HS TÄNÄÄN: 70 PROSENTTIA SUOMALAISISTA VAARALLISEN LIHAVIA!
Tämän päivän Helsingin Sanomien mukaan 70 prosenttia suomalaisista ylittää terveellisenä pidettävän vyötärön ympäryksen rajan, mikä on naisilla 80 cm. Kuulostaa hurjalta, mutta veikkaampa että tämän palstan kirjoittajista aika moni kuuluu tuohon yli 80 cm kerhoon! Hävetkää!
Kommentit (104)
Jos verenpaine, kolesteroli, verensokerit jne. on kunnossa, miksi stressata jostain vyötärömitasta, etenkin jos ruokavalio ja kuntoilutavat on kohdallaan nekin?
Toki jotain voi yrittää tehdä sisätiloissa lastenkin kanssa, mutta ei se liikkuminen mulle ainakaan mitään iloa anna. Haluaisin ulos ja kovalle lenkille, mutta se on mahdotonta kun on kolme pientä lasta ja mies jatkuvasti epäsäännöllisessä työssä:(. Eikä ole tukiverkkoja. Enkä istu koneella kuin yleensä tähän aikaan hetken ja iltaisinkaan en vahtaa telkkua.
No nimenomaan näin, 66!
Terve järki kunniaan.
Ilman liikuntaakin voi laihtua nimittäin. Liikuntaa suositellaan lähinnä sen muiden terveysvaikutusten takia, eli koska sillä on positiivinen vaikutus sydän- ja verenkiertoelimistöön ja koska se vähentää stressiä, lisää nivelten ja lihasten liikkuvuutta jne. EI SIIS LAIHDUTUKSEN TAKIA TARVITSE LIIKKUA!
Mutta pitää muistaa että olemme eri mallisia ja kokoisia.
Itse olen erittäin pitkä naiseksi ja isokokoinen muutenkin (leveät hartiat jne) Ja jos minä laihduttaisin niin että saisin vyötäröni ympäryksen alle 80, niin olisin alipainoinen. Olisiko se sitten hyvä?
Sen sijaan pidän huolen että painoindeksini on normaalin painon rajoissa ja katson sen riittävän.
alipainoinen ja silti vyötärönympärykseni on lähes 80cm. Teidän läskifasistien mielestä minun pitäisi laihduttaa?!
Ihmiset ovat erimallisia.
Vierailija:
Jälleen tässä nähdään kuinka ihmiset eivät osaa itse käyttää silmiään ja järkeään.Katsokaa nyt hyvät ihmiset ympärillenne. Ei millään ole 70% ihmisistä vaarallisesti lihavia. :DD Joku raja jo tähän hysteriaan.
Itse olen luokassa jossa on 8 ihmistä. Heistä ainoastaan yhdellä on selkeä lihavuusongelma. Muut normaalipainoisia tai laihoja.
Prkl tätä jo!!!
Ja minä kuulun tuohon yli 80cm:m porukkaan. Mielenkiintoista on se, että olen ainoa lihava ystävä- ja kaveripiirissämme. Tai sitten tuo 80cm ei todellakaan toimi! Koska jos jollakin ystävälläni tuo ylittyy, on se kummallista, kaikki kun ovat hoikkia tai normaalivartaloisia.
Mietin myös pikaisesti esim. tuossa meidän puistossa käyviä perheitä.
Aika hoikkaa porukkaa on... Missä nämä 70% sitten oikein on??????
- ILMAN MUUTA VYÖTÄRÖNYMPÄRYS. Vatsanseudulle kertyvä rasva tulehtuu, altistaa 2-tyypin diabetekselle ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöille.
Ja kolesteroli nyt voi olla kaakossa vaikka olisit alipainoinen.
Että jos mieheni on viidentenä ainoa normaalipainoinen siinä perheessä, niin siinäpä teille otosta.
googlettakaa: " vyötärölihavuus" ja lukekaa vaikka se hyvis-linkki. Siellä on selostettu esimerkiksi tuosta painonpudotuksesta. Eli vaikka paino ei kauheasti tipukaan, niin rasvan määrä vatsaontelossa vähenee. Ja se on tärkeää.
" Miten vyötärönympärys mitataan?
Vyötärönympärys mitataan 1 - 2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei siis saa kiristää eikä olla liian löysällä.
Taulukko: Vyötärön ympärysmitta ja lihavuuteen liittyvät terveyshaitat
Vyötärön ympärysmitta (cm) Tavoite Lievä terveyshaitta Huomattava terveyshaitta
Miehet < 94 94-101 > 102
Naiset
< 80
Ei lihavuuteen littyvää sairastumisvaaraa.
80 – 87
Varo painon lisääntymistä tai pudota painoa.
> 88
Hae terveydenhuollon ammattilaisen apua painon alentamiseen.
Lähde: Eurooppalainen sepelvaltimotaudin ehkäisysuositus, 1998."
Vierailija:
Ilman liikuntaakin voi laihtua nimittäin. Liikuntaa suositellaan lähinnä sen muiden terveysvaikutusten takia, eli koska sillä on positiivinen vaikutus sydän- ja verenkiertoelimistöön ja koska se vähentää stressiä, lisää nivelten ja lihasten liikkuvuutta jne. EI SIIS LAIHDUTUKSEN TAKIA TARVITSE LIIKKUA!
Kyllä, JOIDENKIN TARVITSEE LIIKKUA LAIHTUAKSEEN.
Mieheni, joka on personal trainer on monesti kertonut kuinka monet hänen asiakkaista hämmästyvät sitä, että heidän aloitettuaan kunnon treenaamisen, heidän painonsa onkin noussut, eikä päinvastoin. Tämä johtuu kuulemma siitä, että liikunta nostaa monella ruokahalua sekä tietysti siitäkin että lihasmassa alkaa lisääntyä pikkuhiljaa. Hänen mielestään pelkkä laihduttaminen on helpompaa usein jos ei liikuta erityisemmin, ainakaan kovalla teholla, jolloin ruokahalu pysyy kurissa. Monella lihavalla on kumminkin se ongelma, että je syövät koska heillä ei ole muuta tekemistä, siis tylsyyteensä.
haittaavan YLIPAINON vähentäminen.
Pt:n vaimo voisi kait sentään kertoa meille jotakin UUSIA innovaatioita tältä saralta...
Vierailija:
Naiset
80 ¿ 87
Varo painon lisääntymistä tai pudota painoa.
Taidan itse kuulua tuohon varo painon lisääntymistä -ryhmään - ja sitä teen muutenkin. 172 cm, 61 kg, vyötärö kapeimmalta kohdalta 79 cm, sentti navan päältä 82 cm. Tuntuu älyttömältä sekin, että tiedän, että jos jumppaisin vatsalihakset tiukoiksi tai jos lopettaisin viljan ym. hiilareiden syömisen, mitasta lähtisi muutama sentti, vaikka paino pysyisi ihan samana. Kokemusta on. Turvotus ja lihaskunto vaikuttavat mahamittaan - ja se, mihin aikaan vuorokaudesta mittaa, ennenkö vai jälkeen aamupalan ;)
Liikkuminen lisää mulla selvästi hyvänolon tunnetta ja vähentää stressiä. Koska voin paremmin, pystyn myös pitämään mielihalun hakemiseni (=eli syömiset) paremmin kurissa. Tämän olen huomannut useaan kertaan. Minulla ei pelkkä syömisten vahtaaminen toimi, vaan mun pitää liikkua! Ehkä se on myös sitä, että kun liikun enemmän, niin olen vähemmän sisällä ja enemmän poissa ruoan lähettyviltä... Mutta kyllä se on myös sitä, että endorfiinit vapautuvat enkä tarvitse sitä pullaa tai suklaata samalla tavoin.
Tällä tavoin laihduin huomaamatta 5 kiloa vuosi sitten. Sitten tulinkin raskaaksi ja repsahdin:(. Nyt raskauden jälkeen BMI 26 ja vyötärönmitta selvästi yli 85 cm:(. Mutta en ota stressiä koska elämäntilanne on vähän niin ja näin kun on pieni vauva talossa ja vanhempiakin lapsia.
ettei kaikilla ole mahdollisuutta liikkua riittävästi.
Toivottavasti et ole minun lääkärini.
t. 2 lapsen äiti, jolla on ms-tauti ja reuma :(
Vierailija:
kyllä kaikkien täytyy liikkua. ajankäyttö on organisaatiokykyä. Itse kävelen töihin, kävellen vielä lapset tarhaan ja iltalenkit päälle, lapset pyöräilee mukana. Television ja tietokoneen käyttö minimiin, niin kyllä sitä aikaa löytyy. Ja kun on kunto kohdallaan, jaksaa tehdä vaikka mitä, unen tarve vähenee, ei sairastele...
5 lapsen lääkäri-äiti, joka harrastaa maratonia
Mä olin ennen lapsia hyvinkin aktiivinen. Mutta kun sain kaksoset niin masennuin työmäärästä ja aloin syödä... No ne kilot sain sittemmin pois kun jätin taas kahvipullat ja -keksit pois. Nyt olen saanut kolmannen lapsen ja taas olen lihonut. Kyllä mulla ihan selkeästi lihottaa se, että joudun olemaan vauvan kanssa kotosalla niin paljon (herkkäuninen vauva jota ei voi paljon roudata mukanansa kaikkialla). Sitä sitten kotosalla tulee juotua paljon kahvia iltapäivisin ja sitten otan aina jonkun keksinkin... Sitten illalla lasten mentyä nukkumaan tapaan jotain vielä napostella vaikka ei ole yhtään nälkä! Kunhan nuo pystyisin jättämään pois niin laihtuisin varmasti koska imetän vielä täysillä.
Jotenkin vaan imetys lisää myös ruokahaluja ja lisäksi mua tää vauva-aika masentaa aika lailla -> syön liikaa. Toivon, että tilanne taas normalisoituu kunhan vauveli kasvaa ja lopetan imetyksen.
Niin BMI on kuitenkin vaan 26 mutta vyötärönympärys on 90 cm:(((.
Jos naisella vyötärönympärys on yli 80 cm, niin riski sairastua esim. diabeteksen on PALJON suurempi kuin niillä joilla vyötärönympärys on alle 80 cm.