Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverilla polyamorinen perhe

Vierailija
04.06.2015 |

Minulle on selvinnyt nyt hieman yllättäin että kahdeksanvuotiaan tyttäreni kaverin perhe on polyamorinen, eli perheessä on aikuisina yksi mies ja kaksi naista. Nyt kesäloman alettua tyttöni on pyytänyt päästä kyläilemään kaverin luo. 

Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen avoimena ja avarakatseisena, mutta nyt tuntuu etten oikein tiedä mitä ajatella tyttöni kyläilyistä siellä. Tyttöni kertoi kuulleensa kaveriltaan, että naiset nukkuvat vuoroöin isin vieressä ja välillä kuulemma nukkuvat kaikki yhdessä vierekkäin. Kuulostaa muutenkin siltä, että naiset kilpaa palvovat miestä, joka paistattelee huomion keskipisteenä.

Olenko kamala äiti, jos en välttämättä haluaisi lapseni oppivan tuollaista perhemallia? En voisi oikein tyttärelleni siitä kriittisesti puhuakaan, ettei juttu käänny liian negatiiviseksi hänelle ja kantautuisi kaverin korviin. Tytön kaveri on viaton tilanteeseensa, mutta olisin iloinen jos tytöt leikkisivät enemmän meillä kuin heillä. 

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 18:55"] Ei se jalosta ihmisestä yhtään jalompaa, jos hän makaa monen ihmisen kanssa yhtä aikaa! Naurettava väite! Jos ei kykene uskollisuuteen, niin se on oma asia, mutta turha jauhaa sontaa, että polyamoristeilla olisi harmonisempaa ja tasa-arvoisempaa kuin muilla. Kotityöt tasan, joo varmaan! Ehkä niiden naisten kesken. [/quote] Mitäs tuolla nyt on uskollisuuden kanssa tekemistä? Polyamoristien suhteet voi olla ihan yhtälailla uskollisia tai avoimia, kuin kahdenkin ihmisen väliset. [/quote] Polyamoria kai tarkoittaa juuri sitä, että on monta rakasta? Ei kai sen idea ole olla uskollinen? Eikö siinä yleensä kuitenkin harrasteta seksiä eikä pelkkää pitsinnypläystä??? Hetkinen, käyn sanomassa tuolle toiselle vaimolleni, että en voi lainkaan olla sillai, koska haluan olla uskollinen vaimo numero ykköselle.

[/quote]

Uskollisessa polyamorisessa suhteessa harrastetaan seksiä vain sen suhteen sisällä, avoimessa myös muiden kanssa. Ihan samalla tavalla, kuin kahdenvälisissä suhteissakin, ei tämä oikeasti ole noin vaikeaa :)

Vierailija
202/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:33"]

Onko tääl polyamoristeja, kotka suhtautuvat skeptisesti siihen, että perustetaan perheitä polyamorististen suhteiden varaan? Miksei voi vain käydä kylässä avioliiton ulkopuolella, jos ei koti tarjoa tarpeeksi hyvää seksiä? Onko pakko perustaa perhe näiden seksiseuralaisten kanssa?

[/quote]

Kun sattuu rakastamaan ja kykenemään rakastamaan useaa. 
Its epanostan sopimiseen ja kalenterissa sovitaan milloin olen kummankin kumppanin kanssa.

Olen joutunut kymmeniä kertoja luopumaan ihastumastani naisesta koska hän ei ole innostunut polyamorisesta maailmastani.  
[/quote]

Täh? Kalenterissa sovitaan? Onpa viehättävää. Minulla on vain yksi mies, ei tarvitse kalenteriin merkitä, milloin rakastellaan tai milloin vietetään koti-iltaa yhdessä. En kestäisi, jos mies menisi toisen naisen luo, sittenhän meidän parisuhteemme olisi viallinen. Olet tainnut vakuuttaa kaikki naisesi siitä, ettet itse ole vielä riittävän kypsä tunne-elämältäsi, että voisit jakaa heidät muiden miesten kanssa, mutta he sen sijaan ovat sinua kehittyneempiä ja ylevämpiä, mustasukkaisuuttaan hallitsemaan kykeneviä. Olenko oikeassa? Olen jutellut kaltaisesi veijarit kanssa, hyvinkin lahjakas verbaalisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:46"]

Onhan se naisena helpompi hyväksyä, jos perheessä on kaksi miestä ja yksi nainen. Olen itse seksuaalisesti mustasukkainen. Kyllä meille saisi ukko tuoda toisenkin naisen, mutta sen kanssa ei kyllä seksiä harrastettaisi tai repäisit nartulta silmät päästä. Mieluiten sellainen nainen, joka tykkää siivota ja pyykätä ja pitää järjestystä yllä. Vähän sellainen jalkavaimo, mutta ilman seksisuhdetta. Itse voisin ihan mielelläni ottaa kaksi komeaa, viriiliä urosta! Toisen kanssa olisin viikolla ja toisen kanssa viikonloppuna. Ja ne miehetkin voisivat olla aktiivisia siivouksen ja pyykkäyksen ja järjestyksenpidon suhteen. Ei hullumpi ajatus! Mutta ei tähän kuvioon lapset mahtuisi.

