Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa petetyksi joutuu tavallisimmin pikkulasten äiti

Vierailija
01.06.2015 |

Väitöstutkimuksessa kerrotaan, että petetyksi joutuu tavallisimmin pienten lasten vanhempi, useimmiten äiti. Kriisi on usein luultuakin vakavampi. Ylen juttu tutkimuksesta:

http://yle.fi/uutiset/vaitos_petetyksi_joutuu_tavallisimmin_pikkulasten_aiti__kriisi_on_usein_luultua_vakavampi/8032616

Kommentit (205)

Vierailija
1/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seksuaalielämä oli kunnossa"

- petetyn äidin mielestä oli kunnossa, niin. Varmaan kaikki muukin oli sen mielestä kunnossa.

Vierailija
2/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille miehille on vaikeaa kasvaa aikuiseksi pikulapsiaikana. Omat mieliteot pitäisi osata laittaa syrjään ja löytää rooli perheessä. Monet äidit ei sitä roolia halua/osaa antaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:27"]Monille miehille on vaikeaa kasvaa aikuiseksi pikulapsiaikana. Omat mieliteot pitäisi osata laittaa syrjään ja löytää rooli perheessä. Monet äidit ei sitä roolia halua/osaa antaa
[/quote]
Harvemmin niitä on tarpeen kokonaan laittaa syrjään.

Vierailija
4/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siitä kiinni etteikö äiti voisi antaa roolia isälle. Miksi se siitä om kiinni? Kasvaahan nainenkin äidiksi ilman erillistä lupaa.

Vierailija
5/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:30"]

Tuskin siitä kiinni etteikö äiti voisi antaa roolia isälle. Miksi se siitä om kiinni? Kasvaahan nainenkin äidiksi ilman erillistä lupaa.

[/quote]Samaa mieltä, ei se ole äidin annettavissa, vaan isän itse luotava. Ei sitä äidillekään kukaan anna.

Vierailija
6/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa mukana 40 pariskuntaa. Ei siis minkäännäköistä tieteellistä perustaa mihinkään suuntaan tyypillisestä pettäjästä.

Sen sijaan voin allekirjoittaa vakavan trauman minkä pettäminen aiheuttaa. Omasta petetyksi tulemisesta tulee seitsemän vuotta ja tänään juuri tuli mieleen, että yksinäisyys on hinta siitä, ettei enää tule petetyksi.

Vierailija
7/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:32"]Tutkimuksessa mukana 40 pariskuntaa. Ei siis minkäännäköistä tieteellistä perustaa mihinkään suuntaan tyypillisestä pettäjästä.

Sen sijaan voin allekirjoittaa vakavan trauman minkä pettäminen aiheuttaa. Omasta petetyksi tulemisesta tulee seitsemän vuotta ja tänään juuri tuli mieleen, että yksinäisyys on hinta siitä, ettei enää tule petetyksi.
[/quote]

Samaa mieltä, otanta todella pieni

Vierailija
8/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan tämän. Olin pienten lasten äiti ja elettiin kiihkeimpiä ruuhkavuosia. Mies ajautui pettämään, sai sieltä varmaan jotain lohtua ja ymmärrystä, jota en itse uupuneena kai osannut antaa. Seksin puutteesta ei ollut kyse.

Seurauksena mies sitten jätti perheensä ja sen tuhon jälkiä korjataan vielä tänäkin päivänä, vuosia myöhemmin.

Kriisi ja trauma oli todellakin luultua syvempi.

Vierailija
9/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tässä näkyy just se kun on ihan pakko päästä yksin baariin juhlimaan...

Sitä kautta ne pettämiset kuitenkin useimmiten tapahtuu.

Mutta onhan se nyt kauheata, jollei vaikka mies kaveriporukan kanssa pääse ulos.

Kuvottavaa.

