Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohtuutonta, että mies vie lapsen päiväkotiin?

Vierailija
25.01.2022 |

Olen äitiyslomalla pienen vauvan kanssa. Esikoinen on kolmena päivänä viikossa hoidossa, koska menee jo eskariin syksyllä ja kaipaa ikäistään seuraa. Mies menee töihin 8ksi ja ajaa päiväkodin ohi joka tapauksessa ja on vienyt esikoisen matkalla. Minä ja vauva ollaan haettu esikoinen hoidosta iltapäivällä.

Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että minun tulisi viedä esikoinen hoitoon, kun kotona kerran olen. Tuntuisi älyttömältä lähteä erikseen autolla (matkaa yli 5 km) liikkeelle viemään päiväkotiin, kun toinen ajaa ohi muutenkin. Ja vauva pitäisi herättää aiemmin, vauva nykyisessä rytmissään herää 8-9. Ymmärrän, että miehen olisi mukava keskittyä aamuisin vain omaan töihin menoon. Mutta omalta kannaltani aamujen rauha on tarpeen. Hoidan yksin vauvan yöheräilyt, joita saattaa olla 1-2 tunnin välein. Jos tämän lisäksi pitäisi herätä kolmena päivänä viikossa varhain ehtiäkseen tekemään kolmen ihmisen aamutoimet ja lähtemään päiväkotiin, kokisin järkevämmäksi vain pitää esikoisen kotona.

Pohdin nyt, tulisiko minun joustaa tässä asiassa ja ottaa esikoisen kuljetus asiakseni tehdäkseni miehen arjesta helpomman oman arkeni kustannuksella. Ehkä näen tämän liikaa vain omasta näkökulmastani. Ajatuksia?

Kommentit (912)

Vierailija
381/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisitte vaan kaikki johonkin päiväkerhoon pari kertaa viikossa ja leikkipuistoon kaikkina muina päivinä. Ei tarvis stressata ja itsekkin saisit ehkä aikuista vertaista seuraa.

Vierailija
382/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisitte vaan kaikki johonkin päiväkerhoon pari kertaa viikossa ja leikkipuistoon kaikkina muina päivinä. Ei tarvis stressata ja itsekkin saisit ehkä aikuista vertaista seuraa.

Nehän on koronan takia suljettu.

Ja normaaliaikanakaan niissä ei todellakaan ole 5-6-vuotiaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai se mies vie sen esikoisen. Miksi ihmeessä sinä lähtisit sinne erikseen, kun kerran mies ajaa ohi joka tapauksessa. Mutta selitä miehelle nuo yöheräilyt, tuskin mies edes tajuaa miten ne kuormittaa.

Luen tätä ns. huuli pyöreänä. Onko todella olemassa perheitä, joissa äiti hoitaa kaikki yöheräilyt ja ne pitää erikseen miehelle selittää? En ole tainnut muilta isiltä edes kysyä asiasta, kun pidän itsestään selvänä, että yöheräilyt ja kaikki muutkin tällaiset jaetaan voimien ja kykyjen mukaan. Äiti toki hoitaa rintaruokinnan tietysti, mutta isä voi kompensoida esim. kantamalla lasta enemmän. Eikä näitä tarvitse laskea kumpi on tehnyt enemmän, vaan näkeehän sen, kun toinen on väsyneempi, ja kai nyt omaa puolisoaan haluaa auttaa, jos hän on väsyneempi, eli sanoa silloin, että nyt on sinun vuorosi levähtää.

Vierailija
384/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistoissa tai avoimissa kerhoissa tms ei ole päivisin yli kolmevuotiaita isoja sisaruksia, hyvä jos on niitä kolmevuotiaita.

T kotiäiti

Vierailija
385/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole kaikista helpoin ratkaisu että mies vie isomman lapsen hoitoon kun että koko porukka säädätte siinä niitä aamutoimia ja sitten ajatte kahdella autolla peräkkäin.

Siinä on miehellä kuitenkin 2 aamua viikossa jolloin ei tarvitse viedä ketään mihinkään.

Itse asiassa 4 aamua, kun viikonloputkin huomioidaan, ja kun Suomessa on vielä pitkät lomat, voimme sanoa, että useimpina aamuina ko. isän ei tarvitse viedä lasta mihinkään. Ei luulisi olevan ylivoimaista.

Vierailija
386/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä ketjusta olemme oppineet? Työelämä on naisille helppoa ja virkistävää, joten jatkossa ei haittaa vaikka työtahtia hiukan kiristettäisiin. Turha tulla sairaanhoitajien yms. valittamaan että on raskasta töissä, kun ketju todistaa, että työelämä on helpompaa kuin hoitaa yhtä pientä vauvaa.

Oletpas kujalla. Se että vauvan hoito on raskasta, koska se on 24/7 ei poissulje, etteikö se voisi olla antoisaa. Aivan samoin kuin tiukka tahti palkkatöissä voi olla todella palkitsevaa.

Miksi edes yrität verrata näitä kahta eri asiaa.

Koska naiset ruikuttaa vauvavuoden raskautta ja haluaa sälyttää hommat miehelle, joka lusmuilee vain töissa. Ja tätä käytetään perusteena monessa kommentissa. Katsokaa vähän ympärillenne, ennenkuin kommentoitte itsenne pussiin. Myötähävettää.

Onko sinusta hommien sälyttämistä, että kun ajaa päiväkodin ohi niin tiputta sinne lapsen matkalla kokonaiset 3 kertaa viikossa? Minusta se on tervettä maalaisjärkeä ja logistiikkaa. Jos mies ei tuon vertaa kykene hoitamaan omaa lastaan niin epäilen vahvasti, ettei juuri muutakaan tee. Eihän tuo ole edes mikään homma!

No puhuinkin tästä rönsyilevästä kommentoinnista. Tietenkin miehen pitää olla valmis kaikkiin naisen oikkuihin.

Käännä nyt se pääsi perseessäsi toisin päin. Olet kotona vauvan kanssa ja 5 v. lapsi viedään työmatkan varrella olevaan päiväkotiin. Mies ei viitsi, eli syö aamiaisen, hyppää autoonsa ja lähtee. Itse syötät vauvan ja 5-v:n. Vaihdat vauvalle kuivat, puet talvipakkasilla molemmat, raaputat sen kakkosauton ikkunat. Auto käyntiin lämpiämään. Vauva turvakaukalossa etupenkille, 5-v taakse. Aikaa kulunut tunti. Ajat 5 km päiväkodille, otat turvakaukalon ja 5 v:n mukaan, viet päiväkotiin. Hyppäät takaisin autoon ja kotiin (ehkä kaupan kautta). Iltapäivällä sama rumba.

Vttu teitä nykyajan miehiä.

Voi v#¤%u itelles. Olen neljän lapsen äiti.

Edellinen

ps: en vienyt toista lasta päiväkotiin hoitaessani vauvaa, ja jos tohon saat kulumaan tunnin, oot aika kädetön.

Ehkä olen. Ehkä sun hommasi oli ottaa kersas navettaan mukaan, mun homma oli eri tasoa. 

Vähtteletkö navetta hommia? Loppuiko argumentit? Olen tasantarkkaa varma, että olen ollut työelämässäni varmasti vaativimmissa tehtävissä kuin sinä koskaan.

Saitko sieltä vaativista tehtävistä potkut tuon räyhäämisesi takia?

-ohis.

Mitä tää nyt liittyy taas mihinkään? Sen metsä vastaa mikä sinne huudetaan. Taisit itse saada potkut toisten asioihin puuttumisesta. Hoida vain oma tonttisi jatkossa.

Minä teen edelleen omia töitäni, ei tarvitse rehennellä millään entisillä tehtävillä.

Mikset sinä muuten hoida omaa tonttiasi sen sijaan että nalkutat muille. Tarjoa vaikka apuasi lähipiirisi äideille, kun energiaa vaikuttaa olevan.

Vierailija
387/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, miksi toinen lapsi menee yhteiskunnan maksamaan hoitoon vaikka äiti on kotona????

Perustelut löytyy esim aloitusviestistä, kannattaa lukea se.

Kaipaa ikäistensä seuraan... kavereita ei ilmeisesti ole ja niitä ei voi hankkia muualta kuin yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta? Eli toisin sanottuna kotiäitihaluaa lapsensa hoitoon kun töissä käyvien lapsetkin on siellä

Jos on ennen vauvaa ollut jo siellä päiväkodissa ja on puolen vuoden päästä menossa sinne eskariin, on se päiväkoti loogisin paikka tukea lapsen kaverisuhteita.

Lapsen päivä hoito maksaa yhteiskunnalle 1000/kk ja vanhemmat ei joudu maksaan edes puolia niin yhteiskunnan kannalta loogisinta olisi että lapsi olisi kotona mutta vanhemmat vaativat lapselleen vai parasta vaikka yhteiskunnan maksamana niin siihen nähden loogisinta on että minun lapselle parasta yhteiskunnan maksamana. Itse en haluaisi lapsettomana maksaa senttiäkään enempää veroja sen takia kun kotiäiti haluaa lapsensa hoitoon

Vierailija
388/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein aukea tuo logiikka ihminen jolla ei ole aikataulua vaatii ihmistä jolla on aikataulu tekemään enemmän että aikatauluton pääsee helpommalla?

Kyllä lapsen äidillä on aikataulu. Siihen aikatauluun kuuluu vauvan hoito yöllä. Vauvalla sitä vastoin ei vielä ole aikataulua.

Ei ainakaa alotuksessa tullut esille eikä muutenkaa ole tullut esille kotiäidin pakottavia aikatauluja?

Herääkö vauva joka yö samaan aikaan? Lapsei saattaa herätä ajatus ei ole aikataulutusta

No onhan se kotiäidin elämä aikataulutettu vauvan uni- ja imetysaikataulujen mukaan. Helpointa niiden vauvojen kanssa, joilla on luonnostaan säännöllinen rytmi. Hankalampaa ja väsyttävämpää niiden vauvojen kanssa, joilla vähän kaikki on hakusessa tai vaikkapa koliikki. Päiväkotilaisilla on myös aikataulu. Aamulla herätään, puetaan, syödään ja mennään päiväkotiin, jossa myös noudatetaan aikatauluja leikeissä, ulkoiluissa, ruokailuissa ja päivälevoissa. Outo ajatuskin, että pienten lasten perheissä voitaisiin elää ihan ilman aikatauluja. Tottakai niistä voi joustaa, mutta jos elettäisiin, kuten joidenkin, ilmeisesti lapsettomien, jutuista voi lukea, olisivat lapset aikalailla hukassa ja vailla turvallista kasvuympäristöä.

Vierailija
389/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, miksi toinen lapsi menee yhteiskunnan maksamaan hoitoon vaikka äiti on kotona????

Kaipaa ikäistensä seuraan... kavereita ei ilmeisesti ole ja niitä ei voi hankkia muualta kuin yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta? Eli toisin sanottuna kotiäitihaluaa lapsensa hoitoon kun töissä käyvien lapsetkin on siellä

Jos on ennen vauvaa ollut jo siellä päiväkodissa ja on puolen vuoden päästä menossa sinne eskariin, on se päiväkoti loogisin paikka tukea lapsen kaverisuhteita.

Lapsen päivä hoito maksaa yhteiskunnalle 1000/kk ja vanhemmat ei joudu maksaan edes puolia niin yhteiskunnan kannalta loogisinta olisi että lapsi olisi kotona mutta vanhemmat vaativat lapselleen vai parasta vaikka yhteiskunnan maksamana niin siihen nähden loogisinta on että minun lapselle parasta yhteiskunnan maksamana. Itse en haluaisi lapsettomana maksaa senttiäkään enempää veroja sen takia kun kotiäiti haluaa lapsensa hoitoon

Tämå ap:n lapsi on siellä kolmena aamupäivänä viikossa. Se ei kustanna tonnia kuussa mutta on lapswn hyvinvoinnin kannalta tärkeää.

Vierailija
390/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän siellä ei ole niitä yli 3v🙄

Oisko siksi ku lasten hoitaminen halutaan ulkoistaa, ja ammattilaisten tarjoamaa kasvatusta pidetään niin välttämättömänä. Ei. Pääset helpommalla kun sullot lapsesi ylitäysiin ryhmiin varhaiskasvattumaan. Itse pääsee ainakin helpommalla.

Vierailija
391/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen isä kokee sen jonkinlaiseksi vaivaksi, että kuskaa lapsensa päiväkotiin samalla, kun ajaa töihin siitä ohi? Ihan järjetöntä.

Hyvä pointti. Veikkaisin, että ongelma ei ole pelkkä kuskaus, vaan aamutoimet, jotka voivat olla unisen lapsen kanssa tosi työllistäviä. Ja ehkä ko. mies haluaisi tehdä autossa jotakin (kuunnella musiikkia tms.), jonka takia ei halua lasta kyytiin, mutta itsekästähän tuo olisi, kun äidille lapsen vienti olisi huomattavasti suurempi vaiva yöheräilyjen jälkeen ja jos vielä vauva pitäisi herättää ja laittaa valmiiksi vientiä varten. Ja toki on myös mahdollisuus, että isällä on jokin salaisuus, jota hän ei halua kertoa, ja se tekee lasten viennistä hänelle tympeää, kun hän ei voi tehdä jotakin muuta, jota haluaisi.

Vierailija
392/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tuore isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta kai se mies vie sen esikoisen. Miksi ihmeessä sinä lähtisit sinne erikseen, kun kerran mies ajaa ohi joka tapauksessa. Mutta selitä miehelle nuo yöheräilyt, tuskin mies edes tajuaa miten ne kuormittaa.