[/quote]

orjuus on melkoisen kaukana polyamoriasta. 
[/quote]

Hei, siinä tv:ssäkin akat teki kotityöt, kun mies ei halua sotkeutua niihin hommiin. Heti puhut orjuudesta, jos tilanne olisikin niin päin, että ne mun miehet olisivat kotitöistä vastuussa. Kaksinaismoralismia?

Vierailija
204/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:33"]

Onko tääl polyamoristeja, kotka suhtautuvat skeptisesti siihen, että perustetaan perheitä polyamorististen suhteiden varaan? Miksei voi vain käydä kylässä avioliiton ulkopuolella, jos ei koti tarjoa tarpeeksi hyvää seksiä? Onko pakko perustaa perhe näiden seksiseuralaisten kanssa?

[/quote]

Its epanostan sopimiseen ja kalenterissa sovitaan milloin olen kummankin kumppanin kanssa.

Olen joutunut kymmeniä kertoja luopumaan ihastumastani naisesta koska hän ei ole innostunut polyamorisesta maailmastani.  
[/quote]
Niin eli et perusta perhettä? Joku kysyi, löytyykö polyamoristeja, joiden mielestä ei tarviis perustaa perhettä niiden kumppanien kanssa ja sä vastaat, että kalenterissa sovit, milloin olet kenenkin kanssa.

Vierailija
205/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 09:15"]Miksi olen tällä palstalla? Lukemassa tätä keskustelua - eikö se nyt ole päivänselvää? Vai onko keskustelu kiellettyä muilta, kuin lisääntyviltä tai sitä suunnittelevilta? Miksei saa olla muita miehiä? Sitäkin on kokeiltu, mutta se ei toiminut. Miksei toiminut on perheen sisäinen asia, jota emme halua jakaa. Nykyinen malli toimii meillä hyvin ja olemme siihen tyytyväisiä. Näissä olosuhteissa on epätodennäköistä, että uusi miespuolinen rakkaus ilmestyisi kuvioon. Viimeiseen kohtaan esitän vastakysymyksen. Kun lapset kokevat perheemme turvalliseksi ja luonnolliseksi, miksi kävisimme erikseen selittelemään asioita? Rehellinen vastaus on, ettemme halua sellaista järjestelyä. Näin on hyvä. [/quote] Miksi te ette kertoisi POJILLE, jotka ovat tulevia miehiä, minkä vuoksi teillä on useampi nainen ja naisilla tyttöystäviä, mutta joukkoon ei mahdu useampaa miestä? Sovinisteja tai alfauroksiako haluat kasvattaa? Kai ne pojat kuitenkin ymmärtävät, että yleensä myös naiset kokevat mustasukkaisuutta ja ovat pahoillaan, jos parisuhde ei ole kahdenkeskinen ja ainoa. Tulee poijille pettymys, jos ei voikaan ottaa vaimoa ja tyttöystävää ja ehkä kolmatta kumppania, koska se tuntuu toisista osapuolista pahalta.

[/quote]

Varmasti selitetään, että mitä kaikkea on olemassa, sitä mukaa kuin lasten kehitystaso ja kiinnostus asiaa kohtaan sen sallii. Eli siis myös se, että polynaisella voi olla useampi mies, vaikkei tämä malli olekaan kotona toteutunut. Itse olen polyamorinen nainen, ja vaikkei minulla tällä hetkellä olekaan useampia vakikumppaneita, niin mahdollisuus siihen on, jos jonkun/joitakuita tapaan. Ja aiemmin onkin ollut useita kumppaneita yhtä aikaa, toisistaan tietäen ja kavereita ollen.
[/quote]

Miksi ?!! Miksi sinulla täytyy olla monia kumppaneita? Selitä nyt oikein selkeästi, mikset kykene olemaan vain yhden kanssa? Tosi outoa. Etkö rakasta sitä yhtä kumppania tarpeeksi? Onko teillä huono sänkyelämä? En tiedä muita julkisia polyamoristeja kuin Hugh Hefnerin, ja hän vaikuttaa vanhalta irstailijalta, joka saa rahalla nuoria bimboja.

