Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaverilla polyamorinen perhe

Vierailija
04.06.2015 |

Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo. 

Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.

Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä. 

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että voi ajatus tuntua vieraalta. Itse suosittelisin, että tutustut heihin, jos on ennakkokäsityksiä :). Heillä tuo perhemalli voi toimia todella hyvinkin. Lapsesi kannaltahan olennaista on, että he ovat fiksuja ja rakastavia vanhempia :). Voi ajatella niinkin, että onpahan taloudessa kolme huolehtivaa aikuista! Eli jos ovat täyspäisiä ja hyviä vanhempia niin itse päästäisin kyllä mielelläni lapseni sinne leikkimään! :)

Vierailija
142/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:01"]Yleinen ennakkoluulo taitaa just olla, että mies ei halua naisilla olevan useita miehiä, koska mies haluaa olla ainoa alfauros ja on mustasukkainen ja omistuksenhaluinen. Eihän se varmaan ole ainoa totuus, mutta kyllä ymmärrä, miksi asia ap:n mielessä pyörii. En itsekään haluaisi oman tyttäreni näkevän, että on sellaistakin tässä maailmassa. [/quote] Ja jos nuo kaikki polyamoristit ovat samanlaisia "saarnaajia" oman haureutensa ja omituisten perheidensä paremmuudesta kuin täällä, niin ehkä lastaan ei halua aivopestäväksi sinne? Tämä nyt vaan oman fiiliksen pohjalta, en siis ole väleissä polyjen kanssa, vaikka olen itse bi.

[/quote]

Saarnaamista ja aivopesua siis on, jos selittää KYSYTTÄESSÄ mahdollisimman perusteellisesti mistä on kyse? Kai tämä sitten on pakko leimata, ettei oma maailma mene rikki siitä että joillain on toisella tapaa.

Missään vaiheessa en ole (eikä kukaan muukaan poly tietääkseni) väittänyt, että polyys sopisi kaikille tai olisi millään tavalla parempaa. Itsehän juuri tuolla myönsin, että "polyamorisen" suhdemuodon varjolla voi joku mulkvisti olla ikävä muille ja käyttää hyväkseen. Se ei kuitenkaan poista sitä, että polyamorian idea ei ole mm. pettäminen. Suhdemuotoa sinänsä on turha syyttää jos joku yksittäinen ihminen päättää olla ilkeä. Koska tavan parisuhteissakin on ihan yhtä lailla ja enemmänkin varmasti veemäisiä ihmisiä, jotka eivät tee suhteessaan hyvää vaan pahaa toiselle.

Kysymykseen vastaaminen ei ole samaa kuin aivopesu, väität mitä tahansa. Tämä ei ole mikään kultti, johon aloittajan lapsi on vaarassa pudota jos käy kaverinsa kotona.

Myöskään kukaan ei ole väittänyt, että biseksuaalit ovat automaattisesti/enimmäkseen polyja.

Sanottiin, että polyjen keskuudessa on paljon biseksuaaleja, mikä onkin kokemukseni mukaan totta.

Vaikka ryhmässä A moni olisi myös B, ei se tarkoita, että kaikki B:t ovat myös ryhmässä A.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:15"]Miksi olen tällä palstalla? Lukemassa tätä keskustelua - eikö se nyt ole päivänselvää? Vai onko keskustelu kiellettyä muilta, kuin lisääntyviltä tai sitä suunnittelevilta? Miksei saa olla muita miehiä? Sitäkin on kokeiltu, mutta se ei toiminut. Miksei toiminut on perheen sisäinen asia, jota emme halua jakaa. Nykyinen malli toimii meillä hyvin ja olemme siihen tyytyväisiä. Näissä olosuhteissa on epätodennäköistä, että uusi miespuolinen rakkaus ilmestyisi kuvioon. Viimeiseen kohtaan esitän vastakysymyksen. Kun lapset kokevat perheemme turvalliseksi ja luonnolliseksi, miksi kävisimme erikseen selittelemään asioita? Rehellinen vastaus on, ettemme halua sellaista järjestelyä. Näin on hyvä. [/quote] Miksi te ette kertoisi POJILLE, jotka ovat tulevia miehiä, minkä vuoksi teillä on useampi nainen ja naisilla tyttöystäviä, mutta joukkoon ei mahdu useampaa miestä? Sovinisteja tai alfauroksiako haluat kasvattaa? Kai ne pojat kuitenkin ymmärtävät, että yleensä myös naiset kokevat mustasukkaisuutta ja ovat pahoillaan, jos parisuhde ei ole kahdenkeskinen ja ainoa. Tulee poijille pettymys, jos ei voikaan ottaa vaimoa ja tyttöystävää ja ehkä kolmatta kumppania, koska se tuntuu toisista osapuolista pahalta.

[/quote]

Varmasti selitetään, että mitä kaikkea on olemassa, sitä mukaa kuin lasten kehitystaso ja kiinnostus asiaa kohtaan sen sallii. Eli siis myös se, että polynaisella voi olla useampi mies, vaikkei tämä malli olekaan kotona toteutunut. Itse olen polyamorinen nainen, ja vaikkei minulla tällä hetkellä olekaan useampia vakikumppaneita, niin mahdollisuus siihen on, jos jonkun/joitakuita tapaan. Ja aiemmin onkin ollut useita kumppaneita yhtä aikaa, toisistaan tietäen ja kavereita ollen.

Vierailija
144/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:15"]Miksi olen tällä palstalla? Lukemassa tätä keskustelua - eikö se nyt ole päivänselvää? Vai onko keskustelu kiellettyä muilta, kuin lisääntyviltä tai sitä suunnittelevilta? Miksei saa olla muita miehiä? Sitäkin on kokeiltu, mutta se ei toiminut. Miksei toiminut on perheen sisäinen asia, jota emme halua jakaa. Nykyinen malli toimii meillä hyvin ja olemme siihen tyytyväisiä. Näissä olosuhteissa on epätodennäköistä, että uusi miespuolinen rakkaus ilmestyisi kuvioon. Viimeiseen kohtaan esitän vastakysymyksen. Kun lapset kokevat perheemme turvalliseksi ja luonnolliseksi, miksi kävisimme erikseen selittelemään asioita? Rehellinen vastaus on, ettemme halua sellaista järjestelyä. Näin on hyvä. [/quote] Miksi te ette kertoisi POJILLE, jotka ovat tulevia miehiä, minkä vuoksi teillä on useampi nainen ja naisilla tyttöystäviä, mutta joukkoon ei mahdu useampaa miestä? Sovinisteja tai alfauroksiako haluat kasvattaa? Kai ne pojat kuitenkin ymmärtävät, että yleensä myös naiset kokevat mustasukkaisuutta ja ovat pahoillaan, jos parisuhde ei ole kahdenkeskinen ja ainoa. Tulee poijille pettymys, jos ei voikaan ottaa vaimoa ja tyttöystävää ja ehkä kolmatta kumppania, koska se tuntuu toisista osapuolista pahalta.

[/quote]

Varmasti selitetään, että mitä kaikkea on olemassa, sitä mukaa kuin lasten kehitystaso ja kiinnostus asiaa kohtaan sen sallii. Eli siis myös se, että polynaisella voi olla useampi mies, vaikkei tämä malli olekaan kotona toteutunut. Itse olen polyamorinen nainen, ja vaikkei minulla tällä hetkellä olekaan useampia vakikumppaneita, niin mahdollisuus siihen on, jos jonkun/joitakuita tapaan. Ja aiemmin onkin ollut useita kumppaneita yhtä aikaa, toisistaan tietäen ja kavereita ollen.

[/quote]

Tarkoitin siis että mikäli lapsia kiinnostaa niin ei sitä varmasti salata. Sellainen tarkennus.

