"Opiskelijoilta voi leikata": Paljonko luulet opiskelijan saavan rahaa?
Faktahan on se, että noin puolet opintotukeen kuuluvasta rahamäärästä on jo nykyään lainaa. Asumistukeakaan eivät opiskelijat saa, sekin sisältyy pieneen opintotukeen.
No, näiden tietojen perusteella veikkauksia kehiin! Eikä sitten luntata kelan sivuilta!
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:49"]
Saan 271,71e opintotukea kuussa, jolla ei pitkälle pötkitä eikä oikeastaan yhtään minnekään. Lainaa olen nostanut kaiken mahdollisen. Asumislisää en saa ollenkaan, sillä asun poikaystäväni omistamassa asunnossa. Mielestäni tämä on täysin järjetöntä. Ennen yhteenmuuttoa asumiskuluni olivat 250e/kk, johon sain noin 200e/kk asumislisää eli maksoin omasta pussista 50 euroa. Nykyään asumiskuluni ovat noin 300e/kk, josta maksan jokaisen sentin itse. Veteni ja sähköni jne. eivät kuitenkaan yhteenmuutossa mielestäni muuttunet ilmaisiksi.
[/quote]
No olihan tuo tiedossa, että asumislisä tippuu pois kun muutat poikaystävän nurkkiin. Tuo oli aivan oma valinta ja varmasti olet tästä poikaystävän kanssa keskustellut. Jos hän laskuttaa sinulta asumisesta 300€/kk, niin ei tuo ole sinulle hyvä diili. Minä en olisi noilla ehdoilla muuttanut.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:43"]Kuopiossa opiskelevat sukulaispojat saavat sen verran ilmaista rahaa, että sillä maksaa sikäläisen opiskelijayksiön, opiskelun ja elämisen ja pojista toinen saa siitä jopa rahaa säästöön. Opintolainaa ei ole kummallakaan.
[/quote]
Minä olen opiskelija Kuopiossa, kerrotko minullekkin missä asuvat YKSIÖSSÄ ja miten saavat niin paljon rahaa? Itse asun Kuopion opiskelija-asunnoissa, mutta silti vuokra on erittäin korkea, vaikka asun 3h solussa. Taitaa olla kuviteltuja nämä sukulaispojat, tai sitten asuvat suhteilla saadussa kämpässä halvalla.
Hassua tässä on se, että opiskelijoiden mielestä heidän pitäisi esim. Helsingissä pysyä kävelemään tai pyöräilemään omalle opiskelupaikalle, muuten homma vaan ei toimi. Menee liian raskaaksi. Ja asuminen ei kuitenkaan saisi maksaa oikein mitään.
Sitten työntekijöinä, mahdollisesti pienten lasten vanhempina ei enää pystykään asumaan siellä Taka-Töölössä, vaan pitäisi ihan joka päivä viedä lapset tarhaan ja itsensä töihin jonnekin eripuolille Kehä III:sta.
No, onnea matkaan!
Tämä velkaantuminen johtuu pääasiassa ylisuuresta julkisesta sektorista, jota ei enää nykyisillä vientituloilla pyöritetä. Julkinen sektori on paisunut sitä myöten kun Nokia joskus 2000-luvun alussa teki kovaa tulosta. Siitä eivät kunnon valtion virkamiehet haluneet jäädä paitsi, vaan omia palkkoja korotettiin ja julkisen sektorin osuus BKT:sta kasvoi 60%:iin, kun se oli noin 40% 80-luvulla. Kun valtio jotakin korottaa, olipa se sitten veroja tai omia palkkoja, niitä ei juuri lasketa, vaikka tilanteen mukaan pitäisi mennä. Kun vientiyrityksillä rupesi menemään huonommin 2000-luvun lopulla, ei valtion rakennetta enää supistettu vastaamaan verotuloja, vaan korvattiin tulojenmenetykset ottamalla lisää velkaa. Tällä tiellä ollaan yhä, ja rahoja on otettava sieltä täältä, jopa raukkamaisesti vähävaraisilta, että valtion lihavat virkamiehet saavat edelleen palkkaansa. Tämä on täysin turhaa, koska Suomi pärjäisi hyvin pienemmällä julkisella sektorilla. Jos ei tätä virkamieskoneistoa saada alasajettua, niin tämä kaikki muu säästö on lähinnä kosmeettista, eikä edelleenkään pitkällä aikavälillä ole kestävällä pohjalla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:43"]Kuopiossa opiskelevat sukulaispojat saavat sen verran ilmaista rahaa, että sillä maksaa sikäläisen opiskelijayksiön, opiskelun ja elämisen ja pojista toinen saa siitä jopa rahaa säästöön. Opintolainaa ei ole kummallakaan. [/quote] Minä olen opiskelija Kuopiossa, kerrotko minullekkin missä asuvat YKSIÖSSÄ ja miten saavat niin paljon rahaa? Itse asun Kuopion opiskelija-asunnoissa, mutta silti vuokra on erittäin korkea, vaikka asun 3h solussa. Taitaa olla kuviteltuja nämä sukulaispojat, tai sitten asuvat suhteilla saadussa kämpässä halvalla.
