Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Opiskelijoilta voi leikata": Paljonko luulet opiskelijan saavan rahaa?

Vierailija
28.05.2015 |

Faktahan on se, että noin puolet opintotukeen kuuluvasta rahamäärästä on jo nykyään lainaa. Asumistukeakaan eivät opiskelijat saa, sekin sisältyy pieneen opintotukeen.

No, näiden tietojen perusteella veikkauksia kehiin! Eikä sitten luntata kelan sivuilta!

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat valtion lainat ylös ja tuet minimiin. Jos joku haluaa väkisin asua 1000e lukaalissa jossain Ullanlinnassa niin sen voi omilla lainoilla rahoittaa. Netistä löytää kavereita jakamaan kämppiä, bussit kulkee Espoosta ja Vantaaltakin keskustaan. Ja lainan takaisinmaksu tapahtuu, kun tienaa yli 15 000 e vuodessa - oli töissä Vihdissä tai Brysselissä.

Koulutus on kuitenkin Suomessa vielä ilmasta, että ei sitä lainaa tarvitse niin paljon ottaa elämistä varten (verrattuna vaikka Amerikkalaisiin for profit yliopistoihin). Siinä ei 40 tonnia tunnu missään, kun makselee sitä pois seuraavat 40 vuotta. Sen voi maksaa takasin oli omalla alalla tai ei, koska jotain töitä on tehtävä sen koulun jälkeenkin.

Jo se on perkele, kun tätä ette tajua.

Vierailija
182/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston opiskelijana saan tasan 480€. Ja jos en halua olla velkainen ja ottaa lainaa niin tämä on tosiaan se summa, jolla kuukaudessa pitäisi elää! Ja kyllä,mköyn töissä. Ilman työntekoa en yksinkertaisesti eläisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:35"]

Tuli muuten hiljaiseksi tämä ketju kun joku keksi vaatia opiskelijoilta jotain.

[/quote]

Tai sitten ihmisillä on välillä muutakin tekemistä kuin kököttää netin ääressä vuorokauden ympäri?

Vierailija
184/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:40"]

Ne, jotka vaativat ulkomaille töihin lähteneiltä vastiketta kouluttautumisestaan, unohtavat tyystin että myös Suomi "varastaa" muilta mailta työllistäessään ulkomaalaisia. Puhumattakaan EU:n yhdestä peruspilarista, työvoiman vapaasta liikkuvuudesta. Älkää unohtako, että olemme osa isompaa maailmaa.

[/quote] Näihän se on, mutta myös sinun tulisi muistaa että tämä ulkomailta tullut työntekijä on mitä todennäköisesti maksanut koulutuksen jossain muodolla omalle kotimaahan. Monessa maassa ei ole ilmainen koulutus tarjoilla. Eli silloin se valtio ei menetä niin paljon rahaa.

Nyt suomessa saat ilmaisen koulutuksen + opintotuet. Ilman velvoitetta. Joten jos et tee yhtään työtä suomessa olet ollut pelkkä kuluerä muille veronmaksajille.

Opiskelija pitää jotenkin muistaa mitä kaikkea hän saa, hän saa myös lääkärinpalvelut, opiskelija edut busseissa, ruokailu, hän käyttää kirjastoa, on julkinen liikenne jne jne. Miksi vaan puhutaan siitä kuinka paljon pitäisi saada enemmän kuin että kukaan voisi vaikka tehdä suomessa hetken töitä ja saada sitä opintotukea ilman lainaa. Kun silloin ei tarvitse maksaa lainaarahaa korolla, ainostaan omalla työllä ja normaaleilla veroilla. Sinua rangaistaan vaan takasinmaksulla opintotuesta jos et tee töitä. Kuinka monta teistä on ajatellut lähteä ulkomaille heti valmistuttaan? 1 % ? Muita tämä ei luulisi muutavan muuta kuin parempaan suuntaan.

