Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaverilla polyamorinen perhe

Vierailija
04.06.2015 |

Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo. 

Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.

Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä. 

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:19"]Kuinka monta tyttö-/poikaystävää polyamorikoilla saa olla kerralla?

Millaista olisi arki esim. 10 seurustelukumppanin kanssa?

Omassa elämässä olen ainakin huomannut erään naisen tapauksessa, että jatkuva miesten vaihtuminen ei ole tehnyt hyvää hänen lapsilleen. Vähintään kerran vuodessa uudet kihlat, uusi asuntolaina, ero ja uusi mies. Eräs vanhoista poikaystävistä kuitenkin näkee hänen poikaansa eronkin jälkeen, vaikkei ole biologinen isä. Että lapsella olisi edes yksi pysyvä ja varma aikuiskontakti elämässään.

Ei ole itselläni mitään polyamorisia suhteita vastaan tai heidän perheitään.

Onko kuitenkin olemassa näissä perheyksiköissä jotkin rajat, kuinka monta seurustelukumppania voi olla vai jos se on kaikille vain ok, niin saa olla täysin määrättömästi? Tietysti nämä ovat suhdekohtaisia asioita, kuten Markokin sanoi, ettei hänen naisillaan saa olla muita miehiä. Mutta jos saisi, kuinka monta saisi olla?
[/quote]

Hugh Hefnerillä on kymmeniä, siinä sinulle vastaus.

Vierailija
162/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole ongelma, montako kumppania on, vaan se, että näissä kuvioissa ei muisteta aina lapsia. Kunhan itsellä on mukavaa. En hyväksy myöskään uusperheitä, jos suin päin rynnätään suhteeseen tai jompi kumpi käy myös muualla vieraissa lakanoissa. Ei lapsen pitäisi joutua sanomaan, että mun faijalla on kaksi perhettä tai että mun mutsin kolmannen miehen kersat asuu meillä joka toinen viikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on taas katsottu televisiota ja nyt ap tietysti miettii, onko lapsen kaverin perheessä samat säännöt kuin tv-dokumentissa? Minä uskon, että se oli lavastettu homma. Sen Markon suuhun oli laitettu asioita, kuten ettei salli naisille muita miessuhteita. En uskalla tässä nyt enempää mainostaa, mutta ei se kyllä 20 vuotta sitten ollut tuollainen, ei sovinismin häivääkään, sosiaalinen, humoristinen ja vauhdikas kaveri, ja tuskinpa se dokumentti olisi muuten tullut suosioon, jos ei revittäisi kohujuttuja. Ehkä niille maksettiin mehevimmistä tokaisuista? Jos se on esimerkki siitä, millainen voisi olla? Minä en antaisi yhden dokumentin vaikuttaa omiin päätöksiini, jos lapsi haluaa vierailla kaverin luona.

Vierailija
164/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän polyamorisessa suhteessa. Rakastan sekä avomiestäni että avovaimoani. Samassa sängyssä nukutaan. Eipä elämä enää ihanampaa voisi olla. :) T: avovaimo

Vierailija
165/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkinen jos sulla on lapsi tietääko se että nukut kumppanisi kanssa! Toivon niin. Voisen yrittää salata.

Vierailija
166/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka syntyy polyamoriseen perheeseen kuten usein käy. eli kana oli ennen munaa. 

Vierailija
167/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvio on noin 10 000 aikuista. voi olla että on paljonkin enemmän. 

Vierailija
168/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ihanko lapsi kertonut, että nukkuu vuorotellen toisen kanssa. Kuulostaa aikuisen jutulta eli provolta. Ei lapsi ajattele mitään sänkyjuttua

Vierailija
169/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nyt vaan tuntuu, että tässä ketjussa on Minttis takana. Sori nyt vaan.

Vierailija
170/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:46"]

Onhan se naisena helpompi hyväksyä, jos perheessä on kaksi miestä ja yksi nainen. Olen itse seksuaalisesti mustasukkainen. Kyllä meille saisi ukko tuoda toisenkin naisen, mutta sen kanssa ei kyllä seksiä harrastettaisi tai repäisit nartulta silmät päästä. Mieluiten sellainen nainen, joka tykkää siivota ja pyykätä ja pitää järjestystä yllä. Vähän sellainen jalkavaimo, mutta ilman seksisuhdetta. Itse voisin ihan mielelläni ottaa kaksi komeaa, viriiliä urosta! Toisen kanssa olisin viikolla ja toisen kanssa viikonloppuna. Ja ne miehetkin voisivat olla aktiivisia siivouksen ja pyykkäyksen ja järjestyksenpidon suhteen. Ei hullumpi ajatus! Mutta ei tähän kuvioon lapset mahtuisi.

[/quote]

orjuus on melkoisen kaukana polyamoriasta. 

Vierailija
171/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:01"]Yleinen ennakkoluulo taitaa just olla, että mies ei halua naisilla olevan useita miehiä, koska mies haluaa olla ainoa alfauros ja on mustasukkainen ja omistuksenhaluinen. Eihän se varmaan ole ainoa totuus, mutta kyllä ymmärrä, miksi asia ap:n mielessä pyörii. En itsekään haluaisi oman tyttäreni näkevän, että on sellaistakin tässä maailmassa. [/quote] Ja jos nuo kaikki polyamoristit ovat samanlaisia "saarnaajia" oman haureutensa ja omituisten perheidensä paremmuudesta kuin täällä, niin ehkä lastaan ei halua aivopestäväksi sinne? Tämä nyt vaan oman fiiliksen pohjalta, en siis ole väleissä polyjen kanssa, vaikka olen itse bi. [/quote]

Saarnaamista ja aivopesua siis on, jos selittää KYSYTTÄESSÄ mahdollisimman perusteellisesti mistä on kyse? Kai tämä sitten on pakko leimata, ettei oma maailma mene rikki siitä että joillain on toisella tapaa.

Missään vaiheessa en ole (eikä kukaan muukaan poly tietääkseni) väittänyt, että polyys sopisi kaikille tai olisi millään tavalla parempaa. Itsehän juuri tuolla myönsin, että "polyamorisen" suhdemuodon varjolla voi joku mulkvisti olla ikävä muille ja käyttää hyväkseen. Se ei kuitenkaan poista sitä, että polyamorian idea ei ole mm. pettäminen. Suhdemuotoa sinänsä on turha syyttää jos joku yksittäinen ihminen päättää olla ilkeä. Koska tavan parisuhteissakin on ihan yhtä lailla ja enemmänkin varmasti veemäisiä ihmisiä, jotka eivät tee suhteessaan hyvää vaan pahaa toiselle.

Kysymykseen vastaaminen ei ole samaa kuin aivopesu, väität mitä tahansa. Tämä ei ole mikään kultti, johon aloittajan lapsi on vaarassa pudota jos käy kaverinsa kotona.

Myöskään kukaan ei ole väittänyt, että biseksuaalit ovat automaattisesti/enimmäkseen polyja.

Sanottiin, että polyjen keskuudessa on paljon biseksuaaleja, mikä onkin kokemukseni mukaan totta.

Vaikka ryhmässä A moni olisi myös B, ei se tarkoita, että kaikki B:t ovat myös ryhmässä A. [/quote] Joo-o, jos kirjoittelee sivukaupalla perusteluja ja vakuutteluja, niin eihän ole tarkoitus saarnata, eihän? Taisit vastata aika moneen kysymykseen, joita ei edes kysytty. Eipä siinä mitään, tuttu tilanne minulle ja varmaan muillekin... Ystäväni myös kertoo totuutta, ei missään nimessä omaata mielestään saarnaa, mutta siinä vaiheessa kun sivulauseessa vilahtaa sanat synnin palkka on kuolema, yleensä keskeytän.

[/quote]

Toivon että et sekoita uskonnollista käännytystä ja avointa keskustelua. sillä lopulta me emme olisi lentäneet kuuhun tai tietäisi mitä on painovoima jos emme keskustelisi, suorastaan väittelisi. tämä on ihmis kunnan paras tapa levittää tietoa ja kehittää tietoisuutta.

Tällä kertaa polyamoriasta vaikka kaikki lähti huolesta miten suhtautua kun lapsi leikkii lasen kanssa ja niiden parisuhdemallina on polyamoria. 

Vierailija
172/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos et haluaisi lapsesi leikkivän tuollaisen ystävän luona, jossa perhemalli on erilainen kuin teillä. Totta puhuen en varmaan omankaan lapseni antaisi leikkiä kovinkaan usein sellaisen kaverin luona jonka perhe on polyamorinen. Jos lapset tulevat hyvin toimeen keskenään ja jos he vaikuttavat toisiinsa positiivisella tavalla, niin koita vaikka saada lapsesi kaveri leikkimään teillä enemmän, kuin lapsesi heillä, koska niinkuin sanoit, lapsesi kaverilla ei ole minkäänlaista osaa eikä arpaa tilanteeseensa. et ole kamala äiti.

