Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkossa nörtitkin voivat saada liikunnasta kympin

Vierailija
31.05.2015 |

Koululiikunnan uusi opetussuunnitelma kieltää fyysisten testien (esim. Cooper) käyttämisen liiikunnannumeron perusteena. Numero annetaan jatkossa perustuen vain oppimiseen ja oppitunnilla työskentelyyn eli opettajan nuoleskeluun.

Mitä mieltä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ehdotuksessa oli, että liikunnasta tulisi kotiläksyjäkin. Ne varmaankin liittyy ymmärtämiseen liikunnan merkityksen terveyteen. Liikunnasta tulee kunnon lukuaine jossa teoriaa harjoitellaan myös käytännössä.

Vierailija
22/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:15"]

Onhan ne nörtit saaneet kymppejä todistukseen tähänkin asti (osa jopa aiheellisesti). Olen aina ihmetellyt miten sama ihminen voi olla kympin arvoisesti monipuolisesti lahjakas niin liikunnassa, musiikissa, käsitöissä, kuvaamataidossa kuin lukuaineissakin. Eiköhän kyse ole ennemminkin ollut siitä, ettei opettaja ole voinut "rikkoa hienoa suoraa" todistuksessa, vaikka oppilas olisikin keskitasoinen esim.liikunnassa. Reilua, eikö vaan?

[/quote]

Enpä tiedä. Yksi koulukaveri oli aikanaan sekä kympin/ysin oppilas melkein joka aineessa + vielä lahjakas piirtäjä ja maalari joten siitäkin tuli kymppi tai ysi. Tämä oli siis lukiossa jossa ei ollut kuin joko musiikki tai kuvaamataito. Ainoa kasi todistukseen tuli liikunnasta ja Älliäkin kaikista kirjoitetuista aineista eli silloin 5. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne nörtit saaneet kymppejä todistukseen tähänkin asti (osa jopa aiheellisesti). Olen aina ihmetellyt miten sama ihminen voi olla kympin arvoisesti monipuolisesti lahjakas niin liikunnassa, musiikissa, käsitöissä, kuvaamataidossa kuin lukuaineissakin. Eiköhän kyse ole ennemminkin ollut siitä, ettei opettaja ole voinut "rikkoa hienoa suoraa" todistuksessa, vaikka oppilas olisikin keskitasoinen esim.liikunnassa. Reilua, eikö vaan?

[/quote]

Meillä sai kympin oppilas liikunnasta ysin samalla suorituksella kuin keskitasoiset seiskan. Ihan kymppiä ei kehdannut sentään antaa. Sama kuvaamataidossa. Musiikissa hän oli kyllä huippuhyvä ja siitä kymppi oli ansaittu. 

Vierailija
24/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:59"]Mun lapseni on näitä (fyysisesti) hitaasti kehittyviä loppuvuonna syntyneitä lapsia. Onhan se nyt epäreilua että hänen pitäisi pikkuruisena hädin tuskin 140-senttisenä pärjätä yhtä hyvin kuin luokan 170-senttiset. Yksi syy tuon arvostelun muuttumiselle on juuri se että alkuvuoden ja loppuvuoden lapset sekä myöhään murrosikään tulevat ovat epäreilussa asemassa.
[/quote]

Ei se pieni koko ole mikään este pärjäämiselle. Oma lapsi on syntynyt jouluna ja on lisäksi pienikokoinen. On aina harrastanut liikuntaa ja harrastaa nykyään joukkuelajeja. Olin itse pitkään sitä mieltä että eihän se nyt voi pärjätä kun kun... ;)

Vierailija
25/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 07:18"]Koululiikunnan uusi opetussuunnitelma kieltää fyysisten testien (esim. Cooper) käyttämisen liiikunnannumeron perusteena. Numero annetaan jatkossa perustuen vain oppimiseen ja oppitunnilla työskentelyyn eli opettajan nuoleskeluun. Mitä mieltä?   [/quote] No ihan hyvä. Ei se 10 aina koko totuus ole, vaikka kuinka pelaisi lätkää tai tanssisi balettia.

[/quote]

MIkä on koko totuus? 

Vierailija
26/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:22"]

Mun mielestä tosi hyvä juttu. Sama tulisi koskea myös muita taideaineita. Onhan se epäreilua että toiset saa kympin siksi, että vanhemmilla on resursseja panostaa lapsen harrastuksiin. Tällä tavalla myös into liikunta- ja taideaineita kohtaan voisi lisääntyä, ja sitä kautta tuottaa myös hyvinvointia koko yhteiskunnalle. Esim. musisoiminen voi olla todella rentouttavaa ja taiteen ja liikunnan avulla on hyvä ilmaista itseään ja purkaa mahdollista pahaa oloa.

[/quote]

Liikkumisella ja resursseilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Liikkuminen on äärimmäisen halpaa. 

Vierailija
27/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on tosi liikunallinen, pelaa lätkää, mutta sen lisäksi on hyvä hiihtämään, yleisurheilemaan, pelaan pesistä ym joukkuelajeja, vain uinnissa on keskitasoa. Todistuksessa on yleensä 9, kymppi on ainakin täällä tosi vaikea saada

Vierailija
28/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on ollut koko tähän astisen peruskoulun ajan liikunta kymppi aina siitä lähtien kun saivat ekat numeraaliset todistukset. Nyt sai 6. luokan kevätjuhlassa stipendin liikunnasta. Ja lapsi ei ole mikään aktiiviliikkuja ja muissa kouluaineissa  kasin oppilas.

Vierailija
29/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:17"]Musta liikuntaa ei pitäis edes arvioida todistuksessa. Tärkeintä olisi saada kaikki lapset liikkumaan. Josko nörtillekin löytyis jokin mieluisa laji jos ei heti ala-asteella kytätä huonoksi liikkujaksi.

Mä sain ekalla kutosen (ujo, arka hiljainen, enkä tykännyt olla esillä) en tiedä miksi. Mutta siitä asti olen tiennyt olevani huono liikassa. Ja häpesin liilkatunnilla kun muut oli niin hyviä.

No yläasteella opetettiin perinteisiä tansseja, jotka olikin mun ainoo liikkamuoto nuorena.
[/quote]

Juuri näin

Vierailija
30/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:36"]

Liikunta, kuvis ja musiikki on muutenkin aineita, joita ei pitäisi koulussa arvioida numeroin. On puuduttavaa istua yhdeksän vuoden aikana joka ikisellä kuviksen tunnilla ja tehden jokaisen tehtävän niin huolellisesti kuin kykenee ja 7 kummosempaa numeroa ei siltikään todistuksessa näy, kun taidot ei riittänyt Akseli Gallen-Kallelan tasoisiin taideteoksiin, vaikka kuinka olisi halunnut.

[/quote]

Mutta sitten ei pidäkkään saada paremaa numeroa. Suomessa 8,9,10 saa aivan liian helposti kaikista aineista. Suurimmalla osalla oppilaista ei pitäisi olla mitään asiaa noihin numeroihin vaikka he miten yrittäisivätkin. 

10 pitäisi tarkoittaa sitä että oppilas on äärettömän lahjakas, erittäin ahkera, on joka ikisellä tunnilla, osallistuu todella ahkerasti tunnilla, saa kaikista kokeista täydet pisteet ilman virheitä sekä tekee kaikki läksyt aina jne.

Myös vaatimustaso pitäisi olla paljon korkeamalla kuin nykyään. 

Pitäisi olla valmis käyttämään laajempaa numeroskaalaa todistuksissa. Silloin ei olisi häpeä  se 7 kun kaikki tietäisi mitä vaikka se 8 tarkoittaisi. 

Vierailija
31/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:51"]

Nörtti voi kyllä olla ihan hyvä liikunnassa, vaikka ei aktiiviurheilija olekaan. Oma poikani sai lukiossa kympin liikunnasta ja on aika nörtti, vaikka ei silmälaseja olekaan. Ainoa liikuntaharrastus kuntojudo, mutta ope näki kympin arvoiseksi suoritukset, joten sillä mennään. Melkoinen yllätys kyllä koko sakille. Yläasteella oli 8. Opettajat ovat tähänkin asti saaneet arvioida liikunnan miten huvittaa. Serkkuni koulussa kuulemma piti olla jonkin urheilulajin maajoukkuetason harrastaja, ennenkuin kympin sai. Omassa koulussani kympin sai tyttö, joka ei osannut edes luistella, mutta oli aktiivihiihtäjä. Hän sai hiihtää aina kun muut luistelivat, mutta muille sitä vapautta ei suotu. Hiihdossa hän sijoittui nuorten SM-kisoissa yleensä jonnekin sijoille 20 alapäin, mutta toki omalla paikkakunnalla voitti melkein kaiken. Minun liikuntanumeroni opettaja nosti seiskasta kasiin muutettuaan naapuriin. Olin surkea joukkuepeleissä, mutta ope ilmeisesti huomasi, että käyn aktiivisesti omalla ajalla lenkillä ja hiihtämässä, joten luulen numeron nousseen sen takia. 

[/quote]

Tuo juuri on väärin suomalaisessa koulujärjestelmässä. Annetaan erioikeuksia. Kaikilta pitäisi vaatia aivan sama. Myös kaikkien opettajien pitäisi vaatia sama. 

Ei voi olla niin että eri opettajat antavat eri asioista eri numerot. Että se on tuurista kiinni minkä numeron saa. Jos sama tyyppi olisi joutunut opettaja A:n luokalle niin olisi saanut 5:sen mutta nyt sai 8:san kun pääsi opettaja B:n luokalle. Ei se niin voi olla.

Liikunnassakin kaikkien pitäisi harrastaa kaikkia lajeja ja siitä pitäisi tulla numero. 

Vierailija
32/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä?

Vierailija
33/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:29"]

Jossain ehdotuksessa oli, että liikunnasta tulisi kotiläksyjäkin. Ne varmaankin liittyy ymmärtämiseen liikunnan merkityksen terveyteen. Liikunnasta tulee kunnon lukuaine jossa teoriaa harjoitellaan myös käytännössä.

[/quote]

Millä opettaja varmistaa tämän kotiläksyn tekemisen? 

Vierailija
34/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:38"]

[/quote]

Meillä sai kympin oppilas liikunnasta ysin samalla suorituksella kuin keskitasoiset seiskan. Ihan kymppiä ei kehdannut sentään antaa. Sama kuvaamataidossa. Musiikissa hän oli kyllä huippuhyvä ja siitä kymppi oli ansaittu. 

[/quote]

Opettajat antavat numeroita ihan naaman perusteella. Se on vanha suomalainen tapa

Vierailija
35/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:59"]Mun lapseni on näitä (fyysisesti) hitaasti kehittyviä loppuvuonna syntyneitä lapsia. Onhan se nyt epäreilua että hänen pitäisi pikkuruisena hädin tuskin 140-senttisenä pärjätä yhtä hyvin kuin luokan 170-senttiset. Yksi syy tuon arvostelun muuttumiselle on juuri se että alkuvuoden ja loppuvuoden lapset sekä myöhään murrosikään tulevat ovat epäreilussa asemassa. [/quote] Ei se pieni koko ole mikään este pärjäämiselle. Oma lapsi on syntynyt jouluna ja on lisäksi pienikokoinen. On aina harrastanut liikuntaa ja harrastaa nykyään joukkuelajeja. Olin itse pitkään sitä mieltä että eihän se nyt voi pärjätä kun kun... ;)

[/quote]

No aika paljon se on. Katso kun se laitetaan vaikka jääkiekossa pelaamaan puolet isompia vastaan ja opettaja vertaa sen pärjäämistä niihin niin huonosti käy. 

Vierailija
36/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvetin väliä koko liikunnan numerolla ylipäätään on? Lukioon hakiessa sitä ei oteta huomioon, ja tuskin amikseenkaan.

Vierailija
37/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:11"]

Itsellä kuvis, musiikki ja liikunta oli parhaimmat numerot todistuksessa koska olin niissä hyvä ja se oli ihan oikein! Ainahan numerot ovat tulleet siitä että on hyvä jossain! Yritin minäkin parhaani matikassa mutta kun en osannut ja numero oli vitonen vaikka kuinka opiskelin. Ei kovin reilua että joku kuvaamataidossa lahjaton saa saman numeron kuin lahjakas! Se vaan täytyy hyväksyä ettei kaikessa voi olla hyvä!

[/quote]

Se, että ihminen oppii, ettei ole hyvä jossain, estää ihmistä löytämästä sitä omaa potentiaaliaan. Jos ihminen oppii jo alaluokilla, että ei ole hyvä liikunnassa, hän ei koskaan välttämättä tajua, että voi olla erinomaisen hyvä liikunnassa ja ensisijaisesti nauttia siitä. Hän vaan ei juuri niillä tunneilla, juuri sen opettajan mielestä, ollut sellainen kuin opettaja halusi. Jokaiselle ihmiselle voidaan opettaa, ettei hän ole hyvä jossain, mutta on hirveän vaarallista jos ihminen sen uskoo. Hän voi pahimmillaan sitten loppuelämän vältellä asioita, jotka tuottaisivat hänelle iloa, eikä hän kehity niissä. Siksi liikunnasta ja taideaineista ei pitäisi antaa numeroa ollenkaan, koska niissä ihmisellä pitäisi olla oikeus ilmaista itseään ja kuunnella itseään, oppia itsestään, ilman että se suorittamisen vaatimus ja arviointi tulee ulkoapäin.

Vierailija
38/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:16"]

Tämä on tätä naisten aikaansaamaa yhteiskunnan feminiinistämistä. Eikös olisi kuitenkin parempi arvioida ihminen hänen kykyjensä pohjalta eikä sen, kuinka positiivinen, sosiaalinen, kannustava tms on? 

En minäkään saanut äidinkielen numeroon korotusta, vaikka olisin kuinka yrittänyt olla positiivinen. Sitä paitsi ei jossain yläasteella oppilaat oikeasti halua kannustaa niitä "huonoja". Sitä tehdään vaan siksi, että annettaisiin opettajalle hyvä vaikutelma, sitten tunnin jälkeen naureskellaan sille pullukalle, joka kehtasi yrittää.

t. se jalkapalloilija, joka valittiin aina ensimmäisenä joukkueeseen lajissa kuin lajissa, joka oli aina paras cooperissa/lihaskuntotestissä ja joka sai liikunnasta aina kympin

[/quote]

Kulttuuri ei muutu jos sitä ei muuteta. Nykynuoret ovat jo monessa asiassa paljon fiksumpia kuin ennen, heidän ei tarvitse olla tuollaisia mitä sinä juuri esitit. He pystyvät suhtautumaan toisiinsa empaattisesti ja kannustavasti, vähän irtaantumaan siitä omasta navastaan.

Vierailija
39/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan yksi lysti, liikunnan numerolla ei tee koskaan yhtään mitään, ellei sitten lähde opiskelemaan liikunta-alaa, vai tarvinneeko siinäkään?

Meidän nörttipojan liikkanumero on 7, hän ei pidä joukkuepeleistä, telinevoikasta yms. mitä koulussa on. Ei haittaa vähääkään liikkanumero, en anna sille mitään arvoa, kaikki muut numerot 9-10. Tiedän, että pojalla on hyvä kunto ja hän harrastaa monenlaista liikuntaa, esim. käy 2 kertaa viikossa salilla, pyöräilee n. 3000 km vuodessa, pelaa kerran viikossa sulkapalloa ja tennistä, suunnistaa kesät.

Vierailija
40/55 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 08:59"]Mun lapseni on näitä (fyysisesti) hitaasti kehittyviä loppuvuonna syntyneitä lapsia. Onhan se nyt epäreilua että hänen pitäisi pikkuruisena hädin tuskin 140-senttisenä pärjätä yhtä hyvin kuin luokan 170-senttiset. Yksi syy tuon arvostelun muuttumiselle on juuri se että alkuvuoden ja loppuvuoden lapset sekä myöhään murrosikään tulevat ovat epäreilussa asemassa. [/quote] Ei se pieni koko ole mikään este pärjäämiselle. Oma lapsi on syntynyt jouluna ja on lisäksi pienikokoinen. On aina harrastanut liikuntaa ja harrastaa nykyään joukkuelajeja. Olin itse pitkään sitä mieltä että eihän se nyt voi pärjätä kun kun... ;)

[/quote]

No aika paljon se on. Katso kun se laitetaan vaikka jääkiekossa pelaamaan puolet isompia vastaan ja opettaja vertaa sen pärjäämistä niihin niin huonosti käy. 
[/quote]

Oma poika pelaa nimenomaan kiekkoa :) harrastus saattaa tosin loppua siinä vaiheessa kun taklaukset sallitaan, juuri tuosta syystä. Nyt pärjää hyvin nopeutensa ansiosta. Hyvin pientenkin peleissä huomaa, että ne runttaajat ei oikein muuta osaa. Harmi että kaikki valmentajat eivät osaa kannustaa siihen taitojen kehittämiseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä