Hyvätuloiset maksaa nyt jo liikaa veroja
jojo... tiedän kyllä mitä te kaikki huudatte: Enemmän rahaa pois "rikkailta". Minä olen kyllä ihan eri mieltä.
Kyllä tällä hetkellä hyvätuloiset maksaa huonotuloisten puolesta ihan tarpeeksi. Jos vaikka joku tienaa 30.000 € ja maksaa 20% veroja, se veroumma on 6.000 €. Jos joku tienaa 50.000 ja veroprosentti on 35%, se verosumma on 17.500 €. En nyt katsonut tarkat luvut, mutta about näin se menee. Mielestäni se on ihan kohtuulinen. Mutta se että kaikki huutaa nyt että enemmän hyvätuloisten pitäisi maksaa enemmän ja enemmän on ihan naurettavaa. Hyvätuloiset maksaa nyt jo % ja € paljon enemmän kuin köyhät.
Jos katselen noita "pientuloisia", niin täytyy kyllä sanoa että usein näkee että rahat riittää tupakalle, viinalle ja sipsipusseille. Silloin pientuloisilla asiat ei voi olla niin huonot.
Ja fakta on vain se, että ihan rahallisesti on parempi/helpompi/realistisempi ottaa 100.000 ihmiseltä 10 € sen sijaan että otta 10 ihmiseltä 100.000 € että pääse 1.000.000 € säästöihin.
Kansa on täynnä "viisaita" ihmisiä ketkä eivät edes ymmärrä perus laskelmia.
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:22"]
Kuinka paljon enemmän vielä pitäisi maksaa, vai tulisiko muidenkin osallistua yhteiskunnan rahoittamiseen?
[/quote]
Ei tulisi. Valitus tekopyhää hurskastelua, koska logiikka menee siten, että "mun pitää kyllä tienata paljon enemmän, mutta sun pitää sitä silti tehdä yhtä paljon ja kaiken lisäksi vielä paskempia hommia (paljon huonommalla tienestiteillä)".
Joten meneppä vaan siivoamaan niitä toimistoja tai johonkin raksalle juoksiupojaksi. On tekopyhää vaatia muita tekemään mitään mitä ei itse suostu tekemään.
Kerran haluat keskittää varallisuuden piirille pienelle, sitten sopii myös maksaa koko paska. Mä en ainakaan persettäni nosta sen takia, että sun mielestä sun pitäisi saada kaikkea vaan enemmän ja enemmän.
[/quote]
Mitä ihmettä sössötät? Kai hyvätuloinen ja koulutettu tekisi huonojakin hommia jos sillä ei olisi koulutusta ja tietämystä paremmasta. Kuka sinua kieltää etenemästä? Miten kehtaat vaatia lisää niiltä jotka jo nyt maksavat lähes kaiken?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:08"]
Unohdatta aina muut palkasta pidätettävät kulut: Eläkevakuutus 5,70 %, työttömyysvakuutus 0,65 % ja sosiaaliturvamaksu 2.080 %. Nämä on suoraan omasta palkkalaskelmastani. Ennakonpidätys minulla 2700 euron palkasta on 23 %, mikä on hieman yläkanttiin. Kyllä, saan matkakuluvähennyksen, koska työmatkani on pitkä, ja se puuttuu tuosta. Mutta, unohdatteko että pitää ne matkat maksaakin! Itsellä matkakulut on satoja euroja kuussa, verovähennyksinä saan takaisin joitakin kymppejä. Miten joku voi olla kateellinen siitä, että matkakulut pienentää veroprosenttia, kun ne matkat pienentävät huomattavasti sitä nettoansiota, vähennyksistä huolimatta. Äly hoi...
[/quote]
St-maksua 2,08 % ei pidätetä palkasta, työnantaja maksaa sen.
Seassa on aika outoja kommentteja aika huonolla suomen kielellä. Pietarista päivää? Yritetäänkö täällä lietsoa eripuraa?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 17:53"]
Mitä ihmettä sössötät? Kai hyvätuloinen ja koulutettu tekisi huonojakin hommia jos sillä ei olisi koulutusta ja tietämystä paremmasta. Kuka sinua kieltää etenemästä? Miten kehtaat vaatia lisää niiltä jotka jo nyt maksavat lähes kaiken?
[/quote]
Vaatimukset tulevat kyllä ihan toisesta suunnasta. Itse en ole vaatinut keneltäkään mitään.