Vierailija
173/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:31"]

Ymmärrän jos et haluaisi lapsesi leikkivän tuollaisen ystävän luona, jossa perhemalli on erilainen kuin teillä. Totta puhuen en varmaan omankaan lapseni antaisi leikkiä kovinkaan usein sellaisen kaverin luona jonka perhe on polyamorinen. Jos lapset tulevat hyvin toimeen keskenään ja jos he vaikuttavat toisiinsa positiivisella tavalla, niin koita vaikka saada lapsesi kaveri leikkimään teillä enemmän, kuin lapsesi heillä, koska niinkuin sanoit, lapsesi kaverilla ei ole minkäänlaista osaa eikä arpaa tilanteeseensa. et ole kamala äiti.

[/quote]

Voi kiitos ymmärtäväisestä vastauksesta! Olemme koittaneet kotona puhua erilaisista perheistä ja sateenkaariperheistä yms, mutta tuo kaverin perhemalli ei edusta minulle sitä mitä pidän tasa-arvoisena ja kanssaihmisiä kunnioittavana. En voi mitään sille. Eivätköhän tytöt aika paljon meillä olekin, kun meillä on iso piha ja asumme ison leikkipuiston vieressä. 

ap

174/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kamala äiti, mutta kannattaa harkita kyläilyä uudestaan. Polyamorisuus ei nimittäin tartu.

Vierailija
175/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="shatteredslashK" time="04.06.2015 klo 00:36"]

Et ole kamala äiti, mutta kannattaa harkita kyläilyä uudestaan. Polyamorisuus ei nimittäin tartu.

[/quote]

Tuokin on ihan totta. 

ap

Vierailija
176/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se ketään haittaa miten muut elävät? Tuskin ovat tuputtamassa malliaan muille, varsinkaan 8v. tyttärellesi? Ihminen on biologisesti moniavioinen, kirkon hapatusta tämä meidän "normaali" nykymeno.

Vierailija
177/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.

Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)

http://polyamoria.fi/

Vierailija
178/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]

Hei! Minun paras kaverini on polyamorisessa suhteessa, jossa nainen ja kaksi miestä. Ulkopuolisena on hyvin vaikea lähteä arvioimaan sitä, kuinka perheen dynamiikka toimii ja onko esim naisilla vaikkapa ulkopuolisia rakastajia tms. Asioita on aina helpompi tuomita tai arvostella, jos ne ovat itselle vieraita. Niin kauan, kun kyseessä on aikuisten ihmisten keskenäinen sopimus, niin eihän tuossa tilanteessa mitään väärää ole. Voisit vaikka tutustua enemmän polyamoriaan ja miettiä, miksi siihen liittyy omalta osaltasi tällainen ajattelumalli, koska selkeästi olet kuitenkin arvoiltasi liberaalimpi.

Itse olen ihan tylsä, yksiavioinen hetero, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia :)

[/quote]

Olipa kivasti kirjoitettu! :) Se on kyllä aivan totta, ettei ulkopuolinen voi tietää miten tuo toimii ja mikä on ns. tasa-arvon laita jne. Täytyypä tosiaan tutustua, kiitti linkistä. En oikeastaan tiedä mistä ajatukseni kumpuavat, ehkä ainakin se etten koskaan voisi kuvitella jakavani miestäni toisen kanssa ja pitäisin toisen kanssa olemista pettämisenä, mitä se ei tietenkään oikeasti ole kun yhdessä sovitaan kolmisuhteesta. Ehkä ennakkoluuloni hälvenevät kun tutustun aiheeseen, ja voisin myös yrittää tutustua kaverin perheeseen paremmin. Ei pitäisi tyytyä arvailemaan ja olettamaan omien asenteidensa perusteella...

ap

Vierailija
179/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jos kiinnostaa, katso joskus dokumentti Minulla on kolme vaimoa (My Three Wives). Oli todella yllättävä dokumentti! Juuri tällainen moniavioinen liitto (ei kuitenkinkaan polyamorinen) eli suhteet olivat vain tämän miehen ja kunkin naisen välillä, mutta oli todella yllättävän (!) fiksulta vaikuttava perhe, vaikka suunnilleen kaikki elämänvalinnat olivat päinvastoin kuin mitä itse tekisin. Tämä ei auta dilemmassasi, mutta vaikutat vastausten perusteelta kuitenkin kiinnostuneelta kuulemaan muista elämänmalleista, vaikka et niitä erityisesti omille lapsille haluaisi tarjota.

Vierailija
180/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 00:42"]

[/quote]

Jokainen tajuaa että tuo ei toimi ja on vain vaikeuksien kerjäämistä. Jotain vikaa tuollaiseen ryhtyvissä ihmisissä on. Sitoutumiskyvyttömyyttä, rikkinäinen perhetausta traumatisoinut,