Vierailija
145/212 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nyt on pakko kommentoida vähän. Moni täällä puhuu, että ei päästäisi lapsiaan polyamoriseen perheeseen ja opettaisivat, että se ei ole oikein. Voin kertoa, että minä tutustuin näihin perhemuotoihin jo ihan ylä-aste ikäisenä netin kautta ihan omatoimisesti. Vanhemmat eivät koskaan puhuneet tai maininneet tällaisista perheistä, joten se lähti minusta ITSE. Eli tämä mukamas "suojelu" ei loppujenlopuksi auto. Onneksi!

Vierailija
146/212 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 14:27"]

Vanha ketju, mutta nyt on pakko kommentoida vähän. Moni täällä puhuu, että ei päästäisi lapsiaan polyamoriseen perheeseen ja opettaisivat, että se ei ole oikein. Voin kertoa, että minä tutustuin näihin perhemuotoihin jo ihan ylä-aste ikäisenä netin kautta ihan omatoimisesti. Vanhemmat eivät koskaan puhuneet tai maininneet tällaisista perheistä, joten se lähti minusta ITSE. Eli tämä mukamas "suojelu" ei loppujenlopuksi auto. Onneksi!

[/quote]

Hups! Tuli kirjoitusvirhe. Oli tarkoitus sanoa auta.

Vierailija
147/212 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta ei kysytä. Niiden on pakko sopeutua tällaiseen aikuisten ihme himmeliin. Eikö nää ihmiset voisi vaan olla jossain salasuhteessa, mitä siihen "perhe" kuvioita sotkemaan? 

Vierailija
148/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo polyamoria yksi muoto läheisriippuvuutta? Että koko ajan pitää kiehnätä jonkun kainalossa ja pussata ja halata? Jos jäädään pariksi päiväksi ihan yksin, iskee kamala hellyydenkipeys? Ja eräillä pitää olla monta niitä, joita saa halailla. En pidä halipusiparisuhteista, minulle taitaisi polyamoria olla vähän liikaa lääppimistä.

Vierailija
149/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Vierailija
150/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:52"]Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
[/quote]

Niin kun joka kolossa juoksi.

Vierailija
151/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös polyamoria ole yleensä sitä että kaikki osapuolet rakastavat toisiaan? Tuo kuulostaa enemmän moniavioisuudelta, jos naisten välillä ei ole rakkautta ja "kilpailevat" miehestä..

Vierailija
152/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisellä riittää aika monen naisen/miehen kanssa puuhailuun? Ja sitten jos on vielä jotain kaupanpäällis- tyttöystäviä ym. Kyllä on koko elämä yhtä säätämistä, kuka kenenkin kanssa milloinkin on ja missä. Nään silmissäni sen eräänkin ohjelman miehen istumassa sohvalla naiset molemmissa kainaloissa. Siitä esimerkkiä lapsille. :D

Vierailija
153/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 18:44"]Onkohan tuo polyamoria yksi muoto läheisriippuvuutta? Että koko ajan pitää kiehnätä jonkun kainalossa ja pussata ja halata? Jos jäädään pariksi päiväksi ihan yksin, iskee kamala hellyydenkipeys? Ja eräillä pitää olla monta niitä, joita saa halailla. En pidä halipusiparisuhteista, minulle taitaisi polyamoria olla vähän liikaa lääppimistä.
[/quote]

Vieläkin tämä ketju täällä käynnissä. Kohta eniten tekstiä kuin missään. Saattaahan tuo olla niinkii, että on läheisriippuvuutta. Mutta jos on, niin lapsille voi opettaa, että ihminen voi asua myös ihan yksin jossain elämänsä vaiheessa. Ei tarvitse olla joka hetki porukoissa ja puolijoukkueteltallista porukkaa ympärillä. On ihan ok itsenäistyä ja on ok pitää taukoa ihmissuhteiden välillä. On ok myös nauttia hiljaisuudesta yksin. Tiedän, että kaikki eivät siihen pysty, mutta voi harjoitella. Minunkin kotonani ravasi väkeä, ja isä tuli ja meni ja välillä vei minut heille ja siellä vasta vilinää riitti ja kaikki tehtiin yhdessä jopa ruuanlaitto. Ei se kaikille ole ihanaa, etenkään kun itse kasvaa ja tahtoisi omaa rauhaa. Ne eivät ymmärrä, jotka sitä jatkuvaa hössötystä kaipaavat. Minusta on ihanaa piereskellä puutarhatöissä tai käydä yksin uimassa tai saunassa. Onneksi en kasvanut läheisriippuvaiseksi, ainekset kyllä annettiin.

