Miksi työtätekevät ovat niin katkeria sosiaalieduista?
Viime päivinä esille tuodut leikkaukset ovat olleet kamalaa luettavaa. Aivan kuin yhdellä pommilla räjäytettäisiin koko hyvinvointi, mitä on rakennettu vuosikymmenet.
Siltikin gallupit näyttävät, että Keskustan kannatus vain nousee jatkuvasti.
Tämähän kertoo lähinnä siitä, että ihmiset ovat oikeasti iloisia leikkauksista ja katkeria köyhille, työttömille ja eläkeläisille heidän sosiaalieduistaan.
Miksi ihmiset ovat niin katkeria, jos joillekin maksetaan tukia? Eikö ihminen oikeasti ansaitse inhimillistä elämää olemalla tämän yhteiskunnan jäsen? Eivätkö ne voi tehdä enemmän, joilla rahkeet riittävät siihen?
Esimerkiksi nostamalla rikkaiden verotusta rajusti, oltaisiin hyvin saatu kiinni koko kestävyysvaje muutamassa vuodessa. Mutta ei, köyhiltä vain viimeiset tuhkat pesästä!
Kommentit (384)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 07:28"]Miksi köyhät ovat niin katkeria rikkaiden rahoista? Ne maksavat jopa puolet tuloistaan veroa ja silti pitäisi nyhtää vaan lisää?
Miten paljon köyhää motivoisi se, että joka toinen työpäivä olisi käytännössä palkaton kun ne rahat menee veroihin?
Jos veroja vielä korotettaisiin lähtisi hyvätuloiset aivan varmasti muualle, eikä silloin olisi nykyisiäkään verotuloja käytettävissä.
Saa käyttää maalaisjärkeä ja miettiä miksi näin eikä vaan julistaa että rahat pois niiltä jotka ovat asemansa kovalla työllä hankkineet! Kyllä menestyksestä pitää voida nauttia!
T. Työtön
[/quote] Oletko oikeasti sitä mieltä, että kaikki rikkaat ovat kovalla työllä itse hankkineet omaisuutensa? Että siinä ei ole mitään taustalla, kuten perintöjä, joilla voi rahaa tehdä lisää? Perusihmisen on vaikeampi itse saavuttaa tuollaista asemaa, kun pääoma siihen puuttuu. Ja ketkä sen mahdollistaa, että rikkaat voi rikastua? Työväki tietenkin. Mutta haukutaan vaan yhtenä rintamana kaikkia "sosiaalipummeja", helpompaa niin, kuin vähän monimutkaisempi syiden ja suhteiden miettiminen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 07:46"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 07:27"]
Siksi kun joutuu maksaan sosiaalietuudet.
[/quote]
Mikä sinusta olisi sitten vaihtoehto? Se että ihmiset kuolisivat nälkään, varastaisivat ruokaa ja sinunkin omaisuutta? Asuisivat sinunkin marjapuskien alla, kun ei ole asuntoa? Mikä olisi vaihtoehto? Töitä ei ole tarjolla.
[/quote] Tätä nämä tukien lakkauttamisesta huutelijat eivät koskaan ajattele. Hyvä sosiaaliturva tekee yhteiskunnasta nimenomaan turvallisen paikan elää, myös rikkaille. Tervemenoa vaikka jonnekin Brasiliaan tms. tutustumaan miten turvatonta siellä on olla hyvätuloinen, saati rikas. Ottavat minuakin tukipummit päähän, mutta silti en haluaisi heikentää sosiaaliturvaa. Itse olen pienituloinen palkansaaja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:18"]Nytkin tarvittas remonttihommissa apua ja talkooväkee josta olen luvannut muutamelle jopa maksaa kympin tunti.Ei oo nää työttömät kyllä tulleet..olen kysyny valmistuneita jotka ovat kesätöitä vailla eikä niitä vois vähempää kiinnostaa.Siitä näkee asenteen.[/quote]
Kesäkuumalla olisi siis tarjoolla raskasta ja paskasta työtä haista vittu -palkalla, mutta siltikään ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:18"]Nytkin tarvittas remonttihommissa apua ja talkooväkee josta olen luvannut muutamelle jopa maksaa kympin tunti.Ei oo nää työttömät kyllä tulleet..olen kysyny valmistuneita jotka ovat kesätöitä vailla eikä niitä vois vähempää kiinnostaa.Siitä näkee asenteen.[/quote]
Kesäkuumalla olisi siis tarjoolla raskasta ja paskasta työtä haista vittu -palkalla, mutta siltikään ei kelpaa.
[/quote]?? Kaikki talkoot joissa olen ollut ovat olleet ruoka ja joskus myös juomapalkalla. Minusta 10 euroa tunti on paljon.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:30"]
[/quote]?? Kaikki talkoot joissa olen ollut ovat olleet ruoka ja joskus myös juomapalkalla. Minusta 10 euroa tunti on paljon.
[/quote]
Talkoot perustuu yleensä vapaaehtoisuuteen. Sä kuitenkin valitat, ettei jotkut suostu talkoisiin edes kymmenellä eurolla /tunti, mikä on kuitenkin tuntipalkaksi tasoa haista vittu.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Talkoot perustuu yleensä vapaaehtoisuuteen. Sä kuitenkin valitat, ettei jotkut suostu talkoisiin edes kymmenellä eurolla /tunti, mikä on kuitenkin tuntipalkaksi tasoa haista vittu.
[/quote]Ai minä valitin? En ole se joka tarjoaa kymppiä tunti talkoopalkaksi vaan ihan toinen joka olisi iloinen jos joku haluaisi jopa maksaa avustani. Ihmettelin miksi ihmiset -työttömät varsinkaan- eivät mene tuolla hinnalla.
Ja kuule, ihan palkkatyössäkin ollessani olisin ollut iloinen kympin tuntipalkasta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:36"]
[/quote]
[/quote]Vai niin. Olen ollut siis perhepäivähoitajana "haista vittu"-palkalla. Paskasta ja raskasta työtä sekin li aina välillä. Mutta ei kukaan tullut huutelemaan että saisin liian pientä palkkaa.
Tarjoan 10 tunti TYÖTTÖMÄLLE (tod.näk.ammattilaiselle) ja olisin itse kiitollinen siitä huh huh. Ilmankos suomi on konkurssissa. Ostovoimaa köyhille ja pienyrittämiseen helpotuksia jotta remontin tekijää(samaa ammattilaista) ei tarvitse hakea kortistosta vaan yritysluettelosta
PÅerus hyäksikäyttöä. Kun osaaja jää työttömäksi. Alkaa tämä sama laulu. "Nythän sulla on aikaa" "Tuu tekemään yksi juttu" maksan pähkinöillä. Just joo.
Kaiken työttömien syyllistämisen keskellä monelta unohtuu, ettei länsimainen talouspolitiikka ole enää 50 vuoteen tähdännyt absoluuttiseen täystyöllisyyteen, koska se nostaa työvoimakuluja. Jos siis tarkoituskaan ei ole työllistää kaikkia, niin tottakai jonkun täytyy maksaa niiden eläminen, jotka jäävät järjestelmän uhreiksi. Käytännössä nykyjärjestelmässä sen maksavat enimmäkseen palkansaajat (veroina) - mikä on sinänsä aika absurdi tilanne: yritysten intresseissä on pitää tietty määrä ihmisistä työttöminä koska se laskee palkkatasoa ja kaikenlisäksi siitä koituvat kulut tulevat vielä enimmäkseen niiden halvemmalla palkattujen työntekijöiden maksettavaksi eli palkansaaja maksaa tavallaan niistä työttömistä kahteen kertaan.
Toinen juttu on sitten se, että pienemmän tuloerot stimuloivat talouskasvua ja se taas käytännössä vaatii sosiaalisia tulonsiirtoja. Tähän yksi syy on ainakin se, että siinä missä alempien tuloluokkien tulot päätyvät nopeasti ja käytännössä kokonaan kulutukseen (ja hyvällä prosentilla kotimaahan), ylimmissä tuloluokissa taas ei. Tästä näkökulmasta katsottuna duunarin euro on kansantalouden kannalta arvokkaampi, kuin rikkaan euro.
Tai klassikko on että saa työperäisen sairauden ja joutuu kortistoon niin kaikki ahneet alkavat ottamaan yhteyttä kymppikourassa että tule tule tule altistamaan itseäsi lisää pikkurahalla.
