Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman helpoin ja yksinkertaisin kysymys: "Uskotko Luoja Jumalaan?"

Vierailija
26.05.2015 |

Vai et? Uskotko sen sijaan sattumaan?  Vastaukseksi on joko kyllä tai ei, perustella saa jos haluaa. Helppoa?! Lisäksi voi peukutella! 

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:03"]

Kaikki jumalat ovat olemassa, koska niillä on käytännössä oikeaa valtaa ihmisten käytökseen ja elämään. Ideoita ei voi tehdä olemattomiksi, vaikka ne ovatkin olemassa vain ihmisten pään sisällä eivätkä fyysisinä olentoina. Ihmisten usko tekee niistä todellisia. Jumalan olemassaolo loppuu vasta silloin, kun jäljellä ei ole enää yhtään uskovaa.

[/quote]

Onko sitten myös skitsofreenikon päässä puhuva ääni todellinen olento, koska sen sanomisilla voi hyvinkin olla vaikutusta skitsofreenikon käytökseen, jopa hyvin dramaattisesti?

[/quote]

On, koska se on todellinen kyseiselle henkilölle ja kuten sanoit, vaikuttaa myös henkilön käytökseen. Yhden henkilön kokemus vaikuttaa jo henkilön lähipiiriin, hoitajiin, ehkä myös julkisella paikalla samaan aikaan liikkuviin jne.

Samalla tavalla kaikki ihmiset eivät koe Jumalaa tai jumalia todelliseksi henkilökohtaisesti. Silti jumalat vaikuttavat jokaisen elämään jollain tavalla, oli sitten kyseessä vaikka vain ihmisten välinen vuorovaikutus. Itse en näe näissä kokemuksissa sinänsä suurta eroa, toki samaan asiaan uskovien määrä on uskonnoissa suurempi ja tästä seuraa suurempi yhteiskunnallinen vaikutus.

Vierailija
2/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:13"]

USKON. Syitä on monia, esim se ettei tiede ole pystynyt eikä tulevaisuudessakaan pysty selittämään aukottomasti maailman syntyä, evoluutiota jne jne. Tieteen "tieto" muuntuu koko ajan eli oikeasti tiedetään tosi VÄHÄN. Ihminen pystyy kyllä tekemään vaikka mitä, esim täydellisen viljan jyvän paitsi ettei siinä ole elämään. 

Vain JUMALA on voinut luoda elämän. Tämän olen kokenut siinäkin että paranin munasarjasyövästä ilman sytostaatteja ja sädehoitoja vaikka 5 lääkäriä totesi minun kuolevan siihen n puolessa vuodessa. Tuosta tapahtumasta on nyt 24v. Jumala on parantanut myös monia muita sukulaisiani, mm serkkuni pääsi alkoholismistaan johon oli ollut kuolla jo useita kertoja jne jne.

[/quote]

Et voi sitä mistään tietää pystyykö tiede joskus selittämään universumin synnyn, tai miten elämä on saanut alkunsa. Tieto tarkentuu ja sitä tulee koko ajan lisää, siihen on vaikea sanoa tietääkö ihminen paljon, vai vähän - mihin vertaat? Kyllä se viljanjyväkin on elossa ja pystyypä ihminen jo tulostamaan elimiä ja lihaakin. Ihminen on myös kloonannut eläimiä.

Lääkäritkin ovat erehtyväisiä ja 24v sitten teknologia ja tietämys olivat myös heikompaa kuin tänäpäivänä. Miksiköhän jumala halusi pelastaa sinut ja alkoholistin, mutta antoi samaan aikaan tuhansien lasten kitua ja kuolla? Eli aika heppoisia perusteita jumalan olemassaololle, tai sitten on todella sairas hyypiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:25"]

Kaikki jumalat ovat olemassa, koska niillä on käytännössä oikeaa valtaa ihmisten käytökseen ja elämään. Ideoita ei voi tehdä olemattomiksi, vaikka ne ovatkin olemassa vain ihmisten pään sisällä eivätkä fyysisinä olentoina. Ihmisten usko tekee niistä todellisia. Jumalan olemassaolo loppuu vasta silloin, kun jäljellä ei ole enää yhtään uskovaa.

[/quote]

Onko sitten myös skitsofreenikon päässä puhuva ääni todellinen olento, koska sen sanomisilla voi hyvinkin olla vaikutusta skitsofreenikon käytökseen, jopa hyvin dramaattisesti?

[/quote]

On, koska se on todellinen kyseiselle henkilölle ja kuten sanoit, vaikuttaa myös henkilön käytökseen. Yhden henkilön kokemus vaikuttaa jo henkilön lähipiiriin, hoitajiin, ehkä myös julkisella paikalla samaan aikaan liikkuviin jne.

Samalla tavalla kaikki ihmiset eivät koe Jumalaa tai jumalia todelliseksi henkilökohtaisesti. Silti jumalat vaikuttavat jokaisen elämään jollain tavalla, oli sitten kyseessä vaikka vain ihmisten välinen vuorovaikutus. Itse en näe näissä kokemuksissa sinänsä suurta eroa, toki samaan asiaan uskovien määrä on uskonnoissa suurempi ja tästä seuraa suurempi yhteiskunnallinen vaikutus.

[/quote]

Melko erikoinen olemassaolon määrittely. Voihan sen noinkin määritellä, mutta ei taida olla kovin käytännöllinen määrittely jos keskustellaan siitä onko Jumalaa olemassa. Tuolla tavallahan kaikki kuviteltavissa oleva on olemassa. Jos minä uskoisin maahisiin jotka voivat tehdä pahojaan jos ei tee tiettyjä rituaaleja, niin ne maahiset olisivatkin sitten olemassa, koska ne vaikuttavat käytökseeni. Minusta on käytännöllisempää sanoa että minulla on maahisia koskeva uskomus, eikä että niitä on olemassa.

Vierailija
4/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:52"]

En. Yritin kyllä, rukoilin jne mutta en koskaan ole tuntenut että mitään jumalia olisi olemassa enkä varsinkaan nähnyt mitään aukottomia todisteita.

[/quote]

Hei! Älä toki jätä ehkä elämän tärkeintä etsintää kesken :) Jos tuntemisen ja kokemuksen kautta kaipaat vakuuttumiseta Jumalan olemassaolosta, niin katso tämä lyhyt video, uskallan suositella http://www.healingrooms.fi/?sid=118

[/quote]

Kerrohan videon sisällöstä. Mitä todisteita jumalasta videolla esitetään?

Itse en periaatteessa availe linkkejä foorumilla, jos kuvataan vain "Katso video", joten avaahan vähän enemmän.

ohis

[/quote]

OK! Hyvä, että olet varovainen. Eli aivan sama video löytyy myös Youtubesta; sen varmasti koet turvalliseksi

Tämä pieni video kuvailee Jumalaa, Kristusta rakkautta hienosti korostaen - mielestäni erittäin myönteisellä ja siksi harvinaisella tavalla :) Siksi suosittelen lämpimästi.

[/quote]

Ei ole väliä, millä sivulla tuo on. Ja siis tuo vain kuvailee jumalaa? Ei siis todista mitään? Youtube on täynnä videoita, joissa kuvaillaan Bleachin Byakuaya Kuchikin Senbonzakura Kageyoushi Bankaita, mutta se ei vielä todista Bleachin Byakuaya Kuchikin Senbonzakura Kageyoushi Bankain olemassa olosta.

Vai oliko videolla jotain ihan oikeita todisteita, vai onko se sitä samaa "jumala rakastaa sinua ja maailma on niin hieno ja jumala rakastaa sinua ja eikö olekin ihmeellistä ja jumala rakastaa sinua ja oijojoi" hapatusta, kuten kaikki nuo tuntuvat olevan.

[/quote]

En itse todellakaan haluaisi leimata Jumalan täydellistä Rakkautta sinua ja minua kohtaan "hapatukseksi". Yleensähän ihmisiä koskettaa sellainen viesti, että "sinua rakastetaan"! Miksei ehkä sinuakin.Mutta jos kukaan ei ole aikaisemmin sanonut sinulle, niin on ajattelemisen arvoinen asia, että ehkä todistus Jumalasta on sittenkin "sisäinen todistus", sisäinen vakuuttuminen. Ja jos tämä on sinulle tällä hetkellä mahdoton lähestymistapa niin saanko sitten suositella seuraavia ohjelmia, joissa lähestymiskulma on enemmän rationaalinen ja keskusteleva (rullaa sivua hieman alaspäin niin näet sarjan jaksot): http://www.tv7.fi/vod/series/?series=26036

Vierailija
5/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:19"]

Minä ymmärrän sanalla tarkoitettavan sellaisia ihmisiä, jotka nostavat tieteen (joka sekin tietenkin on osittain erehtyväinen) tavallaan uskonnon asemaan. Sellainen perus-Pertti tai -Pirkko, joka uskoo evoluutioteoriaan/luonnonvalintaan ja Big bangiin ei ehkä sellaisesta mene, mutta asiaan sellaisella uskonnollisella paatoksella suhtautuva tyyppi sen sijaan ehkä joo. 

[/quote]

Ilman työtään intohimolla tekeviä tiedemiehiä meillä ei olisi sellaista yhteiskuntaa, jossa elämme nyt. Kaikki suuret keksinnöt ja oivallukset ovat vaatineet paitsi ahkeruutta, myös itseensä ja asiaan kiihkeästi uskomista. Surullista, että sitä vähätellään ja pidetään paatoksellisuutena. Eikö sinulla ole elämässäsi intohimoa mitään kohtaan?

Maailma on jo itsessään ihmeellinen, on halveksuntaa laittaa fysiikan lakeja jonkin yliluonnollisen piikkiin. Tieteilijä voi havainnoida ilmiöitä luonnossa, psykologi taas ihmisjoukossa, mutta yksittäinen ihminen ei tule koskaan ymmärtämään maailmaa kokonaisuutena, ja miksi tarvitsisikaan. Loppujen lopuksi, kun ihminen on oppinut tarpeeksi, hän oppii ettei tiedä juuri mitään. Sen voi ottaa joko musertavana tai vapauttavana tietona.

Vierailija
6/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin uskoa. 

En tiedä, uskonko. Mutta esimerkiksi avaruuden äärettömyys on osa viehättävää maailmankaikkeuden mystisyyttä. Ihminen ei osaa selittää kaikkea. Se on hyvä. Se tekee elämästä mielenkiintoisen. 

Vierailija
7/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 01:32"]

Vai et?

[/quote]

On helppoa: en usko.

Vierailija
8/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon. Se on oma asiani, jonka myös pidän täysin omana tietonani, ellei joku sitten kysy; minulle usko on henkilökohtainen asia. En tuomitse ateisteja, sillä mielestäni jokaisella on oikeus uskoa aivan mihin haluaa. Mutta en myöskään voi sietää ihmisiä, jotka halveksuvat minun mielipidettäni tai alkavat vinoilemaan siitä. 

Vierailija
9/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:39"]

En. Yritin kyllä, rukoilin jne mutta en koskaan ole tuntenut että mitään jumalia olisi olemassa enkä varsinkaan nähnyt mitään aukottomia todisteita.

[/quote]

Hei! Älä toki jätä ehkä elämän tärkeintä etsintää kesken :) Jos tuntemisen ja kokemuksen kautta kaipaat vakuuttumiseta Jumalan olemassaolosta, niin katso tämä lyhyt video, uskallan suositella http://www.healingrooms.fi/?sid=118

[/quote]

Itse en periaatteessa availe linkkejä foorumilla, jos kuvataan vain "Katso video", joten avaahan vähän enemmän.

ohis

[/quote]

OK! Hyvä, että olet varovainen. Eli aivan sama video löytyy myös Youtubesta; sen varmasti koet turvalliseksi

Tämä pieni video kuvailee Jumalaa, Kristusta rakkautta hienosti korostaen - mielestäni erittäin myönteisellä ja siksi harvinaisella tavalla :) Siksi suosittelen lämpimästi.

[/quote]

Ei ole väliä, millä sivulla tuo on. Ja siis tuo vain kuvailee jumalaa? Ei siis todista mitään? Youtube on täynnä videoita, joissa kuvaillaan Bleachin Byakuaya Kuchikin Senbonzakura Kageyoushi Bankaita, mutta se ei vielä todista Bleachin Byakuaya Kuchikin Senbonzakura Kageyoushi Bankain olemassa olosta.

Vai oliko videolla jotain ihan oikeita todisteita, vai onko se sitä samaa "jumala rakastaa sinua ja maailma on niin hieno ja jumala rakastaa sinua ja eikö olekin ihmeellistä ja jumala rakastaa sinua ja oijojoi" hapatusta, kuten kaikki nuo tuntuvat olevan.

[/quote]

En itse todellakaan haluaisi leimata Jumalan täydellistä Rakkautta sinua ja minua kohtaan "hapatukseksi". Yleensähän ihmisiä koskettaa sellainen viesti, että "sinua rakastetaan"! Miksei ehkä sinuakin.Mutta jos kukaan ei ole aikaisemmin sanonut sinulle, niin on ajattelemisen arvoinen asia, että ehkä todistus Jumalasta on sittenkin "sisäinen todistus", sisäinen vakuuttuminen. Ja jos tämä on sinulle tällä hetkellä mahdoton lähestymistapa niin saanko sitten suositella seuraavia ohjelmia, joissa lähestymiskulma on enemmän rationaalinen ja keskusteleva (rullaa sivua hieman alaspäin niin näet sarjan jaksot): http://www.tv7.fi/vod/series/?series=26036

[/quote]

Sanominen ei ole alkuunkaan riittävää, vaan se pitäisi myös osoittaa. Ja se osoittaminen ei ole sitä, että sitten kuoleman jälkeen en olekaan ikuisesti kidutettavana. Muutenhan tuo rakkauden osoitus olisi sama, kuin että mies ei lyö vaimoaan, joten tämä todistaa rakkaudesta.

Ja jälleen kerran, en avaa linkkiä, jos et kerro mitä sen takana on. Varsinkaan TV7 linkkejä en avaa, koska en vahingossakaan halua törmätä Juha Ahvion valehtelevaan pärstään.

Vierailija
10/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:48"]

Uskon. Se on oma asiani, jonka myös pidän täysin omana tietonani, ellei joku sitten kysy; minulle usko on henkilökohtainen asia. En tuomitse ateisteja, sillä mielestäni jokaisella on oikeus uskoa aivan mihin haluaa. Mutta en myöskään voi sietää ihmisiä, jotka halveksuvat minun mielipidettäni tai alkavat vinoilemaan siitä. 

[/quote]

Mulla sama, että en puhu uskostani ja hengellisestäni elämästä kuin kysyttäessä. Sittenkin harkitsen vastaanko, ja kuinka syvällisesti. Väittelyihin en ryhdy, enkä käännyttämiseen, enkä kenenkään mielenkiintoiseksi älyllisen uteliaisuuden kohteeksi. Vain jos joku vaikuttaa että hänellä on itsellään oikeasti jano kuulla asioista joita olen löytänyt, puhun. "Älkää heittäkö helmiänne sikojen eteen", siat vaan suuttuu ja helmet tulevat maahan tallatuiksi.

Vierailija
11/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 01:39"]

En usko. Enkä halua uskoa

[/quote]

Tätä en ymmärrä. Minä kyllä haluaisin uskoa, tai oikeastaan haluaisin että raamatun mukainen taivas olisi olemassa. Toki Valhallakin kelpaisi. Mikään ei vaan valitettavasti viittaa siihen että näin olisi.

[/quote]

Lähde etsimään, ala pyytämään, niin todennäköisemmin sinulle vastataan ja saat löytää, kuin jos jäät paikallesi ja tyydyt päätelmääsi :) Kristus itse lupasi monessa kohtaa neljässä evankeliumissa, että "Etsikää, niin te löydätte. Anokaa, niin teille annetaan. Kolkuttakaa, niin teille avataan." Hän myös kehoitti ja rohkaisi olemaan sinnikäs, jopa lähes itsepäinen Jumalalta pyytämisessä! Ja katso toki tämä lyhyt dokumentti; se viittaa, että ehkä Taivas sittenkin olisi olemassa http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15567

Vierailija
12/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:11"]

Avaatko vähän mitä tarkoittaa tiedeuskovainen? Uskovaiset sitä sanaa yleensä tykkäävät käyttää, mutta koska et heihin lukeudu, niin ehkä sinulta saa jonkun ymmärrettävän vastauksen.

[/quote]

Olen tosiaan uskovaisten keskellä kasvanut, joten ehkäpä olen sieltä tätä ns. väärän puolen sanastoa imenyt itseeni. :D Minä ymmärrän sanalla tarkoitettavan sellaisia ihmisiä, jotka nostavat tieteen (joka sekin tietenkin on osittain erehtyväinen) tavallaan uskonnon asemaan. Sellainen perus-Pertti tai -Pirkko, joka uskoo evoluutioteoriaan/luonnonvalintaan ja Big bangiin ei ehkä sellaisesta mene, mutta asiaan sellaisella uskonnollisella paatoksella suhtautuva tyyppi sen sijaan ehkä joo. 

Nyt en kyllä enää itsekään oikein tiedä, mitä sanalla tarkoitin. :D Ehkä halusin alleviivata sitä, että omalla kohdallani koen, että on olemassa jotain Enemmän, mutta että tuo yliluonnollinen (tai mikä lie) elementti ei ole kuitenkaan sellainen, jota mikään ns. valmis uskonto edustaisi. 

- 62

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Luulen, että tuon sanan käyttöön liittyy myös paljon sitä, jos ei ymmärrä juuri siitä tieteen alasta, mistä joku puhuu. Varsinkin kvanttitason ilmiöt sotivat arkijärkeä vastaan ja näin voivat tuntua uskomiselta, mutta kun näille teorioille löytyy myös kokeellista näyttöä, niin silloin se ei mielestäni ole uskoa. Näistä esimerkkinä vaikka kvanttilomittuminen ja kvanttifluktuaatio.

Myös ajan nopeuden muuttuminen painovoiman, sekä nopeuden suhteen on järjen vastaista, mutta esimerkiksi GPS paikannus ei toimisi ilman näitä suhteellisuusteorian kaavoja.

En itsekkään näistä asioista kuin pintapuolisesti ymmärrä, syvällisempi ymmärrys, varsinkin kvanttimekaniikasta, vaatisi matematiikkaan perehtymistä.

Vierailija
13/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko jumaliin

Vierailija
14/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 02:25"]

Maailman helpoin ja yksinkertaisin vastaus: en.

Olen ateisti. Varhaisteininä olin agnostikko, teininä deisti, pandeisti ja myöhemmin panteisti. Ateisti lienee tuon kehityskaaren luonnollinen päätepiste.

[/quote]

Mulla: agnostikko -> teisti -> agnostikko -> älyllisesti agnostinen panteisti (henkilö jolla ei ole uskonnollisia uskomuksia mutta vaistoaa jotain pyhyyttä kaikessa) -> mystikko

Vierailija
15/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun aina pitää alapeukuttaa :D näissäkin kommenteissa. Ne on tietty näitä ahdasmielisiä "MINÄ olen oikeassa ja sinun mielipiteesi on väärä, etkä saa olla tuota mieltä" -ihmisiä. Pitävät kaikkia muita ihmisiä tyhminä.

Vierailija
16/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:49"]

[/quote]

[/quote]

ohis

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sanominen ei ole alkuunkaan riittävää, vaan se pitäisi myös osoittaa. Ja se osoittaminen ei ole sitä, että sitten kuoleman jälkeen en olekaan ikuisesti kidutettavana. Muutenhan tuo rakkauden osoitus olisi sama, kuin että mies ei lyö vaimoaan, joten tämä todistaa rakkaudesta.

Ja jälleen kerran, en avaa linkkiä, jos et kerro mitä sen takana on. Varsinkaan TV7 linkkejä en avaa, koska en vahingossakaan halua törmätä Juha Ahvion valehtelevaan pärstään.

[/quote]

Hyvä tuntematon ystävä. Mietin tässä, että jos sinulle ei juuri mikään kelpaa, niin kuka voi silloin sinua auttaa. Juha Ahvio EI OLE tuon linkin ohjelmasarjassa, vaan eräs tunnettu kanadalainen vai oliko jenkki filosofi-teologi, fiksun oloinen mies - voit katsoa ihan rauhassa.

Vierailija
17/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 15:07"]

On se kumma kun aina pitää alapeukuttaa :D näissäkin kommenteissa. Ne on tietty näitä ahdasmielisiä "MINÄ olen oikeassa ja sinun mielipiteesi on väärä, etkä saa olla tuota mieltä" -ihmisiä. Pitävät kaikkia muita ihmisiä tyhminä.

[/quote]

Entisenä perinteisenä kristittynä sanoisin että näissä asioissa varsinkin monet kokee tarvetta alapeukuttaa. Syystä että heidän mielestäänhän nämä asiat on paitsi elämän ja kuoleman kysymys, myös iankaikkisuus-elämän kysymys. Siksi on varsin tärkeää työtä alapeukuttaa vääräoppisiä käsityksiä jotta osoitetaan etsijöille että nyt menee metsään ja pelastetaan ehkä heidät jopa helvetiltä.

Vierailija
18/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

ohis

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hyvä tuntematon ystävä. Mietin tässä, että jos sinulle ei juuri mikään kelpaa, niin kuka voi silloin sinua auttaa. Juha Ahvio EI OLE tuon linkin ohjelmasarjassa, vaan eräs tunnettu kanadalainen vai oliko jenkki filosofi-teologi, fiksun oloinen mies - voit katsoa ihan rauhassa.

[/quote]

Linkki sisältää keskusteluohjelmia Jumalan olemassalon kysymyksestä, filosofiasta, pahan ongelmasta jne. (By the way, tuollainen linkkien avaamisen pelko nyt kai usein on turhaa: onhan tämä kuitenkin sen verran asiallinen palsta!)

Vierailija
19/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

ohis

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Linkki sisältää keskusteluohjelmia Jumalan olemassalon kysymyksestä, filosofiasta, pahan ongelmasta jne. (By the way, tuollainen linkkien avaamisen pelko nyt kai usein on turhaa: onhan tämä kuitenkin sen verran asiallinen palsta!)

[/quote]

Kyse ei ole pelosta, vaan periaatteesta. Olen huomannut, että monet viljelevät linkkejä ja copy-pasteja, ilman että ovat edes itse lukeneet mitä lainaavat, joten haluan aina selityksen, jotta tiedän, että linkittäjä on itse edes vaivautunut katsomaan videon.

Ja nyt kun esimerkiksi sinä olet ilmeisesti katsonut ja sisäistänyt videoiden sisällön, niin varmaankin voit kertoa, miten videolla käsitellään pahan ongelmaa?

Vierailija
20/143 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Melko erikoinen olemassaolon määrittely. Voihan sen noinkin määritellä, mutta ei taida olla kovin käytännöllinen määrittely jos keskustellaan siitä onko Jumalaa olemassa. Tuolla tavallahan kaikki kuviteltavissa oleva on olemassa. Jos minä uskoisin maahisiin jotka voivat tehdä pahojaan jos ei tee tiettyjä rituaaleja, niin ne maahiset olisivatkin sitten olemassa, koska ne vaikuttavat käytökseeni. Minusta on käytännöllisempää sanoa että minulla on maahisia koskeva uskomus, eikä että niitä on olemassa.

[/quote]

Niin, minusta on tavallaan merkityksetöntä, onko Jumala fyysinen olento vai ajatuksena tai ideana olemassa oleva, jos sen vaikutus oikeassa elämässä on näin suuri. En koe tarpeelliseksi lähteä määrittämään sitä, millainen Jumala on. Se on kummassakin tapauksessa yhtä todellinen.