Olen nykyisen kanssa päättänyt, että jos on pakko miesporukassa mennä ulos ilman mua, en tässä suhteessa ole. Baarit on iskupaikkoja ja turha niihin on vakisuhteessa elävien eksyä. Miksi ihmeessä sinne varattujen täytyy mennä? Viehätysvoimaansa testaamaanko? Kyllä kavereiden kanssa voi vaikka saunailtaa viettää jonkun kotona tai mennä ravintolaan syömään hyvin, tai vaikka keilaamaan tms., mistä nyt onkaan kiinnostunut. Tuota baarimeininkiä en ymmärrä enkä sulata omalta mieheltäni.

Tuollainen mies täytyy jättää, ei valitettavasti käyttäytyminen tuosta parane.

Terveisin nimim. Kokemusta on

Vierailija
10/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:25"]

"Seksuaalielämä oli kunnossa"

- petetyn äidin mielestä oli kunnossa, niin. Varmaan kaikki muukin oli sen mielestä kunnossa.

[/quote]

Sekö on yksin naisen vastuulla panna se seksuaalielämä "ja kaikki muukin" kuntoon? Mies voi sitten ansaitusti loikata aidan toiselle puolelle jos ei natsaa?

Vierailija
11/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, muttei yllättävää. Moni on silloin väsynyt ja voi olla muitakin ongelmia (esim synnytysvaurioita), ja valitettavasti osalla haluttomuus kroonistuu ja osa miehistä on niin keskenkasvuisia etteivät jaksa/välitä odottaa tilanteen normalisoitumista. Yhdellä tutulla kävi päinvastoin, jo raskaus vei miehen halut kokonaan. Eivät harrastaneet seksiä sen jälkeen enää koskaan, ero tuli lapsen ollessa parivuotias.

Vierailija
12/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:35"]Joo, tässä näkyy just se kun on ihan pakko päästä yksin baariin juhlimaan...

Mutta onhan se nyt kauheata, jollei vaikka mies kaveriporukan kanssa pääse ulos.

Kuvottavaa.

Olen nykyisen kanssa päättänyt, että jos on pakko miesporukassa mennä ulos ilman mua, en tässä suhteessa ole. Baarit on iskupaikkoja ja turha niihin on vakisuhteessa elävien eksyä. Miksi ihmeessä sinne varattujen täytyy mennä? Viehätysvoimaansa testaamaanko? Kyllä kavereiden kanssa voi vaikka saunailtaa viettää jonkun kotona tai mennä ravintolaan syömään hyvin, tai vaikka keilaamaan tms., mistä nyt onkaan kiinnostunut. Tuota baarimeininkiä en ymmärrä enkä sulata omalta mieheltäni.

[/quote]
Voi kauhistus. Oletko ihan tosissasi?

Vierailija
13/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Sen sijaan voin allekirjoittaa vakavan trauman minkä pettäminen aiheuttaa. Omasta petetyksi tulemisesta tulee seitsemän vuotta ja tänään juuri tuli mieleen, että yksinäisyys on hinta siitä, ettei enää tule petetyksi.

Oon tuota just miettinyt. Että olisko parempi olla kuitenkin yksin. Pienten lasten eronneena äitinä en todellakaan halua käydä läpi kaikkea pettämispaskaa, mikä mahdollisesti voisi olla joskus tulossa, jos suhteeseen täysillä uskaltaa...

Vierailija
14/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:35"]Joo, tässä näkyy just se kun on ihan pakko päästä yksin baariin juhlimaan...

Kuvottavaa.

[/quote]
Mä olen käynyt kavereiden kanssa baarissa tanssimassa ja pubityyppisissä ihan vaan juttelemassa. Koskaan en ole pettänyt.

Vierailija
15/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten niin "voi kauhistus", 13? Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei pidä siitä, että toinen osapuoli hilluu kännissä baarissa johonkin aamuneljään? Ei TODELLAKAAN ole minun käsitykseni mukaan mitään perheenisien ja -äitien ajanvietettä tuollainen. Sellaista miestä en vaan halua, joka tuollaista harrastaa.

Kuulutko sinä niihin, joiden miehet bailailevat kaupungilla pari krt kk:ssa ja se on melkein ylpeydenaihe, kun "päästää" miehen juhlimaan...