Vierailija
206/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:01"]Yleinen ennakkoluulo taitaa just olla, että mies ei halua naisilla olevan useita miehiä, koska mies haluaa olla ainoa alfauros ja on mustasukkainen ja omistuksenhaluinen. Eihän se varmaan ole ainoa totuus, mutta kyllä ymmärrä, miksi asia ap:n mielessä pyörii. En itsekään haluaisi oman tyttäreni näkevän, että on sellaistakin tässä maailmassa. [/quote] Ja jos nuo kaikki polyamoristit ovat samanlaisia "saarnaajia" oman haureutensa ja omituisten perheidensä paremmuudesta kuin täällä, niin ehkä lastaan ei halua aivopestäväksi sinne? Tämä nyt vaan oman fiiliksen pohjalta, en siis ole väleissä polyjen kanssa, vaikka olen itse bi.

[/quote]

Saarnaamista ja aivopesua siis on, jos selittää KYSYTTÄESSÄ mahdollisimman perusteellisesti mistä on kyse? Kai tämä sitten on pakko leimata, ettei oma maailma mene rikki siitä että joillain on toisella tapaa.

Missään vaiheessa en ole (eikä kukaan muukaan poly tietääkseni) väittänyt, että polyys sopisi kaikille tai olisi millään tavalla parempaa. Itsehän juuri tuolla myönsin, että "polyamorisen" suhdemuodon varjolla voi joku mulkvisti olla ikävä muille ja käyttää hyväkseen. Se ei kuitenkaan poista sitä, että polyamorian idea ei ole mm. pettäminen. Suhdemuotoa sinänsä on turha syyttää jos joku yksittäinen ihminen päättää olla ilkeä. Koska tavan parisuhteissakin on ihan yhtä lailla ja enemmänkin varmasti veemäisiä ihmisiä, jotka eivät tee suhteessaan hyvää vaan pahaa toiselle.

Kysymykseen vastaaminen ei ole samaa kuin aivopesu, väität mitä tahansa. Tämä ei ole mikään kultti, johon aloittajan lapsi on vaarassa pudota jos käy kaverinsa kotona.

Myöskään kukaan ei ole väittänyt, että biseksuaalit ovat automaattisesti/enimmäkseen polyja.

Sanottiin, että polyjen keskuudessa on paljon biseksuaaleja, mikä onkin kokemukseni mukaan totta.

Vaikka ryhmässä A moni olisi myös B, ei se tarkoita, että kaikki B:t ovat myös ryhmässä A.
[/quote]

Joo-o, jos kirjoittelee sivukaupalla perusteluja ja vakuutteluja, niin eihän ole tarkoitus saarnata, eihän? Taisit vastata aika moneen kysymykseen, joita ei edes kysytty. Eipä siinä mitään, tuttu tilanne minulle ja varmaan muillekin... Ystäväni myös kertoo totuutta, ei missään nimessä omaata mielestään saarnaa, mutta siinä vaiheessa kun sivulauseessa vilahtaa sanat synnin palkka on kuolema, yleensä keskeytän.

Vierailija
207/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hugh Hefner, heh. Taitaa olla Suomen polyamoristeilla vielä tavoitetta.

Vierailija
208/212 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo huuggikaan varmaan pystyisi olemaan vain yhden naisen kanssa, vai mitä luulette? Jos sinne bileisiin pääsisi, niin voi pojat!

Vierailija
209/212 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Vierailija
210/212 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän polyamoristien vanhemmat tuumaavat näistä suhteista? Jos on paljon porukkaa, menettekö koko joukolla johonkin mummilan kaksioon kyläreissulle? Viedäänkö kaikki lapset kaikkiin mummiloihin vai kukin omille isovanhemmilleen? Saavatko kaikki lapset tasapuolisesti esim. synttärilahjoja?

- Eipä nuo omani ainakaan mitään tuumaa, mitä nyt sanoivat että tulkeehan mökillä käymään niin nähdään millaisia ihmisiä teillä pyörii. Moni vanhempi ei ymmärrä, mikä onkin odotettavissa (joskaan ei kivaa silti), kun ei ole kovin paljon ollut viime aikoja lukuun ottamatta tapetilla tämänmalliset suhteet.

Ja anteeksi jo etukäteen tuo maininta seksiseuralaisista, ilmeisesti ne voi olla myös seksittömiä seuralaisia, kuten tässä ketjussa on valistettu.

