä ja itse määrittää työstään saamansa korvaus).
Seuraan tällä hetkellä tilannetta, jossa juuri esittämälläsi tavalla laihdutetaan organisaatiota; tosin tämä tapa (ehdotetaan vaatimattomampia tehtäviä pienemmällä palkalla) on vain hygienisempi tapa päästä eroon alisuoritujista tässä seuraamassani yrityksessä. Siellä tämäntyyppisiä paketteja tehtiin henkilöille, joiden kohdalla arvattiin, että tarjottu työ ja siitä maksettava korvaus ei tule kelpaamaan.
Joten lopputulema on kai kaikkien osapuolten lähtökohdista ok, työntekijä pääsee tarjoamaan osaamistaan toisaalle ja yritys saa jatkaa töidensä organisoimista haluamallaan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:30"]Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse. Perhetilanteella tai lapsien määrällä ei ole väliä, koska maksamme tehdystä työstä, emme yksityiselämän valinnoista, Tulosta pitää saada aikaan ja annetun aikataulun puitteissa. Yhdestoista käsky: "älä selitä". [/quote] Asiantuntijasta assariksi, jos tarkoitat minua, niin tehtävät olisivat suurimmaksi osaksi säilyneet samoina, lisäksi olisin saanut erittäin paljon rutiinihommia. Työmäärä olisi siis lähes tuplaantunut ja palkka&nimike alentunut. Minusta yhtälö oli huono ja työnantajan motiivi teettää kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkkaa pienemmällä summalla. Törkeää!
[/quote]
Joo, kyllä sinuun viittasin. Mutta käsittääkseni teit itse ratkaisun ja yrityksen kannalta homma hoitui sillä. En voi kieltää, etten jotenkin ymmärtäisi mitä sanot/tunnet, mutta yritys ei voi jäädä tähän kierteeseen (=antaa ihmisten itse valita mitä haluavat tehdä ja itse määrittää työstään saamansa korvaus).
Seuraan tällä hetkellä tilannetta, jossa juuri esittämälläsi tavalla laihdutetaan organisaatiota; tosin tämä tapa (ehdotetaan vaatimattomampia tehtäviä pienemmällä palkalla) on vain hygienisempi tapa päästä eroon alisuoritujista tässä seuraamassani yrityksessä. Siellä tämäntyyppisiä paketteja tehtiin henkilöille, joiden kohdalla arvattiin, että tarjottu työ ja siitä maksettava korvaus ei tule kelpaamaan.
Joten lopputulema on kai kaikkien osapuolten lähtökohdista ok, työntekijä pääsee tarjoamaan osaamistaan toisaalle ja yritys saa jatkaa töidensä organisoimista haluamallaan tavalla.
[/quote]
Itse en millään tavalla ollut alisuoriutuja, vaan tein parhaani ja usein enemmän kuin pyydettiin. Joustin mielestäni firmaan päin todella paljon. Siksi tuo alennus tuntui todella tylyltä. Taisin olla lähes ainoa noin paristakymmenestä, joille tehtiin samalla tavalla. Johtajista tehtiin päälliköitä, päälliköistä rivityöntekijöitä. Eikä noista muistakaan alisuoriutujia kovinkaan moni ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:45"]
[/quote]
[/quote]
Itse en millään tavalla ollut alisuoriutuja, vaan tein parhaani ja usein enemmän kuin pyydettiin. Joustin mielestäni firmaan päin todella paljon. Siksi tuo alennus tuntui todella tylyltä. *Taisin olla lähes ainoa noin paristakymmenestä, joille tehtiin samalla tavalla. Johtajista tehtiin päälliköitä, päälliköistä rivityöntekijöitä. Eikä noista muistakaan alisuoriutujia kovinkaan moni ollut.
[/quote]
*Siis lähes ainoa, joka ei ottanut tarjousta vastaan, vaan otti lopputilin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:45"] [quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 23:30"]Ne lähtevät, jotka ovat paljon poissa töistä ihan minkä syyn vuoksi tahansa, samoin henkilöt, jotka eivät suostu muuttaman tehtäviään eli tekemään työnantajan direktio-oikeuden mukaisesti osoitettuja tehtäviä (asiantuntijasta assariksi - jos ei kelpaa- out). Samoin kahvipaikalla höpöttelijät ja työaikana jumppaajat ja muut free riderit on pistetty korvan taakse. Perhetilanteella tai lapsien määrällä ei ole väliä, koska maksamme tehdystä työstä, emme yksityiselämän valinnoista, Tulosta pitää saada aikaan ja annetun aikataulun puitteissa. Yhdestoista käsky: "älä selitä". [/quote] Asiantuntijasta assariksi, jos tarkoitat minua, niin tehtävät olisivat suurimmaksi osaksi säilyneet samoina, lisäksi olisin saanut erittäin paljon rutiinihommia. Työmäärä olisi siis lähes tuplaantunut ja palkka&nimike alentunut. Minusta yhtälö oli huono ja työnantajan motiivi teettää kahden ihmisen työt yhden ihmisen palkkaa pienemmällä summalla. Törkeää! [/quote] Joo, kyllä sinuun viittasin. Mutta käsittääkseni teit itse ratkaisun ja yrityksen kannalta homma hoitui sillä. En voi kieltää, etten jotenkin ymmärtäisi mitä sanot/tunnet, mutta yritys ei voi jäädä tähän kierteeseen (=antaa ihmisten itse valita mitä haluavat tehdä ja itse määrittää työstään saamansa korvaus). Seuraan tällä hetkellä tilannetta, jossa juuri esittämälläsi tavalla laihdutetaan organisaatiota; tosin tämä tapa (ehdotetaan vaatimattomampia tehtäviä pienemmällä palkalla) on vain hygienisempi tapa päästä eroon alisuoritujista tässä seuraamassani yrityksessä. Siellä tämäntyyppisiä paketteja tehtiin henkilöille, joiden kohdalla arvattiin, että tarjottu työ ja siitä maksettava korvaus ei tule kelpaamaan. Joten lopputulema on kai kaikkien osapuolten lähtökohdista ok, työntekijä pääsee tarjoamaan osaamistaan toisaalle ja yritys saa jatkaa töidensä organisoimista haluamallaan tavalla. [/quote] Itse en millään tavalla ollut alisuoriutuja, vaan tein parhaani ja usein enemmän kuin pyydettiin. Joustin mielestäni firmaan päin todella paljon. Siksi tuo alennus tuntui todella tylyltä. *Taisin olla lähes ainoa noin paristakymmenestä, joille tehtiin samalla tavalla. Johtajista tehtiin päälliköitä, päälliköistä rivityöntekijöitä. Eikä noista muistakaan alisuoriutujia kovinkaan moni ollut. [/quote] *Siis lähes ainoa, joka ei ottanut tarjousta vastaan, vaan otti lopputilin.
[/quote]
Näinpä.
Henkilökohtaisesti luulisin, että ottaisin ns. huonomman diilin tässä työmarkkinatilanteessa vastaan - olisi edes varma työpaikka vaikka v-käyrä olisi tietysti korkealla. Mutta itse teit sinulle sopivan ratkaisun. Toivotan sinulle kuitenkin onnea uuden työn löytämiseen, sillä sen lisäksi että siitä saa vakituisen palkan, työ myös pitää elämän jonkunsorttisessa rotissa ja let¨s face it, on se joskus kivaakin.
Tärkeintä työpaikan pitämisessä on olla:
- ahkera, töistä ei kannata jatkuvasti jäädä pois pikkuvaivojen vuoksi (nuha, alilämpö ja mitä näitä nyt on)
- yhteistyökykyinen
- sopeutuva, muutoksia tulee nykyään paljon
- rakentava, jatkuvat valittajat ja narisijat syövät työilmapiiriä
- oma-aloitteinen
- tavoitteensa saavuttava