Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (250)

Vierailija
141/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani mies ei suostu syömään mitään, missä on C-vitamiinia (missä tajuaa olevan) koska on sille muka allerginen.

Vierailija
142/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:58"]

Tupakoivat astmaatikot. Jotka sitten vielä tietysti kaikkeen muuhun sen astman nostaa ongelmaksi, "siellä haisee niin paha, mulla on tää astma", "en voi juossa, koska astma.." Niin niin, mutta tupakkia voi vetää!

[/quote]

En olisi uskonut, jos en olisi itse kokenut, mutta minulla tupakoinnin lopettaminen pahensi allergia- ja astmaoireita merkittävästi. Ilmeisesti jonkinlaisesta siedätyksestä oli kyse. En kyllä aloita uudestaan polttamaan (ollut polttamatta jo yli 15 vuotta), vaikka kieltämättä tämä harmitti koska odotin päinvastaista reaktiota. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pölyallergia. Sormenpäät muuttuu punaisiksi ja alkaa iho irtoamaan, sormista tulee kipeät "rusinat". Siivoamisen hoidan siis kumihanskat kädessä.

Vierailija
144/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs tuttava seuraa ehkä liikaakin erilaisia blogeja koska hänellä sattuu olemaan aina se allergia päällä mikä on bloggaajien keskuudessa IN. Siis lähinnä ne ruokavaliot mitkä kulloinkin nousee esiin niin ei mene kuin hetki, kun tällä kyseisellä henkilöllä on sitten se allergia, joka vaatii sitä ruokavaliota. Hassusti vaan ne edelliset allergiat tippuu pois sitä mukaan kun tulee joku uusi huuma päälle. 

Vierailija
145/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:04"]

Yksi tuttu on allerginen askorbiinihapolle, mutta sujuvasti silti pystyy esim. juomaan limua, vaikka sitä siinä on.

[/quote]

Siis allerginen C-vitamiinille? :D 

Vierailija
146/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :) Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa.. [/quote] Se että itse et ole erityisherkkä ei tarkoita että joku toinen ei voisi olla. Mistä sinä voit tietää toisen kokemusmaailman? Ja vastaus ap:n kysymykseen; jotkut ovat näemmä oikeasti allergisia tiedolle ja sivistykselle.

[/quote]

Minä olen erityisherkkä ihmisille, jotka väittävät olevansa erityisherkkiä.

Vierailija
147/250 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)

Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]

Se että itse et ole erityisherkkä ei tarkoita että joku toinen ei voisi olla. Mistä sinä voit tietää toisen kokemusmaailman? Ja vastaus ap:n kysymykseen; jotkut ovat näemmä oikeasti allergisia tiedolle ja sivistykselle.
[/quote]
Ap kyseli epäuskottavimpia allergioita lainausmerkeissä. Uskomattoman moni oikeasti allerginen tuntee tarvetta tulla tähän ketjuun itkemään kärsimäänsä vääryyttä.

Vierailija
148/250 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen allergioille.

Vierailija
149/250 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:48"]Mun naapurilla oli myös tuo sähköallergia. Asuttiin kerrostalossa Tukholmassa. En muista mitä kaikkia oireita sille siitä tuli, mutta kyllä sillä oli kaikenlaista muutakin "oiretta". Jonnekin mökkiin maaseudulle se sitten lopulta muutti.
[/quote]

Lehdessä oli juttu sähköallergisesta naisesta, joka oli joutunut muuttamaan telttaan keskelle korpea. Kirjoitteli sieltä freelance-toimittajana juttuja tietokoneella.

Vierailija
150/250 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:23"]

Tupakoivat astmaatikot. Jotka sitten vielä tietysti kaikkeen muuhun sen astman nostaa ongelmaksi, "siellä haisee niin paha, mulla on tää astma", "en voi juossa, koska astma.." Niin niin, mutta tupakkia voi vetää!

[/quote]

En olisi uskonut, jos en olisi itse kokenut, mutta minulla tupakoinnin lopettaminen pahensi allergia- ja astmaoireita merkittävästi. Ilmeisesti jonkinlaisesta siedätyksestä oli kyse. En kyllä aloita uudestaan polttamaan (ollut polttamatta jo yli 15 vuotta), vaikka kieltämättä tämä harmitti koska odotin päinvastaista reaktiota. ;)

[/quote]

Todennäköisesti vaan ehdit tehdä niin pahoja vaurioita keuhkoillesi, että oireet siksi pahentuneet. Ja tupakoinnin lopettamisen jälkeenhän aluksi nousee todella paljon räkää keuhkoista. Keuhkot uusiutuvat hitaasti.