Sitten ei paljon naurata, kun mies pettää. Ootko varma, ettei oo jo pettänyt?

Vierailija
16/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:30"]

[/quote]Samaa mieltä, ei se ole äidin annettavissa, vaan isän itse luotava. Ei sitä äidillekään kukaan anna.
[/quote]

Kyllä minä huomasin että ohjaan ja neuvon miestä koko ajan ensimmäisen vauvan kanssa, mieheni huomautti asiasta että kyllä hän osaa ja jos ei osaa niin opettelee ja tarvittaessa pyytää neuvoa.
Moni ystäväni sortuu samaan, eli ei ole kuin se naisen tyyli tehdä, ja tästä syystä mies voi tuntea jäävänsä jalkoihin, hänestä tehdään tarpeeton ja mitätön.
Onneksi itse tajusin höllätä, kyllä on päässyt paljon helpommalla! Eli ei se isä aina voi ottaa sitä roolia jos äiti on tiellä.

Vierailija
17/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, ehkä sinä et ole pettänyt, mutta aika moni muu on!

Baaritunnelma oikein kannustaa siihen. Ja pienessä humalassa moni unohtaa kaikki estonsa, valitettavasti, eikä muista edes perhettään...ja sitten se on menoa se, ja siitä hairahduksesta sitten kärsii koko perhe pahassa tapauksessa lopun elämää.

Oli sen arvoista se baarissakäynti, joo.

Vierailija
18/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen jutussa vedetty mutkia suoriksi, tuskin alkuperäinen väitös pyrki yleistämään pettäjiä vaan koskee sitä aineistoa, jota on käytetty. Mikä muuten on koottu perheneuvolassa ja kirkon perheasiain neuvottelukeskuksissa käyneiden haastatteluista.

Toinen mielenkiintoinen (joskaan ei yllättävä) pointti oli se, että pettäjä oli aineistossa tavallisimmin matkatyötä tekevä erityisasiantuntija tai johtaja.

Vierailija
19/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:35"]Joo, tässä näkyy just se kun on ihan pakko päästä yksin baariin juhlimaan...

Kuvottavaa.

[/quote]
Mä olen käynyt kavereiden kanssa baarissa tanssimassa ja pubityyppisissä ihan vaan juttelemassa. Koskaan en ole pettänyt.
[/quote]

Et ookaan se alfauros, vaan se hyyryläinen, joka nauraa mukana niiden alfojen jutuille. Ei naiset sellaisia tulekaan iskemään, etkä ole vaaravyöhykkeessä.

Vierailija
20/205 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:44"]

Ai miten niin "voi kauhistus", 13? Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei pidä siitä, että toinen osapuoli hilluu kännissä baarissa johonkin aamuneljään? Ei TODELLAKAAN ole minun käsitykseni mukaan mitään perheenisien ja -äitien ajanvietettä tuollainen. Sellaista miestä en vaan halua, joka tuollaista harrastaa.

Kuulutko sinä niihin, joiden miehet bailailevat kaupungilla pari krt kk:ssa ja se on melkein ylpeydenaihe, kun "päästää" miehen juhlimaan...

Sitten ei paljon naurata, kun mies pettää. Ootko varma, ettei oo jo pettänyt?

[/quote]

Ei ole mielestäni puolison tehtävä rajoittaa toisen menemisiä. Pettää voi muutenkin kuin humalassa baari-illan päätteeksi. Jos puolisoonsa ei voi luottaa, ei varmaan kannata olla yhdessä. Ja miksi rajanveto on noin tiukka, joko ei käy ollenkaan tai sitten notkuu baareisa harva se viikko. Oma mieheni käy ehkä 1-2 kertaa vuodessa viihteellä kavereineen. En ole vahtimassa mitä tapahtuu, joten voi joo pettääkin. Luotan kuitenkin mieheeni ja tajuan että pettää nyt voi vaikka työkaverin kanssa työpäivän aikana tai firman pikkujouluissa jos niikseen tulee. Ei sitä voi käydä toista kontrolloimaan. Pettäminen on pettäjän vastuulla, ei petetyn.