Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
Varmaan mun ristikkäisallergiat. Talvella syön mitä vaan ja keväällä saan esim. Veristä ihottumaa omenasta.
Kaverillani on muka laktoosi-intoleranssi. Istuu vessassa koko päivän. Varmasti vaan palstailee siellä oikeesti.
Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)
Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
Allerginen rasvalle. Kaikelle rasvalle. Ja toinen allerginen suklaalle (huom, ei kaakaolle vaan nimenomaan suklaalle).
Mun oma home-altistus. Jotkut sukulaiset ei vaan millään ymmärrä miten saan oireita tosi helposti sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa. Ikävä kyllä tää on aivan todellista ja hankaloittaa elämää.
Vessapaperiallergia ja allergia punaiselle värille. Sama ihminen siis, terkut vaan jos näkee.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Mun oma home-altistus. Jotkut sukulaiset ei vaan millään ymmärrä miten saan oireita tosi helposti sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa. Ikävä kyllä tää on aivan todellista ja hankaloittaa elämää.
[/quote]
Mulla ihan sama. :(
Siskollani on "pölyallergia" ja "homeallergia". Ei voi muka siivota.
Anoppi on laktoositon ja mitä kaikkea nyt onkaan keksinyt.. Ei perunaa,leipää, lihaa,jauhoja, mausteita ei mitään saisi olla.. Mutta keksit,suklaat ja pullat kelpaa kyllä! Laktoosittoimia käyttää vain maidossa mutta rasvat ja muut ovat aivan tavallisia,ei laktoosittomia.. Vaikea hälle tehdä mitään ruokaa..
Harva uskoo mun olevan yliherkkä kalalle, vaikka sain siitä lääkärintodistuksenkin. Kerran oli ujutettu pizzaan tonnikalaa pieni määrä, niin makasin sohvalla koko illan sikiöasennossa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]Anoppi on laktoositon ja mitä kaikkea nyt onkaan keksinyt.. Ei perunaa,leipää, lihaa,jauhoja, mausteita ei mitään saisi olla.. Mutta keksit,suklaat ja pullat kelpaa kyllä! Laktoosittoimia käyttää vain maidossa mutta rasvat ja muut ovat aivan tavallisia,ei laktoosittomia.. Vaikea hälle tehdä mitään ruokaa..
[/quote]
Pakko huomauttaa, että noissa rasvoissa ym. on niin paljon vähemmän laktoosia kun maidossa, että tuo on ihan mahdollista.
Mun paine- ja kylmäurtikaria. Tuhahdellaan, että mitäs itsekeksittyjä vouhotuksia ne ovat ja heti perään ihmetellään miten juuri sovittamani pusero on vetänyt kaulan ja rintakehän punaisille juomuille ja miten mulla posket menee valkoisille ja punaisille läikille pakkasviimassa... no kun se urtikaria...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)
Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]
Tää satuttaa.
Olemme juuri lapsen kanssa saaneet tiedon miksi hän kokee asiat voimakkaasti. Kosketuksen, äänet ja muitten tunteet aiheuttavat ahdistusta.
Helpotus on ollut huomata, että häntä voidaan auttaa. Hän voi saada jopa ystäviä kunhan oppii iän myötä hillitsee itkua ja tunteiden menoa ylös alas. Hän ei ole agressiivinen . Hän ilakoi , puhuu mutta itkee herkästi. Hän pelkää monia asioita. Kova ääni, meille normaali puhe sattuu korviin.
Silti hän on suloinen ja empatiaa omaava lapsi joka hoivaa toisia ja herkästi reakoi jos toisella suru yms.
Minun pitäisi lähettää hänet koulumaailmaan.
Maailmaan missä kaltaisesi voi tuhota työmme julmasti ja välinpitämättömästi. Kaiken mitä lapsen eteen olemme tehneet ettei hän sinunlaisiasi häiritsisi poikkeavuudellaan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]
Harva uskoo mun olevan yliherkkä kalalle, vaikka sain siitä lääkärintodistuksenkin. Kerran oli ujutettu pizzaan tonnikalaa pieni määrä, niin makasin sohvalla koko illan sikiöasennossa.
[/quote]
No minkälaisia oireita se kala sitten sulle aiheuttaa, kun sikiöasennossa makaaminen ei varsinaisesti ole mikään oire?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan.
[/quote]
Ihan maisteri olen, tosin en terveyteen tai tekniikkaan liittyvältä alalta. Entäs itse?
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]
[/quote]
No minkälaisia oireita se kala sitten sulle aiheuttaa, kun sikiöasennossa makaaminen ei varsinaisesti ole mikään oire?
[/quote]
Maha järkyttävän kipeä, pahimmillaan oksentelen ja maha sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Mun oma home-altistus. Jotkut sukulaiset ei vaan millään ymmärrä miten saan oireita tosi helposti sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa. Ikävä kyllä tää on aivan todellista ja hankaloittaa elämää.
[/quote]
Hei laita rahoiks! Maksan jos tuut kahville taloon, jonka aion ostaa.
Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D