Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]

Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! 

Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. 

[/quote]

Tähän täytyy kyllä sanoa että, kalan hajulle voi kyllä olla allerginen!
Itse olen ikäni ollut kalalle allerginen ja allergia selvisi jo vauvana kun meillä kotona paistettiin kalaa, niin minulla turposi kurkku niin, että jouduttiin ambulanssilla viemään sairaalaan.
Vielä nyt aikuisenakin kalan tuoksu saa kurkun turpoamaan niin, että henki vaan vinkuu. 
Mitään muuta allergiaa minulla ei koskaan ole ollut, ainoastaan tämä kala-allergia, joten mistään moniallergikosta ei ole kysymys.

[/quote]

Sinullakin ilmeisesti meni viestin pointti kokonaan ohi. Voi hyvänen aika näitä lukutaidottomia ihmisiä! 

[/quote]

Ironia ei sovi av:lle. 

[/quote]

Sarkasmi. 

Vierailija
122/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:24"]

Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D 

[/quote]

Pähkinäallergia on oikeasti vaarallinen, hengenvaarallinen. Voi tulla sellainen shokki, että siihen kuolee. Ei kannata leikkiä lainkaan.

Kuten ylipäänsä ei kannata leikkiä allergioilla, jotka lääkäri todennut. Kaikki allergiat pitäisi mielestäni testauttaa lääkärillä, jotta saadaan virallinen allergiatestitulos.

Luulotteluallergioita ei pitäisi sallia, koska luulottelu-/hienosteluallergiat pilaa turhaan oikeisen allergioiden maineen. Allergioiden kanssa ei todellakaan ole leikkimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla allerginen pelkälle kalan hajullekin. Yksi tuttu oli niin allerginen, ettei voinut olla isossa koulussa edes toisessa päässä yläkerrassa kun ruokalassa toisessa päässä alakerrassa lämmitettiin edellisen päivän kalaruokaa. Ei voinut käydä myöskään esim. torilla tai monissa kaupoissa allergiansa takia.

Vierailija
124/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"] Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!  Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.  [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Varmaan siksi kun sulla ei riitä ymmärrystä kaverisi kala-allergialle ja sille että pelkkä haju aiheuttaa oireita mutta itselläsi taas on todellisia hajusteyliherkkyyksiä. Moni todella pahasti kalalle allerginen ei voi olla edes samassa huoneessa missä kalaa valmistetaan tai syödään.

[/quote]

Not sure if trolling ಠ_ಠ

[/quote] minkä takia teillä ei ole Epi-peniä olemassa, jos kerta anafylaktinen reaktio on arkipäivää?

Vierailija
125/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysele enkä tiedä kenenkään ruoka-asioista, ne ovat jokaisen oma asia, mitä suuhunsa laittaa. Ei kiinnosta enkä kysele, jokainen syö mitä syö, enkä huomaa, jos joku ei syö mitään tai jos syö kokopöydän. Kunhan mulle riittää. Mutta osaan kyllä pöydässä pitää puoleni, on hyvä ruokahalu.

Mutta joku adhd -diagnoosi joskus on vaikuttanut siltä, että on feikkiä koska äiti on silminnähden innostunut kun kakara on alkanut pöydillä hyppiä... ei puhettakaan että hakisi alas. Eli adhd on vaikuttanut joskus huomionhaulta ja kurinpuutteelta. On sallittu käytöstä, jota itse en omilleni sallisi kylässä.

Toisten ruoka-allergioita en jaksa miettiä. Ei kuulu mulle.

Vierailija
126/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ongelmia aiheuttaa smetana. Liekö vika hapatteessa, sillä laktoositonkin smetana aiheuttaa ihan hirveät ilmavaivat, vatsakivut ja ripulin.

Yleensä reagoin laktoosiin, mutta sen sietäminen vaihtelee.

Vierailija
127/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:50"]Kaverillani on perus hajusteyliherkkyys (lotraa itse hajuvesillä ja pesu/huuhteluaineilla), keliakia (leivokset aina peruspullaa kahvilassa) ja maitoallergia (suklaata ja jäätelöä voi silti "pikkasen maistaa").
[/quote]

Täähän on jo klassikko. Vaaditaan muilta hajusteettomuutta, mutta itse käytetään sen minkä ehtii muita hajuja. Samoin keliakia. Useimmiten kyseessä on muuten vehnäallergia.

Vierailija
128/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:50"]Kaverillani on perus hajusteyliherkkyys (lotraa itse hajuvesillä ja pesu/huuhteluaineilla), keliakia (leivokset aina peruspullaa kahvilassa) ja maitoallergia (suklaata ja jäätelöä voi silti "pikkasen maistaa"). [/quote] Täähän on jo klassikko. Vaaditaan muilta hajusteettomuutta, mutta itse käytetään sen minkä ehtii muita hajuja. Samoin keliakia. Useimmiten kyseessä on muuten vehnäallergia.

[/quote]

Vehnäallergia eri kuin keliakia.

Nimimerkillä periytyvät alleelit verikokeilla testattu.

Vierailija
129/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksanut lukea koko ketjua, mutta tuli mieleeni, että sen lisäksi, että on olemassa "oikeita allergioita" tyyliin pähkinät aiheuttavat hengenvaarallisen kohtauksen, on myös ruokavalioita, joissa jotain ruoka-ainetta voi syödä hieman, mutta ei paljon. Ovat siis ihan eri asia. Lapsellani on ärtynyt suoli, minkä takia ei voi syödä juurikaan laktoosia, vaikka testeissä ei mitään geenivirhettä löydy. Oireet ovat siis ihan todelliset, lähinnä hirveät ilmavaivat, ei mitään keksittyjä, ja tuon ärtynyt suoli -arvion olen saanut lääkäriltä. Mutta sen lisäksi hän voi syödä jonkin verran vehnää, mutta isommista määristä tulee kipeäksi. Koska en voi vaan ilmoittaa kouluun, että lapseni ei nyt syökään vehnää, hän saa sitä siellä syödä, mutta kotona hän syö useimmiten gluteenitonta leipää. Eli sama lapsi, jolle ostan kallista ties mitä riisijauholeipää, vetää kolussa tyytyväisenä tavallista sämpylää. Ja ihan lääkärin siunauksella: mitään ruoka-aineita ei kannata välttää kaiken varalta, vaan toimia vain niin, että oireita ei tule. Käsittääkseni ärtynyt suoli on nykyisin aika tavallinen (tai kai se oli ennenkin, mutta nimeä vaivalle ei ollut) ja se voi selittää nämä monet ristiriitaisuudet, että ihminen joskus ei syö jotain ja kohta taas syökin.

Vierailija
130/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mahdollista. Minä en voi syödä tiettyjen alueiden kalaa, sillä niiden syömä proteiini aiheuttaa oksennus- ja ripulireaktion moneksi tunniksi. Ihan allergialääkärin toteama juttu. Ja symppaan tonnikalapizzasta sairastunutta, tiedän miltä tuo tuntuu.

Vierailija
131/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki sähköallergikot? :D

Vierailija
132/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]

Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.

[/quote]

Mutta se voi kyllä sairastuttaa vauvan, oletko kuullut äidinmaidonkeltaisuudesta? Eli maito on niin vahvaa, että vauvan munuuaiset ei saa sitä prosessoitua. Mulla on lapsen imettäminen loppunut tuon takia kun vauva oli 2 vkoa vanha. Jos en olisi lopettanut, seurauksena olisi ollut munuaisten toiminnan loppuminen.

[/quote]

no en ole tällaisesta kuullutkaan, voisitko kertoa lisää?

t:kätilö

Vierailija
133/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:58"]Lapsuudesta saakka allergisten lieviinkin oireisiin kiinnitetään huomiota (esim. vähän ihottumaa soijan vuoksi), mutta kaverini keliakiaa ei ymmärretä. Hän sairastui siihen 20-vuotiaana ja monet puhuvat pahaa selän takana, kun hän ottaa illanistujaisiin yms. omat ruokanasa. Miksi on niin vaikea tajuta, ettei keliakia ole mikään pikkujuttu? Myös oma laktoosi-intoleranssini on joillekin ongelma, vaikken tee siitä ongelmaa. En voi syödä sataa grammaa suklaata kerralla tai juoda isoa mukillista kaakaota (maidosta pelkästään en ole koskaan tykännyt), mutta tätä ei uskota, koska kuitenkin pystyn syömään sen rivin fazerin sinistä ilman oireita. [/quote] Keliakia on vakava asia. Laktoosi-intoleranssista sen sijaan pitäisi puhua pierutautina, että ihmiset ymmärtäisivät sen todellisen luonteen.

[/quote]

Olisikin vaan pierutauti.

Todellisuudessa ripulitauti on lähempänä todellisuutta...

Vierailija
134/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:58"]

Tupakoivat astmaatikot. Jotka sitten vielä tietysti kaikkeen muuhun sen astman nostaa ongelmaksi, "siellä haisee niin paha, mulla on tää astma", "en voi juossa, koska astma.." Niin niin, mutta tupakkia voi vetää!

[/quote]

Tätini oli tupakoiva astmaatikko.

Kuoli 53-vuotiaana, että tuota...

Vierailija
135/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:31"]Siskollani on "pölyallergia" ja "homeallergia". Ei voi muka siivota.
[/quote]

Itseasiassa mulla on kans pölyallergia ja lääkärissä suositeltu vähentämään siivoamista niinsanottuna siedätyshoitona :) mutta pakkohan on ainakin kerran viikossa imuroida!

Vierailija
136/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani on tiukka erityisruokavalio (allergioita ja suolistosairaus), joten minun todellakin tiedettävä mitä hänen ruokansa sisältää. Toisaalta ihan lääkärin määräyksestä häntä siedätetään tietyille ruuille rajallisilla annoksilla. Eli ilmeisesti olen aikamoisen curlingmutsin maineessa, kun ensin tenttaan emännältä (tai ravintolassa tarjoilijalta) tarkkaan mitä ruoka sisältää ja mietin miten saan koostettua lapselle järkevän ruoka-annoksen (tarvittaessa avuksi omia eväitä). Sitten kuitenkin kysyn lapselta, että mitä hän haluaa maistaa (yleensä annan pari vaihtoehtoa) ja annan sitten sitä lisäksi pienen määrän. Eli meillä ruokavaliota sotkee nämä ruokasiedätyksen vuoksi tarjoillut herkkupalat. Yleensä "säästän" nämä siedätysruuat juuri vierailluille, jotta lapsi saisi edes jotain samaa mitä muutkin syö. 

Kaiken huipuksi siedätettävät ruoka-aineet vaihtelee ja välillä on hetkiä, jolloin "sopivien listasta" ei lipsuta. Eli herkku mikä viime kerralla oli ihan ok (esim. kaksi keksiä), voikin seuraavalla vierailulla olla kiellettyjen listalla, jos edellisestä kerrasta tuli liian vaikeita oireita (oireilee pääosin viiveellä, joten esim. ripuli alkaa vasta 2-6 tunnin kuluttua sopimattomasta ruuasta eli yleensä ollaan silloin jo kotona).

Vierailija
137/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisen, joka kertoi olevansa allerginen sulaneelle juustolle. 

Vierailija
138/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen allerginen vihervassareille ja femnatseille.

Vierailija
139/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Vessapaperiallergia ja allergia punaiselle värille. Sama ihminen siis, terkut vaan jos näkee. [/quote] Olen allerginen mustalle värille. ja kyllä sille voi olla allerginen. Vaatteissa ei saa olla mustaa, koska väriaineelle olen allerginen!

[/quote]

Itsekin olen allerginen mustalle värille. Varsinkin, jos se on ihmisen nahassa.

Vierailija
140/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)

Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]

Se että itse et ole erityisherkkä ei tarkoita että joku toinen ei voisi olla. Mistä sinä voit tietää toisen kokemusmaailman? Ja vastaus ap:n kysymykseen; jotkut ovat näemmä oikeasti allergisia tiedolle ja sivistykselle.