Käytännössä vaatimus menee näin:
a) sun pitää olla valmis tekemään pitkää päivää paskempia, raskaampia hommia kuin mä teen
b) sun pitää lisäksi olla valmis tekemään niitä paljon pienemmillä tienesteillä kuin mä teen
Toisin sanotaan vaaditaan tekemään paskoja hommia ja vielä sellaisilla tienesteillä, joilla ei itse suostuisi tekemään edes parempia hommia. Se on aivan täydellinen tekopyhää. Jos kerran vaatii jotain, sitten todellakin sopii itsekin suostua siihen samaan paskaan jota vaatii muilta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:09"]
[/quote]
Vaatimukset tulevat kyllä ihan toisesta suunnasta. Itse en ole vaatinut keneltäkään mitään.
a) sun pitää olla valmis tekemään pitkää päivää paskempia, raskaampia hommia kuin mä teen
b) sun pitää lisäksi olla valmis tekemään niitä paljon pienemmillä tienesteillä kuin mä teen
Toisin sanotaan vaaditaan tekemään paskoja hommia ja vielä sellaisilla tienesteillä, joilla ei itse suostuisi tekemään edes parempia hommia. Se on aivan täydellinen tekopyhää. Jos kerran vaatii jotain, sitten todellakin sopii itsekin suostua siihen samaan paskaan jota vaatii muilta.
[/quote]
En ihan käsitä logiikkaasi, mutta minusta yrityksessä johtajat ja toimihenkilöt TARJOAVAT työtä tietyllä palkalla. Sen joku ottaa ja saa palkan. Eihän siinä mitään vaadita vaan tarjotaan mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 18:09"]
[/quote]
[/quote]
Eihän siinä mitään vaadita.
[/quote]
Tässä palstalla - ja vähän helvetin monessa muussakin paikassa - vaaditaan. Ja usein nimeenomaan vaaditaan sellaisia mitä itse ei kyllä suostuta tekemään. Sitten alkaakin poru kun niihin vaatimuksiin ei suostukaan.
Valtiotasolla tässä mennään sitten niin pitkälle, että sinne yritetään pakottaa ukaasien ja rangaistusten voimalla.
Siihen mielessä toki ihan sama, että olen työtön ihan periaatteesta enkä mene töihin mistään hinnasta. Huvittaa vaan näiden vaatijoiden tekopyhyys, jota eivät edes itse ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:49"]Asioita pitäisi muuttaa juuri siten, että työnteko on kannattavaa eikä vain kaikenlaisten tukien juonitteleminen. Niin yhteiskunta pyörii. Ei siten että työntekeminen sekä rahan hankkiminen lähes rikollista kuten virhervasemmiston unelmissa on.
Suomi nousee sillä että teemme töitä ja saamme siitä rahaa sekä on kannattavaa eikä siitä että elämä perustuu hyyssäämiseen.
[/quote]Björn Wahlroos linjoilla?
Mistä meinasit repäistä työtä puolelle miljoonalle työttömälle, kun on lama-aika eikä kellään varaa palkata työntekijää (tai jos on varaa, niin yt-neuvotteluilla on jo aiemmin haettu pikavoittoja osakkeenomistajille)?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 19:04"]
Sitten kun tohon lyödään erinäisiä vähennyksiä, joita hyvätuloisilla yleensä enemmän, niin prosentti laskee vielä tuostakin. Erityisesti kotitalousvähennys, joka on juurikin parempituloisten käyttämä vähennys, napsaisee maksimina tuosta veroprosentista heti liki viis pinnaa pois ja niin ollaankin jo lähempänä 20 prosenttia.
[/quote]
Niin ymmärräthän että suurta kotitalousvähennystä saa vain jos on maksanut isolla rahalla esim kotiinsa remontteja? Ei se ole mikään automaatio johon vedota suurituloisten verotuksen haukkumisessa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:08"]
Unohdatta aina muut palkasta pidätettävät kulut: Eläkevakuutus 5,70 %, työttömyysvakuutus 0,65 % ja sosiaaliturvamaksu 2.080 %. Nämä on suoraan omasta palkkalaskelmastani. Ennakonpidätys minulla 2700 euron palkasta on 23 %, mikä on hieman yläkanttiin. Kyllä, saan matkakuluvähennyksen, koska työmatkani on pitkä, ja se puuttuu tuosta. Mutta, unohdatteko että pitää ne matkat maksaakin! Itsellä matkakulut on satoja euroja kuussa, verovähennyksinä saan takaisin joitakin kymppejä. Miten joku voi olla kateellinen siitä, että matkakulut pienentää veroprosenttia, kun ne matkat pienentävät huomattavasti sitä nettoansiota, vähennyksistä huolimatta. Äly hoi...
[/quote]
Siis täh? Oliko tää kirjotettu Pitkänniemen suljetulla, vai missä? Oli nimittäin sen verran älytöntä tuubaa :D
Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu mainittu selvääkin selvemmin, eli ei todellakaan ole unohdettu, ainakaan omissa viesteissäni (en todellakaan ole ap).
