Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IDEARIIHI -Kirjastoille lainausmaksu

Vierailija
29.05.2015 |

Arvoisat palstalaiset. Mitä mieltä olisitte ehdotuksesta, että kirjastot ottaisivat käyttöön lainausmaksun? Maksun ei tarvitsisi olla välttämättä kovinkaan suuri, sillä kirjoja lainataan edelleen paljon. Pienistä maksuista koostuisi siis luultavasti isokin rahavirta, jolla voitaisiin helpottaa kirjastojen ylläpitoa. Esim. jos yhden kirjan lainaaminen maksaisi 50senttiä. Itse opiskelijana lainaan paljon kirjoja, joten suureen lainamaksuun ei ole varaa. Mutta viikossa lainaan 5-10 kirjaa, riippuen koulutehtävistä ja siitä paljonko tarvitsen lähdemateriaalia. Eli viikossa maksaisin lainaamisesta 2,5-5€, kuukaudessa noin 10€-20€. Monilla tosin lainat kestävät paljon pidempään kuin itsellä ja tarvitsevat vähemmän kirjoja, joten maksu olisi vastaavasti pienempi. Mitä mieltä olette? Ja pidetäänhän keskustelu asiallisena ilman haukkumisia ja loukkaamista. Rakentavakritiikki sallittua ja toivottavaa, parannusehdotukset otetaan mielellään vastaan.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Aina ihmetellytkin miksi kirjastoilla ei ole mitään ns. omavastuumaksua, kuten terveydenhuollossa. Ehkä joku vuosimaksu voisi olla hyvä? Joka tapauksessa on kyllä ainoita täysin käyttäjälleen ilmainen verovaroin kustannettava palvelu, säästöjä saisi vaikka kuinka. Voisi olla myös joku netin käyttömaksu, ehkä jossain onkin?

Vierailija
2/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen täysin samaa. Kirjastojen ylläpito tulee kalliiksi ja kun kirjastojen täytyy joka vuosi tehdä uusia kirjahankintoja + lehtitilaukset, jotka oikeasti loppupeleissä maksavat maltaita. Kirjastot ovat tarpeellisia, mutta onko niitä varaa enää pyörittää täysin ilman tuloja? Lainausmaksuista saaduilla tuloilla voitaisiin siis esim kustantaa näitä uusia hankintoja ja lehtitilauksia, ettei kaikki menisi automaattisesti valtion rahoista.
-AP-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aivan hirveää, että köyhä (ja rikaskin) saa ilmaiseksi itselleen hyötyä ja huvia. Sitä paitsi kirjasto on ekologinen, kaikkea ei tarvitse ostaa itselle. 

Vierailija
4/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjastot eivät ota vastaan tavallisen tallaajan tarjoamia hyväkuntoisia kirjoja? Minulla on lukuintoa ja hankin jatkuvasti uusia kirjoja muttei minulla ole oikeastaan enempää tilaa kirjoille eli olisi hyvä päästä harventamaan niitä jostain päästä.

Vierailija
5/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ehdottomasti olen siitä, että kirjasto on ekologinen. Ja se on hyvä asia, ettei kansalaisen tarvitse kaikkea ostaa itselle. Mutta ajatuksena oli lähinnä se, että mihin asti valtiolla on vara kustantaa tämä täysin ilmainen huvi? Ehdotuksen tarkoituksena ei olisi saattaa sitä köyhää, tai rikasta, perikatoon, vaan että kirjastojen ylläpitoa edes jollain tavalla tuettaisiin. Ja siksi ehdotinkin, että lainausmaksu olisi hyvin pieni, ettei siitä tule ylivoimaista estettä pienituloisille.
-AP-

Vierailija
6/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:23"]

Miksi kirjastot eivät ota vastaan tavallisen tallaajan tarjoamia hyväkuntoisia kirjoja? Minulla on lukuintoa ja hankin jatkuvasti uusia kirjoja muttei minulla ole oikeastaan enempää tilaa kirjoille eli olisi hyvä päästä harventamaan niitä jostain päästä.

[/quote]

Ottaahan ne. Eivät mitä tahansa, koska niilläkään ei ole määräänsä enempää tilaa kirjoille, mutta hyvin liikkuvat teokset kelpaavat varmasti. 

Vierailija
7/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 7e/vuosi ois hyvä.

Vierailija
8/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huono idea. Pieni maksu per kirja olisi hyvä, mutta usein lainaaville jokin maksukatto.

Muutoinkin mietin että pitääkö kirjaston olla niin usein auki, edes joka arkipäivä? 

Siinäkin voitaisiin säästää että suljettaisiin muutamaksi arkipäiväksi viikossa, ainakin osa kirjastoista. 

Vierailija
9/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:23"]Miksi kirjastot eivät ota vastaan tavallisen tallaajan tarjoamia hyväkuntoisia kirjoja? Minulla on lukuintoa ja hankin jatkuvasti uusia kirjoja muttei minulla ole oikeastaan enempää tilaa kirjoille eli olisi hyvä päästä harventamaan niitä jostain päästä.
[/quote]
Tuossa olisikin ideaa. Kirjastojen ei siis tarvitsisi ostaa kaikkea, jos joku hyvää hyvyyttään tarjoaisi niitä kirjastolle lainattavaksi. Kirjastotätihän voisi ehkä tietokannasta tarkistaa, onko kyseinen teos jo valikoimissa. Tai voisiko kirjastolla olla pienimuotoinen kierrätyspiste? Johon saisi tuoda luetut kirjat ja toiset saavat hakea ilmaiseksi niitä itselleen. Eli siis se olisi avointa kierrätystä.
N23