Juuri näin!!Enenpää en parin tunni työstä pystyisi maksamaan ja tarjoishan siinä kahvit ja nisut mutta eipä oo ketään kiinnostanut tulla auttelemaan.Tääläkin näkee että jotkut sanoo 10 tunti lapaan jutuista haista vittu joten ei meidän työttömillä nyt niin kova hätä ole että niiltä ei vois vähä ottaa pois..jos sitten rupeis vaikka kiinnostaan..En sääli kyllä enää yhtään..
alullelaittajakin on selvästi pahimman luokan kommari ja vasemmistolainen jonka sais lähettää venäjälle!!!
Huomaattehan työttömät ja muut vituttelijat että vaikka itse tienaan 15 euroa tunti palkkatöissä niin maksan siitä sen 5 euroa veroja???
Koska mun veroistani niitä sossulusmuttelijoita maksetaan. Ihan ok on etuuksilla avustaa niitä, jotka ovat veroja maksaneetkin. Mutta jos on tyyppiä "en mä kuitenkaan pääsis opiskelemaan" eikä edes hae, tai valikoi töitään vaikkei olisi varaa, niin en ymmärrä. Tällaisia ei pitäis yhteiskunnan elättää mitenkään.
Vasta sitten, jos on vaivautunut opiskelemaan tutkinnon tai nykypäivänä sen parikin tutkintoa, ja edelleenkään ei oikeasti MITÄÄN töitä saa jatkuvasta hakemisesta huolimatta, voisi ajatella että tuet ovat ok.
Useimmathan ovat äitiyspäivärahansa eteen jo maksaneet veroja, ja lapset ansaitsevat kyllä lapsilisänsä, mutta tosiaankin nämä ei-minkään-tekijät ovat yhteiskunnan syöpä...
Minä toivon, että valtaosa ihmisistä jonakin päivänä ymmärtäisi, ettei työnteko ole kaikkia varten. Ihmisellä on oikeus elää elämäänsä tahtomallaan tavalla, ja minusta on hienoa että suomessa on siihen mahdollisuus. Ei kaikkien tarvitse luoda uraa ja ahertaa hiki hatussa päivästä toiseen.
[/quote]
No just joo...Sosiaaliapu on tarkoitettu viimeiseksi keinoksi, jos sairastuu, jää työttömäksi tai tulot eivät vaan riitä. Ei se ole mikään vaihtoehto, jos työ ei satu kiinnostamaan.
Muilla siis olet töissä kuitenkin, hankkimatta itse työtään. Kunnostaudut olemalla pomon perseennuolija, joka ilmeisesti kuuluu luonteeseesi kun parjaat mielestäsi alempi-arvoisia. Nostatat itseäsi jalustalle vailla pätevyyttä ja VAADIT suureen ääneen muidenkin osallistumista SINUN perseennuolemis maailmaasi.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 17:54"]
Tai klassikko on että saa työperäisen sairauden ja joutuu kortistoon niin kaikki ahneet alkavat ottamaan yhteyttä kymppikourassa että tule tule tule altistamaan itseäsi lisää pikkurahalla.
[/quote]
Tästä tiedän lapsuudesta asti esimerkkejä joskus tekijän palkka oli jotain korruptio materiaalia, viinaa tai arvotavaraa ja rikkaathan tätä tekevät säännöllisesti. Ei osteta verollisesti mutta kun kuulee jonkun jääneen työttömäksi alkaa heti soittelu että tule pilkkahintaan ei sinulla ole vaihtoehtoakaan.
Joo ja kyllä tässä huomaa senkin että ne jotka on työttöminä ei pysty edes olemaan töissä kun "pitää nuolla persettä" tai "mennä töihin vaan 10 eurolla tunti" tai jotain muuta..kyllä teillä on asenteessa aika paljon vikaa ja siitä syystä te ette pärjää elämässä..
En todellakaan halua maksaa tollasten ihmisten olemista ja elämistä.Se on just sitä että "mulle ei vittuilla" ja sitten ollaan saikulla tai sanotaan ittensä irti työmaalta ja sitten ollaa ku ellunkanat toisten tehdessä työtä ja keskusta puhuu paskaa että kaikkien täytyy osallistua!!!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:14"]
Joo ja kyllä tässä huomaa senkin että ne jotka on työttöminä ei pysty edes olemaan töissä kun "pitää nuolla persettä" tai "mennä töihin vaan 10 eurolla tunti" tai jotain muuta..kyllä teillä on asenteessa aika paljon vikaa ja siitä syystä te ette pärjää elämässä..
En todellakaan halua maksaa tollasten ihmisten olemista ja elämistä.Se on just sitä että "mulle ei vittuilla" ja sitten ollaan saikulla tai sanotaan ittensä irti työmaalta ja sitten ollaa ku ellunkanat toisten tehdessä työtä ja keskusta puhuu paskaa että kaikkien täytyy osallistua!!!
[/quote]
Ei sun lammastelut tarkoita sitä, että muidenkin pitää alkaa lammastelemaan.
Jos oot olevinaan niin saamarin kova niin maksa sitten omat viulus välillä äläkä oo muiden elätettävänä!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:49"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 09:00"] Teen tosi paljon töitä ja haluan hankkia oman talon, auton ja käydä matkoilla. En siis tavoittele edes mitään kovin ihmeellistä. Samalla naapurin lorvitautinen elämäntapatyötön jättää laskut sossun huoleksi ja istuu koko kesän terassilla kittaamassa kaljaa. En haluis rahoittaa työlläni naapurin elämää, vaan maksaa vähemmän veroja ja menestyä omassa elämässäni. Mutta mitä enemmän teen töitä, sitä enemmän veroprosentti nousee. Tässä maassa on mahdoton menestyä työtä tekemällä. Ainoa keino rikkauksiin on lottovoitto tai syntyä rikkaaseen sukuun. [/quote] Tunnen monen omasta mielestäni n. keskituloisen perheen (yhteenlasketut tulot nettona verojen jälkeen n. 5000€ ja siihen lapsilisät 2 lasta 200€ eli yht. 5200€) Heillä menee hyvin. On varaa maksaa omasta asunnosta lähes 2000€ lainanlyhennystä ja muita asumiskuluja, on varaa autoon ja matkusteluun ja tietenkin kaikkeen siihen välttämättömään kuten ruokaan ja muihin pakollisiin laskuihin. Tällaisen keskituloisen perheen olisi hyvä kuitenkin kokeilla mitä on elää sitten esim. tukien varassa. Voin vakuuttaa että kaikki tuet yhteenlaskettuna (myös mahdollinen asumistuki) on käytettävissä huimasti vähemmän kun tuolla keskituloisella. Ei matkustella eikä makseta autoja. Kaljaa joku voi kittaa, joku taas laittaa mielummin ne kaljaraht johonkin muuhun tarpeelliseen kuten vaikka lasten vaatteisiin. Nelihenkiselle toimeentulotuen varassa elävälle perheelle jää asumiskulujen ja sähkön jälkeen elämiseen n. 1400€. Keskituloiselle (5200€ yht. lasketut tulot) joka maksaa omaa asuntoa vaikka 1700€/kk jää 3500€. Kyllä tossa aika selkeä elintasoero on (onneksi) työssäkäynnin hyväksi. Tuosta jos vähennetään sitten työmatkakulut n. 200€ niin eroa on vielä yli 3300€. Joku varmaan alkaa mussuttamaan päivähoitomaksuista. Juu, toki jos parista tai useammasta lapsesta joutuu täydet maksamaan vaikka yht. 600€ niin kaventaa se sitten eroa mutta siltikin työssäkäyvälle jää selvästi enemmän elämiseen vaikka maksaisi omaa asuntoa aika ökyhintaisesti eli 1700€/kk. Muistakaa, se tukien varassa elävä ei voi maksaa omaa mitenkään vaan joutuu asumaan vuokra-asunnossa joka on hyväksyttävien vuokra normien rajoissa tai sitten ei rahat enää riitäkään ruokaan koska ylimenevät asumiskulut joutuu maksamaan käyttörahosita jotka on tarkoitettu muihin välttämättömyyksiin. [/quote] Maksaa omaa asuntoa 1700 entä yhtiövastike tai sähköt y. He tarvitsevat myös auton tai kaksi että pääsevät töihin. Töihin tarvitaan paremmat vaatteet Moni keskituloinen ei saa noin paljoa käteen. 4000 on lähempänä [/quote] Tarkoitin että 1700€ sisältää kaikki asumiskulut. Kyllä jopa Helsingissä monen omistusasunnossa asuvan asumiskulut ovat alle 2000€ mukaanlukien sähköt ja vastikkeet ja lyhennykset. Ei sitä tarvitse itteänsä kipeäksi maksaa sillä että laittaa lyhyen lainanmaksuajan tai jos haluaa väkisin laittaa niin sitten maksakoon. (tiedän että n. 300 000€ lainastakin maksetaan monesti vain n. 1500€ asumiskulujen mukaan lukien kaikki!) Kaksi autoa, ei ainakaan pääkaupunkiseudulla ole välttämättömyys. Itseasiassa ei ole välttämättömyys ollenkaan. Kyllä sitä julkisilla pääsee hyvinkin lähes kaikkialle. Sitä vaan omassa päässä se voi olla välttämättömyys. Paremmat vaatteet, no joo, mutta kuinka paljon paremmat riippuu taas työpaikasta ja tehtävästä. Kyllä keskituloinen on jo 3300€ tienaava eli nettona n. 2500€ per lärvi eli yht. 5000€. [/quote] 300 000 lainaa. Maksuaika 20 v tekee 1600 kk. Lisäksi talon muut kulut. 500 [/quote] Paljon väljemminkin voi maksaa. Esim. tiedän erään jolla on lainaa n. 300 000, maksuaika 27 v. korko marginaaleineen n. 1,2% eli lyhennyserä n. 1050€ ja siihen päälle sähkö ja vastike 500€. eli n. 1500€.Todellakin 1700€ kustannuksilla saa jo hyvän perheasunnon jopa Helsingistä. Sitäpaitsi ei ole pakko ottaa edes 300 000€ lainaa saadakseen perheasunnon pääkaupunkiseudulta. Kuka sanoo että se asunto on pakko olla keskituloisellakaan joku ökyomakotitalo. Kyllä se kerrostaloasunto esim. 4h-k irtoaa jo reilusti alle 300 000€ ja sitäkin maksamalla kartuttaa omaa omaisuuttaan. Kyllähän sitä voidaan saada keskituloisenkin käytettävissä olevat tulot samalle tasolle työttömän kanssa jos palkasta vähennetään ensin jonkun ökylinnan lainanlyhennys lyhyellä maksuajalla plus jonkun 30 000€ maksavan "perheauton" lainanlyhennys. [/quote] Lainalaskurin mukaan se on 1600. Maksimiaika on 20 v. Toi sun esittämä malli ei ole nyt mahdollinen. Puhut asiasta, jota et ymmärrä [/quote] Ei ole missään sanottu että maksimi maksuaika asuntolainalle olisi 20v. ja millä marginaalilla laskit tuon lyhennyksen näes sekään ei ole kaikille sama tiedät kai. Ja vielä vaikka asumiskulutt olisi 2000€ niin keskituloinen saa paljon paremman elintason kun työtön (ainakin jos ei ole päivähoitoikäisiä lapsia tai liuta lapsia) ja tulot ovat todellakin se 5000€ netto. Eihän tuossa 2000€ ole eroa kun 300€ siihen aluperäiseen laskelmaan jossa asumiskulut oli 1700€! [/quote] 400 eroa. 500 muut kulut. Hyvin lähellä tt ollaan
[/quote]
Avaatko vähän miten pääset tohon 400 eroa? Jos siis perheen tulot 5200€ ja asumismenot 2000€ niin jää 3200€ siitä työmatkat 200€ pois niin jää 3000€. Eroa työttömään perheeseen on tällöin 1600€ työssäkäyvän hyväksi. (työttömälle perheelle jossa kaksi lasta jää asumiskulujen jälkeen n. 1400€) Jos tuolla 5200 tienaavalla menee päivähoitomaksuja 600€ niin silloinkin jää vielä 2400€ elämiseen eli 1000€ enemmän elämiseen kun tt tuella elävälle perheelle. Ja edelleen 2000€ asumiskulut eivät ole mitenkään pakolliset edes pääkaupunkiseudulle kenellekään! Ja vielä kun maksetaan omistusasuntoa siinä aina oma varallisuus karttuu eli maksetaan osaksi "itselle" ja yleensä asumistaso on paljon parempi kun vuokra asunnossa.