- Kuten aiemmin ehkä jossain joskus mainittua, kyse ei ole siitä, että ihmisten hommana olisi jotenkin tyydyttää minun (sosiaaliset, psyykkiset, henkiset, fyysiset, jatka listaa omilla sanoilla jos koet oleelliseksi) tarpeeni. Siltä osin, mitä olemme toistemme elämissä, olemme, koska haluamme olla toistemme seurassa. Se ei ole meille välttämätöntä, mutta lisää siihen hyvään, mitä meillä toisistamme riippumatta on - keneltäkään mitään tiettyä asiaa Minun Takiani vaatimatta tai odottamatta. Lapsiperheelliset saavat vastata enemmän, minä kysyn vain, että miksi ei perustaisi perhettä intiimissä ja tunnemielessä tärkeiden rakkaidensa kanssa, vaikka heitä olisikin useampi? Olisiko parempi olla erikseen, niin että julkisivu pysyy kivasti yllä eikä naapurit kuiski, siinä meillä olisi monta vähän vähemmän onnellista ihmistä mutta eläköön normatiivisuus, muiden mielipiteen mukaan eläminen ja teeskentely!

Lähes poikkeuksetta nää polyamoriat ja moniavioisuudet toimii keppihevosena törkeälle naisten alistamiselle. Ihan turha tulla hurskastelemaan jostain rariteeteista joissa nainen on se jolla monta miestä (tai naista= lebesuhteet). Että terveisiä vaan sille moniavioisuus-ryhmäseksi-sinitukalle (ikää oli se 20 vee?) joka näitä asioita edustanut YLEn keskusteluohjelmissa viime päivinä. Hankkikaa elämänkokemusta ja lukekaa vaikka muutama mormoni-/musliminaisen elämänkerta.

- Tuus kertomaan mulle vielä vähän et miten mua (ja kavereitani) alistetaan polynaisena joka vapaaehtoisesti on tämän suhdemallin valinnut. On se ihanaa kun toiset tietää paremmin kuin itse, miten tää menee. Kai sä pidät oikein luentoja tästä? Sun kuuluisi saada palkkaa besserwisseröinnistä asioissa joista oot onnellisesti pihalla kuin lumiukko!

Todellisuudessa tasa-arvo on polyamorian kulmakivi, ja tasa-arvoon kuuluu se, että ihmiset saavat itse päättää millaisessa suhteessa tahtovat elää. Niin naiset, miehet kuin muunsukupuolisetkin. Yleistä polypiireissä on, että naisilla, myös ihan heteronaisilla, on useita kumppaneita. Erilaisissa perheissä oli vain yksi esimerkki. Hanki itse vähän sekä kirja- että sydämen sivistystä ja seuraavan kerran kun alat päteä, tarkista ensin että käytät sanoja oikein, eikä vain siten kuin luulet niiden toimivan. Polyamoria on eri asia kuin kulttuuri- ja uskonnollisperusteinen polygamia (moniavioisuus), jonka yleisin muoto nykyään on polygynia eli monivaimoisuus. Se taas on jonkun sellaisen paremmin selitettävissä jolla on siitä kokemusta.

Vierailija
211/212 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja ei polyydessa ole siitä kyse että aiemmin alkaneessa suhteessa olisi huonompaa seksiä, tai välttämättä seksistä ylipäätään. Vähän kuin sanoisi, että:

"Hei, eikös nää monokaamit vai mit ne nyt oli, lulz!!!!1 oo niitä jotka vaan koko ajan miettii milloin ne pääsisi keksimään uusia irstasteluja toistensa kanssa ja kasaavat sille yhdelle ainoalleen kauheita suorituspaineita, kun eivät osaa etsiä tyydytystä laajemmalta alueelta? mixei ne vaan runkkaa lol miks pitää muiden elämä päästä pilaamaan?"

...niinpä. Ei suhdemuoto kerro seksin määrää tai sen harrastamistapoja. Lasten edessä ei harrasteta sen enempää seksiä kuin teillä cismonoheteroillakaan.

Vierailija
212/212 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin käydä kylässä enkä ottaisi asiaa puheeksikaan ellei lapseni haluaisi. Yrittäisin siis olla ihan normaalisti vaan.

Sisimmissäni tuomitsen melkolailla, mutta tähän voi liittyä se, etten tasapainoista polyamoriaa ole kohdannut. En usko tuohon "ihminen ei ole biologisesti yksiavioinen", koska minä ainakin olen. Monelle muullekin luontaisempi tilanne yksiavioinen suhde meidän yksilöllisessä kulttuurissa, ihmisten jälkeläiset kun kuitnekin ovat vaativia hoidettavia. Ehkä aikoinaan, kun eleltiin enemmän laumassa, oli tilanne erilainen. Melkein väittäisin nykyihmisen (länsimaissa ainakin) olevan yksiavioinen. Ainakin ennemmin kuin moni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi