!!!! Vartija pyysi nähdä laukkuni sisällön
Lähi- (ja ex-vakio)kauppaani on tämän vuoden puolella tullut ns. lattiavartijoita, jotka käyskentelevät myymälässä. Olin normaaleilla ruokaostoksilla, ja viivyn yleensäkin myymälässä suht pitkään sillä vertailen tuotteita mielelläni, eikä mulla ollut mikään kiire. Vartijat jo aiemmin tulivat lähes viereeni seisomaan kun vertailin tuoremehujen ravintosisältöjä, mutta ajattelin että tekevät vaan työtään... Tosin ihmettelin mielessäni jo silloin että miksi minun vieressäni tönöttävät.
Kassoille siirtyessäni vartijat sattumalta taas tulivat seisoskelemaan kassajonon viereen, ja MAKSETTUJA ostoksia laukkuuni pakatessani toinen heistä tuli esittäytymään vartijaksi ja pyysi minua näyttämään laukkuni. Siinä kaikkien ihmisten edessä. Myyjäkin katsoi ihan hämmentyneenä kun todella usein olen heillä asioinut! Kysyin sitten ihan suoraan että minkä vuoksi, epäilevätkö minun varastaneen jotakin. Kiersi vaan kysymykseni ja pyysi uudelleen nähdä laukkuuni, ja sanoin että en kyllä tässä ala kassiani levittelemään. Odotin että olisi pyytänyt johonkin vartijakoppiin sitten, mutta sanoi vaan että perustuu ihan vapaaehtoisuuteen että näytänkö vai enkö.
Lähdin sitten hämilläni ja häpeissäni tilanteesta. Onko minulla nyt sitten myymälävarkaan leima? Minkä ihmeen takia juuri minua epäilivät :( tuli todella paha mieli ja en kyllä kehtaa kyseiseen kauppaan enää mennä... Olisiko minun pitänyt vaan näyttää laukkuni siinä muiden ihmisten toljottaessa? En tiedä KETÄÄN jolle olisi käynyt näin!
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]
Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.
[/quote]
Vartijalla ei ole mitää oikeutta pyytää availemaan kassia.
[/quote]
No on oikeus pyytää. Mutta asiakkaalla on oikeus olla näyttämättä.
Lisään edelliseen, siis JOS ei ole silminnäkijää pöllimiselle.
-91
Edelleen: vartijalla on jokamiehen oikeudet mitä laukkuun katsomiseen ja varkaan kiinniottoon tulee.
Ei yhtikäs mitään muuta! Vaikka kuinka olisi univormu ja pippurikaasu vyöllä.
Te vartijaa nöyrästi tottelvat varmaan maksatte parkkifirmojen yksityisoikeudelliset valvontamaksutkin?
Vartialta todella törkeää käytöstä. Tee valitus kauppiaalle. Kassia ei tarvitse näyttää vartijoille, vaan ainoastaan poliisille. Ja vielä kassalla. Uskomaton tarina, jos se on totta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.
[/quote]
Vartija on kuka tahansa. Tietäisittepä minkälaisia sekopäitä noissa hommissa viihtyy. Olen saanut kunnian oman työni kautta tutustua erilaisiin vartijoihin ja järjestyksen valvojiin ja voin esittää väitteen, että 80% heistä ei koskaan pääsisi yhteenkään ammattiin, jossa vaadittaisiin psyk.testejä. Ja ei en ole myymälävaras enkä ammattihäirikkö.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.
[/quote]
Totteletko oikeasti kaikkia, joilla on virkapuku? Jos joku haalarihemmo käskee jakamaan persettä, niin sinähän jaat?
[/quote]
No ei oo tullu mullekaan mieleen kieltäytyä. Tai että siis saisi kieltäytyä. Kassit oon näyttäny kun on pyydetty. Joskus on ollut jopa maksettu tavara, joka on alkanut kassalla huutamaan. Siitä kun olen kuitit näyttäny on otettu hälyt pois, en todellakaan olis halunnutkaan mukaan jotain tavaraa joka huutais joka kaupan portilla aina ja ikuisesti. Mut kerran mulle sattu Lontoossa ihan hölmö juttu. Kaupassa jäi häly tuotteeseen. Tuote oli ihan maksettu ja kaikkea. Kiersin monta tuntia kauppoja se hälytavara kassissani, ja vasta hotellissa huomasin et ei vee täällä on tällänedn metallimöntti. Siinä sitten matkakumppanin kanssa jouduttiin vähän pähkimään miten saadaan hälytin irti, kun ei ollut aikaa enää palata kys. kauppaan. Jäljestäpäin mietin et kuinkahan monessa kaupassa hälyt soi kun kävin niissä, en ollut itse yhtään tajunnut että ne voisi soida mulle, kun tavara oli ostettu ja maksettu. Ei kai sit vartijatkaan tajunnu. Mut vitutti koska tuote olis ollu käyttökelvoton jos se möntti olis siihen jääny. Siitä opin myös aina vastaanottamaan kuitin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:50"]
Lähi- (ja ex-vakio)kauppaani on tämän vuoden puolella tullut ns. lattiavartijoita, jotka käyskentelevät myymälässä. Olin normaaleilla ruokaostoksilla, ja viivyn yleensäkin myymälässä suht pitkään sillä vertailen tuotteita mielelläni, eikä mulla ollut mikään kiire. Vartijat jo aiemmin tulivat lähes viereeni seisomaan kun vertailin tuoremehujen ravintosisältöjä, mutta ajattelin että tekevät vaan työtään... Tosin ihmettelin mielessäni jo silloin että miksi minun vieressäni tönöttävät.
Kassoille siirtyessäni vartijat sattumalta taas tulivat seisoskelemaan kassajonon viereen, ja MAKSETTUJA ostoksia laukkuuni pakatessani toinen heistä tuli esittäytymään vartijaksi ja pyysi minua näyttämään laukkuni. Siinä kaikkien ihmisten edessä. Myyjäkin katsoi ihan hämmentyneenä kun todella usein olen heillä asioinut! Kysyin sitten ihan suoraan että minkä vuoksi, epäilevätkö minun varastaneen jotakin. Kiersi vaan kysymykseni ja pyysi uudelleen nähdä laukkuuni, ja sanoin että en kyllä tässä ala kassiani levittelemään. Odotin että olisi pyytänyt johonkin vartijakoppiin sitten, mutta sanoi vaan että perustuu ihan vapaaehtoisuuteen että näytänkö vai enkö.
Lähdin sitten hämilläni ja häpeissäni tilanteesta. Onko minulla nyt sitten myymälävarkaan leima? Minkä ihmeen takia juuri minua epäilivät :( tuli todella paha mieli ja en kyllä kehtaa kyseiseen kauppaan enää mennä... Olisiko minun pitänyt vaan näyttää laukkuni siinä muiden ihmisten toljottaessa? En tiedä KETÄÄN jolle olisi käynyt näin!
[/quote]
Olipas virkaintoinen vartija.Ei sinulla ole mitään hävettävää tai myymälävarkaan leimaa,kun et kerran ollut mitään varastanut.Kyllä tuollaisesta jää varmasti silti paska fiilis,onko lähelläsi muita kauppoja joissa saa asioida rauhassa?
Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.
Olen romani mutta miten se tähän liittyy? Ap.
Minulla kävi joskus samoin, mutta olin juuri ennen käynyt seksikaupasta ostamassa tekopeniksen :D En todellakaan aukaissut kassiani vaikka kuinka vartija yritti
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]
[/quote]
Mä en avaa laukkuani koskaan kenellekään muulle kuin poliisille. Periaatepäätös.
Mulla oli kerran sama tilanne, paitsi sillä erotuksella et näytin laukkuni, takkini ja olin jo kysymässä et vieläkö riisutaan enemmän? Alko niin tympimään, en edes kerennyt hävetä vaikka oli iso kauppa kyseessä kun aiheetta epäillään. Kuitenkin teki vain työtään eikä mulla ollut mtn. salattavaa..
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]
[/quote]
Mä en avaa laukkuani koskaan kenellekään muulle kuin poliisille. Periaatepäätös.
[/quote]
tollaiset periaatteet on idioottimaisia. Kyllä ne vartijatkin vain töitänsä tekee
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:53"]
Olen romani mutta miten se tähän liittyy? Ap.
[/quote]
No kai olet kuullut mitä ennakkoluuloja ihmisillä on romaneista
Ap ei ole vastannut mitään, en ole romani... Ihan suomalainen olen. :( AP
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:30"]
Mun 15v tytölle tehtiin sama pari viikkoa sitten, vartija vaati avaamaan laukun ja tyttö ilmoitti, että vain poliisi saa sen penkoa. Sitten olisi pitänyt lähteä takahuoneeseen, tyttö kieltäytyi ja ilmoitti odottavansa siinä kaikkien nähtävillä poliisia. Toinenkin vartija tuli paikalle ja vaati lähtemään siitä kassan luota pois, tyttö ei suotunut, soitti isälleen.
Poliisi tuli, katsoi laukun ja kysyi vartijoilta, että mitä viety. Eivät osanneet sanoa kuin että jotain. Laukussa ei ollut mitään liikaa, isäkin tuli paikalle ja poliisit ilmoitti, että ei aihetta rangaistukseen.
Ei tarvitse avata laukkua, ei tarvitse mennä takahuoneeseen.
[/quote]
Ja ajatteles, että jos tyttö olisi vain avannut sen laukun ja näyttänyt työtään tekevälle vartijalle, että ei ole mitään varastettua laukussa, homma olisi ollut ohi minuutissa ja veronmaksajien rahoja ei olisi tarvinnut käyttää isin pikku kullanmussun pikku kapinan takia ja poliisit olisivat voineet olla tekemässä jotain hyödyllistä, kuten puhalluttamassa mahdollisia rattijuoppoja, jotka vaarantavat ihmisten henkiä.
Mutta ihan miten vain, onhan isin pikku kullanmussulla oikeus!
Ja sitten itketään, kun Suomessa käytetään rahaa helvetinmoiseen byrokratiaan. Pakko käyttää, maalaisjärkeä kun ilmeisesti ei saa.
[/quote]
Mitä jos ne vartijat olis tehneet työnsä? Eihän nuo edes tienneet mitä oli varastettu. Jotain. Kai vartijoiltakin voi vaatia jonkinlaista perustetta sille kassin tonkimiselle? Onko se liikaa vaadittu? Ei poliisitkaan voi ihan mitä tahansa tehdä, miksi siis vartijat sais?
[/quote]
Eihän nuo vartijat tehneetkään muuta, kuin pyysivät avaamaan laukun ja näyttämään, ettei laukussa ole varastettua tavaraa. Varmaankin he siis epäilivät, että saattaa olla ja halusivat hoitaa asian mahdollisimman helposti ja nopeasti, ilman ylimääräistä vaivaa kenellekään.
Mitä vartijoiden pitäisi tehdä epäillessään, että ehkä on varastettu? Lähteä tuijottamaan valvontakameroiden nauhoja pariksi tunniksi ja toivoa, että epäilty henkilö on vielä kaupassa sen jälkeen?
[/quote]
Ymmärrät kai, että epäilevillä vartijoilla pitää olla jokin todellinen SYY epäillä? Syyksi ei riitä se, että on vääränikäinen, vääränvärinen, väärin pukeutunut tai naamastaan jotenkin vittumaisen näköinen asiakas.
[/quote]
Ei tietenkään saa "epäillä" noiden tai muiden sellaisten syiden takia, järkeä saa käyttää (tai siis ei ilmeisesti saa, vaan kaikki pitää mennä kaiken taiteen ja byrokratian sääntöjen mukaan.).
Mutta, jos on kikattava lauma teinityttöjä meikkiosastolla ja vartija on näkevinään, että yksi heistä saattoi livauttaa huulipunan taskuunsa, niin eikö sitä nyt voi kysyä siinä kassalla, ilman että heti ensimmäisenä pitää olla soittamassa poliisia paikalle? Jos kyseessä on perätön epäily, asia on hoidettu minuutissa, pahoittelut vaivasta, hyvää päivänjatkoa. Jos se huulipuna onkin siellä taskussa, sitten aletaan selvittelemään viranomaisten kanssa.
Miksi pitää tehdä asioista vaikeita, vain koska on oikeus tehdä asioista vaikeita?
[/quote]
Pitkiä juttuja keksitään kun joku käyttää oikeuksiaan -on se kova paikka...
Edelleen: koska on oikeus. Siinä kaikki.
[/quote]
Oikeus on suuri voima.
Ja kuten Ben-setä sanoi "Suuren voiman kanssa tulee suuri vastuu."
Jos ihmiset käyttävät oikeuksiaan suoranaiseen kiusaamiseen ja asioiden turhaan hankaloittamiseen, on riski, että ne oikeudet otetaan pois, koska niitä käytetään väärin. Ja kyllä, mielestäni oikeuksia voi käyttää väärin.
[/quote]
Kuule, otan sen riskin. Oikeuteni ovat loukkaamattomat ja sillä hyvä.
Ja fasismiin en ajatellut alistua.