Vierailija
151/250 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on hajusteyliherkkä. Ymmärrän mitä se on, koska olen sitä itsekin. Pyrin välttämään voimakkaiden parfyymien läheisyydessä oleskelua ja tavaratalon meikki- ja parfyymiosaston läpi käveleminen ja toisinaan linja-autossa matkustaminen on yhtä tuskaa. Pahin vaikutus itselläni on, jos itse laittaisin parfyymia tai hajustettua deodoranttia.

Tämä työkaveri vaan tekee siitä helvetinmoisen numeron ja koko hommassa on palaneen käryä. Koko työpaikka, varmaan 100 ihmistä on ohjeistettu johdon taholta, että mitään hajusteita ei saa käyttää tämän yhden ihmisen takia. No, tämäkin menettelee, mutta kun tämä saa hysteerisiä kohtauksia silti jossain vaikka keskellä ruokailutilannetta. Joku läsnäolijoista muka haisee, ja hän käskee vihaisena henkilöä poistumaan ruokailutilasta jne. Firman iltajuhlassa on kierrätetty melkein koko pöytä, kun ihmisen toisensa perään on pitänyt vaihtaa paikkaa ja siirtyä kauemmas toiseen pöytään jonkun muka-tuoksun takia. Työtilanteista täytyy sitten lähteä kotiin, kun allergia iskee. Kulkee kumarassa ja melkein klenkkaa, kun on niin kipeä. Aivastamista, yskimistä, huonoa hengittämistä ja silmien valumista en ole koskaan havainnut, vaikka itselläni nimenomaan ne ovat hajusteyliherkkyyden oireita.

Kirsikkana kakun päällä: Olen useamman kerran nähnyt tämän erittäin yliherkän henkilön täpötäydessä kapakassa, jonka asiakaskuntaa ei varmasti ole ohjeistettu saapumaan ilman hajusteita. Hyvin on pyyhkinyt eikä yhtään ole ahistanut. Silloin kun ravintoloissa sai polttaa toisella puolella baaria, niin siellä istuskeli ja vietti iltaa aivan tyytyväisenä tupakansavun keskellä. Työpaikalla niitä noin kymmentä tupakoijaa sitten jahdataan, etteivät tule 20 metriä lähemmäksi.

Vierailija
152/250 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:23"]

[/quote]

[/quote]

Johtuu siitä, että lopettaessa se kaikki terva ja muu paska alkaa irrota sieltä keuhkoista ja kulkeutuu ylähengitysteihin vaikeuttaen hengitystä. Ajan kanssa sitten keuhkot puhdistuvat ja hengitys helpottuu. Tämä on ihan tavallinen ilmiö, myös ei-astmaattisilla tupakoitsijoilla.

Vierailija
153/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:13"]Tuttava on tomaattiallerginen, ei käy mun tekemä pitsa, jossa on tomaattisiivuja. (Oikeasti varmaan vika liian kuitupitoisessa pohjassa.) Eikä salaatti jossa on tomattia. Normipitsa pitseriasta menee kyllä alas... On vaan muutenkin sellanen terveellisen ruuan kammoaja. :D Ja siis nainen... Ei tosin käy ihan täysillä. On se vissiin yläasteen läpäissyt...
[/quote]

Mä en pysty syömään tuoretomaattia. En edes vaikka se olisi pitsassa, mutta prosessoitua tomaattia pystyn syömään pieniä määriä.
Moni pitää minuakin terveellisen ruuan kammoajana, vaan syyhän onkin minussa kun olen allerginen tomaatille, kurkulle, ananakselle, omenalle, porkkanalle yms. Pelkät salaatinlehdet alkaa tökkäsemään yllättävän nopeasti, varsinkin kun haluaisin syödä normaalisti.

Vierailija
154/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:28"]

Allerginen rasvalle. Kaikelle rasvalle. Ja toinen allerginen suklaalle (huom, ei kaakaolle vaan nimenomaan suklaalle).

