Onko kohtuutonta, että mies vie lapsen päiväkotiin?
Olen äitiyslomalla pienen vauvan kanssa. Esikoinen on kolmena päivänä viikossa hoidossa, koska menee jo eskariin syksyllä ja kaipaa ikäistään seuraa. Mies menee töihin 8ksi ja ajaa päiväkodin ohi joka tapauksessa ja on vienyt esikoisen matkalla. Minä ja vauva ollaan haettu esikoinen hoidosta iltapäivällä.
Nyt mieheni on alkanut vihjailla, että minun tulisi viedä esikoinen hoitoon, kun kotona kerran olen. Tuntuisi älyttömältä lähteä erikseen autolla (matkaa yli 5 km) liikkeelle viemään päiväkotiin, kun toinen ajaa ohi muutenkin. Ja vauva pitäisi herättää aiemmin, vauva nykyisessä rytmissään herää 8-9. Ymmärrän, että miehen olisi mukava keskittyä aamuisin vain omaan töihin menoon. Mutta omalta kannaltani aamujen rauha on tarpeen. Hoidan yksin vauvan yöheräilyt, joita saattaa olla 1-2 tunnin välein. Jos tämän lisäksi pitäisi herätä kolmena päivänä viikossa varhain ehtiäkseen tekemään kolmen ihmisen aamutoimet ja lähtemään päiväkotiin, kokisin järkevämmäksi vain pitää esikoisen kotona.
Pohdin nyt, tulisiko minun joustaa tässä asiassa ja ottaa esikoisen kuljetus asiakseni tehdäkseni miehen arjesta helpomman oman arkeni kustannuksella. Ehkä näen tämän liikaa vain omasta näkökulmastani. Ajatuksia?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
Lasten isä ei ole mikään apu vaan aivan yhtä paljon vanhempi kuin äitikin.
Kysymys kuuluu: missä on miesten aikuisuus, vastuuntunto, kumppanuus ja käsitys reiluudesta, tasapuolisuudesta ja kunniasta? Nainen hoitaa aina osansa
Ps. Oli varmaan kivaa opiskella kaukana lapsiperheen hälystä ja työmäärästä. Kivoja opiskelijaneitojakin...ja tyhmä vaimo kotona
Joskus on vaan pakko, jos opiskelupaikkaa ei lähempää löydy. Mutta onneksi sun elämä on kuin satukirjasta.
En toivota sulle hyvää elämää, koska ilman ongelmia sulla se jo ilmeisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein aukea tuo logiikka ihminen jolla ei ole aikataulua vaatii ihmistä jolla on aikataulu tekemään enemmän että aikatauluton pääsee helpommalla?
Kyllä lapsen äidillä on aikataulu. Siihen aikatauluun kuuluu vauvan hoito yöllä. Vauvalla sitä vastoin ei vielä ole aikataulua.
Ei ainakaa alotuksessa tullut esille eikä muutenkaa ole tullut esille kotiäidin pakottavia aikatauluja?
Herääkö vauva joka yö samaan aikaan? Lapsei saattaa herätä ajatus ei ole aikataulutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä ketjusta olemme oppineet? Työelämä on naisille helppoa ja virkistävää, joten jatkossa ei haittaa vaikka työtahtia hiukan kiristettäisiin. Turha tulla sairaanhoitajien yms. valittamaan että on raskasta töissä, kun ketju todistaa, että työelämä on helpompaa kuin hoitaa yhtä pientä vauvaa.
Oletpas kujalla. Se että vauvan hoito on raskasta, koska se on 24/7 ei poissulje, etteikö se voisi olla antoisaa. Aivan samoin kuin tiukka tahti palkkatöissä voi olla todella palkitsevaa.
Miksi edes yrität verrata näitä kahta eri asiaa.Koska naiset ruikuttaa vauvavuoden raskautta ja haluaa sälyttää hommat miehelle, joka lusmuilee vain töissa. Ja tätä käytetään perusteena monessa kommentissa. Katsokaa vähän ympärillenne, ennenkuin kommentoitte itsenne pussiin. Myötähävettää.
Onko sinusta hommien sälyttämistä, että kun ajaa päiväkodin ohi niin tiputta sinne lapsen matkalla kokonaiset 3 kertaa viikossa? Minusta se on tervettä maalaisjärkeä ja logistiikkaa. Jos mies ei tuon vertaa kykene hoitamaan omaa lastaan niin epäilen vahvasti, ettei juuri muutakaan tee. Eihän tuo ole edes mikään homma!
