Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa petetyksi joutuu tavallisimmin pikkulasten äiti

Vierailija
01.06.2015 |

Väitöstutkimuksessa kerrotaan, että petetyksi joutuu tavallisimmin pienten lasten vanhempi, useimmiten äiti. Kriisi on usein luultuakin vakavampi. Ylen juttu tutkimuksesta:

http://yle.fi/uutiset/vaitos_petetyksi_joutuu_tavallisimmin_pikkulasten_aiti__kriisi_on_usein_luultua_vakavampi/8032616

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:30"]

Tuskin siitä kiinni etteikö äiti voisi antaa roolia isälle. Miksi se siitä om kiinni? Kasvaahan nainenkin äidiksi ilman erillistä lupaa.

[/quote]

Edelleen monet naiset ei anna miehen ottaa roolia lasten tai perheen elämässä. Ei kelpaa kuin oma tapa. Nämä samat naiset kyllä valittaa, ettei isä osaa hoitaa lapsia tai siivota. Ei ole koskaan annettu. Tai jos mies tekee jotain, on se varmasti väärin.

Vierailija
22/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:44"]

Ai miten niin "voi kauhistus", 13? Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei pidä siitä, että toinen osapuoli hilluu kännissä baarissa johonkin aamuneljään? Ei TODELLAKAAN ole minun käsitykseni mukaan mitään perheenisien ja -äitien ajanvietettä tuollainen. Sellaista miestä en vaan halua, joka tuollaista harrastaa.

Kuulutko sinä niihin, joiden miehet bailailevat kaupungilla pari krt kk:ssa ja se on melkein ylpeydenaihe, kun "päästää" miehen juhlimaan...

Sitten ei paljon naurata, kun mies pettää. Ootko varma, ettei oo jo pettänyt?

[/quote]

Ei ole mielestäni puolison tehtävä rajoittaa toisen menemisiä. Pettää voi muutenkin kuin humalassa baari-illan päätteeksi. Jos puolisoonsa ei voi luottaa, ei varmaan kannata olla yhdessä. Ja miksi rajanveto on noin tiukka, joko ei käy ollenkaan tai sitten notkuu baareisa harva se viikko. Oma mieheni käy ehkä 1-2 kertaa vuodessa viihteellä kavereineen. En ole vahtimassa mitä tapahtuu, joten voi joo pettääkin. Luotan kuitenkin mieheeni ja tajuan että pettää nyt voi vaikka työkaverin kanssa työpäivän aikana tai firman pikkujouluissa jos niikseen tulee. Ei sitä voi käydä toista kontrolloimaan. Pettäminen on pettäjän vastuulla, ei petetyn.

[/quote]

Joo, mun mies pettu työkaverinsa kanssa. Tosin suhde kai käynnistyi jossain firman illanvietossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi, ilmeisesti sulla ei ole lapsia? Kyllä mä ja samoin mieheni ollaan revetä innosta niinä kertoina kun päästään ilman lapsia/puolisoa viettämään aikaa kavereiden kanssa. Tätä kun tapahtuu sen 2-3 kertaa vuodessa. Tekee oikeasti hyvää olla välillä erossa puolisostaankin. Ja kyllä mulla ainakin riittää tyttöjenjuttuja kavereiden kanssa. Tehdään miehen kanssa kerran vuodessa yhteinen viikonloppu reissu ilman lapsia, koska lapset alle kouluikäisiä niin ei olla tuon pidempää poissa kerralla, myös yksittäisiä iltoja ollaan erossa lapsista, käydään treffeillä jne...

Vierailija
24/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa se että jotkut epäilevät sitä kun nainen sanoo että kotona on ollut seksiä tarpeeksi. 

Meillä oli lasten isän kanssa seksiä päivittäin(kirjaimellisesti) ja itse näin homman eteen vaivaa koska halusin miellyttää miestä(jälkikäteen sitä miettii miksi olin niin tyhmä). Silti mies petti ja pamautti pari muuta naista paksuksi vaikka meillä oli useampi lapsi kotona. 

Ero tuli ja mies kehtaa syyttää erosta ja meidän huonohkoista väleistä sitä että eron jälkeen en totellut häntä kun hän ei halunnut minun olevan tekemisissä yhden tietyn silloisen kaverini kanssa. Hänen käytöksessään ei tietenkään ole mitään huomauttamista eikä hän ole tehnyt mitään väärin.