Vierailija
185/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:31"]opiskelija saa muistaakseni noin 900 lainoineen maksimissaan. Siitä sitten vuokrat ja matkakulut ennen kuin loput voi törsätä ruokaan ja kirjoihin yms.  [/quote] Opiskelijan pitää myös elää kesä, pahimmillaan 4kk ilman tukia jos ei ole saanut kesäduunia, joten ei sitä rahaa kyllä lähellekään 900e ole kuussa käytettäväksi. Dorka.

[/quote]

Sossu maksaa viime sijassa tukea opiskelijalle siinä missä kaikille muillekkin, jos toimeentulotuen ehdot täyttyvät. Tosin ennen kuin sossun rahahanat opiskelijalle avautuu, pitää opintolaina olla nostettuna. Tämä sääntö pätee lähes sataprosenttisesti.

Vierailija
186/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Lämmittää mieltä erityisesti nyt, kun kesäduuni peruuntui ja sivusuun meni 3 donaa... v*ttu.

Vierailija
187/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin. Eihän opiskelijoilta nyt vaadita yhtään mitään. Kotona toimettomina loisivat opintorahoineen.

Eikun mites se menikään?

Vierailija
188/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tuleeko joku hyvännäköinen nainen luokseni asumaan alivuokralaiseksi, asun Helsingissä suht. tilavasti omassa asunnossani. Mutta ei mitään soijarouheita tai tofua, syödään kunnon ruokaa. T. mies.

Vierailija
189/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:01"]

Hei tuleeko joku hyvännäköinen nainen luokseni asumaan alivuokralaiseksi, asun Helsingissä suht. tilavasti omassa asunnossani. Mutta ei mitään soijarouheita tai tofua, syödään kunnon ruokaa. T. mies.

[/quote]

Minä voin tulla.

Olen 160cm ja 100kg, eli kunnon ruokaa todellakin syön :) Pidän lyhyttä siilitukkaa, joten suihkuakaan en pidä kauaa varattuna, niin nopeasti pesty.

Missä asut?

Vierailija
190/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä maissa yleensä lukuvuosi on kuukausia pidempi kuin Suomessa. Meillä yliopisto kurssit alkoivat syyslukukauden lopulla, ja lukuvuosi oli ohi jo ennen huhtikuun puolta väliä. Joululoma alkoi joulukuun puolessa välissä ja luennot tammikuun puolessa välissä (tai lopussa). Kun yritin suorittaa kesäopintoja, minulle luvattiin 1op, jos tekisin yhden tentin. Ei täällä opiskelija voi valmistua etuajassa, jos yliopisto ei ole valmis joustamaan opintojen tekemisessä.

Jos lukuvuosi on 5kk lyhempi ainakin koulutusaloilla, jossa käytännön opetusta, kuinka voidaan vertailla maihin, jossa lukuvuosi on jopa 10-11kk? Monilla koulutusaloilla kurssit järjestetään myös vain kerran vuodessa, eli kiriminen tai nopeammin suorittaminen on mahdotonta. Erikseen sellaiset alat, joissa tenttimällä suorittaminen on vaihtoehto

Vierailija
191/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:01"]

[/quote]

Minä voin tulla.

Olen 160cm ja 100kg, eli kunnon ruokaa todellakin syön :) Pidän lyhyttä siilitukkaa, joten suihkuakaan en pidä kauaa varattuna, niin nopeasti pesty.

Missä asut?
[/quote]

Ei kelpaa, liian painava possu. Sanoin jo, Helsingissä. T. mies.

Vierailija
192/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiltako ei vaadita mitään? Opintotuki on vastikkeellinen tukimuoto, sitä saadakseen on opiskeltava.

Vierailija
193/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:30"]

Saan tasan 476,47€ ja lainaa en nosta. Tuolla summalla on hiukka hankala saada kuukauden tarpeet täytettyä. 

[/quote]

Jaa no, onkohan se sitten oma syy, jos on ongelmia rahojen riittämisessä? Toisaalta minä sain opiskeluaikana rahat riittämään ilman lainaa ja jäi säästöönkin. Valintoja se vaatii; jos ei rahat riitä Helsingin vuokratasoon eikä lainaa halua, on opiskeltava jossakin toisessa kaupungissa. Ikävä fakta, mutta näin se on aina ollut.

Vierailija
194/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:13"]

Näissä maissa yleensä lukuvuosi on kuukausia pidempi kuin Suomessa. Meillä yliopisto kurssit alkoivat syyslukukauden lopulla, ja lukuvuosi oli ohi jo ennen huhtikuun puolta väliä. Joululoma alkoi joulukuun puolessa välissä ja luennot tammikuun puolessa välissä (tai lopussa). Kun yritin suorittaa kesäopintoja, minulle luvattiin 1op, jos tekisin yhden tentin. Ei täällä opiskelija voi valmistua etuajassa, jos yliopisto ei ole valmis joustamaan opintojen tekemisessä.

Jos lukuvuosi on 5kk lyhempi ainakin koulutusaloilla, jossa käytännön opetusta, kuinka voidaan vertailla maihin, jossa lukuvuosi on jopa 10-11kk? Monilla koulutusaloilla kurssit järjestetään myös vain kerran vuodessa, eli kiriminen tai nopeammin suorittaminen on mahdotonta. Erikseen sellaiset alat, joissa tenttimällä suorittaminen on vaihtoehto

[/quote]

Lukukausi esim. Australiassa on 13 viikkoa. 

Vierailija
195/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 271,71e opintotukea kuussa, jolla ei pitkälle pötkitä eikä oikeastaan yhtään minnekään. Lainaa olen nostanut kaiken mahdollisen. Asumislisää en saa ollenkaan, sillä asun poikaystäväni omistamassa asunnossa. Mielestäni tämä on täysin järjetöntä. Ennen yhteenmuuttoa asumiskuluni olivat 250e/kk, johon sain noin 200e/kk asumislisää eli maksoin omasta pussista 50 euroa. Nykyään asumiskuluni ovat noin 300e/kk, josta maksan jokaisen sentin itse. Veteni ja sähköni jne. eivät kuitenkaan yhteenmuutossa mielestäni muuttunet ilmaisiksi.

Vierailija
196/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

196- vielä täällä! Olen siis sh-amk.

Vierailija
197/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:40"]

[/quote]

Tai sitten ihmisillä on välillä muutakin tekemistä kuin kököttää netin ääressä vuorokauden ympäri?

[/quote]

vitu napan satna 

Vierailija
198/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tääkin on kyllä jännää itkemistä.

Minä sekä mieheni olemme aloittaneet opiskelut vuonna 1990 - keskellä Suomen tähän astista kamalinta lamaa. Omilla vanhemmillani mm.meni yritys alta eikä miehelläkään minkäänlaista tukea kotoa tullut (emme vielä tunteneet toisiamme opiskelut aloittaessamme).

Minä lähdin 300 km päähän Helsingistä opiskelemaan, vietettyäni välivuoden ulkomailla kieltä oppimassa ja tienaamassa, haluamaani opiskelualaa, kun toisella hakukerralla tärppäsi. Hankin opiskelijakämpän yksityiseltä, kun soluja ei ollut. Onneksi löytyi valmennuskurssilta tuttu tyyppi jakamaan pikkuruisen kaksion. Hänellä samoin se 300 km opiskelupaikkakunnalle. Saimme joo asumistukea, koska kämppä oli niin sikapieni ja meitä oli kaksi jakamassa vuokran. Keittokomeron ei mahtunut yhtäaikaa paahtamaan leipää :)

Mies, muualta kotoisin, muta  pk-seudulla opiskeleva sai ensin alivuokralaiskämpän yhden mummon luota. Huone+ kylpyhuoneen käyttöoikeus. Asui siellä 6 kk ja polki Munkkiniemestä Otaniemeen pyörällä. Sitten sai Jämeräntaipaleelta 4 hlön solun ja se helpotti elämää.