Luen tätä ns. huuli pyöreänä. Onko todella olemassa perheitä, joissa äiti hoitaa kaikki yöheräilyt ja ne pitää erikseen miehelle selittää? En ole tainnut muilta isiltä edes kysyä asiasta, kun pidän itsestään selvänä, että yöheräilyt ja kaikki muutkin tällaiset jaetaan voimien ja kykyjen mukaan. Äiti toki hoitaa rintaruokinnan tietysti, mutta isä voi kompensoida esim. kantamalla lasta enemmän. Eikä näitä tarvitse laskea kumpi on tehnyt enemmän, vaan näkeehän sen, kun toinen on väsyneempi, ja kai nyt omaa puolisoaan haluaa auttaa, jos hän on väsyneempi, eli sanoa silloin, että nyt on sinun vuorosi levähtää.

Meilläkin me molemmat heräsimme hoitamaan esikoista, mutta sitten kun lapsia tuli enemmän, huomasimme että ei kahdesta ihmisestä vauvalle yöllä mitään ekstrailoa ole. Kätevämpi oli työnjako, että minä hoidin vauvan ja mies huolehti isommasta. Lapsi numero kaksi tuli niin pienellä ikäerolla, että yöheräilyjä ja vaipanvaihtoa riitti meille molemmille.

Kolmosen kohdalla sitten mies hoiti aamutoimet ja järjesti isommat eskariin/kouluun/hoitoon, jotta minä sain nukkua pitkään aamu-unisen vauvan kanssa. Mielestäni olemme aina olleet hyvä tiimi, enkä ole koskaan kokenut jääneeni yksin.

-ohis.

Vierailija
393/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se isäntä jäädä vahtimaan vauvan unta ja käyt viemässä esikoisen tarhaan ja sitten kun pääset takaisin kotiin niin saa isäntä lähteä töihin jos ei hän viitsi viedä tarhaan. (Niin meillä tehtiin)

Vierailija
394/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko siksi ku lasten hoitaminen halutaan ulkoistaa, ja ammattilaisten tarjoamaa kasvatusta pidetään niin välttämättömänä. Ei. Pääset helpommalla kun sullot lapsesi ylitäysiin ryhmiin varhaiskasvattumaan. Itse pääsee ainakin helpommalla.

Suurin syy pn se että sitä vaivalla saatua päivähoitopaikkaa ei haluta menettää.

Vierailija
395/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi etenkin pääsee helpommalla, kun ei tarvitse eskarissa ihan nollasta aloittaa ryhmässä toimimista.

Vierailija
396/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni oli molemmat kotona siihen asti kun vanhempi meni eskariin ja nuorempi puolipäivähoitoon samalsi ajaksi.

T entinen kotiäiti

Vierailija
397/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva herää 8 tai 9? Käsittämätöntä.

Meidän kaksi lasta olleet tämmöisiä. Noin pari vuotiaaksi saakka. Eivät ikinä nukkuneet kovin pitkiä päiväunia, illalla kävivät nukkumaan noin klo 18:30-19, ja aikaisintaan kasilta heräs. Monesti jopa ysiltä.

Kuopus taasen on aamukukkuja. Klo 06:00 aina pirteenä ylhäällä

Kateeksi käy. Meidän ihana vauvamme herää kyllä ympäri vuorokauden ja valvottaa joka yö. Olemme onnellisia saatuamme lapsen, mutta jatkuvasti aivan superväsyneitä. Arki tai pyhä, lapsen kanssa ollaan hereillä pitkiäkin aikoja öisin.

Vierailija
398/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämå ap:n lapsi on siellä kolmena aamupäivänä viikossa. Se ei kustanna tonnia kuussa mutta on lapswn hyvinvoinnin kannalta tärkeää.

Jännästi tuo lapsen etu nousee aina esille kun vaaditaan kaikkia maksamaa oman lapsen kastatus ja hoito kun kotiäiti haluaa päästä helpommalla. Tuntemattomien lapset eivät koskaan tule hyödyttämään lapsettomia

Vierailija
399/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee arjestasi helpompaa oman arkensa kustannuksella. Lisäksi on ihan eri asia aamukiireessä koittaa saada lasta tarhaan kuin silloin kun ei ole mitään kiirettä. Olet kohtuuton ja mahdollisesti itsekäs.

Ihan PASKAA

Vierailija
400/912 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi tuo lapsen etu nousee aina esille kun vaaditaan kaikkia maksamaa oman lapsen kastatus ja hoito kun kotiäiti haluaa päästä helpommalla. Tuntemattomien lapset eivät koskaan tule hyödyttämään lapsettomia

Sinut voisi pistää talviaamuna kiskomaan vastahakoinen eskarilainen julkisilla kulkuneuvoilla eskariin, mukana menossa tietenkin vauva, jolta aamu-unet ovat jääneet kesken. Sen jälkeen voitaisiin keskustella, olisiko sittenkin ollut helpompi olla päivä kotona, heräillä omaa tahtia ja tehdä vähän saksihommia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan