Kiitos sinulle joka otit lapsesi mukaan pääsykoetilaisuuteen
Mölyävä taapero ja vauva. Oliko IHAN pakko?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:37"]Mitä ne lapset siellä häiritsee? jokainen saa käyttää vaikka korvatulppia, ja vaikka nenätampooneita (jotka saattaa häiritä enemmän) ja ei, mulla ei ole lasta (vielä)
[/quote]
Minua häiritsisi. Ja kyllä, minulla on lapsia. Mutta myös oikeus tehdä pääsykoe ilman häiriöitä. Vai saanko kuunnella musiikkiakin samalla (ihan kaiuttimesta)? Tai muuten vain itse mölistä ja laulaa? Kaikki varmaan voi?
Sitäpaitsi joku käytäntö pitää olla tai muuten kaikilla oikeus ottaa lapset, jolloin tilanne on yksi lastentarha. HALOO.
Ei töihinkään kuljeteta lasta mukana koska TYÖNTEKO.
Ei oteta pääsykokeisiin ylimääräisiä ihmisiä mutta Porvoossa kaikki on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:10"]
Kaikesta ihmiset jaksaakin nipottaa...
[/quote]
Jos tämä olisi totta, niin vastaisin, että et ilmeisesti itse ole pitkään aikaan kouluja käynyt?
Etenkin pääsykokeessa keskittymisen pitää olla sataprosenttista, koska jo puoli pistettä saattaa ratkaista sen pääsetkö sisään vai et. Jatkuva lapsen huuto katkaisisi itselläni ajatuksen ja taatusti vaikuttaisi lopputulokseen.
Mutta tottahan tämä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:29"]
Entäs jos mammalla on ollut hoitaja sovittuna ja on viimeminuutilla peruuttanut? Vähän ymmärrystä nyt peliin. Ja eiköhän ne lapset mene päivähoitoon sitten jos/kun opiskelu alkaa.
[/quote]
Väitättekö ihan vakavissanne, että yhdellä äidillä on oikeus pilata pahimmassa tapauksessa jopa 100 muun pyrkijän pääsykoe?
Jotain suhteellisuudentajua nyt, naiset! Luultavasti se äiti ymmärtää itsekin, että koko pääsykokeeseen osallistuminen on hänenkin osaltaan täysin turhaa, ja lapsi temmeltää mukana. Tai ainakin olisi pitänyt ymmärtää.
Tositilanteessa olisi ollut fiksuinta laittaa äiti lapsineen johonkin toiseen tilaan yksinään tekemään pääsykoetta. Ei se mahdottomia olisi vaatinut, kun monissa saleissa on joku eteistila tai muu sivuhuone, joka olisi valvottavissa samalla kuin se suuri sali.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:29"]No kevyin perustein ei tuolla yhdellä kokeeseen tulijalla ainakaan ollut lapsi mukana. Kyseessä oli todistetusti lapsenhoitajan erittäin vakava sairastuminen ja hoitoon joutuminen juuri ennen koetilaisuutta. [/quote] Aikuiset ihmiset, ihan totta! Mä en ymmärrä mikä mielensäpahoittamisessa on niin julmetun kivaa, ettei kellään ole kiinnostusta ajatella asiaa tältä kantilta. . Mitä mielensäpahoittajat tekevät kun kaikki etukäteen sovittu pettää hetkeä ennen kuin pitäisi olla jo menossa? Lapsenvahti sairastuu vakavasti, kaverit töissä, sukua ei ole tai on todella kaukana, päiväkotipaikkaa ei vielä ole, MLL:lta ei irtoa ketään tällä aikataululla. . Vastaan puolestanne. Teillehän näin ei käy koska olette aivan julmetun fiksuja. Te olette tähän jo varautuneet ja anopin, kaverin, naapurin, Mll:n hoitajan ja lähikaupan kassatädin on sovittu että ovat varautuneet peruuttamaan menonsa jos jotain sattuu. Tai jos nyt ei kaikesta nerokkuudestanne huolimatta niitä turvaverkkoja ei olekaan niin tehän jätätte pääsykokeen suosiolla väliin ja koitatte ensi vuonna uudestaan. . En tiedä tästä tapauksesta enempää kuin mitä ketjussa on sanottu mutta pöyristyttää välillä jopa tämän palstan lynkkaushenki.
[/quote]
Näin se pitää tehdä. Julmalta se sinusta kuulostaa, mutta valitettava tosiasia. Pääsykokeeseen ei oteta lasta mukaan, joten sinut käännytettäisiin jo ovelta.
Parhaiten voisit varustautua varaamalla kaksi tai kolmekin hoitajaa siltä varalta, että ensiksi pyydetty sairastuu.