[/quote]
Normi-opiskelijakämpissä asuvat, eivät Kuopion keskustassa kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:54"]Kyllä.
[/quote]
Aha lainaus jäi pois. Eli sinä joka ihmettelit sossun maksusitoumuksia tupakoihin, tuohon oli vastaus kyllä.
[/quote]
Kyllä sieltä ei tupakoihin maksusitoumuksia saa! Jos saa kauppaan maksusitoumuksen, sillä ei saa ostaa esim tupakkaa ja alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]
Enemmän kuin eläkeläisten. Menisivät töihin!
[/quote]
Menisit itse töihin tai tekisit duunia ahkerammin. Ei tavallisella työmiehellä ole keskellä päivää aikaa notkua av:lla. Perkeleen lusmu!
[/quote]
Olenhan minäkin ollut täällä pitkin päivää. Saatan olla huomennakin. Viikonloppuna olenkin sitten taas 9h päivässä töissä, kuten olin myös alkuviikon.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:57"]
1. Mitähän töitä Suomessa saa kandina?
[/quote]
No tällä hetkellä ei paljon paskaakaan, mikä on erittäin iso ongelma. Ei ole mitään tarvetta kouluttaa kaikista maistereita, saati uudelleenkouluttaa, jos humanisti päättääkin haluta kaupalliselle allalle, mutta pääaine oli väärä.
[/quote]
Ei olekaan tarvetta, mutta vallitsevat olosuhteet pakottavat siihen. Tämä tulee ehkä teille joillekin yllätyksenä, mutta suurin osa ei haluaisi kouluttautua maistereiksi. Siellä teidän "ulkomailla" se katsotaan jatkokoulutukseksi, Suomessa se vaaditaan kaikilta ihan mihin tahansa pl. lastentarhanopet.
[/quote]
Ei tule yllätyksenä. Jos itse olisin vielä opiskelija, nousisin barrikaadeille ja oppilasjärjestöjen hallituksiin muuttaakseni tuota rakennetta yliopiston ja työelämän välillä. En kitistäkseni tukileikkauksista.
Mutta kun pitäis vaan saada. Ilmaiseksi. Niinkö?
[/quote]
Siis oletteko te ihan täysin vieraantuneita nyky nuorten elämästä? Suurin osa opiskelijoista vääntää töitä tai opiskelee ilman lomia 5 vuotta putkeen. Itsekin mielelläni rahottaisin opiskeluni työskentelemällä, jos markkinoilla olisi tarjolla sellaista työtä, että se olisi mahdollista. Helppo se on huudella sieltä suojatyöpaikasta. Teidänkö ratkaisu on saada Suomi nousuun osaamattomalla/kouluttautumattomalla työvoimalla? Syntyy varmaan todella paljon innovaatioita, kun voimme kaikki palvella toisiamme kaupan kassalla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:43"]Kuopiossa opiskelevat sukulaispojat saavat sen verran ilmaista rahaa, että sillä maksaa sikäläisen opiskelijayksiön, opiskelun ja elämisen ja pojista toinen saa siitä jopa rahaa säästöön. Opintolainaa ei ole kummallakaan. [/quote] Minä olen opiskelija Kuopiossa, kerrotko minullekkin missä asuvat YKSIÖSSÄ ja miten saavat niin paljon rahaa? Itse asun Kuopion opiskelija-asunnoissa, mutta silti vuokra on erittäin korkea, vaikka asun 3h solussa. Taitaa olla kuviteltuja nämä sukulaispojat, tai sitten asuvat suhteilla saadussa kämpässä halvalla.