Vierailija
154/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:10"]Eikös polyamoria ole yleensä sitä että kaikki osapuolet rakastavat toisiaan? Tuo kuulostaa enemmän moniavioisuudelta, jos naisten välillä ei ole rakkautta ja "kilpailevat" miehestä..
[/quote]

Joo, älä hyvä ihminen vaan kysy, saat 10 sivun selvityksen, mitä se polyamoria on. Lue edelliset 10 sivua.

Vierailija
155/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisin lapselleni että toiset ihmiset ovat syystä tai toisesta rikki jonka vuoksi suostuvat liittoon jossa heitä ei valita tärkeimmäksi ja heidän tarpeitaan ei tyydytetä. Liitto jossa yksi esim kolmesta on se halutuin. Liitto jossa kaikki rakastavat kaikkia on tasa-arvoinen liitto jossa rakkaus on epäitsekästä sellaista kuin kuuluukiin ja kaikkien tarpeita arvostetaan tasapuolisesti.

Vierailija
156/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän polyamoristien vanhemmat tuumaavat näistä suhteista? Jos on paljon porukkaa, menettekö koko joukolla johonkin mummilan kaksioon kyläreissulle? Viedäänkö kaikki lapset kaikkiin mummiloihin vai kukin omille isovanhemmilleen? Saavatko kaikki lapset tasapuolisesti esim. synttärilahjoja?

Vierailija
157/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tääl polyamoristeja, kotka suhtautuvat skeptisesti siihen, että perustetaan perheitä polyamorististen suhteiden varaan? Miksei voi vain käydä kylässä avioliiton ulkopuolella, jos ei koti tarjoa tarpeeksi hyvää seksiä? Onko pakko perustaa perhe näiden seksiseuralaisten kanssa?

Vierailija
158/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:33"]Onko tääl polyamoristeja, kotka suhtautuvat skeptisesti siihen, että perustetaan perheitä polyamorististen suhteiden varaan? Miksei voi vain käydä kylässä avioliiton ulkopuolella, jos ei koti tarjoa tarpeeksi hyvää seksiä? Onko pakko perustaa perhe näiden seksiseuralaisten kanssa?
[/quote]

Ja anteeksi jo etukäteen tuo maininta seksiseuralaisista, ilmeisesti ne voi olla myös seksittömiä seuralaisia, kuten tässä ketjussa on valistettu.

Vierailija
159/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jäi epäselväksi; kumpi sinua tosiasiassa hiertää, lapsen polyamoriset vanhemmat vai oman käsityksesi mukainen naisten alempi asema suhteessa?

Vierailija
160/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta tyttö-/poikaystävää polyamorikoilla saa olla kerralla?

Millaista olisi arki esim. 10 seurustelukumppanin kanssa?

Omassa elämässä olen ainakin huomannut erään naisen tapauksessa, että jatkuva miesten vaihtuminen ei ole tehnyt hyvää hänen lapsilleen. Vähintään kerran vuodessa uudet kihlat, uusi asuntolaina, ero ja uusi mies. Eräs vanhoista poikaystävistä kuitenkin näkee hänen poikaansa eronkin jälkeen, vaikkei ole biologinen isä. Että lapsella olisi edes yksi pysyvä ja varma aikuiskontakti elämässään.

Ei ole itselläni mitään polyamorisia suhteita vastaan tai heidän perheitään.

Onko kuitenkin olemassa näissä perheyksiköissä jotkin rajat, kuinka monta seurustelukumppania voi olla vai jos se on kaikille vain ok, niin saa olla täysin määrättömästi? Tietysti nämä ovat suhdekohtaisia asioita, kuten Markokin sanoi, ettei hänen naisillaan saa olla muita miehiä. Mutta jos saisi, kuinka monta saisi olla?