Mitä mieltä olette tämän vammaisperheen äidin tapauksesta?
Minä ihmettelen miten ihmeessä hän on saanut noinkin valtavasti apua kotiinsa, hoitajaringin ja kaikki? Ja miten ihmeessä hän ei siitä huolimatta jaksa yhden pienen vammaisen lapsen hoitoa? On perheessä toki 3 muutakin lasta ja jaksaminen on yksilöllistä, mutta silti.
En halua hinkuttaa omaa sädekehää, mutta vertailun vuoksi itselläni on 2 monivammaista lasta (muun perheen ohella) lääkityksineen ja syöttämisineen, täysin hoidettavinen tarpeineen, vaippoineen, syöttöpumppuineen, valvomisineen. Ja sain esim. viime vuonna kesäaikaan 4 päivänä hoitoapua. Siis koko vuoden aikana kesälle yhden ihmisen kotiimme, kesäkuussa 2 päivää ja heinäkuussa 2 päivää.
Pökertyisin, jos hoitajia olisi joskus ollut kokonainen rinki ja vielä yöaikaankin päästämässä nukkumaan. Voi miten sellaista olisi kaivannut!
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:59"]
Minä ihmettelen miten ihmeessä hän on saanut noinkin valtavasti apua kotiinsa, hoitajaringin ja kaikki? Ja miten ihmeessä hän ei siitä huolimatta jaksa yhden pienen vammaisen lapsen hoitoa? On perheessä toki 3 muutakin lasta ja jaksaminen on yksilöllistä, mutta silti.
En halua hinkuttaa omaa sädekehää, mutta vertailun vuoksi itselläni on 2 monivammaista lasta (muun perheen ohella) lääkityksineen ja syöttämisineen, täysin hoidettavinen tarpeineen, vaippoineen, syöttöpumppuineen, valvomisineen. Ja sain esim. viime vuonna kesäaikaan 4 päivänä hoitoapua. Siis koko vuoden aikana kesälle yhden ihmisen kotiimme, kesäkuussa 2 päivää ja heinäkuussa 2 päivää.
Pökertyisin, jos hoitajia olisi joskus ollut kokonainen rinki ja vielä yöaikaankin päästämässä nukkumaan. Voi miten sellaista olisi kaivannut!
[/quote]
Minulla on vain yksi lapsi ja hän on täysin terve ja vammaton. Silti olen ollut väsynyt. Ja kyllä väitän, että kiistämisestäsi huolimatta myös sinä olet ollut väsynyt.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:59"]
[/quote]
Miten on mahdollista että samassa perheessä kaksi monivammaista lasta? Joku perinnöllinen sairaus kenties? Ehkäisy käyttöön kitos.
Ja toivon että saisit enemmän apua.
Luulen että äiti on uupunut, stressaantunut ja masentunut joten kirjoittaa tuollaista. Kuulostaa mahtavalta että tuollainen hoitorinki on saatavilla. Äidin pitäisi kertoa jokaiselle hoitajalle lapsen luonteesta yms tärkeää, eikä niitä heti opi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:10"]
Tässäkin ketjussa on joku muu vammaisen äiti kertonut ettei ole ulkopuolista apua. Jään pohtimaan miksi vammaiset ovat kovin eriarvoisessa asemassa. Jotkut saa hoitoringin ja toisten on sinniteltävä omin avuin.
Vammaisena syntyminen on katastrofi vammaiselle ja läheisilleen.
Eipä olisi kiva olla noiden lähihoitajien housuissa jotka kyseissä perheessä työskentelevät. He eivät voi vaitiolon vuoksi avautua tilanteesta mikä perheessä vallitsee, minkälainen työpaikkana kyseinen perhe on. Vaihtuvuus kertoo kyllä omaa kieltään ettei siellä hyvin voida.