Vierailija
25/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:48"]

Ylen jutussa vedetty mutkia suoriksi, tuskin alkuperäinen väitös pyrki yleistämään pettäjiä vaan koskee sitä aineistoa, jota on käytetty. Mikä muuten on koottu perheneuvolassa ja kirkon perheasiain neuvottelukeskuksissa käyneiden haastatteluista.

Toinen mielenkiintoinen (joskaan ei yllättävä) pointti oli se, että pettäjä oli aineistossa tavallisimmin matkatyötä tekevä erityisasiantuntija tai johtaja.

[/quote]

Oma mieheni tekee paljon matkatyötä (on juuri oman alansa erityisasiantuntija), ja kyllä ne jutut miesporukan matkoista, mitä hän kertoo minulle, on aika karua kuultavaa. Ongelma noissa matkatöissä on, että päivät ollaan töissä, mutta illat kuin lomalla. Lisäksi kun jatkuvasti reissataan saman porukan kanssa, niin siitä tulee vähän kuin kakkosperhe. Siinä sitten miesporukassa puheet muuttuu yhä sallivammiksi, mikä puolestaan heijastuu käyttäytymiseen ja moraali laskee.

Vierailija
26/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:44"]Ai miten niin "voi kauhistus", 13? Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei pidä siitä, että toinen osapuoli hilluu kännissä baarissa johonkin aamuneljään? Ei TODELLAKAAN ole minun käsitykseni mukaan mitään perheenisien ja -äitien ajanvietettä tuollainen. Sellaista miestä en vaan halua, joka tuollaista harrastaa.

Kuulutko sinä niihin, joiden miehet bailailevat kaupungilla pari krt kk:ssa ja se on melkein ylpeydenaihe, kun "päästää" miehen juhlimaan...

Sitten ei paljon naurata, kun mies pettää. Ootko varma, ettei oo jo pettänyt?
[/quote]
Minä olen nainen, äiti, joka tuota hyvin harvoin, mutta kuitenkin joskus harrastaa. En ole ikinä pettänyt enkä petä, tunnen itseni sen verran hyvin. Mieheni sen sijaan on pettänyt, eikä kylläkään baarissa hilluessa.

Jos olet epävarma, älä tuomitse koko asiaa. Minä menen ystävien kanssa ravintolaan syömään ja sitten baariin jatkamaan iltaa, tanssimme, keskustelemme. Ei sen kummempaa.

Miehelläni on joitain rajoituksia pettämisestään johtuen. Sitä ennen ei ollut.

Vierailija
27/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:34"]

Allekirjoitan tämän. Olin pienten lasten äiti ja elettiin kiihkeimpiä ruuhkavuosia. Mies ajautui pettämään, sai sieltä varmaan jotain lohtua ja ymmärrystä, jota en itse uupuneena kai osannut antaa. Seksin puutteesta ei ollut kyse.

[/quote]

Niimpä...

Vierailija
28/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:57"]

Ylen jutussa vedetty mutkia suoriksi, tuskin alkuperäinen väitös pyrki yleistämään pettäjiä vaan koskee sitä aineistoa, jota on käytetty. Mikä muuten on koottu perheneuvolassa ja kirkon perheasiain neuvottelukeskuksissa käyneiden haastatteluista.

Toinen mielenkiintoinen (joskaan ei yllättävä) pointti oli se, että pettäjä oli aineistossa tavallisimmin matkatyötä tekevä erityisasiantuntija tai johtaja.

[/quote]

Oma mieheni tekee paljon matkatyötä (on juuri oman alansa erityisasiantuntija), ja kyllä ne jutut miesporukan matkoista, mitä hän kertoo minulle, on aika karua kuultavaa. Ongelma noissa matkatöissä on, että päivät ollaan töissä, mutta illat kuin lomalla. Lisäksi kun jatkuvasti reissataan saman porukan kanssa, niin siitä tulee vähän kuin kakkosperhe. Siinä sitten miesporukassa puheet muuttuu yhä sallivammiksi, mikä puolestaan heijastuu käyttäytymiseen ja moraali laskee.

[/quote]

Tosin mua kyllä epäilyttäisi, jos mies kertoisi työkavereistaan kuin olisi itse puhdas pulmunen. Voi toki ollakin, mutta tuohan saa hänet lähinnä näyttämään joltain varajeesukselta, jos työkaverit sen sijaan ovat moraalittomia pettäjiä...