23% on aivan hemmetin paljon yläkanttiin noilla tuloilla, jos vielä matkakulujakin huomattavasti. Jos sinulla on pitkä työmatka ja todella matkakulut on useita satoja euroja kuukaudessa, niin todennäköisesti sinä saat verovähennyksen oman auton käytön mukaan. Minulla työmatka vajaa 40 kilometriä ja oman auton käyttöoikeus vähennyksessä. Minulla tuo vähennys tarkoittaa käytännössä noin 150 euroa kuukaudessa enemmän nettotuloja. Polttoaineisiin kuluu kuukaudessa noin 130 euroa, eli pari kymppiä kuussa jää auton muihin kuluihin. Eihän se ihan riitä, joten kokonaiskustannukset hieman isommat, kuin saatu verohyöty, mutta toisaalta hoitelen työmatkoillani omiakin asioitani, joita sitten ei tarvi lähteä erikseen hoitelemaan, joten kokonaisuudessa matkakulut ja veroetu kokolailla fifti-fifti.
Väite siitä, että usean sadan euron matkakuluista saisi verohyötynä vain muutaman kympin, on kyllä ihan täyttä ripulia. Toki jos olet oikeutettu vain linja-autoon ja käyt silti töissä taksilla niin tuleehan siitä takkiin, mutta silloin se on vain ja ainoastaan omasta mukavuudenhalustasi johtuva ongelma, eikä liity mitenkään todellisiin matkakustannuksiin.
Siis mistä vitusta sä sait päähäsi, että joku kadehtii toisten matkakuluja verovähennyksenä??? Minä taidan olla ainoa, joka tässä ketjussa mitään on matkakuluista puhunut ja sekin liittyi ainoastaan veroprosentin muodostumiseen, eikä todellakaan kenenkään vähennysten saamiseen, saanhan niitä aika paljon itsekin!!!
Että sä olet sekasin :D
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:37"]
Sitten kun tohon lyödään erinäisiä vähennyksiä, joita hyvätuloisilla yleensä enemmän, niin prosentti laskee vielä tuostakin. Erityisesti kotitalousvähennys, joka on juurikin parempituloisten käyttämä vähennys, napsaisee maksimina tuosta veroprosentista heti liki viis pinnaa pois ja niin ollaankin jo lähempänä 20 prosenttia.
[/quote]
Niin ymmärräthän että suurta kotitalousvähennystä saa vain jos on maksanut isolla rahalla esim kotiinsa remontteja? Ei se ole mikään automaatio johon vedota suurituloisten verotuksen haukkumisessa.
[/quote]
Täh???
Onko täällä kaikki jotain suljetun väkeä taas tänään, vai mistä johtuu nää käsittämättömät kommentit???
Missä kohtaa puhuin automaatiosta mitään, tai varsinkaan missä kohtaa haukuin hyväosaisia millään muotoa?
Kerroin ainoastaan sen, mitkä vähennykset vaikuttaa perusprosentin pienenemiseen ja myös sen, että kotitalousvähennys on erittäin tehokas vähennys ja että sitä käyttää pääasiassa parempituloset ja sinähän sen hyvin tuossa omassa kommentissasi kiteytitkin, miksi se on lähes pelkästään hyvätuloisten vähennys, eli isolla rahalla todellakin pääsee siitä vähennyksestä nauttimaan :)
Kyllähän toki on saatava koko ajan ENEMMÄN MULLE HETI NYT!
http://www.image.fi/image-lehti/ensimmaisessa-luokassa-helvettiin
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 17:47"]
Ah, aina niin kiva 'köyhillä ei saa olla mitään kivaa koska ne on köyhiä'-asenne. Toki pienituloisen ihmisen kannattaa jättää alkoholi ja tupakka sinne kauppaan, mutta se menee jo naurettavaksi jos kaikki huvit kielletään pienituloisilta. Ja ihan oikeasti, jos joku tienaa vaikkapa 7,000 euroa kuussa ja veroilla menettää siitä mitä, korkeintaan tonnin, niin kyllä sitä rahaa riittää hassattavaksi niiden verojen jälkeenkin.
[/quote]
neuvotko minullekin, kuinka seitsemän tuhannen brutosta jää nettona vähintään kuusi tuhatta 'hassattavaksi'? Veroprosentti alle kymmenen (kun sivukulut huomioidaan)? Totuus on n. 3600€.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:21"]
Kyllähän toki on saatava koko ajan ENEMMÄN MULLE HETI NYT!