No puhuinkin tästä rönsyilevästä kommentoinnista. Tietenkin miehen pitää olla valmis kaikkiin naisen oikkuihin.
Käännä nyt se pääsi perseessäsi toisin päin. Olet kotona vauvan kanssa ja 5 v. lapsi viedään työmatkan varrella olevaan päiväkotiin. Mies ei viitsi, eli syö aamiaisen, hyppää autoonsa ja lähtee. Itse syötät vauvan ja 5-v:n. Vaihdat vauvalle kuivat, puet talvipakkasilla molemmat, raaputat sen kakkosauton ikkunat. Auto käyntiin lämpiämään. Vauva turvakaukalossa etupenkille, 5-v taakse. Aikaa kulunut tunti. Ajat 5 km päiväkodille, otat turvakaukalon ja 5 v:n mukaan, viet päiväkotiin. Hyppäät takaisin autoon ja kotiin (ehkä kaupan kautta). Iltapäivällä sama rumba.
Vttu teitä nykyajan miehiä.
Voi v#¤%u itelles. Olen neljän lapsen äiti.
Edellinen
ps: en vienyt toista lasta päiväkotiin hoitaessani vauvaa, ja jos tohon saat kulumaan tunnin, oot aika kädetön.
Ehkä olen. Ehkä sun hommasi oli ottaa kersas navettaan mukaan, mun homma oli eri tasoa.
Vähtteletkö navetta hommia? Loppuiko argumentit? Olen tasantarkkaa varma, että olen ollut työelämässäni varmasti vaativimmissa tehtävissä kuin sinä koskaan.
Saitko sieltä vaativista tehtävistä potkut tuon räyhäämisesi takia?
-ohis.
Mitä tää nyt liittyy taas mihinkään? Sen metsä vastaa mikä sinne huudetaan. Taisit itse saada potkut toisten asioihin puuttumisesta. Hoida vain oma tonttisi jatkossa.
Kokeilkaapa vaikka kolmena päivänä peräkkäin, kun mies on lomalla, että sinä lähdet aamulla yksin autolla samaan aikaan, kun mies lähtee yleensä töihin. Mies herättää lapset ja vie vanhemman päiväkotiin vauva kainalossaan ja ajelee sitten kotiin ja hoitaa vauvan ja kotityöt, hakee lapsen päiväkodista. Sinä palaat kotiin vasta samaan aikaan, kuin mies yleensä tulee työstä. Saattaa silmät avautua ja vanhempi lapsi jatkossa mennä isän mukana ilman mutinoita.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaapa vaikka kolmena päivänä peräkkäin, kun mies on lomalla, että sinä lähdet aamulla yksin autolla samaan aikaan, kun mies lähtee yleensä töihin. Mies herättää lapset ja vie vanhemman päiväkotiin vauva kainalossaan ja ajelee sitten kotiin ja hoitaa vauvan ja kotityöt, hakee lapsen päiväkodista. Sinä palaat kotiin vasta samaan aikaan, kuin mies yleensä tulee työstä. Saattaa silmät avautua ja vanhempi lapsi jatkossa mennä isän mukana ilman mutinoita.
Niin joo onhan se vauvan kanssa kotona olo aina vaikeampaa ja vaativampa kuin keskiverto työ. EIKU onko?
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mun kolmas lapsi syntyi kun mies opiskeli uutta ammattia (sairastumisen vuoksi) 600 kilsan päässä. Hyvin hoitui koko katras ihan ilman apuja.
Mikä teitä nuoria vaivaa? Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan.
Kuule, on sitä ennen vanhaan hoidettu 10 lapsinen katras, samalla tehty kotityöt ja käyty siinä sivussa lypsämässä lehmät ja hoitamassa muut elukat. Siinä sivussa ehkä käyty saunassa synnyttämässä 11. Lapsi joka tyrkätty vanhempien lasten hoiviin ja lähetty jatkaa hommia.
Ja kuule, minusta on hienoa että nykypäivänä osataan pyytää apua. Semmoinen jääräpäisyys että pitäisi yksin pärjätä joka tilanteessa on iskostunut syvälle Suomalaisiin jo aikoja sitten. Muita ei saisi vaivata omilla asioilla.
