Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:28"]
Allerginen rasvalle. Kaikelle rasvalle. Ja toinen allerginen suklaalle (huom, ei kaakaolle vaan nimenomaan suklaalle).
[/quote]
No mä oon allerginen suklaalle. Testattu ihan verikokeella.
Voi kun nää tietämättömät joskus tajuais, että vaikka he ei oo jostain asiasta kuullu, ei se tarkoita ettei sitä asiaa ole olemassa...
[/quote]
MIten voit olla allerginen suklaalle, kun ei ole sellaista ainetta olemassakaan kuin suklaa. Se on usean eri aineen kombo. Siinä on kaakaota, sokeria, maitoa maitosuklaassa, mausteita...
Eli et ole allerginen oikeasti suklaalle vaan jollekin suklaan ainesosalle.
[/quote]
Jaa-a, kai mä sitten olen allerginen sille kombolle :-) Tai voithan sä kertoa tuonne MDD Terveyspalveluihin, että lakkaavat testaamasta sitä suklaata noilla verikokeillaan, kun sun mielestä suklaalle ei voi olla allerginen :-)
http://www.mdd.fi/malliraportit/23-Allergy-Food-Antibody-IgG88IgE19-Sample-Report.pdf
Työkaveri sanoo olevansa tomaatille allerginen. Surutta kuiten lotraa ketsuppia makaronilootansa päälle.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:24"]Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D
[/quote]
Mun ystävä on todella allerginen pähkinöille, hän tukehtuu jos syö pähkinää. Älä vähättele tällaista allergiaa, johon joku voi jopa kuolla.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:07"]Työkaveri sanoo olevansa tomaatille allerginen. Surutta kuiten lotraa ketsuppia makaronilootansa päälle.
[/quote]
Varmaan unohti sanoa, että tuoreelle tomaatille. Tai sitten tomaattiallergia on vain siitepölyaikana. Et ehkä ihan tajunnut.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:07"]Työkaveri sanoo olevansa tomaatille allerginen. Surutta kuiten lotraa ketsuppia makaronilootansa päälle.
[/quote]
Ketsupissa tomaatti on käsiteltyä.
Monille tuore tomaatti on se mikä aiheuttaa oireita. Prosessoitu tomaatti taas ei.
Tajuatko eron tuoreen ja prosessoidun välillä?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:31"]Siskollani on "pölyallergia" ja "homeallergia". Ei voi muka siivota.
[/quote]
Mulla on molemmat, mutta jos en siivoa, oireet pahenevat päivä päivältä. Eli kyllä nimenomaan pitää siivota!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 13:04"]Ketjusta tuli mieleen oma "erikoinen" herkkyytteni. Itse kutsun sitä leikkimielisesti aurinkoallergiaksi. Aivastelen ihan tolkuttoman paljon auringon/valon vuoksi. Aivastuksia tulee jopa toistakymmentä peräkkäin. Tätä tapahtuu myös pilvisemmälläkin säällä ja vaikka olisi aurinkolasit päässä. Jostain syystä valo käynnistää tuon reaktion; alkaa tuntua ikään kuin lievää kirvelyä ja se käynnistää aivastelun. Tämä ominaisuus on ollut minulla ihan lapsesta asti, enkä ole vielä kohtalontoveriin törmännyt. Löytyisikö täältä? Lääkärissä en ole tätä koskaan ottanut puheeksi, koska harvemmin tästä on mitään merkittävää haittaa elämälle, muuta kuin aivastelun aiheuttama meluhaitta :D Tämä piirre hämmästyttää monia ja yleensä saakin olla selittämässä, että miksi aivastelen niin paljon. Jotkut pyytävät jopa lopettamaan ja jollain tasolla ehkä häpeävät etenkin julkisella paikalla minun seurassani jos "kohtaus" iskee.
[/quote]
Hei, täällä kohtalotoveri! Aivastan aina itsekin, kun astun varjosta valoon tai katson nopeasti aurinkoon. Olen tulkinnut tämän johtuvan silmien pupillien nopeasta pienenemisestä tms. lihasliikkeestä, joka tuntuu kutinana/kirvelynä ja saa aikaan aivastusresktion. Allergiaksi en ole vielä keksinyt tätä kutsua, mutta miksipä ei - leikkimielisesti ;) On muuten periytyvää - äidilläni ja tyttärelläni on sama piirre.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:31"]Siskollani on "pölyallergia" ja "homeallergia". Ei voi muka siivota.
[/quote] minäkin olen ja silloinhan pitää juuri siivota ettei ne pölyt kasaannu ja aiheuta pahempaa allergiaa..
Ennen broilereita syötettiin kalajauholla. Siis 90-luvulla. En voinut syödä kanaa, koska olen todella allerginen kalalle. Olin lapsi joten en ole kekseliäisyyttäni silloin oksennellut.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:20"]
Entisellä työkaverilla oli valoyliherkkyys, joka oireili lähinnä taukotiloissa. Ts. asiakaspalvelussa työskenteli kai ihan normaalisti, mutta taukohuoneessa piti olla valot pois ja mielellään verhotkin kiinni. Kiva oli lukea lehteä siinä sitten.
