Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:11"]Tuttu sai vapautuksen armeijasta kun ne sotilasvaatteet aiheutti ihottumaa :D
[/quote]
Tuliko siitä myöhemmin puolustusministeri? :DDD
Tää on tosi juttu. Tunnen ihmisiä, jotka ovat saaneet vapautuksen samasta syystä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:11"]Tuttu sai vapautuksen armeijasta kun ne sotilasvaatteet aiheutti ihottumaa :D [/quote] Tuliko siitä myöhemmin puolustusministeri? :DDD
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan. [/quote] Ihan maisteri olen, tosin en terveyteen tai tekniikkaan liittyvältä alalta. Entäs itse? Ap
[/quote]
Miten maisterisihminen voi olla noin kapeakatseinen, tietämätön ja ilkeämielinen?
[/quote]
Maisteri on ihan ihminen kuitenkin. Itsekin naureskelen kaverin esitysallergialle... Ja pian ajattelin olla maisteri.
Mulla on muuten kans tuo, että kesällä oon allerginen kaikelle. Vehnälle, vedelle (suihkussa käynti), kissa, koira, hajusteet... Mut talvella käytän sit kaikkia tuoksuvia aineita, suihkussa, en siis hajuvesiä. Kesällä aina hirveää tuskaa hankkia kaikki hajuttomat ja värittömät purnukat kylppäriin.
Mites tuo maapähkinä olikaan, miksi muistelen kuulleeni ettei se edes ole pähkinä vaan... Palkokasvi?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:13"]
Tuttava on tomaattiallerginen, ei käy mun tekemä pitsa, jossa on tomaattisiivuja. (Oikeasti varmaan vika liian kuitupitoisessa pohjassa.) Eikä salaatti jossa on tomattia. Normipitsa pitseriasta menee kyllä alas... On vaan muutenkin sellanen terveellisen ruuan kammoaja. :D Ja siis nainen... Ei tosin käy ihan täysillä. On se vissiin yläasteen läpäissyt...
[/quote]
Niin? Ehkä teet vain paskaa pizzaa. Ja jotkut tomaatille allergiset voivat käyttää esim. ketsuppia ja tomaattipyreetä ilman ongelmia. Reaktion aiheuttaa vain tuore tomaatti.
Varmaan jotkut ihmiset ajattelevat että huijaan et mulla on keliakia koska napustan joskus jotain gluteenia poskeen. Kyse ei ole huijaamisesta vaan itsekontrollin puutteesta josta kärsii nautintohetken jälkeen kivuliaasti. Olen keliaakikko vaikka leikin hengelläni joskus tyhmästi. Valitsen kuitenkin sen kiusauksen ajankohdan itse, en siksi että joku haluaa minun tekevän poikkeuksen juuri hänen kanssaan. En tee suurta numeroa ruokavajaavaisuudestani, jätän vaan syömättä jos tarjotaan sellaista joka ei mun ruuansulatukselle sovi tai sitten tosiaan kidutan itseäni tietoisesti haukkaamalla palan tai kaksi:/
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]Mun paine- ja kylmäurtikaria. Tuhahdellaan, että mitäs itsekeksittyjä vouhotuksia ne ovat ja heti perään ihmetellään miten juuri sovittamani pusero on vetänyt kaulan ja rintakehän punaisille juomuille ja miten mulla posket menee valkoisille ja punaisille läikille pakkasviimassa... no kun se urtikaria...
[/quote]
Mulla myös tämä! Kylmä, kuuma, hiki, paine, mausteiset ruoat ym ym, kaikesta tulee saatanan länttejä ja/tai turvotuksia ja sitten niitä kauhistellaan ja päivitellään niin että ei ole enää ihmistä tän kameleontti-ihon takana. ihan sama mikä on keskustelun aihe, niin lopulta se on mun ympäri kehoa vaeltava länttitauti.
Esim. En voi missään tapaamisissa juoda kuumia juomia, sillä ruokatorven kohdalta rintojen väliin asti tulee kuuman juoman aiheuttama punainen ihottuma. Sama tulee mausteisesta ruoasta. Koska en jaksa sitä kiusallista tuijottelua ja tämän epäuskottavalta kuulostavan ongelman selittelyä.
Jos on lämmin päivä tai juhlat ahtaassa kuumassa tilassa ja pienikin hiki pinnassa ja erehdyn raapaisemaan itseäni, niin voi sitä katseiden määrää joka ikinen kerta kun näytän siltä kun olisi joku isompikin peto käynyt kiinni.
Välillä kun urtikaria menee oikein pahaksi, niin mukaan tulee mm silmäluomien ja huulien turpoamiset ihan yht'äkkiä. Tällöin näytän koko ajan turpaan saaneelta, ja taas saa selitellä kaiken maailman utelijoille.
Tätä on selvitelty lukuisin allergiatestein iho- ja allergiasairaalassa. Lopputulos on etten ole allerginen YHTÄÄN millekään, mutta kehoni reagoi (välillä kroonistuen) allergiaoireiden tavoin asioihin, joille ei "voi" olla allerginen. Ollessani 20-vuotias, en varsinaisesti riemastunut, kun minulle todettiin, ettei tuolle ole juuri mitään tehtävissä ja se jatkuu mitä luultavammin loppuelämän, sekä on myös periytyvää.
Ja tämä on ihan taivaan tosi.
[/quote]
Kuulostaa pahalle. Itse en sentään reagoi juomiin, mutta pari kertaa on huulet ja luomet turvonnut. Eniten mua vaivaa kylmäurtikaria sillä kävelyretki jäällä tekee musta hyytävän ruman. Aluksi posket on vaalealäikkäiset mutta sitten muuttuvat viinipunaisiksi ja karheutuvat niinkuin olisi pahakin atopia päällä. Ja jessus sitä kutinaa. Kestää toista päivää että iho normalisoituu.
Itselläni on lievä kananmuna-allergia ja kissa-allergia ja astma.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:27"]
Varmaan jotkut ihmiset ajattelevat että huijaan et mulla on keliakia koska napustan joskus jotain gluteenia poskeen. Kyse ei ole huijaamisesta vaan itsekontrollin puutteesta josta kärsii nautintohetken jälkeen kivuliaasti. Olen keliaakikko vaikka leikin hengelläni joskus tyhmästi. Valitsen kuitenkin sen kiusauksen ajankohdan itse, en siksi että joku haluaa minun tekevän poikkeuksen juuri hänen kanssaan. En tee suurta numeroa ruokavajaavaisuudestani, jätän vaan syömättä jos tarjotaan sellaista joka ei mun ruuansulatukselle sovi tai sitten tosiaan kidutan itseäni tietoisesti haukkaamalla palan tai kaksi:/
[/quote]
Olet kyllä tosi idiootti. Jotenkin tuosta tekstistä saa sen kuvan, että noita repsahduksia sattuu aina silloin ja tällöin, useita kertoja vuodessa. Tiesitkö, että nuo sinun itse valitsemasi herkkuhetket voivat aiheuttaa sinulle osteoporoosia, hedelmättömyyttä, pahanlaatuisia kasvaimia jne. Kyseessä ei ole vain kivut suolistossa vaan kokonaisvaltaisempi sairaus.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:20"]Tää on tosi juttu. Tunnen ihmisiä, jotka ovat saaneet vapautuksen samasta syystä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:11"]Tuttu sai vapautuksen armeijasta kun ne sotilasvaatteet aiheutti ihottumaa :D [/quote] Tuliko siitä myöhemmin puolustusministeri? :DDD
[/quote]
[/quote]
Joo joo. Haglundin vapautuksen syy oli urtikaria eli nokkosrokko. Mutta en tiedä toki, mikä sitä ihottumaa hänelle aiheutti.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]Harva uskoo mun olevan yliherkkä kalalle, vaikka sain siitä lääkärintodistuksenkin. Kerran oli ujutettu pizzaan tonnikalaa pieni määrä, niin makasin sohvalla koko illan sikiöasennossa.
[/quote]
Aika idioottia porukkaa sun lähipiirissä, sori vaan :/ Vaikka sinällään helpolla pääsit, mut ois viety lanssilla ja kiireesti hoitoon. Jos ois ehtiny.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:30"]Mun oma home-altistus. Jotkut sukulaiset ei vaan millään ymmärrä miten saan oireita tosi helposti sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa. Ikävä kyllä tää on aivan todellista ja hankaloittaa elämää.
[/quote]
Hei laita rahoiks! Maksan jos tuut kahville taloon, jonka aion ostaa.
[/quote]
Mä voin tulla kans! :) Kaverit kutsuu homekoiraks, sen verran herkästi oireita saan, kiitos homekoulun jossa herkistyin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!
Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.
[/quote]
Ei se varmaan se kalan haju ole mikä allergiaa aiheuttaa. Mutta muuten tuo on aivan mahdollista, en minäkään voi olla tilassa jossa valmistetaan kalaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]
Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan.
[/quote]ei tuo mistään ole valmistunut, hyvä jos peruskoulun on saanut räpiköityä
[/quote]
Ei varmaan sitäkään, jäänyt luokalle kymmenen kertaa ja sitten luovuttanut kun on kuullut, että joutuu käymään sen kutosluokan vielä kolmannen kerran
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!
Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.
[/quote]
Ei se varmaan se kalan haju ole mikä allergiaa aiheuttaa. Mutta muuten tuo on aivan mahdollista, en minäkään voi olla tilassa jossa valmistetaan kalaa.
[/quote]
Tuo on epäonnistunutta ironiaa. Luulen, että lainaamasi tollo yrittää saada sääliä oikeasti allergisille (=itselleen).
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]
Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan.
[/quote]ei tuo mistään ole valmistunut, hyvä jos peruskoulun on saanut räpiköityä
[/quote]
Eikö sulle opetettu peruskoulussa että lause alkaa isolla kirjaimella? Ja perään tulee piste.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:11"]Tuttu sai vapautuksen armeijasta kun ne sotilasvaatteet aiheutti ihottumaa :D
[/quote]
Ei jumalauta XD
Yhellä eukolla on kuulemma astma niin paha, ettei voi leipoa, koska jauhot pöllyää. Voi kyllä vetää sätkää ketjussa, se ei ole ollenkaan pahaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:25"]
Varmaan mun ristikkäisallergiat. Talvella syön mitä vaan ja keväällä saan esim. Veristä ihottumaa omenasta.
[/quote]
Sama, tosin seuraus ei ole tuo. Mutta todellakin, talvella menee tomaattikin, kesällä se aiemmin täällä mainittu pizzerian tomaattikastike. Kesälläkin tosin voin syödä vaikka mitä, seuraukset vain kasvavat sitä mukaa kun määrät kasvavat. Akselilla hieman kutisevat silmät - invalidisoivan kutisevat silmät ja vuotava nenä. Tilanne summautuu ruoka ruoalta, voin syödä sen tomaatin ehkä, jos en ole aiemmin samana päivänä jo syönyt banaania.
Se, kuinka paljon ja miten näitä tuo esille, on tietenkin eri asia. Mutta jos joku kysyy, ja vastaan, ja ensi kerralla sama ihminen ihmettelee, niin tässä syy. Myös sää vaikuttaa, ja se, kuinka täydellisesti jaksaa ja muistaa itse huolehtia itsestään. Varmasti joku on joskus miettinyt koko allergiaa itse keksityksi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:21"]
Mites tuo maapähkinä olikaan, miksi muistelen kuulleeni ettei se edes ole pähkinä vaan... Palkokasvi?
[/quote]
Juu kasvitieteellisesti se on palkokasvi. Silti monet maapähkinälle allergiset ovat allergisia myös ihan pähkinöille.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:14"]Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.
[/quote]
Minä luulin vuosia olevani pahasti allerginen kaikille pähkinöille (sain anafylaktisen reaktion maapähkinästä ja lääkäri sanoi, ettei muitakaan voi syödä). Muutama vuosi sitten kävin taas allergiatesteissä, ja selvisi, että olen allerginen pelkästään sille maapähkinälle. Muita pähkinöitä voin nykyään syödä jonkin verran (välillä jostain syystä tulee lieviä oireita niistäkin). Ei nyt välttämättä tutullasi ole sama, mutta on sekin mahdollista.
[/quote]
Hei, mulla ihan sama juttu. Muutaman lapsuuden pahan allergisen reaktion jälkeen en ikinä syönyt mitään pähkinöitä! Vasta parikymppisenä olen huomannut että kaikki muut pähkinät on ok paitsi maapähkinä. Kyllä on elämä helpottunut :)
[/quote]
Ehkä tää johtuu siitä että maapähkinä ei ole pähkinä vaan mukula. En tiiä miksi se on pähkinä. Vähä niinkuin pistaasipähkinä ei ole pähkinä vaan manteli. Silti myydään joka paikassa pähkinänä.
Tuttava on tomaattiallerginen, ei käy mun tekemä pitsa, jossa on tomaattisiivuja. (Oikeasti varmaan vika liian kuitupitoisessa pohjassa.) Eikä salaatti jossa on tomattia. Normipitsa pitseriasta menee kyllä alas... On vaan muutenkin sellanen terveellisen ruuan kammoaja. :D Ja siis nainen... Ei tosin käy ihan täysillä. On se vissiin yläasteen läpäissyt...