Hetkinen, miksi toinen lapsi menee yhteiskunnan maksamaan hoitoon vaikka äiti on kotona????
En jaksanut lukea kuin otsikon. Mielestäni se on ihan siinä kohtuuden rajoissa noin yleisesti. Ehkä kuitenkin parempi jos poliisi vie?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, miksi toinen lapsi menee yhteiskunnan maksamaan hoitoon vaikka äiti on kotona????
voisit lukea ketjua etkä kysyä samaa mihin on vastattu jo monta kertaa..
just so you know..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisit lukea ketjua etkä kysyä samaa mihin on vastattu jo monta kertaa..
just so you know..
Kerroppa sitten pieni vihje edes sivusta missä tuo sanotaa kun kommentteja on kuitenkin 370
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä on maksut ja vanhemmat maksaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Perustelut löytyy esim aloitusviestistä, kannattaa lukea se.
Ihmekkään kun vapaita hoitopaikkoja ei ole tarjolla kun kotiäidit pistää lapsensa hoitoon vaikka on itse kotona eikä mitään estettä että houtaisi itse lapsensa
Vierailija kirjoitti:
Ihmekkään kun vapaita hoitopaikkoja ei ole tarjolla kun kotiäidit pistää lapsensa hoitoon vaikka on itse kotona eikä mitään estettä että houtaisi itse lapsensa
Suomessa on EU:n alhaisin lasten osallistumisprosentti varhaiskasvatukseen, ja kovasti pyritään siihen että kaikki yli kolmevuotiaat saataisiin varhaiskasvatuksen piiriin. Ap:n lapsi on viskari, muutaman vuoden päästä sen ikäiset voivat olla oppivelvollisuuden piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaa ikäistensä seuraan... kavereita ei ilmeisesti ole ja niitä ei voi hankkia muualta kuin yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta? Eli toisin sanottuna kotiäitihaluaa lapsensa hoitoon kun töissä käyvien lapsetkin on siellä
Ap, ei tuossa kuulosta olevan mitään järkeä, että yöheräilyjen päälle joutuisit vielä herättämään vauvan mahdollisesti kesken unien ja ajelisit edestakaisin sinne päiväkohtiin lasten kanssa. Varsinkin kun se on vielä miehen työmatkan varrella, ja jutusta ei käy ilmi mitään syytä, miksi se ei mieheltä onnistuisi (kuten että päiväkodissa pitää olla tiettyyn aikaan ja mies sen aikaikkunan takia itse myöhästelisi töistä, kun juuttuisi ruuhkaan tms.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, on sitä ennen vanhaan hoidettu 10 lapsinen katras, samalla tehty kotityöt ja käyty siinä sivussa lypsämässä lehmät ja hoitamassa muut elukat. Siinä sivussa ehkä käyty saunassa synnyttämässä 11. Lapsi joka tyrkätty vanhempien lasten hoiviin ja lähetty jatkaa hommia.
Ja kuule, minusta on hienoa että nykypäivänä osataan pyytää apua. Semmoinen jääräpäisyys että pitäisi yksin pärjätä joka tilanteessa on iskostunut syvälle Suomalaisiin jo aikoja sitten. Muita ei saisi vaivata omilla asioilla.
"Tehdään lisää lapsia vaikkei entistenkään kanssa pärjätä. Koskee ihan teitä molempia, mä en ala teidän perheen sisäisiin työnjakoihin puuttumaan."
Kaikki on käsi ojossa pyytämässä apua. Hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaa ikäistensä seuraan... kavereita ei ilmeisesti ole ja niitä ei voi hankkia muualta kuin yhteiskunnan maksamasta hoitopaikasta? Eli toisin sanottuna kotiäitihaluaa lapsensa hoitoon kun töissä käyvien lapsetkin on siellä
Jos on ennen vauvaa ollut jo siellä päiväkodissa ja on puolen vuoden päästä menossa sinne eskariin, on se päiväkoti loogisin paikka tukea lapsen kaverisuhteita.
Tietenkin kaikki siirtymät ja menemiset suoritetaan kokonaisuuden kannalta mahdollisimman suoraviivaisesti. Se, että sinä saat jäädä toisen lapsen kanssa rauhassa aamulla kotiin, on koko perheen etu.
Kyllä lapsen äidillä on aikataulu. Siihen aikatauluun kuuluu vauvan hoito yöllä. Vauvalla sitä vastoin ei vielä ole aikataulua.