[/quote]
Näinhän se menee. Monet ihmiset menevät ahneuksissaan koulutukseen ja lisäksi vielä jatkokoulutukseenkin, että saisivat vielä enemmän rahaa. Tästä ahnetimisesta kaiken lisäksi (valitettavasti) palkitaan, mutta sekään ei riitä, vaan pitäisi saada vieläkin enemmän.
Raivo puretaan sitten työttömiin ym. viattomiin ihmisiin ja ottamaan muilta pois, jos omat ahneet tarkoitusperät siten täyttyvät.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:40"]
Totuus on n. 3600€.
[/quote]
Tuostakin pystyisi helposti nipistämään vielä pari tonnia ja silti se riittäisi vallan mainiosti.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote]
Täh???
Onko täällä kaikki jotain suljetun väkeä taas tänään, vai mistä johtuu nää käsittämättömät kommentit???
Missä kohtaa puhuin automaatiosta mitään, tai varsinkaan missä kohtaa haukuin hyväosaisia millään muotoa?
Kerroin ainoastaan sen, mitkä vähennykset vaikuttaa perusprosentin pienenemiseen ja myös sen, että kotitalousvähennys on erittäin tehokas vähennys ja että sitä käyttää pääasiassa parempituloset ja sinähän sen hyvin tuossa omassa kommentissasi kiteytitkin, miksi se on lähes pelkästään hyvätuloisten vähennys, eli isolla rahalla todellakin pääsee siitä vähennyksestä nauttimaan :)
[/quote]
Herranjumala, rauhoitu nyt, tämä on vain keskustelupalsta :)
Onko sillä nyt lopulta paskan väliä, vaikka koulutukseen suunnatut varat leikattaisiin kokonaan pois säästöjen nimissä.
Tällaisessa kateellisten ja ahneiden maassa nimeltä Suomi kun kukaan ei vuosien koulutuksesta ja vastuullisesta/vaativasta työstä huolimatta saa saada käteen enemmän kuin se sohvalla röökiä ja kaljaa imevä laiska luuseri nostaa sossun tukia. Olishan se helvetin epäreilua, jos joku "ahne rikas paskiainen" saisi omalla työllään, älyllään ja uhrauksillaan ansaittua itselleen paremman elämän kuin se jamppa, jota ei oikein työnteko ole napannut muuta kuin sen verran, että saisi jollakin verukkeella järkättyä itsensä sairaseläkkeelle.
Laskittepa miten tahansa, enemmän ansaitseva saa vähemmän palkastaan käteen ja maksaa suurempia summia valtion kirstuun, josta rahat jaetaan aika tehokkaasti muille kuin näille enemmän ansaitseville.
Miten vähemmän tienaavat voivat kokea tämän itseään kohtaan epäreiluksi?!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 23:10"]
Miten vähemmän tienaavat voivat kokea tämän itseään kohtaan epäreiluksi?!
[/quote]
Taas samaa tekopyhää valitusta. Paskahommia mitä sä et suostu tekemään, mutta silti sun mukaan muiden pitäisi kyllä suostua niitä tekemään. Ja tietenkin vielä pienellä palkalla, jotta sä saat itse enemmän. Siivoappa kuule vaan itse paskasi, mä kaljoittelen ennemmin kun alan sun orjaksi.
Aamen, kiitos! Tasavero olisi oikeudenmukaisin ratkaisu Suomessa.
Pitää lisätä tähän vielä sellaisen ajatuksen: Jos joku saa valtiolta esim. peruspäivärahaa, niin "ruokaraha"osuudeen pitäisi maksa ostoseteleinä eikä rahana. Ja tuon ostosetelin ei saisi käyttää tupakkaan tai alkoholiin. Ymmärrän kyllä ja tiedän omasta kokemuksesta että monet ketkä ovat ihan pohjalla polttaa tupakkaa ja juo esim. olutta ihan liikaa. Mutta se ei mitenkään auta. Mielestäni pitäisi yrittää suojata ihmisiä noista huonoista tapoista kun heidän omat voimat usein yksinkertaisesti eivät riitä.
Ärsyttää että politiikoilla ei ole tarpeeksi munaa sanoa asiat niin kuin ne ovat. Kyllä ihmiset sitten ymmärtää. Mutta jälleen tämäkin hallitus ei uskalla ja tekee asioita ilman kunnon selitystä. Tuo hallitus kaatuu vuoden sisällä ihan varmasti ja syksyllä 2016 saamme taas pistää numeroita paperilappuihin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 06:41"]
Jokaisen velvollisuus yhteiskunnassa on tehdä töitä omien kykyjensä mukaan.
[/quote]
Edelleenkään ei ole. Minkä vitun takia pitäisi mennä töihin sen takia, että sulla on kaikkea enemmän?