Vierailija
29/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:34"]

Allekirjoitan tämän. Olin pienten lasten äiti ja elettiin kiihkeimpiä ruuhkavuosia. Mies ajautui pettämään, sai sieltä varmaan jotain lohtua ja ymmärrystä, jota en itse uupuneena kai osannut antaa. Seksin puutteesta ei ollut kyse.

[/quote]

Niimpä...

[/quote]

Mies ei osannut antaa lotua ja tukea uupuneelle vaimolleen...

Se tavallinen tarina. Mies ei ole aikuinen vaan häntä pitäisi huomioida kuin lasta

Vierailija
30/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:27"]Monille miehille on vaikeaa kasvaa aikuiseksi pikulapsiaikana. Omat mieliteot pitäisi osata laittaa syrjään ja löytää rooli perheessä. Monet äidit ei sitä roolia halua/osaa antaa [/quote] Harvemmin niitä on tarpeen kokonaan laittaa syrjään.

[/quote]

Ilmeisesti tässä puhuttiin seksistä. Kyllä se on aika kova paikka elää ilman seksiä reilun vuoden verran. En pettänyt, mutta kyllähän se kynnys alkoi melko matalalla olemaan jossain vaiheessa. Onneksi ei tullut mitään sopivaa tilaisuutta eteen.

Tiedän monta tapausta, joissa miehen ja naisen roolit muuttuvat ihan täysin, kun vauva tulee taloon. Ja ainakaa itse en osannut kuvitella kuinka iso muutos on ja kuinka rankkaa se on. Lapsen äiti ei osoittanut enää mitään kiinnostusta aviomiestä, eli minua, kohtaan. Varmasti olisin itsekin voinut toimia paremmin, mutta olin kiutenkin paljon vauvan kanssa ja kanniskelin keskellä yötä mahavaivaista lastamme, vaikka menin aamulla töihin.

Voisin kuvitella, että kun mies yhtäkkiä jää kaikkein vähiten arvostetuksi perheessä, niin kyllä se varmasti koville monella ottaa.

Vierailija
31/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

Tosin mua kyllä epäilyttäisi, jos mies kertoisi työkavereistaan kuin olisi itse puhdas pulmunen. Voi toki ollakin, mutta tuohan saa hänet lähinnä näyttämään joltain varajeesukselta, jos työkaverit sen sijaan ovat moraalittomia pettäjiä...

[/quote]

Mieheni on paljon ulkomailla työmatkoilla. Ei kyllä kerro kenenkään hurjista reissuista. Useimiten tehdään töitä pitkiäpäiviä. En osaa olla mustasukkainen. En usko, että hän pettää. Jos pettäisi, voisi se tapahtua missä ja milloin vain

Vierailija
32/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:27"]Monille miehille on vaikeaa kasvaa aikuiseksi pikulapsiaikana. Omat mieliteot pitäisi osata laittaa syrjään ja löytää rooli perheessä. Monet äidit ei sitä roolia halua/osaa antaa [/quote] Harvemmin niitä on tarpeen kokonaan laittaa syrjään.

[/quote]

Ilmeisesti tässä puhuttiin seksistä. Kyllä se on aika kova paikka elää ilman seksiä reilun vuoden verran. En pettänyt, mutta kyllähän se kynnys alkoi melko matalalla olemaan jossain vaiheessa. Onneksi ei tullut mitään sopivaa tilaisuutta eteen.

Tiedän monta tapausta, joissa miehen ja naisen roolit muuttuvat ihan täysin, kun vauva tulee taloon. Ja ainakaa itse en osannut kuvitella kuinka iso muutos on ja kuinka rankkaa se on. Lapsen äiti ei osoittanut enää mitään kiinnostusta aviomiestä, eli minua, kohtaan. Varmasti olisin itsekin voinut toimia paremmin, mutta olin kiutenkin paljon vauvan kanssa ja kanniskelin keskellä yötä mahavaivaista lastamme, vaikka menin aamulla töihin.

Voisin kuvitella, että kun mies yhtäkkiä jää kaikkein vähiten arvostetuksi perheessä, niin kyllä se varmasti koville monella ottaa.

[/quote]

Tuo viimeinen lause kuvastaa hyvin isäksi ja aviopuolisoksi kelpaamattoman miehen ajatusmaailmaa. Vauva on se tärkein asia siinä perheessä, kaikki muu selittely on keskenkasvuisten kiukuttelua.

Vierailija
33/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:16"]

Väitöstutkimuksessa kerrotaan, että petetyksi joutuu tavallisimmin pienten lasten vanhempi, useimmiten äiti. Kriisi on usein luultuakin vakavampi.