Tutustuessamme reilut 20 vuotta sitten mieheni kanssa elämä ja elintaso oli kyllä opiskelijalla aika ankeaa. Eri paikkakunnilla asuminen tarkoitti parin viikoin välein junamatkoja, jotka onneksi ovat opiskelijalle käsittämättömän halpoja. Isäni sponsoroi aina silloin tällöin mulle junamatkan Helsingistä opiskelijapaikkakunnalle, kiitos siitä.

Saimme myös onneksemme lopulta hakemisen jälkeen ns. perheasunnon siinä vaiheessa, kun minä olin jo töissä pk-seudulla, vaikka tutkinto olikin kesken. No, mies tietty teki diplomityötä sitten muualla Suomessa. Että matkustelu ja etäsuhde ja ankeus jatkui.

Teimme sattnueesta syystä molemmat opintomme loppuun niin nopsaan kuin vain, mutta tottakai töitä joka ikinen kesä, ihan hanttihommia, Miehellä nopeammin koulustaa vastaavaa, mutta periaatteella, minä töissä Helsingissä ja hän töissä Kuopiossa. 

Tämä oli jotenkin ihan normaalia, ei ollut varaa nirsoilla. 

Kyllä nuo ajat raskaita olivat. Ja köyhiä. Kaikki myötätunto opiskelijoille. Töitä oli otettava sieltä mistä sai, mutta aika kovan korkeakoulun siinä samalla sai työelämään. Nyt molemmat hyvissä töissä, ulkomailla, mutta suomalaisen firman lähettämänä ja paluu Suomeen joulukuussa 2015. 

Itse kyllä arvostan suomalaista koulutusta, varsinkin kun se on täysin ilmainen. Nyt maailmalla ihan pikkulasten koulumaksuja katsellessa vertaan. Opiskeluvuosien kituuttelu myöskin kannatti, toki molemmat teimme sikana töitä ja onnistuimme silloisen Lama-Suomen nosteessa valmistuessamme luomaan hyvät työsuhteet, joista ponnistimme eteenpäin. 

Opintolainaa kertyi hyvin, hyvin vähän, koska valitsimme kituuttelun tien ja se oli sitten tie vaurauteen vuosien ja vuosien työn tuloksena.

Olispa esimerkkini tsemppi joillekin nyt hernemaissipaprikaa ja riisiä nautiskelevalle. Kun yrittää, on toivoa, mutta aina yrittäminenkään ei riitä ja siksi yhteiskunnan kuuluu auttaa.

Vierailija
199/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:01"] Hei tuleeko joku hyvännäköinen nainen luokseni asumaan alivuokralaiseksi, asun Helsingissä suht. tilavasti omassa asunnossani. Mutta ei mitään soijarouheita tai tofua, syödään kunnon ruokaa. T. mies. [/quote] Minä voin tulla. Olen 160cm ja 100kg, eli kunnon ruokaa todellakin syön :) Pidän lyhyttä siilitukkaa, joten suihkuakaan en pidä kauaa varattuna, niin nopeasti pesty. Missä asut? [/quote] Ei kelpaa, liian painava possu. Sanoin jo, Helsingissä. T. mies.

[/quote]

Minulla olisi ystävä, 170cm/55kg. Oikein nätti. Vesikuluissakin säästät, koska hän ei käy koskaan suihkussa. 

Kiinnostaisiko?

Vierailija
200/221 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:49"]

Noh, oli vähän erilaiset tulevaisuudennäkymät kun vuosia sitten aloitin yo-opinnot. :) Sitä paitsi on jokseenkin absurdi ajatus, että elämistä pitää rahoittaa lainalla. 

[/quote]

No, tätä nykyistä elintasoa on jo vuosikausia rahoitettu lainalla ja Suomella on jo velkaa hampaisiin saakka. Luulisi jo tyhmemmällekin menevän perille, että meillä ei vaan ole varaa tähän nykyiseen kulutusjuhlaan ja nyt leikataan ihan kaikilta!