HS TÄNÄÄN: 70 PROSENTTIA SUOMALAISISTA VAARALLISEN LIHAVIA!
Tämän päivän Helsingin Sanomien mukaan 70 prosenttia suomalaisista ylittää terveellisenä pidettävän vyötärön ympäryksen rajan, mikä on naisilla 80 cm. Kuulostaa hurjalta, mutta veikkaampa että tämän palstan kirjoittajista aika moni kuuluu tuohon yli 80 cm kerhoon! Hävetkää!
Kommentit (104)
Luulisi olevan useimmille selväjärkisille selvää, että yksi ainut ruumiinmitta voi antaa korkeintaan viitteitä jostain, mutta ei siihen voi diagnoosia perustaa.
2
Hesarin juttu on niin totta. Valitettavasti! Koskahan nämä ylipainoiset, itseään puolustelevat ihmiset alkavat ymmärtää asian vakavuuden ja tekemään ITSE asian eteen jotain!
Eikös tuossa löytynyt jo pari hyvää tekosyytä... ;)
Minä en oikein ymmärrä tuota 80 sentin rajaa. Vaikka sanotaankin, että sen pitäisi päteä kaikilla ruumiinrakenteilla, niin epäilen. Jos ihminen on esim. todella leveälanteinen, leveärintakehäinen ja lyhytselkäinen, niin mihin 80 sentin vyötärö mahtuu. Ei kaiken massan tarvitse olla läskiä. En puhu itsestäni, minulla vyötärö on 71 cm, vaikka olen viisi lasta saanut. Olen hyvin päärynämäinen.
mutta istumatyö on tosiaan sellainen selittvä tekijä nykyvartalon malliin.
Sitäpaitsi minusta presidenttimme HAlonen sanoi hyvin, että tuon 80cm vyötärömitan on keksinyt joku päärynävartaloinen joilla se läski on pyllyssä. ; )
Ei yksi mitta ihmisestä mitään kerro sitäpaitsi moni lievästi ylipainoinen elää terveemmin kuin alipainoinen tai normaalipainoinen.
Ihmisten elinikäennuste uhkaa länsimaissa WWF:n mukaan kääntyä laskuun nimenomaan ylipainon takia! Eikö tässä olisi jotakin ajattelemisen aihetta ylipainoisille?
Istumatyötä tekevän pitäisikin tehdä vapaa-ajallaan jotain työnsä vastapainoksi. Mutta kun ei ehdi ;)...
Jos olet duunissa vähintään sen 8h päivässä ja illat lasten kanssa niin oiekasti ei monella ole mahdollisuutta harrastaa sellaista liikuntaa että se tehoaisi. Ei se että pyöräillään lasten kanssa tai käydään lapsen kanssa uimassa vielä vyötäröä muokkaa.
Monilla ei ole mahdollisuutta harrastaa itsekseen, tiesitkö tämän?
Ja kyllä istumatyö on muokannut nykyvartalon ompuksi se on ihan fakta.
Eli vaikka ei olisi ylipainoa se vähäkin rasva kerääntyy masuun.
Työssäni kohtaan todella paljon omasta syystään ylipainoisia ihmisiä. Jos rajataan pois ne, joilla lihavuuden taustalla on jokin elimellinen sairaus, suurin syy ylipainoisuuteen on surkeat ravintotottumukset ja liian vähäinen liikunta. Naiviutta tai ei, totuus on ainakin melkoisen yksinkertainen!
siinä 77-78cm ja painoa on 65kg, pituutta 169cm ja kyllä omasta mielestäni mulla on vyötäröllä liikaa tavaraa, jalat ovat kyllä hoikat. Viitisen kiloa kun jaksais pudottaa niin varmaan olisi ihan ok.
Liikunnan merkitys painonhallinnan kannalta on itse asiassa vaan jotain 5-10% luokkaa, siis energiankulutuksessa per päivä. Sillä mitä sinne suuhunsa pistää on suurempi merkitys, samoin hyötyliikunnan merkitystä ei pidä väheksyä (ja siihen luulis olevan perheenäideilläkin mahdollisuus!). Tuntuu että moni vaan käyttää tekosyynä sitä, ettei muka ole aikaa liikkua ja vetää samanaikaisesti pizzaa ja karkkia naamaansa.
Kukaan ei kuitenkaan usko, että moni laiha voi syödä ihan mitä vaan ja ei silti liho..
Missä on logiikka?
t. ylipainoinen kasvissyöjä ja urheilija
Jostain se kasvissyöjäkin sitten saa ylimääräistä enegiaa...
kaikki läski kun äidillä kertyy persustaan ja on vielä lyhytkin... ei siis ole lihava?
Uskokaa nyt te, joiden vyötärö on yli 80 cm, se vaan nyt on liikaa! Tiedän, voi olla vaikea ymmärtää sitä, etenkin jos on ikänsä uskotellut itelleen olevansa normaalipainoinen. Mutta: Se ei nyt vaan mene niin! Kun kerran asiantuntijatkin näin sanovat, niin miksi sitä on niin vaikea hyväksyä/ymmärtää?
ei meinaan lähde kovin helposti!
T. en vedä pitsaa ja paskaa huviin ja liikun 3x viikossa
Jälleen tässä nähdään kuinka ihmiset eivät osaa itse käyttää silmiään ja järkeään.
Katsokaa nyt hyvät ihmiset ympärillenne. Ei millään ole 70% ihmisistä vaarallisesti lihavia. :DD Joku raja jo tähän hysteriaan.
Itse olen luokassa jossa on 8 ihmistä. Heistä ainoastaan yhdellä on selkeä lihavuusongelma. Muut normaalipainoisia tai laihoja.
Prkl tätä jo!!!
puoli vuotta olen syönyt paljon vähemmän määrällisesti mutta paljon enemmän sipsejä, hamppareita, karkkia jne ja yllätyksekseni paino on laskenut 2kg sitten jämähtänyt siihen syömisistäni huolimatta. Tällä linjalla olen ajatellut jatkaa ja yrittää vain liikkua enemmän jos vaikka muutama kilo vielä katoisi. Vyötärö on kyllä yli 80cm mutta vyötärö-lantio suhde lääkärin mukaan hyvä.
t. persjalkainen suomineito
kyllä kaikkien täytyy liikkua. ajankäyttö on organisaatiokykyä. Itse kävelen töihin, kävellen vielä lapset tarhaan ja iltalenkit päälle, lapset pyöräilee mukana. Television ja tietokoneen käyttö minimiin, niin kyllä sitä aikaa löytyy. Ja kun on kunto kohdallaan, jaksaa tehdä vaikka mitä, unen tarve vähenee, ei sairastele...
5 lapsen lääkäri-äiti, joka harrastaa maratonia
ottakaa nyt jo järki käteen!