Lapsen kun saa niin se rajoittaa elämää jonkinverran. Jos sitä tietoa ei kestä, ei tule hankkia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:29"]
Entäs jos mammalla on ollut hoitaja sovittuna ja on viimeminuutilla peruuttanut? Vähän ymmärrystä nyt peliin. Ja eiköhän ne lapset mene päivähoitoon sitten jos/kun opiskelu alkaa.
[/quote]
Väitättekö ihan vakavissanne, että yhdellä äidillä on oikeus pilata pahimmassa tapauksessa jopa 100 muun pyrkijän pääsykoe?
Jotain suhteellisuudentajua nyt, naiset! Luultavasti se äiti ymmärtää itsekin, että koko pääsykokeeseen osallistuminen on hänenkin osaltaan täysin turhaa, ja lapsi temmeltää mukana. Tai ainakin olisi pitänyt ymmärtää.
Tositilanteessa olisi ollut fiksuinta laittaa äiti lapsineen johonkin toiseen tilaan yksinään tekemään pääsykoetta. Ei se mahdottomia olisi vaatinut, kun monissa saleissa on joku eteistila tai muu sivuhuone, joka olisi valvottavissa samalla kuin se suuri sali.
[/quote]
Ja tämän erityiskohtelun jälkeen seuraavina vuosina useammalla on lapsi mukanaan, koska sillä edellisvuoden hakijallakin sai olla.
Vähän kyllä veikkaan, että nämä lapsen kokeeseen ottamista puoltavat eivät itse ole käyneet lähelläkään korkeakoulua, joten ei ole mitään käsitystä pääsykokeen vaativuudesta.
Kannattaa hakea netistä vanhoja pääsykokeita, sekä yliopiston että amk:on, niin vähän hahmottuu mitä ne ovat.
No ei tuo huutava lapsi vielä mitään.
Itse olin vuosia sitten pääsykokeissa joissa eräs tyttö alkoi kesken kaiken oksentaa hillittömästi. Hän oli pidellyt mahaansa jo pidemmän aikaa ja näyttänyt huonovointiselta, ja sitten yks kaks alkoi hirveä oksentelu siellä koko auditorion edessä muiden pällistellessä järkyttyneenä. Ohjaajat ohjasivat tämän tytön tietysti pois tilanteesta vessaan ja terkkarillekin menoa ehdottivat. Tyttö kävi vessassa siistiytymässä ja TULI HETKEN PÄÄSTÄ TAKAISIN LUOKKAAN, edelleen huonovointisen näköisenä.
Itse kärsin tuolloin todella pahasta emetofobiasta ja oli lähellä, ettei yrjöt lentänyt silloin itselläkin. Kädet vain tärisi ja kylmä hiki valui kasvojani pitkin ja pelkäsin jalkojeni pettävän alta, kun henkeä haukkoen lähdin palauttamaan pääsykoepaperia ja hakemaan seuraavaa tehtävää. Oli kauhea tilanne. Heti ensimmäinen ajatus mulla oli, että äkkiä pois. Yritin kuitenkin väksiin tsempata ja kirjoittaa pääsykoepaperiin edes jotain, mutta arvatkaa vain tuliko siitä mitään kun sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja olin ihan paniikissa tämän tapauksen johdosta, ja vielä kun se oksentelija tuli takaisin!!
Lopulta sain jotenkuten tehtyä kaikki vaaditut tehtävät ja hoipertelin shokissa tieni koulusta ulos. Pääsin kyllä kouluun sisään, mutta rimaa hipoen. Pisteet riittivät siis juuri ja juuri, ja kun katsoin myöhemmin kokeiden tuloksia niin sain huonoimmat pisteet juuri kahdesta viimeisimmästä tehtävästä, siis niistä joiden aikana tämä oksenteliepisodi alkoi.
Ikuiset_traumat.jpg
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:28"]Meillä on lihakarjaa joista etenkin mullikat on tottuneet että minä hoidan ne. Kai maatalousyrittäjäkin saa opiskella, joten jos haen koulutukseen niin toki mullikat saa tulla kokeeseen mukaan. Ihan kilttejä ja rauhallisia ovat, jos jollekin on ylivoimaista mylvimisen ja välienselvittelyn aiheuttaman äänet tai hajut niin tutkikoon päänsä. Itse saisin ainakin hyvin keskityttyä. Jos joltain menee pulpetti nurin niin voivoi, jokaisen pitää osata pitää varansa. Sonnien pitää saada olla sonneja.
[/quote]
Totaalirepeäminen tälle :D
Osoittaa aikamoista järjestelykyvyn puutetta, jos ei saa järjestettyä lapsenhoitoa pääsykokeen ajaksi.
(Ja varajärjestelykin pitää miettiä, jos oikeasti sinne pääsykokeeseen haluaa.)
Omituista, että noin moni väittää että on ollut jollakin lapsi mukana pääsykokeessa.
Miten se on mahdollista ja varsinkin se, että pääsykokeita varten ei ole erikseen sääntöjä, joiden mukaan vain kokeeseen osallistuvat ja valvojat voivat olla salissa?
Pääsykokeitakin on tietenkin erilaisia. On niitä, joissa istutaan x tuntia yhdessä salissa kuten ylioppilaskokeissa. Sitten on niitä, joissa 1 osa tehdään ensin yhdessä paikassa, sitten on haastatteluja ym. Niissä voi lapsi olla mukana siinä tapauksessa, että on ehdottomasti hiljaa. Taitaa olla aika vähän sellaisia paikkoja, joihin pääsykokeessa mukana oleva lapsi on joku lisäansio.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:28"]
Meillä on lihakarjaa joista etenkin mullikat on tottuneet että minä hoidan ne. Kai maatalousyrittäjäkin saa opiskella, joten jos haen koulutukseen niin toki mullikat saa tulla kokeeseen mukaan. Ihan kilttejä ja rauhallisia ovat, jos jollekin on ylivoimaista mylvimisen ja välienselvittelyn aiheuttaman äänet tai hajut niin tutkikoon päänsä. Itse saisin ainakin hyvin keskityttyä. Jos joltain menee pulpetti nurin niin voivoi, jokaisen pitää osata pitää varansa. Sonnien pitää saada olla sonneja.
[/quote]
Hyvä vertaus. Lapsi VS sonni, sopii samaan kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 20:28"]
Meillä on lihakarjaa joista etenkin mullikat on tottuneet että minä hoidan ne. Kai maatalousyrittäjäkin saa opiskella, joten jos haen koulutukseen niin toki mullikat saa tulla kokeeseen mukaan. Ihan kilttejä ja rauhallisia ovat, jos jollekin on ylivoimaista mylvimisen ja välienselvittelyn aiheuttaman äänet tai hajut niin tutkikoon päänsä. Itse saisin ainakin hyvin keskityttyä. Jos joltain menee pulpetti nurin niin voivoi, jokaisen pitää osata pitää varansa. Sonnien pitää saada olla sonneja.
[/quote]
Hyvä vertaus. Lapsi VS sonni, sopii samaan kategoriaan.
[/quote]
Häiriötekijöitä kumpikin. Siinä menevät samaan kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:10"]
Kaikesta ihmiset jaksaakin nipottaa...
[/quote]
Jos tämä olisi totta, niin vastaisin, että et ilmeisesti itse ole pitkään aikaan kouluja käynyt?
Etenkin pääsykokeessa keskittymisen pitää olla sataprosenttista, koska jo puoli pistettä saattaa ratkaista sen pääsetkö sisään vai et. Jatkuva lapsen huuto katkaisisi itselläni ajatuksen ja taatusti vaikuttaisi lopputulokseen.
Mutta tottahan tämä ei ole.
[/quote]
Eikä lapsen tarvitse edes huutaa tai puhua häiritäkseen. Harva lapsi osaa olla 3-5 tuntia paikallaan, vaan alle vartissa alkaa se pyöriminen, jalkojen heiluttelu, taputtelu ja koputtelu. Pääsykokeissa on tulevaisuus pelissä, on hermostunut, jännittynyt ja jokainen häiriötekijä on liikaa. Ihan samoin se vieruskaverin jalkojen heiluttelu ja kynän napsuttelu käy hermoon ja häiritsee keskittymistä. Siitä meillä kyllä valvojat huomauttivatkin.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 21:06"]
Törkeää käytöstä. Itse tarvitsen rauhan että pystyn keskittymään, ja voin kuvitella sen ahdistuksen kun vieras lapsi pyörii levottomana ympäriinsä. Vaikka lapsista tykkäänkin ja omakin on, en ottaisi lasta mukaan pääsykokeisiin, koska sielä pitää ajatella muitakin.
[/quote] saako sitten ottaa marsu häkkeineen mukaan?
Lapset eivät kuulu pääsykoetilaisuuteen ja tuskin missään näin annettaisiin edes tehdä. Totaalisen älytön ajatuskin, että jonkun muksu siellä kokeessa höpöttelisi ja huutaisi.
Nämä, joiden mielestä tässäkään ei ole mitään ihmeellistä, ovat tasan tarkkaan varmasti niitä samoja tyyppejä, joille lapset ovat tekosyy erityiskohteluun myös opintojen aikana - lisäaikaa pitäis saada ja läsnäolopakkoa rikkoa, koska muksu on kipeänä/valvotti koko yön/mitämuutavaanvoiskeksiä. Miten on mahdollista, että jotkut perheelliset hoitavat hommansa niinkuin ne lapsettomatkin opiskelijat/valintakoekokelaat ja sitten on näitä, joille pitäisi antaa erityiskohtelua asiassa kuin asiassa? Motivaatiosta kiinni, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:05"]
Omituista, että noin moni väittää että on ollut jollakin lapsi mukana pääsykokeessa.
[/quote]
Mun pääsykokeista on aikaa lähes kaksikymmentä vuotta. Sen jälkeen erilaisia pääsykokeita on ollut tuhansia. Täällä on palstalaisia kymmeniä tuhansia. Jos yhdessäkin pääsykokeessa on ollut lapsi, voivat useat kirjoittajat kertoa täällä samasta tapauksesta, kun siellä samassa kokeessa on voinut olla satoja osallistujia. Ehkäpä siksi?
Hah,
Miettikääpä tilannetta muutaman vuoden päästä kun subjektiivinen päivähoito on kokonaan lakkautettu. Muksut alkavat lisääntyä paitsi pääsykokeissa, myös työkkärin pakkotyöhaastatteluissa. Vastoin yleistä uskoa kaikilla ei ole ketään. Ei ole selllaista sukulaista tai ystävää jolta voisi lainata rahaa tai pyytää lastenhoitoapua. Koska sellaistakin vain taphtuu, että jää leskeksi tai että puoliso paljastuu väkivaltaiseksi tai että..
Joka tapauksessa osa ihmisistä on jo nyt ongelmissa puutteellisen tai kokonaan puuttuvan tukiverkoston kanssa. Voi vain kuvitella miten käy kun syystä tai toisesta on jäänyt työttömäksi ja yh:ksi vielä kaiken päälle. Päivähoitopaikkaa ei enää tulevaisuudessa työttömille tipu, mene siinä sitten työkkärin pakkokursille, pääsykokeisiin tai työhaastatteluun muksujen kanssa tai ota karenssi vastaan. Tosin mikäli saadaan läpi lukukausimaksut kouluihin ei tarvitse huolehtua enää pääsykokeisiin osallistumisestakaan.
Itse soittelin aikanaan hoitopaikkaa lapselle pääsykokeiden vuoksi ja viesti oli että vie sukulaisille. Ikävää vain että ainoa potentiaalinen sukulainen oli työssäkäyvä ihminen, joten päiväksi lapsen tuppaaminen sinne oli mahdotonta. Työttömänä voi vain haaveilla että palkkaisi hoitajan, tunnin kahden hoitajan liksan kanssa varmaan pärjäisikin, mutta kun huomioi matkat mukaan ja sen että useampiin pääsykokeisiin saa varata aikaa helposti useamman tunnin.
Kouluaikana tappelin opettajan kanssa pakollisen kurssin suorituksesta, joka olisi edellyttänyt viikon poissaoloa kotoa vieraalla paikkakunnalla. Opettajan mukaan kaikilla on joku joka voi muksua hoitaa viikon. Noh, minulla ei ollut. Ainoa oli 500km päässä ja todellakin työssäkäyvä ihminen. Toinen opettajan argumentti oli että ei työnantajallekaan voi sanoa että kieltäytyy töistä kun ei ole hoitajaa. Eipä kai, mutta ainakin töistä saa palkan jolla hoitajan voi hankkia, opiuntotuesta jäi vuokran yms. Jälkeen rahaa käteen n. 120-180€ riippuen tuliko esim. Sähkölaskua sille kuulle..
Mitä ne lapset siellä häiritsee? jokainen saa käyttää vaikka korvatulppia, ja vaikka nenätampooneita (jotka saattaa häiritä enemmän) ja ei, mulla ei ole lasta (vielä)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 04:47"]
Palsta on nykyään täynnä huonoja provoja. Onneksi ne tunnistetaan yleensä parin ekan viestin kuluessa. Mutta sen jälkeen voisi lakata palkitsemasta provoa jatkokeskustelullla ettei se kokisi saaneensa huomiota ja jatkaisi älämölyämistään.
[/quote]
Miksi näistä asioista ei saisi keskutella? Vaikka aloitus olisikin provo, asioita tapahtuu kyllä ihan oikeastikin. VAi oliko tämän komenttisi tarkoitus vaan nostaa itseäsi jalustalle ja kuuluttaa kaikille että SINÄ et näin halpaan mennyt ja SINÄ kyllä tajusit heti että kyseesä on provo :D