[/quote]
[/quote]
Yllätys, en asu minäkään! Haluaisin tietää mistä saa tuilla maksettavan yksiön Kuopiosta, jossa yksiöiden hintataso on kovempi kuin Oulussa, Tampereella, Turussa yms. (Ainakin näin oli kun itse etsin asuntoa, yksiö petosellakin maksoi 600--->, voi toki olla halventunut vuodessa, mutta ei niin paljoa, että sitä pelkillä tuilla pystyisi maksamaan. ) Tukea saa asumiseen 250e asti 80%, ja siitä ylöspäin tukea ei saa enempää. Eli haluan todella tietää, mistä saan 250e Kuopiosta yksiön johon minullakin on varaa!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:08"]
[/quote]
[/quote]
Yllätys, en asu minäkään! Haluaisin tietää mistä saa tuilla maksettavan yksiön Kuopiosta, jossa yksiöiden hintataso on kovempi kuin Oulussa, Tampereella, Turussa yms. (Ainakin näin oli kun itse etsin asuntoa, yksiö petosellakin maksoi 600--->, voi toki olla halventunut vuodessa, mutta ei niin paljoa, että sitä pelkillä tuilla pystyisi maksamaan. ) Tukea saa asumiseen 250e asti 80%, ja siitä ylöspäin tukea ei saa enempää. Eli haluan todella tietää, mistä saan 250e Kuopiosta yksiön johon minullakin on varaa!
[/quote]
Mun kaveri kanssa kuopiossa opiskelijana ja ei pelkillä tuilla asuisi yksiössä. Mut mulle tuli mieleen et asuukos noi alkuperäisen kirjoittajan sukulaispojat siinä samassa yksiössä? Se ei tuu oikein selväks tosta. Sillon vois olla ihan mahdollistakin.
Miksi opiskelijam pitää ottaa lainaa elääkseen mutta kotona loisijat saavat kaiken ilmatteeksi valtiolta. Poikkeuksena tietenkin ne jotka eivät sairauden vuoksi töissä pysty käymään tai eivät jostain kumman syystä saa edes sitä siivoojan ja puhelinmyyjän töitä. Jotain duunia on aina tarjolla, eri asia tarttuuko sitten siihen. Ne jotka haluavat kouluttautua kovapalkkaisiin ammatteihin ja tulaisuuden veronmaksajiksi saavat kituutella köyhyysrajan alapuolella. Samalla kun kotona tahallaan makoilijoille kustannetaan kaikki.
Typerää verrata meidän maksutonta koulutustamme johonkin jenkkeihin, ihan yhtälailla muissakin pohjoismaissa saa opiskella ilmaiseksi ja tuet päälle.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:24"]
Typerää verrata meidän maksutonta koulutustamme johonkin jenkkeihin, ihan yhtälailla muissakin pohjoismaissa saa opiskella ilmaiseksi ja tuet päälle.
[/quote] Ei saa, sinun pitää ottaa opintolainaa !!! Vain Suomessa voi pärjätä opintuella. Tukholmassa on todella kalliit vuokrat ja vaikea saada asuntoa. Tiedän tämän koska opiskelin itse Ruotsissa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Vitun urpo.. varmaan puolet siitä mitä eläkeläiset saa. Ei sitäkään, koska opiskelija ei saa edes toimeentulotukea ja opintotukea samaan aikaan. Luultavasti kolmasosa korkeintaan eläkeläisten tuloista (kansaneläkkeellä)
[/quote]
Väärin. Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen, kun tietyt kriteerit täyttyvät, enkä tarkoita edes luottotietojen menetystä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Vitun urpo.. varmaan puolet siitä mitä eläkeläiset saa. Ei sitäkään, koska opiskelija ei saa edes toimeentulotukea ja opintotukea samaan aikaan. Luultavasti kolmasosa korkeintaan eläkeläisten tuloista (kansaneläkkeellä)
[/quote]
Väärin. Opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen, kun tietyt kriteerit täyttyvät, enkä tarkoita edes luottotietojen menetystä.
[/quote]
Mitkä nämä kriteerit ovat. Kiinnostaa tietää?
Sitä minäkin olen ihmetellyt että työtön saa enemmän kuin opiskelija. Opiskelija kehittää itseään useita tunteja päivässä, kouluttautuu, parantaa osaamistaan ja työllistymismahdollisuuksiaan, kun työtön on kotona ja etsii töitä jos etsii. Näen tässä aivan oikeasti todella valtavan epäkohdan.
-työtön
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:30"]
Sitä minäkin olen ihmetellyt että työtön saa enemmän kuin opiskelija. Opiskelija kehittää itseään useita tunteja päivässä, kouluttautuu, parantaa osaamistaan ja työllistymismahdollisuuksiaan, kun työtön on kotona ja etsii töitä jos etsii. Näen tässä aivan oikeasti todella valtavan epäkohdan.
-työtön
[/quote]
Lisäksi työtön voi mahdollisuuden tullen mennä töihin täysin vapaasti, kun taas opiskelijalle työnteko opintojen ohessa ei ole aina niin helppoa. Miksi opiskelija ajetaan työtöntä ahtaammalle?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:46"]
Ok, mitäkä ovat opiskelijan velvollisuudet jos vaikka nostetaan sitä opintotukea.
Voidaanko esimerkiksi pakottaa tekemään ihan mitä vaan työtä jos omalle alalle ei löydy töitä? Voidaanko esimerkiksi vaatia rahat takaisin jos jäävät kotiin 20 vuodeksi hoitamaan lapsia? Voidaanko vaatia tukirahat takaisin jos ei tee yhtääkään päivää töitä suomessa ja lähtee samantien ulkomaille korkeita veroja pakoon?
Mistä olisitte valmiita luopumaan että saisitte olla ilman opintolainaa?
Opintolainalla valtio saa jotain takaisin varmasti jos käy niin että' vasta valmistunut ei ikinä tee töitä suomessa.
Sen sijan että huudatte epäkohtia voisitte vastata näihin kysymyksiin.
[/quote]
1. Minusta EI voi pakottaa ihin hommaan tahansa.
2. Jos jää hoitamaan vain lapsia niin mistä niitä rahoja takaisin perittäisiin.
3. Jos lähtee miltei heti ulkomaille töihin niin perittäköön takaisin kaikki peruskoulun jälkeiset etuudet.
4. Luovuttakoon rahoittamaasta muita maita, mamuja, pakolaisia jne ja nostettakoon opintotukea!
1. Miksi ei voi pakottaa? Miksi pitää saada jäädä kotiin jos on itse valinnut väärän koulutuksen ja ei työllisty?
2. Juuri tämä, se otetaan takaisin ja sillä saadaan ihmiset luoviksi. Eli perustetaan pieniä yrityksiä jne.
3. Olen samaa mieltä.
¤. Jyrkästi erimieltä sinun kanssa, nyt leikataan sitä tukea jo.
[/quote]
[/quote] 1. Ei se ole aina valinnoista kiinni, harva meistä on mikään ennustaja t titäjä jotta tietäisi esim 10v eteenpäin mikä ala vetää. Jos nyt on lukenut esim poliisiksi t palomieheksi niin järjetöntä on laittaa sellainen myymään puhelinliittymiä tai jos on esim lääkäriä Siwan kassalle.
4. Ei leikata läheskään tarpeeksi. Sen voi leikata ihan 1005:sesti siihen asti että saadaan SUOMEN ja SUOMAKLAISTEN asiat kunbtoon ja jatkaa sitten jos tuo ihme joskus tapahtuu. On hölmöläisten peiton jatkuuta että levitellään rahoja mamuille jne silloin kun niitä tarvitsee oman maan kansalkaiset!
Itse saan 220e opintorahaa kuukaudessa, opintorahan asumislisää saan 150e. Opintolainaa nostan 400e kuukaudessa. 770e yhteensä, miinus vuokra 500e.
270e jää kuukaudessa bussikorttiin, sähkölaskuun, ruokaan, puhelinlaskuun. Siitäpä voi laskea että viikottainen käyttöraha ruokaan on 40e. Mukavaa kun tulee yllättäviä menoja kuten lääkärikulut, talvitakin -ja kenkien ostot yms...
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Menisit itse töihin tai tekisit duunia ahkerammin. Ei tavallisella työmiehellä ole keskellä päivää aikaa notkua av:lla. Perkeleen lusmu!