lapsivesi mennyt viikolla 15
Kertokaa kokemuksia,hyviä ja huonoja. Minulta meni vedet 15+1,ja 15+3 oli vain hyvin vähän vettä. Edelleen vauvan sydämen syke näkyi ja liikkeet. Eilen 15+3 alkoi paha migreeni,oksensin aamusta iltaan,kävin päivystyksessä tiputuksessa ja vauvan vointi näytti normaalilta. Jännittää koko ajan,että milloin keskenmeno alkaisi,kun siitä heti sanottiin,että todennäköisempää on,että tulee keskeytymään. Mitään vuotoa ei ole ollut,tänään 15+4 pientä valkovuotoa. Päästä huimaa ja heikottaa,otin juuri särkylääkkeen ja voin vain maata. Aikaisemmat neljä raskautta sujuneet ilman vuotoja,eikä yhdestäkään menny vedet ennen kuin kalvot puhkaistiin synnytyksessä. Tiedän ettei odotukset ole keskenään samanlaisia,omat kaikki olleet keskenään erilaisia. Tämä asia on uusi,ei ole keskenmenoja ollut koskaan. Henkisesti olen varautunut pahimpaan...
Kommentit (25)
Huonolta näyttää, mutta onnea matkallenne!
Ei hyvältä näytä. Mulla meni vedet 16+ ja siitä sitten sairaalaan antibioottippaan. Jonkin aikaa kuulosteltiin tilannetta, mutta pienokaisen vointi huononi ja minun tulehdusarvot nousivat, oli pakko keskeyttää rv. 19+. Niin ja sairaalassa olin. En tosin asu Suomessa...
Kiitos,niin voi toivoa,vaikka tuntuu vaikealta toivoa tässä vaiheessa mitään. Ainoa mitä toivon on,että jos pieni ei selviä,niin ei joutuisi kärsimään mahassa. Odottaminen on vaikeaa nyt,kun ei voi tietää milloin vauva on hengissä ja milloin ei.
Vielä lisäys,että mun tulehdusarvot oli 3 eilen,ja antibiootit sain,kaksi kuuria. Nyt neljäs päivä antibiiootteja. Huolestuttaa myös oma paha olo,kun ei helpota vieläkään. Yleensä kun migreeni helpottanu,niin ei tule tälläisiä jälki oireita. Tosin joskus yhtä mittaa kestänyt yli viikon migreeni,mutta nyt se välillä helpotti. Mietin,että voiko omat oireet ennen keskenmenoa olla just tätä...? Siis huimaa,vaikka lepää,ja päätä puristaa,edelleen oksettaa,mutta mitään ei tule ulos.
Eikös tuollaisessa tilanteessa määrätä usein sairaalaan vuodepotilaaksi? Miten saat liikkua ja olla pystyssä?
Eivätkö tosiaan ottaneet sairaalaan sisälle sinua?! Ukskonatonta laittaa kotiin tuossa tilassa. Miten huomasit lapsivesien menneen? Paljonko sitä edes on noilla viikoilla? Oliko kyseessä ns. Korkea vedenmeno vai mikä?
Mikset ole sairaalahoidossa?
Voimia
Kokeile juoda nyt itse paljon vettä. En tiedä vaikuttaako se todella lisäävästi lapsiveden määrään, mutta netissä luki monien naisten kokemuksia liian aikaisesta lapsivesien menosta, ja kuitenkin vesi lisääntynyt vuodelevolla ja todella runsaalla nesteytyksellä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:32"]Vielä lisäys,että mun tulehdusarvot oli 3 eilen,ja antibiootit sain,kaksi kuuria. Nyt neljäs päivä antibiiootteja. Huolestuttaa myös oma paha olo,kun ei helpota vieläkään. Yleensä kun migreeni helpottanu,niin ei tule tälläisiä jälki oireita. Tosin joskus yhtä mittaa kestänyt yli viikon migreeni,mutta nyt se välillä helpotti. Mietin,että voiko omat oireet ennen keskenmenoa olla just tätä...? Siis huimaa,vaikka lepää,ja päätä puristaa,edelleen oksettaa,mutta mitään ei tule ulos.
[/quote]
Mä menisin kyllä takaisin sairaalan. Ei tuo nyt kovin normalilta kuullosta,oli sitten migreeni tai ei. Ettei olisi pieni vuoto päässä tmv.
Soittaisin sinuna sairaalaan? Miksei sinua otettu sinne sisään? Kuulostaa siltä että oma vointisi on huono myös. Luulisi että vuodelepoon edes olisi määrätty?
Tsemppejä! Ota nyt rauhallisesti ja koita juoda ja syödä että olosi kohenee. Soita sairaalaan?