Nyt on lähihoitajat haukuttu ja vaaditaan sairaanhoitajia tilalle. Entäpä jos heillä olisi sairaanhoitajat ja samanlaisia tilanteita syntyisi edelleen, vaadittaisiinko seuraavaksi erikoissairaanhoitajia.
Jos tuo lapsi kuolee niin taatusti syytetään hoitajia eikä sitä että lapsi oli alunalkaenkin elinkelvoton.
Laitokseen kyseinen lapsi, se olisi paras ratkaisu.
[/quote]
En todellakaan haluaisi olla laitoksessakaan hoitajana. Voin kuvitella, millaista haukkumisryöppyä saataisin jatkuvasti kuunnella, vaikka kuinka hyvin hoidettaisiin.
Osa nyt vain on sellaisia, että räksytetään ja valitetaan ja juuri yleensä ne, jotka eivät itse hoida omiaan. Tiedän niin paljon vammaisten äitejä, jotka tekevät hoitajien kanssa hyvää yhteistyötä ja silloin päästään parhaiten tavoitteisiin. Mutta räksyttäjiä löytyy aina joukosta ja heille ei mikään kelpaa.
Kaikki te kauhistelijat ja ällistelijät voisitte mennä tarjoutumaan hoitamaan lapsia, että uupunut äiti pääsisi edes hetkeksi huoahtamaan ja keräämään voimia. Ja sitten kun olette vaikka parikin viikkoa yhteen menoon hoitanut tuota vammaista lasta ynnä niitä muita, tulkaa sitten tänne palstalle kertomaan, miten freesejä ja hyvissä voimissa olette. Minulla taitaa pettää muisti, mutta jotenkin mieleen pulpahti jostain, että palstalle ilmestyy aina silloin tällöin kirjoituksia, joissa mamma valittaa, miten uupunut on, kun joutuu hoitamaan yhtä tervettä lasta jatkuvasti. Tasan ei käy onnen lahjat.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:57"]
Kaikki te kauhistelijat ja ällistelijät voisitte mennä tarjoutumaan hoitamaan lapsia, että uupunut äiti pääsisi edes hetkeksi huoahtamaan ja keräämään voimia. Ja sitten kun olette vaikka parikin viikkoa yhteen menoon hoitanut tuota vammaista lasta ynnä niitä muita, tulkaa sitten tänne palstalle kertomaan, miten freesejä ja hyvissä voimissa olette. Minulla taitaa pettää muisti, mutta jotenkin mieleen pulpahti jostain, että palstalle ilmestyy aina silloin tällöin kirjoituksia, joissa mamma valittaa, miten uupunut on, kun joutuu hoitamaan yhtä tervettä lasta jatkuvasti. Tasan ei käy onnen lahjat.
[/quote]
Paitsi:
Äiti ei itse hoida lastaan, vaan lapsella on ympäri vuorokauden hoitorinki ja jutussahan sanotaan, että äiti keskittyy uuden vauvan hoitoon ja on "äitiyslomalla" oman lapsensa hoidosta.
Olen ollut työpaikassa, missä listalla oli 5 hoitajaa. Hoidettavia oli 5 vammaista. Saivat hyvän hoidon ja jopa virikkeitä. Kaikki vaikeasti vammaisia.Joten tyhjää haukkuu hoitajia, jos yhdellä hoitajalla on vain yksi hoidettava 8 tuntia. Ongelma vaihtuvuuteen on varmaan muualla. Vuokrafirmassa olevilla hoitajilla on varaa valita, minne menevät töihin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 07:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:19"]
Hitto te ootte kylmiä. Säästöt totetuu mainiosti ku köyhät puree toisiaan. Ehkä äiti ei ole vielä sinut tilanteen kanssa, ehkä liitto brakailee, ehkä ilman normi turvaverkkoja.. siinä samalla pitäisi vielä vahtia hoitoringin pätevyyttä ja osaamista ja hoitaa muut pienet lapset.
[/quote]
Rahat nyt eivät vain riitä mihinkään hoitorinkeihin ja varsinkaan perheille, joille ei kelpaa nähtävästi mikään. Ympäri vuorokauden pitäisi olla koulutetut sairaanhoitajat hoitamassa yhtä lasta, kun äiti on vapaalla hoitoringistä. Mieti, paljonko kunnalle maksaa palkata sairaanhoitaja ympäri vuorokauden hoitamaan yhtä lasta. Sairaanhoitajia täytyy olla palkattuna ainakin viisi yhdelle lapselle, että toteutuu viikkolevot ja vuorohoito.
[/quote]
jep. Sh:n peruspalkka ilman ikälisiä noin 2000e (?) + yötyölisä 30%, sunnuntai- ja pyhälisä +100% ja tähän päälle lomarahat, vakuutukset, eläkkeet... Tulisko noin 4000e x5 sairaanhoitajaa + perehdytyksen ajan tietenkin vielä kaksi hoitajaa samassa vuorossa... Kuulostaa ihan kohtuulliselta kun miettii että lapsi voi elää 80v.
kalliiksi siis tulee tällaiset Leonit jota kotona hoidetaa. Siinä olen kyllä sitä mieltä että oikein tehtiin kun elvytettiin, vastasyntyneillä on uskomaton toipumiskyky ja monikin syntyy hapenpuutteessa ja napanuora kaulan ympäri eivätkä silti vammaudu. (Näin kävi myös omalla esikoisrlla joka luojan kiitos täysin terve).
Tässä on ollu uskomattoman huonoa tuuria perheellä ja olen todella pahoillani lapsen ja muun perheen puolesta. Ehkäpäon väärä ratkaisu vähentää laitoshoitopaikkoja, taitaisi olla kustannustehokkaampaa hoitoa kuitenkin. Ja kun äidin jaksaminen on noin lopussa, voisi kodin ulkopuolelle hoitoon sijoittaminen olla paras ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:11"]
Miettikää oikeasti sitä hillitöntä euromäärää ja työpanosta mikä menee tähän lapseen :-O Siis pidän heikkojen auttamista ehdottoman tärkeänä asiana ja itselläni on vammainen veli, joten sekään ei ole vierasta arkea minulle. Mutta johonkin pitäisi kyllä raja vetää. Eihän tässä ole mitään järkeä, että kuten joku kirjoittikin, melkein terveysasemallinen henkilökuntaa pyörii yhden toivottoman tapauksen ympärillä.
Ajattelisi tuokin äiti sitä lasta, oikeasti. Toinen ei näe, kuule(?), ei pysty hievahtamaankaan vaikka olisi kuinka kamala olo, ei pysty inahtamaankaan, ei nielemään, ei varmaan juurikaan edes ajattelemaan. Päivästä toiseen möllöttää tyhjyydessä. Vankina kuoressaan, jatkuvassa tukehtumisen ja pakokauhun tunteessa ja sitä kuorta ylläpidetään nyt kaikin voimin. Lapsi ei varmaan ymmärrä edes mikä sen tukehtumisen tunteen aiheuttaa, mutta päivästä toiseen niin vain on. Kukaan ei jaksaisi sinua hoitaa, ei edes oma äiti joka haluaa pitkän loman sinusta. Mikä pointti silti on jatkaa näin ja MIKSI?! Tuohan on käytännössä loputonta saattohoitoa, mutta järjettömillä resursseilla. Mihin tällä pyritään? Kuinka itsekkäitä vanhemmat voivat olla kun eivät voi päästää toista lähtemään?!
Kyllähän tehohoidossakin lopetetaan elämää ylläpitävä hoito jossain kohtaa kun toivoa ei enää yksinkertaisesti ole. Annetaan lapsen, aikuisen tai vanhuksen mennä ja huolehditaan ettei kipuja ole. Jos tässä nyt vahditaan 24/7 ettei tukehdu niin eikö toivo ole silloin kokonana mennyt? Luulisi, että armeliaampaa olisi nukuttaa poika, jättää se loputon sörkkiminen ja liman imeminen ja antaa hänen lähteä vanhempien sylissä.
[/quote]
Minun mielestäni taas sinun lapsillesi pitäisi antaa piikki. Kaikillahan on oikeus mielipiteeseensä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:40"]
Miettikää oikeasti sitä hillitöntä euromäärää ja työpanosta mikä menee tähän lapseen :-O Siis pidän heikkojen auttamista ehdottoman tärkeänä asiana ja itselläni on vammainen veli, joten sekään ei ole vierasta arkea minulle. Mutta johonkin pitäisi kyllä raja vetää. Eihän tässä ole mitään järkeä, että kuten joku kirjoittikin, melkein terveysasemallinen henkilökuntaa pyörii yhden toivottoman tapauksen ympärillä.
Ajattelisi tuokin äiti sitä lasta, oikeasti. Toinen ei näe, kuule(?), ei pysty hievahtamaankaan vaikka olisi kuinka kamala olo, ei pysty inahtamaankaan, ei nielemään, ei varmaan juurikaan edes ajattelemaan. Päivästä toiseen möllöttää tyhjyydessä. Vankina kuoressaan, jatkuvassa tukehtumisen ja pakokauhun tunteessa ja sitä kuorta ylläpidetään nyt kaikin voimin. Lapsi ei varmaan ymmärrä edes mikä sen tukehtumisen tunteen aiheuttaa, mutta päivästä toiseen niin vain on. Kukaan ei jaksaisi sinua hoitaa, ei edes oma äiti joka haluaa pitkän loman sinusta. Mikä pointti silti on jatkaa näin ja MIKSI?! Tuohan on käytännössä loputonta saattohoitoa, mutta järjettömillä resursseilla. Mihin tällä pyritään? Kuinka itsekkäitä vanhemmat voivat olla kun eivät voi päästää toista lähtemään?!
Kyllähän tehohoidossakin lopetetaan elämää ylläpitävä hoito jossain kohtaa kun toivoa ei enää yksinkertaisesti ole. Annetaan lapsen, aikuisen tai vanhuksen mennä ja huolehditaan ettei kipuja ole. Jos tässä nyt vahditaan 24/7 ettei tukehdu niin eikö toivo ole silloin kokonana mennyt? Luulisi, että armeliaampaa olisi nukuttaa poika, jättää se loputon sörkkiminen ja liman imeminen ja antaa hänen lähteä vanhempien sylissä.
[/quote]
Minun mielestäni taas sinun lapsillesi pitäisi antaa piikki. Kaikillahan on oikeus mielipiteeseensä.
[/quote]
No itse asiassa oikeassa elämässä tehdään hoitamattajättämispäätöksiä, kun ymmärretään, että elämän pitkittäminen vain lisää kärsimyksiä. Olen itse hoitanut kahta sellaista ja kummassakin tapauksessa elämää olisi saatu jatkettua toisessa nenämahaletkulla ja toisessa jatkuvalla liman poistamisella ja tyhjennysjumpalla ja antibiooteilla.
Joskus on vain osattava luopuakin ihan sen vuoksi, että kärsimystä on liikaa.
Asian toinen puoli. 5 hoitajaa saa kokopäiväduunin näin ja on pois työttömyyskortistosta. Tuohan sekin veroeuroja.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:06"]
Asian toinen puoli. 5 hoitajaa saa kokopäiväduunin näin ja on pois työttömyyskortistosta. Tuohan sekin veroeuroja.
[/quote]
mutta ne sairaanhoitajien palkathan maksetaan jo kerran maksetuista (yrittäjien) tuottamista veroeuroista. Eise ole tyhjästä generoituvaa rahaa jota hoitajille maksetaan.
sydämetöntä sakkia. Lapsirukka saakoon kunnon hoitoa, sen aikaa kun sitä tarvitsee. Se, että heikoimmista huolehditaan on sivistyksen peruspilari. Ilmeisesti täällä erittäin sivistymätöntä ihmissakkaa ja työhönsä kyllästyneitä hoiva-alan ihmisiä, joiden ois aika joko mennä kertaamaan empatia-taitojaan tai etsiä uusi jobi, alalta jossa ihmisten kanssa ei tarvitse ola tekemisissä. Äiti tarvitsee aikaa ja apua, on ihan selvästi loppuunpalaminen lähellä.
oma muksu syntyi kiireellisellä sektiolla, jäi jumiin jne. Onneksi ilman vaurioita.. mut jos näin olisi itselleni käynyt, en missään nimessä kuvittelisi, että hänen olisi parempi kuolla. Pitäisin sylissä ja hellisin niillä keinoin mitä käytössä on. Jokainen elämä on arvokas.
[/quote]
[/quote]
Onko sulla jotain perusteluja omallesi? Ylemmällä kirjoittajalla olisi pätevät ja asialliset perustelut omalle mielipiteelleen.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Onko sulla jotain perusteluja omallesi? Ylemmällä kirjoittajalla olisi pätevät ja asialliset perustelut omalle mielipiteelleen.
[/quote]
Että tietäisi myös miltä sellainen äidistä tuntuu. Ja tasa-arvo. Kenestä tahansa pitää voida sanoa samaa, koska kaikkien elämä on yhtä tärkeä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:36"]
oma muksu syntyi kiireellisellä sektiolla, jäi jumiin jne. Onneksi ilman vaurioita.. mut jos näin olisi itselleni käynyt, en missään nimessä kuvittelisi, että hänen olisi parempi kuolla. Pitäisin sylissä ja hellisin niillä keinoin mitä käytössä on. Jokainen elämä on arvokas.
[/quote]
No tämä uutisen äiti taas ei taida liiemmälti välittää omasta vammaisesta lapsestaan. Ei nytkään hoida häntä yhtään ja vaatii lisähenkilökuntaa hoitamaan. Uusi vauva jo tehty, johon voi hoivaviettiä purkaa.
[/quote]
mutta katsotaanpa tilannetta vaikka 2 vuoden päästä? jos hänellä nyt vaikeaa jaksamisen suhteen, siinä riittävä syy piikittää lapsi? lapsihan on itse aivan syytön tilanteeseen, sen sijaan yhteiskunta ensinnäkin velvollinen auttamaan, koska aiheuttanut tilanteen ja myös koska sivistysvaltiossa heikoimmat hoidetaan. Miettikää tilannetta lapsen kannalta, mikä hänelle parasta jne. eutanasiahan ei Suomessa ole vaihtoehto, joten sitä on turha sen enmpää pohtia. Ja antakaa armoa äidille ja toivokaa, että hän pääsee vielä jaloilleen, autettuna.
Surullinen kohtalo pojalla kaikkinensa :( Mulla tuli kuitenkin sellanen fiilis noita juttuja lukiessa (tämän Marin fb-tiliä vilkaistessa), että hän on kuitenkin melkoisen "etuoikeutettu" hoitajarinkeineen. Kenellä muulla omaishoitajalla on mahdollisuus edes pieneen osaan tuosta avusta? Ja jos tilanne olisi todella niin paha, kun annetaan ymmärtää, niin äidillä ei varmaankaan olisi mahdollisuutta/aikaa pitää ÄITIYSLOMAA OMAN LAPSENSA HOIDOSTA.
Ristiinnaulitkaa vaan mut, mutta tuli jotenkin kiukkunen fiilis ja itsekäs vaikutelma tuosta äidistä. Enkä yhtään vähättele tuota tilannetta, ei varmasti ole helppoa, mutta ilmeisesti hänen ei itse tarvitse nyt lainkaan osallistua hoitoon ja silti valittaa minkä kerkeää.