[/quote]

No mä oon allerginen suklaalle. Testattu ihan verikokeella.

Voi kun nää tietämättömät joskus tajuais, että vaikka he ei oo jostain asiasta kuullu, ei se tarkoita ettei sitä asiaa ole olemassa...

[/quote]

MIten voit olla allerginen suklaalle, kun ei ole sellaista ainetta olemassakaan kuin suklaa. Se on usean eri aineen kombo. Siinä on kaakaota, sokeria, maitoa maitosuklaassa, mausteita...

Eli et ole allerginen oikeasti suklaalle vaan jollekin suklaan ainesosalle.

Vierailija
155/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:13"]

Tuttava on tomaattiallerginen, ei käy mun tekemä pitsa, jossa on tomaattisiivuja. (Oikeasti varmaan vika liian kuitupitoisessa pohjassa.) Eikä salaatti jossa on tomattia. Normipitsa pitseriasta menee kyllä alas... On vaan muutenkin sellanen terveellisen ruuan kammoaja. :D Ja siis nainen... Ei tosin käy ihan täysillä. On se vissiin yläasteen läpäissyt...

[/quote]

Niin? Ehkä teet vain paskaa pizzaa. Ja jotkut tomaatille allergiset voivat käyttää esim. ketsuppia ja tomaattipyreetä ilman ongelmia. Reaktion aiheuttaa vain tuore tomaatti.
[/quote]
Mun sisko on allerginen tomaatille mutta jotkut tietyt ketsupit, tomaattipyreet ja kauppojen sellaiset tomaattikastikkeet käy ja pitserioissa saa myös sitä soosia mitä siihen pohjaan laitetaan. Mutta esim. Tuoreeseen tomaattiin ei saa ollaa missään kosketuksessa. Jos joku on koskenut tomaattiin ja koskee häneen heti perään niin se on sairaala reissu..

Vierailija
156/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:42"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:10"]Olen antanut naapurin vauvalle lypsämääni äidinmaitoa, koska hän ei pystynyt oman äitinsä tai kaupan maitoa syömään. Ei sitäkään kauaa kestänyt, koska altistui kai jollekin mitä minä söin. Hirmu allerginen lapsi siis, joka reagoi aineisiin joita imettäjä oli syönyt. Olen allerginen beetakaroteeniväriaineelle, jota käytetään elintarvikkeissa, mutten luonnostaan porkkanoissa tai muissa vihanneksissa ja hedelmissä esiintyvään väriin.   Keliakia on myös. Mutta siis gluteenittomia oluita voi kyllä juoda vaikka sen 15 :) jos muuten kestää. Esim. Laitilan kukko on glut free. Eri keliaakikoille tulee eri voimakkuuksilla oireita. Mulle tulee ihan hirveästi turvotusta ja ilmaa vatsaan ja vatsa sattuu aivan järkyttävästi. Lapseni päätyy hetken päästä sairaalaan, koska hänelle kehittyy vrk:n sisällä pahat, pahat astmainfluenssaoireet, jotka johtaa keuhkokuumeeseen ja toisella lapsellamme oireet on mitättömät. Jotkut taas käyttää gluteenitonta dieettiä muuten vaan hyvinvointinsa tukemiseksi ja se salliikin lipsahdukset. [/quote] Keliakialiiton sivuilla sanottiin, että gluteenitonta olutta voi juoda 2plo päivässä. Kuten kauraakaan ei voi syödä määrättömästi. [/quote]   Joo, uskotaan :) mutta tuskin alkon sivuillakaan sanotaan tai yhtään missään muualla että voit sä pari pulloa sitä punkkua vetää tai kossuun kun laitat mehua niin koko pullonkin saa uppoomaan :D viralliset tahot kehottavat kaikenlaiseen kohtuuteen. T. Nro 137 [/quote] Siis onko sinulla muka keliakia? Tajuatko siitä mitään? Kaltaistesi ihmisten takia oikeasti sairaat joutuvat kärsimään kontaminaatioista ja saastuneesta ruuasta, kun ei se ole niin tarkkaa...