Mulle sanottiin,että en voi itse estää keskenmenoa,mutta ehkä raskaita juttuja on hyvä välttää. En uskalla kyllä tehdä juuri mitään. Nyt pahenee oma olo,niin voi olla että täytyy mennä takaisin sairaalaan. Ensin luulin kun su menin päivystykseen,että en lähde sieltä pois ennen kuin vauva on syntynyt,eli keskenmeno tullut tai ennen kuin lapsivettä olisi tullut lisää. Jouduin eilen palaamaan migreenin takia sinne,mutta pitivät vain illan,kun ei ollut tarvetta jäädä. Henkisesti on rankkaa käydä kotona ja sairaalassa edes takas. Netistä googletin,että joillekin oli joskus neuvottu pysymään levossa,jos vedet on menny. Mulle niin ei sanottu. Olisin jopa voinut mennä kouluun lääkärin mielestä,joka ma tutki aamulla. Sanoin,etten ole menossa. Ettei tässä mielentilassa voi keskittyä,ja vielä olisi pitänyt istua kaikki päivät. Pyysin viikon sairasloman,ja kirjoitti vasta sitten sen. Toivon,että asiaan tulisi jokin ratkaisu mahd pian,uusi ultra olisi vasta 9.6. Minusta liian pitkä aika. Siksi varasin neuvolasta huomiselle ajan,ja kuunnellaan kuuluuko sydänäänet vai ei.
Hyvä että sait huomiselle jo neuvola ajan. Olisiko kenelläkään tutulla koti dobleria/olisikohan neuvolassa sellaista? Että voisi kotona niitä sydänääniä kuunnella?
Toisaalta luulisi että saat mennä neuvolassakin käymään useammin niitä sydänääniä kuuntelemassa?
Lepää paljon.
Sun pitäsi olla vuodelevossa, antibioottitipassa ja sairaalassa tarkkailtavana, tosin sun raskaus on kyllä niin varhaisessa vaiheessa ettei siitä ehkä olisi hyötyä.
Mulla meni vedet viikolla 30 ja yllämainituin keinoin saatiin lapsi pysymään sisällä ja vielä 4 viikkoa ennen kuin oli pakko saada se ulos.
Kovasti tsemppiä
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:50"]
Sun pitäsi olla vuodelevossa, antibioottitipassa ja sairaalassa tarkkailtavana, tosin sun raskaus on kyllä niin varhaisessa vaiheessa ettei siitä ehkä olisi hyötyä. Mulla meni vedet viikolla 30 ja yllämainituin keinoin saatiin lapsi pysymään sisällä ja vielä 4 viikkoa ennen kuin oli pakko saada se ulos. Kovasti tsemppiä
[/quote]
Huomatkaa, hyvät ihmiset, tuo viikkomäärän ero! Viikoilla 30 ja ennenkin laitetaan makoilemaan, mutta ei viikolla 15! Todennäköisesti siinä ei mitkään makoilut auta, jos vedet menee noin aikaisin ja raskaus on keskeytyäkseen! Siinä pitäisi maata 25 vkoa, jotta täysaikaiseen päästäisiin! Vaikka se onkin henkisesti kipeä asia, niin noilla viikoilla raskauden annaetaan mennä kesken!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:50"]
Sun pitäsi olla vuodelevossa, antibioottitipassa ja sairaalassa tarkkailtavana, tosin sun raskaus on kyllä niin varhaisessa vaiheessa ettei siitä ehkä olisi hyötyä. Mulla meni vedet viikolla 30 ja yllämainituin keinoin saatiin lapsi pysymään sisällä ja vielä 4 viikkoa ennen kuin oli pakko saada se ulos. Kovasti tsemppiä
[/quote]
Huomatkaa, hyvät ihmiset, tuo viikkomäärän ero! Viikoilla 30 ja ennenkin laitetaan makoilemaan, mutta ei viikolla 15! Todennäköisesti siinä ei mitkään makoilut auta, jos vedet menee noin aikaisin ja raskaus on keskeytyäkseen! Siinä pitäisi maata 25 vkoa, jotta täysaikaiseen päästäisiin! Vaikka se onkin henkisesti kipeä asia, niin noilla viikoilla raskauden annaetaan mennä kesken!
[/quote]
Siinä tanskalaisessa/norjalaisessa sarjassa, joka kuvattiin synnytyssairaalassa, oli nainen jolta oli mennyt suunnilleen rv15 (+-2vkoa) vedet, oli täydessä levossa sairaalassa yli kolme kuukautta, ja lapsi pysyi sisällä koko tuon ajan. En muista tarkalleen syntymäviikkoja, mutta kolmenkymmenen paikkeilla oli.
17 ei löytänyt vielä sarjan nimeä, mutta sitä etsiessä löytyi tämmöinen uutinen: http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1426759722549.html
Lapsivesi meni viikolla 18, lapsi syntyi 8vkoa myöhemmin.
17+18 löysi kai sarjan: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1103804-katsoiko-kukaan-ke-tai-norjalaista-katilot-sarjaa/ Eivät ole areenasta jälkeenpäin katsottavissa, mutta uusinta tulee näköjään tänään ja ensi ke klo 22.
Mun kanssa osastolla oli nainen, jonka lapsivedet oli mennyt viikolla 17. Hoitoon taidettiin ottaa vasta kun rv 24 tuli täyteen :( Mutta selvisi 30+ viikoille, vaikka muuta epäiltiinkin ja keskeytystä suositeltiin. Tämä tapahtui siis pari vuotta sitten Naistenklinikalla. Tsemppiä!
Hei kamalaa. Kokemusta ei ole, mutta toivon enkeleitä matkallenne <3 Toivottavasti kaikki sujuu parhain päin.