[/quote]

Että tällainen tutkimus tällä kertaa. Kuinka joku voi saada rahoitusta tuollaisten itsestäänselvyyksien tutkimiseen? Olisin voinut heittää tuon tiedon ihan vain parin jätkien kanssan vietetyn saunaillan jälkeen. Pienten lasten isät ovat ainoita, jotka tilittävät seksielämän loppumisesta.

Vierailija
34/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tämä on karu totuus. Ei tietenkään poista miehen vastuuta, mutta näin se yleensä menee. Tilannetta pahentaa se jos lapsia tulee 2-3 lyhyessä ajassa. Silloin puhutaan jo 5-6 vuoden ajasta miehen elämässä.

Näkee myös perheitä, joissa mies on yleinen pilkan kohde. Mies ei tee mitään oikein ja tälle nauretaan myös vieraiden läsnäollessa. Arvostus puuttuu. Ei tarvitse vetää hernettä nenään, toki poikkeuksiakin on. Mutta jokaisen kannattaisi miettiä kriittisesti omia tekemisiään eikä vain syyttää toista tai mennä puolustukannalle.

Vierailija
35/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:16"]

Väitöstutkimuksessa kerrotaan, että petetyksi joutuu tavallisimmin pienten lasten vanhempi, useimmiten äiti. Kriisi on usein luultuakin vakavampi.

[/quote]

Että tällainen tutkimus tällä kertaa. Kuinka joku voi saada rahoitusta tuollaisten itsestäänselvyyksien tutkimiseen? Olisin voinut heittää tuon tiedon ihan vain parin jätkien kanssan vietetyn saunaillan jälkeen. Pienten lasten isät ovat ainoita, jotka tilittävät seksielämän loppumisesta.

[/quote]

No tajunnet varmaan, että asia on vain mutua niin kauan kunnes sitä tutkitaan?

Vierailija
36/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

Tuo viimeinen lause kuvastaa hyvin isäksi ja aviopuolisoksi kelpaamattoman miehen ajatusmaailmaa. Vauva on se tärkein asia siinä perheessä, kaikki muu selittely on keskenkasvuisten kiukuttelua.

[/quote]

Vauva on tärkein, mutta sillä ei voi selittää muiden perheenjäsenten unohtamista. Ei kannata piiloutua sen taakse.

Vierailija
37/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:32"]

Tuskin siitä kiinni etteikö äiti voisi antaa roolia isälle. Miksi se siitä om kiinni? Kasvaahan nainenkin äidiksi ilman erillistä lupaa.

[/quote]Samaa mieltä, ei se ole äidin annettavissa, vaan isän itse luotava. Ei sitä äidillekään kukaan anna.

[/quote]

Tässä on se iso ero naisten ja miesten välillä. Ensinnäkin lapsihan kasvaa äidin mahassa, joten hänellä on alusta asti tiiviimpi kontakti. Toisekseen väittäisin, että äidin hormoonitoiminta valmistaa häntä vanhemmuuteen paremmin kuin miesten kohdalla.

Ja sitten tulee se vaihe kun vauvaa pitäisi hoitaa. Miehenäkin innolla yritin auttaa, mutta kyllä se tappaa motivaation, kun isoäidit ja vaimo nauravat yhtäaikaa kaikille virheille mitä on sattunut tekemään vaikka vauvan pukemisessa. Ja ohan tuo sama asenne tälläkin palstalla. Lukemattomia aloituksia on, joissa nauretaan miesten lastenhoitotaidoille.

Eli ihan biologia hoitaa sen, että nainen on valmiimpi vanhemmaksi kuin isä, kun lapsi syntyy.

Vierailija
38/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosessia läpikäyvänä totean, että onneksi avioliitto on paljon muutakin kuin seksiä! Ongelmana on se, että asioista ei puhuta, neuvolassakin seksi on kuin joku kielletty tabu. Siitähän ne lapset kuitenkin alkunsa saa (hedelmöitettyjä lukuunottamatta), joten eikö nyt aikuiset ihmiset jo uskalla sanoa ääneen sanaa seksi muutenkin kuin sen saamismielessä. Jos toisen tekee mieli, niin PUHUKAA, hyvät haluajat ja käsitelkää ongelmaa tasan ratkottavana ongelmana, ei henkilökohtaisena loukkauksena. Jos ei toinen halua seksiä, niin miettikää voiko yhteisellä päätöksellä asian ulkoistaa, niinhän moni tekee siivouksenkin suhteen. Osa pettyy palveluntarjoajan työhön ja ottaa taas itse hommista vastuun, osa maksaa saamastaan vapaa-ajasta.

