Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]
Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan.
[/quote]ei tuo mistään ole valmistunut, hyvä jos peruskoulun on saanut räpiköityä
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]
Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!
Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.
[/quote]
Tähän täytyy kyllä sanoa että, kalan hajulle voi kyllä olla allerginen!
Itse olen ikäni ollut kalalle allerginen ja allergia selvisi jo vauvana kun meillä kotona paistettiin kalaa, niin minulla turposi kurkku niin, että jouduttiin ambulanssilla viemään sairaalaan.
Vielä nyt aikuisenakin kalan tuoksu saa kurkun turpoamaan niin, että henki vaan vinkuu.
Mitään muuta allergiaa minulla ei koskaan ole ollut, ainoastaan tämä kala-allergia, joten mistään moniallergikosta ei ole kysymys.
minulla on laktoosi-intoleranssi, mutta voin syödä esim. yhden pienen jäätelöpuikon tai muutaman suklaakonvehdin. . samoin miehen laivalta tuoma pähkinäsuklaa ( siinä ei lukenut mitenkään näkyvästi että on pähkinäsuklaata, mies luulí tavalliseksi tummaksi suklaaksi) ei tehnyt mitään mutta jos söisin paljaaltaan pähkinöitä alkaisi huulia & kurkkua kutista!
kerran taas kärsin viikon ikävästä kurkun kutinasta ja syyksi paljastui Pirkan omena/kaneli-mysli. olen heinänuhainen atoopikko ja ilmeisesti kuulun niihin, jotka talvella voivat syödä omenaa mutta kesällä eivät!
samoin 6v tytär saa pähkinöistä ja omenasta niin kovan kurkun kutinan, että osaa jo itse vältellä niitä. mitään allergiatestejä asiasta ei (vielä ) ole tehty, mutta tytöllä on kyllä paljon muitakin allergioita.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:20"]
Entisellä työkaverilla oli valoyliherkkyys, joka oireili lähinnä taukotiloissa. Ts. asiakaspalvelussa työskenteli kai ihan normaalisti, mutta taukohuoneessa piti olla valot pois ja mielellään verhotkin kiinni. Kiva oli lukea lehteä siinä sitten.
[/quote]
Loisteputkissa ja energiansäästölampuissa on uv-valoa, ilmeisesti siitä johtui?
[/quote]
Niin, en tiedä. Mutta sama valaistus suurinpiirtein taisi olla as-palvelussa ja taukotilassa. No, asiakaspalvelun puolella kirkkaampi.
[/quote]
Johtunee siitä, että asiakaspalvelutiloissa valot oli peitetty muovipleksillä tai oli umpinaiset valaisimet. Taukotiloissa suojaamaton loisteputki tms. Tämä herkkyys on todellinen vaiva, tunnen henkilön joka kärsii samasta vaivasta.
Varmaan minä itse. Keväisin olen siitepölyn takia allerginen perunalle, käsiin nousee kamala rakkulaihottuma. Talvella kuitenkin syön lohkoperunoita monta kertaa viikossa :D
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:50"]
Varmaan minä itse. Keväisin olen siitepölyn takia allerginen perunalle, käsiin nousee kamala rakkulaihottuma. Talvella kuitenkin syön lohkoperunoita monta kertaa viikossa :D
[/quote]
Lohkoperunahan on ihan eri kuin raaka peruna ruuanlaitossa. Vai siis nouseeko se ihottuma syödystä perunasta vai kosketuksesta?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:07"]Joskus voi olla niin, että on periaatteessa allerginen testien mukaan, mutta allergia on lievä ja normaaleja tuotteita voi omalla vastuullaan syödä. Oman jo aikuisen poikani kohdalla vilja on juuri tällainen. Ige-arvohan ovat alle 0.35 normaali, yli allerginen. Hänellä mm. ruis on vain vähän yli, on sille allerginen, mutta lääkäri on sanonut, että voi syödä omalla vastuulla ja jos aiheuttaa oireita, sitten jättää pois. Vehnäkään ei ole arvoiltaan paha, mutta se aiheuttaa selvät oireet, samoin maidosta saa vatsaoireita nopeasti ja ne ovat pahoja. Nämä allergiat ovat aikuisella harvinaisia mutta häneltä ne eivät hävinneet.
[/quote]
Mulle on myös prick-testin lievästä positiivisesta arvosta sanottu, että voi syödä k.o. ruoka-ainetta, jos ei tule liiemmin oireita.
Onko tuo IgE (yli 0,35) sama kuin vasta-ainetesti? Meidän lapsella tuli maidosta arvoksi ensin yli 100 ja laimennetusta näytteestä 500. Hän kyllä saakin välittömät ja voimakkaat oireet. En usko allergian katoavan. Ikää tosin vasta 3, joten kait jotain toivoa on...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:50"]
[/quote]
Lohkoperunahan on ihan eri kuin raaka peruna ruuanlaitossa. Vai siis nouseeko se ihottuma syödystä perunasta vai kosketuksesta?
[/quote]
Ihan vaikka jos sosekeitossa on pari pottua.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:45"]
Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!
Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.
[/quote]
Itse olen ikäni ollut kalalle allerginen ja allergia selvisi jo vauvana kun meillä kotona paistettiin kalaa, niin minulla turposi kurkku niin, että jouduttiin ambulanssilla viemään sairaalaan.
Vielä nyt aikuisenakin kalan tuoksu saa kurkun turpoamaan niin, että henki vaan vinkuu.
Mitään muuta allergiaa minulla ei koskaan ole ollut, ainoastaan tämä kala-allergia, joten mistään moniallergikosta ei ole kysymys.
[/quote]
Sinullakin ilmeisesti meni viestin pointti kokonaan ohi. Voi hyvänen aika näitä lukutaidottomia ihmisiä!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:57"]
[/quote]
[/quote]
Sinullakin ilmeisesti meni viestin pointti kokonaan ohi. Voi hyvänen aika näitä lukutaidottomia ihmisiä!
[/quote]
Ironia ei sovi av:lle.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sulla meni ohi koko tämän ketjun pointti. Voi hyvänen aika sentään.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:14"]Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.
[/quote]
Minä luulin vuosia olevani pahasti allerginen kaikille pähkinöille (sain anafylaktisen reaktion maapähkinästä ja lääkäri sanoi, ettei muitakaan voi syödä). Muutama vuosi sitten kävin taas allergiatesteissä, ja selvisi, että olen allerginen pelkästään sille maapähkinälle. Muita pähkinöitä voin nykyään syödä jonkin verran (välillä jostain syystä tulee lieviä oireita niistäkin). Ei nyt välttämättä tutullasi ole sama, mutta on sekin mahdollista.
[/quote]
Hei, mulla ihan sama juttu. Muutaman lapsuuden pahan allergisen reaktion jälkeen en ikinä syönyt mitään pähkinöitä! Vasta parikymppisenä olen huomannut että kaikki muut pähkinät on ok paitsi maapähkinä. Kyllä on elämä helpottunut :)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan.
[/quote]
Ihan maisteri olen, tosin en terveyteen tai tekniikkaan liittyvältä alalta. Entäs itse?
Ap
[/quote]
: D
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:45"] [quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"] Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. [/quote] Tähän täytyy kyllä sanoa että, kalan hajulle voi kyllä olla allerginen!
Mitään muuta allergiaa minulla ei koskaan ole ollut, ainoastaan tämä kala-allergia, joten mistään moniallergikosta ei ole kysymys. [/quote] Sinullakin ilmeisesti meni viestin pointti kokonaan ohi. Voi hyvänen aika näitä lukutaidottomia ihmisiä! [/quote] Sulla meni ohi koko tämän ketjun pointti. Voi hyvänen aika sentään.
[/quote]
Fakta on, että minun ja ystäväni molempien allergiat ovat muiden mielestä epäuskottavia. Vaikka meidät molemmat on jouduttu viemään lanssillakin sairaalaan. Suurin osa ihmisistä tuntuu pitävän allergioita höpöhöpönä vaikka lääkärintodistusta heiluttaisi. Tälläkin palstalla on säännöllisin väliajoin ketjuja joissa jopa ravintolatyöntekijöiksi itseään tituleeraavat ihmiset pilkkaavat allergisia.
Lähipiiristäni me kaksi olemme varmasti epäuskottavimmat allergiset/yliherkät. Toinen reagoi jopa kalanhajuun, toinen taas on herkistynyt todella monelle asialle.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ironia ei sovi av:lle.
[/quote]
No ei vissiin!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:38"]Yksi tuttu naisihminen ei voi kyläillä jos on poltettu tuoksukynttilää.
Hän verhoutuu silti joka päivä massiiviseen hajuvesi-/hiuslakka -pilveen sekä polttaa kotonaan niitä kynttilöitä...
[/quote]
Kuka viitsii polttaa tuoksukynttilää, niistä saa saatananmoisen pääsäryn. Hyvälaatuisesta hajuvedestä en saa päänsärkyä.
Tuttu sai vapautuksen armeijasta kun ne sotilasvaatteet aiheutti ihottumaa :D
Ihmettelen sitä että miten vähän ihmiset tietävät allergioista. Se, että saa oireita jonkin ruoka-aineen hajusta, on ihan fakta. Kala ja kananmuna ovat tuosta hyviä esimerkkejä. Samoin se, että saa oireita tuoreesta raaka-aineesta, mutta ei kypsennetystä. Ja se, että oireilee joistakin ruoka-aineista vain tiettyinä vuodenaikoina. Onko joku muka voinut välttyä näiltä tiedoilta?? Onnittelut, allergiat ovat sitten hyvin kaukainen asia, ja parempi aina niin.
Samalle henkilölle pähkinöistä vain joku voi aiheuttaa allergiaa, eivät kaikki.
Joku on lähes kaikille eläimille allerginen, sitten jostain syystä vaikkapa kani ei aiheuta allergiaa. Allergiat ovat todella yksilöllisiä, eikä niitä pitäisi vähätellä. Eri asia on pakko-oireiset ja neuroottiset ihmiset, joiden oireilua on tietysti vaikea erottaa aidoista.
Dermografismi, eli piirtopaukamointi on allergian lisäksi itselleni tuttu. Itsekin välillä olen epäuskoinen kun mieheni parransängen hankaus kasvoillani tai kaulassa saa aikaan ihottumaa vähäksi aikaa. Tai kuuman suihkun tai avantouinnin jälkeen reidet on täynnä urtikariaa (ei joka kerta, tämä lisää vielä sitä outouden tunnetta asiassa).
Joka tapauksessa, uskon että pääosin allergiat ovat täysin todellisia, ja ihminen itse on paras niitä arvioimaan, eivät muut. Kukaan terve ihminen ei tietentahtoen keksi itselleen allergioita, ja se pieni prosentti joka oireilee jotain muuta, on pieni ryhmä muille harmittomia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan. [/quote] Ihan maisteri olen, tosin en terveyteen tai tekniikkaan liittyvältä alalta. Entäs itse? Ap
[/quote]
Miten maisterisihminen voi olla noin kapeakatseinen, tietämätön ja ilkeämielinen?
Yksi tuttu naisihminen ei voi kyläillä jos on poltettu tuoksukynttilää.
Hän verhoutuu silti joka päivä massiiviseen hajuvesi-/hiuslakka -pilveen sekä polttaa kotonaan niitä kynttilöitä...