[/quote]
Loisteputkissa ja energiansäästölampuissa on uv-valoa, ilmeisesti siitä johtui?
[/quote]
Niin, en tiedä. Mutta sama valaistus suurinpiirtein taisi olla as-palvelussa ja taukotilassa. No, asiakaspalvelun puolella kirkkaampi.
Minä olen lähes nelikymppinen maalaistalon tyttö. Olen lapsena varmasti siedättynyt lialle, pölylle, koirille, kissoille, lehmille, heinille jne. Muutama vuosi sitten olisin voinut vielä naureskella kaikille allergioille, kuten tässä ketjussa tehdään. Täytettyäni 30 alkoi ilmaantua erilaisia oireita ja herkkyyksiä. Ensin laktoosi-intolerenssi, sitten sain oireita joulukuusesta, kukista jne. Saman tien tuli siitepölyallegia. Sain oireita koirasta, kissasta, hevosesta jne. Sitten astma ja hajusteyliherkkyys.
Voin sanoa, että tämä on kyllä perhanan ärsyttävää!!! Allergia rajoittaa elämää todella paljon. Kotoa ei uskalla lähteä mihinkään ilman astmapiippua. Lomamatkoillekin on otettava kauhea arsenaali allergialääkkeitä mukaan.
Naureskelkaa vain näille allergioille niin kauan kuin itse satutte jonkin niistä saamaan...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:44"]
Äidinmaito. Sille vaan yksinkertaisesti ei voi olla allerginen.
[/quote]
Tiedän vauvan, joka oli maitoallerginen ja jos äiti käytti maitotuotteita, vauva sai reaktiot äidin maidosta. Mutta kun äiti pysyi ruokavaliossa, vauva pysyi oireettomana.
[/quote]
Ei lapsi silloin ole allerginen ÄIDINMAIDOLLE vaan sille lehmänmaidolle...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:26"]
Itseasiassa ihan sille äidinmaidollekin voi olla allerginen, on vaan ihan pirun harvinaista. Yleisempää on se, että reagoi jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle.
[/quote]
Ei voi. Kannattaa katsoa dokumentti areenasta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"]Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan. [/quote] Ihan maisteri olen, tosin en terveyteen tai tekniikkaan liittyvältä alalta. Entäs itse? Ap
[/quote]
Miten maisterisihminen voi olla noin kapeakatseinen, tietämätön ja ilkeämielinen?
[/quote]
Voi kuule, helposti. Olen myös Mensan jäsen, mikäli kiinnostaa.
Tunnen muuten ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi omenoille allergisia vain keväisin, saavat oireita kalan hajusta ja ovat allergisia pähkinälle jne, sekä saavat päänsärkyä hajuvesistä (kaikki nämä eri yksilöitä). Otan kaikki nämä allergiat hyvin vakavasti ja tiedustelen aina allergisoivat aineet ennen kuin kokkaan heille, en käytä hajusteita jne. Sinulta taisi nyt vain mennä tämän ketjun pointti ohi ja kaukaa.
Jätettäisiinkö nyt minun koulutukseni rauhaan ja keskityttäisiinkö ketjun alkuperäiseen aiheeseen?
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:14"]Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.
[/quote]
Minä luulin vuosia olevani pahasti allerginen kaikille pähkinöille (sain anafylaktisen reaktion maapähkinästä ja lääkäri sanoi, ettei muitakaan voi syödä). Muutama vuosi sitten kävin taas allergiatesteissä, ja selvisi, että olen allerginen pelkästään sille maapähkinälle. Muita pähkinöitä voin nykyään syödä jonkin verran (välillä jostain syystä tulee lieviä oireita niistäkin). Ei nyt välttämättä tutullasi ole sama, mutta on sekin mahdollista.
[/quote]
Noin yleisesti ottaen kuuluvat eri kasviryhmiin. Manteli on ruusukasvi, maapähkinä herne- ja hasselpähkinä koivu-. Moni pähkinäallerginen (ei kaikki!) voi syödä jotain pähkinöitä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]
Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)
Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]Toivottavasti saat erityisherkän lapsen, niin jo on nauru kaukana.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:35"] Tyhmä aloitus.Toivottavasti näet aloituksesi 10 v kuluttua.Amk:sta valmistunut, oletan. [/quote]ei tuo mistään ole valmistunut, hyvä jos peruskoulun on saanut räpiköityä [/quote] Eikö sulle opetettu peruskoulussa että lause alkaa isolla kirjaimella? Ja perään tulee piste.
[/quote]Virke alkaa isolla kirjaimella ja lauseet erotetaan pilkulla toisistaan. (jos haluat kerran saivarrella)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:27"]Erityisherkkyys taitaa olla muotia nykypäivänä :)
Pari tapausta tiedän eikä voi muuta kuin nauraa..
[/quote]
Tää satuttaa.
Olemme juuri lapsen kanssa saaneet tiedon miksi hän kokee asiat voimakkaasti. Kosketuksen, äänet ja muitten tunteet aiheuttavat ahdistusta.
Helpotus on ollut huomata, että häntä voidaan auttaa. Hän voi saada jopa ystäviä kunhan oppii iän myötä hillitsee itkua ja tunteiden menoa ylös alas. Hän ei ole agressiivinen . Hän ilakoi , puhuu mutta itkee herkästi. Hän pelkää monia asioita. Kova ääni, meille normaali puhe sattuu korviin.
Silti hän on suloinen ja empatiaa omaava lapsi joka hoivaa toisia ja herkästi reakoi jos toisella suru yms.
Minun pitäisi lähettää hänet koulumaailmaan.
Maailmaan missä kaltaisesi voi tuhota työmme julmasti ja välinpitämättömästi. Kaiken mitä lapsen eteen olemme tehneet ettei hän sinunlaisiasi häiritsisi poikkeavuudellaan.
[/quote]
Tota öö, elämässä on vaan pakko sietää yhtä sun toista, sen kouluajan jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:59"]Tämän keskustelun perusteella oon kaikkien epäuskottavien yliherkkyyksien äiti :D
Mulla on dermografismia joka on vielä suht uskottavaa koska sen huomaa. Välillä tulee myös "tavallista" nokkosihottumaa. Nousee paukamia kaikkialle ja ei saasta, miten ne kutiaa. Mitä enemmän niitä raapii, sitä enemmän niitä tulee ja sitä enemmän ne kutiaa. Muutenkin mulla on todella herkkä iho. Puhdistusaineet, hiki, pakkanen, hankaus, meikit ja varmaan kaikki vähänkin "kovempi" rasitus iholle aiheuttaa punoitusta ja ihottumaa ja kipua ja kutinaa.
Minulla on todettu myös laktoosi-intoleranssi ja IBS. Tiedän, että ärtyvän suolen oireyhtymää pidetään joskus huuhaana mutta se ei tunnu siltä. Hirveitä vatsakramppeja ja kouristuksia, vesiripulia, ilmavaivoja, ruoka ei sula kunnolla ja niin edelleen. Voihan se olla jotain muutakin, mutta ultrassa, verikokeissa ja ulostenäytteissä ei ainakaan näkynyt mitään kovin poikkeavaa.
Mua myös stressaa ja ahdistaa äänet ja mulla on todella herkkä kuulo. Tuntuu, että korvat ei jotenkin totu meluun vaan esimerkiksi joku pienikin melu häiritsee koko ajan eikä jää taka-alalle. Olen ihan pienestä pitäen ollut herkkä äänille ja pelännytkin ääniä, joten se on varmaan synnynnäistä. Vaikka niihin ääniin ei totu, sen asian kanssa voi oppia elämään. Varsinkaan kun oireet eivät ole sietämättömiä. Tai enhän mä voi käskeä kaikkia muita olemaan hiljaa. :D Yritän vaikuttaa ääniin silloin kun pystyn, katson esim. televisiota ihan hiljaisella, melkein äänettömällä ja en hakeudu tahallaan meluisiin paikkoihin.
Tosin en pidä sitä välttämättä yliherkkyytenä tai sairautena vaan ominaisuutena. Ja herkästä kuulosta on varmaan jotain hyvääkin.
[/quote]
Ei IBS:ää kukaan enää pidä huuhaana. Onneksi.
Ketjusta tuli mieleen oma "erikoinen" herkkyytteni. Itse kutsun sitä leikkimielisesti aurinkoallergiaksi. Aivastelen ihan tolkuttoman paljon auringon/valon vuoksi. Aivastuksia tulee jopa toistakymmentä peräkkäin. Tätä tapahtuu myös pilvisemmälläkin säällä ja vaikka olisi aurinkolasit päässä. Jostain syystä valo käynnistää tuon reaktion; alkaa tuntua ikään kuin lievää kirvelyä ja se käynnistää aivastelun. Tämä ominaisuus on ollut minulla ihan lapsesta asti, enkä ole vielä kohtalontoveriin törmännyt. Löytyisikö täältä? Lääkärissä en ole tätä koskaan ottanut puheeksi, koska harvemmin tästä on mitään merkittävää haittaa elämälle, muuta kuin aivastelun aiheuttama meluhaitta :D Tämä piirre hämmästyttää monia ja yleensä saakin olla selittämässä, että miksi aivastelen niin paljon. Jotkut pyytävät jopa lopettamaan ja jollain tasolla ehkä häpeävät etenkin julkisella paikalla minun seurassani jos "kohtaus" iskee.