Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

!!!! Vartija pyysi nähdä laukkuni sisällön

Vierailija
20.05.2015 |

Lähi- (ja ex-vakio)kauppaani on tämän vuoden puolella tullut ns. lattiavartijoita, jotka käyskentelevät myymälässä. Olin normaaleilla ruokaostoksilla, ja viivyn yleensäkin myymälässä suht pitkään sillä vertailen tuotteita mielelläni, eikä mulla ollut mikään kiire. Vartijat jo aiemmin tulivat lähes viereeni seisomaan kun vertailin tuoremehujen ravintosisältöjä, mutta ajattelin että tekevät vaan työtään... Tosin ihmettelin mielessäni jo silloin että miksi minun vieressäni tönöttävät.

Kassoille siirtyessäni vartijat sattumalta taas tulivat seisoskelemaan kassajonon viereen, ja MAKSETTUJA ostoksia laukkuuni pakatessani toinen heistä tuli esittäytymään vartijaksi ja pyysi minua näyttämään laukkuni. Siinä kaikkien ihmisten edessä. Myyjäkin katsoi ihan hämmentyneenä kun todella usein olen heillä asioinut! Kysyin sitten ihan suoraan että minkä vuoksi, epäilevätkö minun varastaneen jotakin. Kiersi vaan kysymykseni ja pyysi uudelleen nähdä laukkuuni, ja sanoin että en kyllä tässä ala kassiani levittelemään. Odotin että olisi pyytänyt johonkin vartijakoppiin sitten, mutta sanoi vaan että perustuu ihan vapaaehtoisuuteen että näytänkö vai enkö.

Lähdin sitten hämilläni ja häpeissäni tilanteesta. Onko minulla nyt sitten myymälävarkaan leima? Minkä ihmeen takia juuri minua epäilivät :( tuli todella paha mieli ja en kyllä kehtaa kyseiseen kauppaan enää mennä... Olisiko minun pitänyt vaan näyttää laukkuni siinä muiden ihmisten toljottaessa? En tiedä KETÄÄN jolle olisi käynyt näin!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]

Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.

[/quote]

Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni.

Vierailija
82/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli joku virkaintoinen perse, noita löytyy. Minä kans tykkään asioida kaupassa kaikessa rauhassa, joskus harvoin joku nuorempi vartija alkanut laahaamaan perässä. Silloin oon katsonut pitkään takaisin kysyvästi, ja tyyppi lähtenyt vähin äänin väijymään joko piiloon tai jotakuta muuta. Ja ei, en ole romani, ulkomaalainen tai epäilyttävän näköinen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukun avaaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta en ymmärrä, miksi laukkua ei voi avata. Ap.EI ole leimautunut myymälävarkaaksi. Työntekijät tietää, että hälyyttimet soi yleensä ns.turhaan ja ketään järkevää ihmistä ei kiinnosta avasitko laukkusi vai et. Usko pois Ap. muut kaupassa-asioivat eivät muista viikon päästä naamaasi.

Vierailija
84/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pari vartijaa käyttäytynyt nuoruudessa kovin töykeästi, vaikka en ole varastanut mitään.

Tästä syystä minulla on periaatepäätös etten enää lähde heidän kanssaan miinkään ennen kuin virkavalta saapuu paikalle ja pyydän vielä aiheutuneesta harmista korvauksia.

Tällä tavoin varkaaksiepäilevät typerykset oppivat omasta käytöksestään hieman. Kaupantätikin oppii kysymään ennen kuin leimaa nuoren tai vanhan varkaaksi.

Minua ei hävetä, vaikka joutuisin poliisien kanssa tekemisiin täpötäydessä kaupassa, sillä minulla ei ole mitään syytä varastaa ja aiheuttaa näin hallaa itselleni.

Vierailija
85/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:13"]

Laukun avaaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta en ymmärrä, miksi laukkua ei voi avata. Ap.EI ole leimautunut myymälävarkaaksi. Työntekijät tietää, että hälyyttimet soi yleensä ns.turhaan ja ketään järkevää ihmistä ei kiinnosta avasitko laukkusi vai et. Usko pois Ap. muut kaupassa-asioivat eivät muista viikon päästä naamaasi.

[/quote]

Laukkuja pyydetään avaamaan myös silloin, kun ei hälytyslaite soi. Minulle kävi nuoruudessa niin ja vartijoiden törkeän päätöksen perusteella tein periaatepäätöksen.

Vierailija
86/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]

Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit.

[/quote]

Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni.
[/quote]

Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.

Vierailija
87/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]

[/quote]

Mä en avaa laukkuani koskaan kenellekään muulle kuin poliisille. Periaatepäätös.
[/quote]

Niinpä niin...

Vierailija
88/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:22"]Minulle on pari vartijaa käyttäytynyt nuoruudessa kovin töykeästi, vaikka en ole varastanut mitään.

Tästä syystä minulla on periaatepäätös etten enää lähde heidän kanssaan miinkään ennen kuin virkavalta saapuu paikalle ja pyydän vielä aiheutuneesta harmista korvauksia.

Tällä tavoin varkaaksiepäilevät typerykset oppivat omasta käytöksestään hieman. Kaupantätikin oppii kysymään ennen kuin leimaa nuoren tai vanhan varkaaksi.

Minua ei hävetä, vaikka joutuisin poliisien kanssa tekemisiin täpötäydessä kaupassa, sillä minulla ei ole mitään syytä varastaa ja aiheuttaa näin hallaa itselleni.
[/quote]

Joku kuitenkin varastaa. Parempi vaan tarkistaa, vaikka sulla ei ole syytä varastaa niin ei sitä päälle päin tiedä.

Vierailija
89/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häpesit? Ethän ollut tehnyt mitään pahaa. 

Vierailija
90/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Mä en avaa laukkuani koskaan kenellekään muulle kuin poliisille. Periaatepäätös. [/quote] tollaiset periaatteet on idioottimaisia. Kyllä ne vartijatkin vain töitänsä tekee

[/quote]

Sun periaatepäätökset joojoo! Kassia ei tarvitse näyttää EDES vartijalle ilman että hänellä on näyttää todiste, videonauha, että olet tunkenut sinne jotakin kaupasta. 

Vierailija
91/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:53"]Olen romani mutta miten se tähän liittyy? Ap.
[/quote]
No niin se selittääkin jo kaiken.

Vierailija
92/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"]

[/quote]

[/quote]

Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.
[/quote]
Saako myös kotiisi tulla tonkimaan?Eihän sinulla ole mitään salattavaa.Anna osoitteesi?

Vierailija
93/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tosiaan soinut mikään hälytyslaite tmv. Ihan normaalisti ostoksia pakkasin ja vartija tuli esittäytymään. Oli myös nuori, ehkä 25v. Nyt alkoi olo jo helpottaa ja lähinnä ärsyttää koko tilanne. AP

Vierailija
94/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus vuosi tai pari sitten läheisessä isossa marketissa otettu käyttöön tapa, jossa kassatyöntekijät joutuivat pyytämään kassalle tulevia asiakkaita näyttämään ettei kärryssa olevissa kasseissa tai ostoskoreissa ole mitään (kuka oikeasti varastaisi mitään avonaiseen punottuun koriin laittamalla?!). Tämä siis siinä, kun asiakas on nostanut ensin kaikki ostokset kassahihnalle.

Asiakasmäärät vähenivät kaupassa "yllättäen" ja kassahenkilökunta sai luopua älyttömistä tarkastuksista aika pikaisesti. Tuskin saivat yhtään varasta kiinni tällä metodilla.

Vierailija
95/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:29"]

Miksi häpesit? Ethän ollut tehnyt mitään pahaa. 

[/quote] Sekoitat häpeän ja syyllisyyden. Se, joka on tehnyt pahaa, tuntee syyllisyyttä (tai sitten ei tunne). Syyllisyys on aivan eri asia kuini häpeä. Häpeä syntyy siitä, kun ihminen nolataan toisten silmissä ja häneltä viedään arvo toisten silmissä. Häpeä syntyy, kun ilmenee ettei olekaan sitä vastavuoroisuutta ja hyväksyntää, jonka oletti. Ei olekaan muiden mielestä ok, vaikka vielä hetki sitten luuli niin.

Vierailija
96/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:52"] Oliko vaikeaa vain näyttää se veska? Enemmän häpäisit itsesi muiden silmissä kun kieltäydyit. [/quote] Näytätkö sä veskasi aina ja kenelle tahansa joka sitä sattuu pyytämään? Ja ei, mun silmissä ap ei ainakaan olis häpäissyt itseään. Pikemminkin sellainen häpäisee joka on heti avamaassa kassiaan jos joku vartija sitä sattuu pyytämään. Suomalaiset on niin lampaita, omista oikeuksista ei osata pitää kiinni. [/quote] Onko vartija kuka tahansa? Kyllä näytän, koska ei ole mitään salattavaa. Taidat olla niitä samoja jotka eivät puhalla poliisin pyytäessä, koska sulla on "oikeus". Tilanne nopeesti ohi kun avaa äkkiä veskan. Jos olisin itse vieressä niin enemmän noloa on nolostua ja kieltäytyä ja lähteä menemään kuin avata laukku.

[/quote]

Aina olen puhaltanut, ole huoleti. Mutta veskaa en avaa vain siksi että joku vartija pyytää. En edes siksi että mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en ole varastanut mitään, joten mun ei tarvi näyttää vartijalle kassiani eikä sen sisältöä. Jos vartija tosissaan epäilee mua varkaaksi niin soittakoon poliisit.

Vierailija
97/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:50"]

Meillä oli joskus vuosi tai pari sitten läheisessä isossa marketissa otettu käyttöön tapa, jossa kassatyöntekijät joutuivat pyytämään kassalle tulevia asiakkaita näyttämään ettei kärryssa olevissa kasseissa tai ostoskoreissa ole mitään (kuka oikeasti varastaisi mitään avonaiseen punottuun koriin laittamalla?!). Tämä siis siinä, kun asiakas on nostanut ensin kaikki ostokset kassahihnalle.

Asiakasmäärät vähenivät kaupassa "yllättäen" ja kassahenkilökunta sai luopua älyttömistä tarkastuksista aika pikaisesti. Tuskin saivat yhtään varasta kiinni tällä metodilla.

[/quote]

Mulla kassa sanoi kerran ihan automaattisesti että näytätkö kassin..... katsoin vähän aikaa hölmistyneenä takasin.... tajusi se itsekin pian ettei mulla mitään kasseja mukana ollut.

Vierailija
98/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus näitä mielensäpahoittajia! Miksi pitää loukkaantua joka asiasta? En usko, että vääristelen, jos sanon, että 90 %:ia asiakkaista (olen kassa) loukkaantuu verisesti, jos maksavat siruttomalla kortilla (ei siis syötetä pin-koodia) ja pyydän nähdä kortin, jotta voin katsoa täsmääkö allekirjoitus. "Miksi epäilet minua? Tää on mun kortti". Asiakkaan parastahan siinä ajattelen, ettei tule väärinkäytöksiä.

Vierailija
99/99 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:59"]

Jessus näitä mielensäpahoittajia! Miksi pitää loukkaantua joka asiasta? En usko, että vääristelen, jos sanon, että 90 %:ia asiakkaista (olen kassa) loukkaantuu verisesti, jos maksavat siruttomalla kortilla (ei siis syötetä pin-koodia) ja pyydän nähdä kortin, jotta voin katsoa täsmääkö allekirjoitus. "Miksi epäilet minua? Tää on mun kortti". Asiakkaan parastahan siinä ajattelen, ettei tule väärinkäytöksiä.

[/quote]

Enitenhän tässä on myyjät ja (ex-)vartijat mielensä pahoittaneet. Kun ei asiakkaat suostu tekemään mitä he käskevät. Heillä kun on ollut kuvitelma siitä, että saavat oman mielensä mukaisesti penkoa ja tonkia asiakkaiden veskat. Ja syyksi riittää, että asiakas näyttää epäilyttävältä tai jotenkin hermostuneelta. Jos asiakas kieltäytyy avaamasta kassiaan on hän myymälävaras. Jos sitten käykin niin ettei ne paikalle kutsutut poliisit löydä mitään varastettua on asiakas kuitenkin rikollinen, koska kulutti yhteiskunnan rahoja turhaan. Unohdetaan ihan, että se oli myyjä tai vartija itse joka niitä rahoja haaskasi, hänhän se soitti poliisit turhaan paikalle, ei asiakas. Asiakas ei tehnyt mitään väärää. Yhteiskunta antaa asiakaalle oikeuden olla avaamatta kassiaan vartijalle, mutta sitä oikeutta ei sais käyttää, ettei vartijalle tule paha mieli.