Vierailija
39/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettämisen syyt eivät ole tärkeitä. Niitä keksitään usein jälkikäteen lisää, kun eivät tunnu kovin riittäviltä paljastumisen hetkellä. Totuushan on, että erittäin harvoin petetään siksi, ettei seksiä ole tarpeeksi tai kotona odottaa kylmä puoliso ja tällöinkin nämä syyt ovat vain niitä tekosyitä itselleen, oikeutuksia sille, että voi kohdella toista ihmistä huonosti ja väärin.

Oikeasti syyt ovat aina pettäjässä, siinä, ettei hän kykene tai viitsi selvittää oman parisuhteensa kiemuroita, ei jaksa osallistua ja panostaa omaan perhe-elämäänsä eikä suostu ilmaisemaan omia tarpeitaan (usein näitä ei edes ole ennen kuin jälkeenpäin). Käytännössä kyseessä on ihmistyyppi, joka ei kohtaa mitään rehellisesti, ei arvosta kumppania niin paljon, että olisi rehellinen ja joka kokee oikeudekseen tehdä ratkaisuja ja päätöksiä ilman toisen huomioonottamista. Usein nämä ihmiset odottavat monen tässäkin ketjussa vastaneen tavoin, että on puolison velvollisuus ratkoa parisuhteen kiemurat, löytää keinoja miehen pitämiseksi itsellään ja se oma osuus parisuhteen tilasta tai ylipäätään omista tarpeista ja tunteista ulkoistetaan täysin. Tavallisin tarina on se, ettei mies ole kertaakaan maininnut tyytymättömyyttään tilanteeseen, ei ole vihjaillut muista tarpeistaan eikä keskustellut ylipäätään aiheesta mitenkään.

Pettäminen ei ole missään tilanteessa petetyn syy, jos pettäjä ei ole selväsanaisesti kertonut tuntemuksistaan ja aikeistaan. Pettäminen on valehtelua, toisen ihmisen tahallista loukkaamista, lyttäämistä ja vähättelyä. Se on henkistä väkivaltaa. Sille etsitään oikeutuksia samalla tavalla kuin perheväkivallassa yleensäkin. Kun ilmeilit noin, minun oli pakko lyödä. Kun sanoit kerran, ettet jaksa seksiä, minun oli pakko pettää. Kun vauvamahasi roikkuu, en voi koskea sinuun. Sinussa on vika, vaikka minä valitsin valehtelun enkä kertonut tunteistani ja aikomuksistani.

On totta, että parisuhteessa on kaksi osapuolta ja että kun parisuhteen kiemuroita selvitellään, on vikaa molemmissa. MUTTA jos parisuhteen kiemuroita ei selvitellä vaan toinen tekee yksipuolisen päätöksen ja sallii itselleen asioita, joita ei salli toiselle, salaa nämä ja tekee asioita, jotka tietää loukkaaviksi, on kyse pelkästään ja ainoastaan pettäjän syyllisyydestä. Vain hän teki tämän päätöksen, rikkoi parisuhteen perustan, luottamuksen ja takuulla myös puolison ja perheensä itsetunnon. Pettämisen seuraukset ovat laajat ja näkyvät aina myös lapsissa. Pettäjä on tässä syyllinen tekoonsa. Hän on syypää kaikkeen siihen, mitä sen jälkeen tapahtuu petoksen seurauksena. Siinä vaiheessa ei ole enää merkitystä, oliko vaimo rupsahtanut, perhe-elämä ankeaa ja elämä seksitöntä. Siinä vaiheessa on tehty päätös, joka on erittäin raukkamainen, erittäin epäreilu ja erittäin tuhoisa.

Jaksan aina hämmästellä, miten tällaiset pettäjät jaksavat kiinnostaa joitakin naisia. Kelpaako näille kuka vaan vai ovatko niin naiiveja, että kuvittelevat, ettei pettämisellä ole mitään tekemistä ihmisen luonteen, arvojen ja rehellisyyden kanssa? Pettäjä kun ei ole mikään kultakimpale vaan heikko, itsekäs ja usein myös erittäin narsistinen.

Vierailija
40/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuo oli saanut jo peukkuja. Onko tämä oikeasti mammojen ajattelun valtavirtaa vai kärjistystä?