Vierailija
10/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:23"]Miksi kirjastot eivät ota vastaan tavallisen tallaajan tarjoamia hyväkuntoisia kirjoja? Minulla on lukuintoa ja hankin jatkuvasti uusia kirjoja muttei minulla ole oikeastaan enempää tilaa kirjoille eli olisi hyvä päästä harventamaan niitä jostain päästä. [/quote] Tuossa olisikin ideaa. Kirjastojen ei siis tarvitsisi ostaa kaikkea, jos joku hyvää hyvyyttään tarjoaisi niitä kirjastolle lainattavaksi. Kirjastotätihän voisi ehkä tietokannasta tarkistaa, onko kyseinen teos jo valikoimissa. Tai voisiko kirjastolla olla pienimuotoinen kierrätyspiste? Johon saisi tuoda luetut kirjat ja toiset saavat hakea ilmaiseksi niitä itselleen. Eli siis se olisi avointa kierrätystä. N23

[/quote]

Tuo avoin kierrätyskin toteutuu jo nyt monessa paikassa, ainakin Tikkurilan kirjastossa Vantaalla ja Pirkanmaan pääkirjastossa Tampereen Metsossa. Ihan varmasti muuallakin, nuo ovat vaan sellaisia joissa olen sen omin silmin nähnyt. 

Vierailija
11/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10e/ vuosi/ kansalainen olisi hyvä.

Miettikää kuinka pieni summa tuo olisi esim. verrattuna pakolliseen YLE-veroon? Mun mielestä Yleltä tuo summa pois ja kirjastoille. YLE törsää nykyään, sen huomaa ohjelmista, mutta helppohan se tuolla veromallilla onkin.

Vierailija
12/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei , ei ja ei jotain rajaa ja varaukset jne.. maksaa kuitenkin

Vierailija
13/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:30"]

Ei huono idea. Pieni maksu per kirja olisi hyvä, mutta usein lainaaville jokin maksukatto.

Muutoinkin mietin että pitääkö kirjaston olla niin usein auki, edes joka arkipäivä? 

Siinäkin voitaisiin säästää että suljettaisiin muutamaksi arkipäiväksi viikossa, ainakin osa kirjastoista. 

[/quote]

Tämä on ehkä joillekin utopistinen ajatus, mutta julkisten palveluiden voi ajatella myös ihan aidosti palvelevan ihmisten tarpeita eikä olevan jotain armopaloja, joita annostellaan pienellä lusikalla kerran viikossa. 

Vierailija
14/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosi hyvä idea! Keksitään hei lisää hyviä ideoita ankeuttaa elämää ja sulkea vähävaraisia ulkopuolelle!! Laitettaisko vaikka puistolle käyttömaksu?

Vierailija
15/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainausmaksu on siitä tyhmä ehdotus että kaikki maksut menisivät pelkille kotilainaajille jotka todellisuudessa aiheuttavat vähemmän kuluja kuin nuo kirjastossa koko päivän istuvat lukijat.

Vierailija
16/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo avoin kierrätyskin toteutuu jo nyt monessa paikassa, ainakin Tikkurilan kirjastossa Vantaalla ja Pirkanmaan pääkirjastossa Tampereen Metsossa. Ihan varmasti muuallakin, nuo ovat vaan sellaisia joissa olen sen omin silmin nähnyt. 
[/quote]
Ahaa. No sehän on hyvä! Pitäisi varmaan ehdottaa siis myös omaan kirjastoon. Asun pienellä paikkakunnalla ja ne lähikirjastot, joissa olen käynyt, ei harrasta tätä kierrätystoimintaa. Toivottavasti tuon saisi omaankin kirjastoon! :)
N23

Vierailija
17/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittupäät, jättäkää kirjastot jo rauhaan!

Vierailija
18/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vuosimaksusysteemi voisi vielä toimia, mutta ei kertamaksu. Niistä tulisi helposti isoja summia esim lapsiperheille. Lastenkirjathan on ohuita lirpakkeita ja niitä lainataan helposti kassillinen kerralla. Ala-asteikäisenäkin meni monta romaania viikossa.
Kirjastoille lahjoitetuissa kirjoissa ongelmaksi tulisi todennäköisesti kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen, yhden satunnaiskappaleen saaminen lahjoituksena ei säästä paljonkaan, jos bestselleriä pitää joka tapauksessa ostaa kymmeniä kappaleita. Se vain lisää työmäärää kirjojen hallinnoimisessa.

Vierailija
19/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:36"]Joo, tosi hyvä idea! Keksitään hei lisää hyviä ideoita ankeuttaa elämää ja sulkea vähävaraisia ulkopuolelle!! Laitettaisko vaikka puistolle käyttömaksu?
[/quote]
No jos se maksu on todella pieni, esim tuo ap.n ehdottama 50senttiä ja lisäksi olisi joku maksukatto ettei sakotettaisi liikaa niitä jotka paljon lainaavat. Niin muutama euro kuussa ei nyt minun mielestä kauhean paljolta kuulosta.
t. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
20/59 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto on niitä harvoja paikkoja jossa kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia. Se mahdollistaa oppimisen ja sivistyksen hankkimisen kaikille tasapuolisesti. Myös lapset käyttävät paljon kirjastoa. Kirjojen hankinta ei ole kirjastojen suurin menoerä vaan henkilöstökulut. Ja vielä ainakin henkilöstöä tarvitaan. Kirjaston kokonaisbudjetti on alle prosentin kuntien vuosibudjetista (vaihdellen hieman kunnittain). Ja periaatteessahan veroina kaikki jo maksavat kirjastonkäytöstä. Tulojensa mukaan...