[/quote]

Joo kyllä on keliakia ja meitä on kolme tässä perheessä kenellä on. Itse en juo olutta lainkaan ja tuo 15 oli kommentti tuonne aikaisempaan juttuun ja ihan huumorilla sen laitoin. Ei, minä en ole sellainen kenen vuoksi nyt katsot kaikkien muiden OIKEASTI sairastavien kärsivän. Meillä on erityisen tarkkaa täällä kotona. Sinä voisit ottaa vanteen nyt kiristämästä ja pikkuisen hellittää asennettasi. Tällä palstalla sanottujen asioiden tuskin olettaa vaikuttavan kenekään toimintaan - ja asenteeseen.

Vierailija
157/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:36"]

Mäkin tiedän ihmisen, joka on allerginen kuuselle kun se tuodaan sisälle. Et ihan turhaa nauroit sille dysfaatikolle päin näköä...

[/quote]

Juu. Merkitystä lienee myös sillä, että ulkoilmassa on ehkä suhteessa enemmän sitä raikasta ilmaa vs. kuusen allergeeneja kuin sisätiloissa, kun kuusi sinne tuodaan. Meilläkin luovuttiin aidosta kuusesta sen jälkeen, kun lapsi alkoi olla joulut umpitukossa. Eka päivä vielä meni ihan ok, sitten toisena alkoi tukkia... Tuskin se on nimenomaan just joulukuusi, joka oireita aiheuttaa, Suomessa vaan kun ei ole tapana tuoda sisälle esim. kesälomakuusta :-)

[/quote]

Ja minäkin voisin täsmentää etten ole allerginen ulkona oleville joulukuusille. Ainoastaan asuntoon tuoduille kuusille. Esimerkiksi kauppakeskuksessa oleva suurikaan kuusi ei ole aiheuttanut oireita. 

Saan oireita myös pajunkissoista virpomisvitsoissa. 

-Se ei-dysfaatikko joulukuusiallergikko

Vierailija
158/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:20"]

Entisellä työkaverilla oli valoyliherkkyys, joka oireili lähinnä taukotiloissa. Ts. asiakaspalvelussa työskenteli kai ihan normaalisti, mutta taukohuoneessa piti olla valot pois ja mielellään verhotkin kiinni. Kiva oli lukea lehteä siinä sitten.

[/quote]

Loisteputkissa ja energiansäästölampuissa on uv-valoa, ilmeisesti siitä johtui?

Vierailija
159/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:28"]

Allerginen rasvalle. Kaikelle rasvalle. Ja toinen allerginen suklaalle (huom, ei kaakaolle vaan nimenomaan suklaalle).

[/quote]

No minä sanon aina olevani allerginen suklaalle. Oikeasti en ole kaakaolle allerginen, vaan useimmissa suklaissa olevalle soijalesitiinille. Sitä on emulgointiaineena liki kaikissa suklaissa ja usein merkitty E-koodilla. Allergiani on henkeäuhkaavan raju, siksi en voi ottaa mitään riskejä. Olen päätynyt pari kertaa kurkku ummessa ja tajuttomana sairaalaan, joten kyse ei ole leikin asiasta.

Ihmisten on helpompi muistaa suklaa-allergia kuin random E-koodi tai vieraan kuuloinen sana. Monissa paikoissa olen kuullut vakuutteluja, että hyvin voin tätä suklaakakkua syödä kun ei siinä mitään soijaa ole laitettu ja naurettu perään huvittuneesti soijaepäilyksilleni. Sitten kuitenkin tarkemmin kysyttäessä kerrotaan, että on käytetty esim. taloussuklaata, jossa sitä lesitiiniä on...

Mutta suklaa-allergia ilman kaakaoallergiaa varmasti kuulostaa hörhöilyltä monen mielestä. Silti olen mieluummin hörhö kuin vainaa :)

Vierailija
160/250 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]

Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.

[/quote]

Mutta se voi kyllä sairastuttaa vauvan, oletko kuullut äidinmaidonkeltaisuudesta? Eli maito on niin vahvaa, että vauvan munuuaiset ei saa sitä prosessoitua. Mulla on lapsen imettäminen loppunut tuon takia kun vauva oli 2 vkoa vanha. Jos en olisi lopettanut, seurauksena olisi ollut munuaisten toiminnan loppuminen.
[/quote]

Nyt selität kyllä ihan omiasi. Keltaisuus ei ole mikään syy imetyksen lopettamiselle, eikä se pilaa vauvan munuaisia. Googlaa rintamaitokeltaisuus.