Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?
Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.
Kommentit (250)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:30"]
Olen hajuyliherkkä. Saan migreenin pääasiassa kahvin hajusta. Aikalailla kaikkia muita hajuja siedän ongelmitta. Saatan olla sen jälkeen 1-3 päivää järkyttävässä pääkivussa, jos en tunnista migreeniksi ajoissa ja ota estolääkitystä. Ikävän usein kohtaus ehtii mennä päälle. En voi oikein viettää aikaa työpaikkojen taukotiloissa tai muuallakaan pienemmässä tilassa, jossa kahvia on tarjolla. Tämän vuoksi minua ei pahemmin taukotilassa näy. Jos kahvi on seisonut pannussa, niin vielä pahempi. Tähän liittyy myös kaikki tuotteet, jotka haisevat kahvilta. Kahvipapujen hajusta en saa migreeniä, mutta en toisaalta ole uskaltanut ruveta haistelemaan nenä kiinni pavuissa, saisinko niistäkin oireita, jos altistun pitkään. Suurin osa ihmisistä ei muista koko vaivaa ja osa pitää sitä täysin keksittynä. Yksi ystävätär ehdotti, että saattaisin olla allerginen kahville, minkä vuoksi reagoin niin voimakkaasti hajuun. En usko, kun muita oireita ei kuitenkaan ole ja pystyn syömään esimerkiksi mokkapaloja. Terveisiä vain tutuille.
[/quote]
Voisko olla että esimerkiksi sinun työasento aiheuttaa lihasjäykkyyttä niskaan, joka aikaansaa päänsäryn? Jännityspäänsärky ja migreeni menevät helposti sekaisin, mulla itselläni on kumpikin ja aina ei tiedä kumpi oireilee. Migreeni nimittäin harvemmin päiviä kestää. Voimakkaat hajut voi sitten pahentaa oireita, ja jos ei ylipäätään pidä kahvin hajusta tai sen yhdistää päänsärkyyn niin siihen sitten reagoi.
Itsekin luulin ennen esim. sähkön ja voimakkaiden hajujen aiheuttavan migreeniä. Kyllähän ne särkyä pahentavat, mutta laukaisia löytyi muualta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:42"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:30"]
Olen hajuyliherkkä. Saan migreenin pääasiassa kahvin hajusta. Aikalailla kaikkia muita hajuja siedän ongelmitta. Saatan olla sen jälkeen 1-3 päivää järkyttävässä pääkivussa, jos en tunnista migreeniksi ajoissa ja ota estolääkitystä. Ikävän usein kohtaus ehtii mennä päälle. En voi oikein viettää aikaa työpaikkojen taukotiloissa tai muuallakaan pienemmässä tilassa, jossa kahvia on tarjolla. Tämän vuoksi minua ei pahemmin taukotilassa näy. Jos kahvi on seisonut pannussa, niin vielä pahempi. Tähän liittyy myös kaikki tuotteet, jotka haisevat kahvilta. Kahvipapujen hajusta en saa migreeniä, mutta en toisaalta ole uskaltanut ruveta haistelemaan nenä kiinni pavuissa, saisinko niistäkin oireita, jos altistun pitkään. Suurin osa ihmisistä ei muista koko vaivaa ja osa pitää sitä täysin keksittynä. Yksi ystävätär ehdotti, että saattaisin olla allerginen kahville, minkä vuoksi reagoin niin voimakkaasti hajuun. En usko, kun muita oireita ei kuitenkaan ole ja pystyn syömään esimerkiksi mokkapaloja. Terveisiä vain tutuille.
[/quote]
Voisko olla että esimerkiksi sinun työasento aiheuttaa lihasjäykkyyttä niskaan, joka aikaansaa päänsäryn? Jännityspäänsärky ja migreeni menevät helposti sekaisin, mulla itselläni on kumpikin ja aina ei tiedä kumpi oireilee. Migreeni nimittäin harvemmin päiviä kestää. Voimakkaat hajut voi sitten pahentaa oireita, ja jos ei ylipäätään pidä kahvin hajusta tai sen yhdistää päänsärkyyn niin siihen sitten reagoi.
Itsekin luulin ennen esim. sähkön ja voimakkaiden hajujen aiheuttavan migreeniä. Kyllähän ne särkyä pahentavat, mutta laukaisia löytyi muualta.
[/quote]
En usko, että kyse on pelkästään jännityssäryn aiheuttamasta migreenistä. Kyllä tuo haju aiheuttaa sen oireilun. Mielestäni kahvi ei edes haise mitenkään pahalle, mutta oireiden myötä olen alkanut yhdistää hajun negatiivisesti. Kyseessä ei ole ainoastaan työpaikalla vaan joka paikassa, missä kahvia on tarjolla. Oireilu alkaa n. 10-20 minuutin kuluttua altistumisesta kahville. Työpaikat nyt pahimpina. Harvemmin minullakaan on noita kolmen päivän migreenejä ja yleensä ovat sidoksissa hormonitoimintaan. Yleensä selviän yhellä illalla tai päivällä kahvin hajun aiheuttaman migreenin kanssa.
Lisäys: Voin olla parikin viikkoa yrittämättä vierailla taukohuoneessa ja kun sitten kun kävin siellä ja kahvia on pannussa niin migreeni. Tämän vuoksi vältän taukohuoneisiin menemistä.
Työkaveri otti saikkua pahan "siitepölyallergian" takia ja lähti mökille.
Itse en ole todistetusti allerginen millekkään, en siis ole käynyt lääkärillä testeissä.
Nyt muutamien vuosien ajan olen kuitenkin huomannut, että voin vain juoda yhtä tiettyä kahvimerkkiä ilman, että saisin hirveää vatsakipua ja parin-kolmen päivän kestävää ripulia.
Aika naurettavaltahan tuo vaikuttaa, tiedän.
En sitten tiedä, että mikä kyseisen voimakkaan reaktion aiheuttaa mutta aina kun olen kokeillut muita kahvimerkkejä niin olen miltein pöntön ja sängynpohjan oma kunnes oireet helpottavat.
Ja siis kyse ei ole siitä, ettäkö en pitäisi muista kahveista tms.
Monesti olen saanut kuulla sukulaisilta ja tutuilta, että "Aijaa, ku ei oo sitä kallista ja fiiniä kaffetta nii sikskö..."
Ja tuo "kallista ja fiiniä"... noh, ihan normi Juhlamokkaa pystyn juomaan ja itse keitän jopa miehenikin mukaan "elefantin kaatajaa" eli kyseinen kahvi menee ongelmitta vaikka olisi voimakkaaksikin keitetty.
Monesti olen ostanut muitakin merkkejä kokeillakseni, että onnistuisko, ei onnistu.
Senverran "vieraskorea" olen kuitenkin, että en kehtaa kyläillessä kysellä, että mitä kahvimerkkiä käyttävät.
Anoppilassa kyläillessä heillä on ihan kiusan takia "muiden eldorado kahvi" ja "minun hieno kahvi" ja jopa 2 kahvinkeitintä!
En nyt sentään saa oireita jos 2 eri kaffit keitettäisiin samalla keittimellä enkä tosiaankaan ole pyytänyt, että minulle keitettäisiin edes kahvia erikseen.
Joskus olen juonut anopin mieliksi heidän kahviaan ja illalla oireet alkavat rajuina.
Nykyään olen aina sanonut, että voin hyvin olla ilman kahvia, ihan oikeasti.
Sanomiseni otetaan aina vittuiluna..
Ystävien mielestä on ollut hauskaa tehdä "sokko testejä", keittävät "muka juhlamokkaa" vaikka todellisudessa käyttävätkin jotakin muuta ja soittavat seuraavana päivänä kyselläkseen kuulumisia.
Juu, aina on oireet tullu, hirveän hauskaa, heh heh.
Tiedän itsekin kuinka älyttömältä tämä kuulostaa enkä siksi asiasta halua nykyään enään mainita kenellekkään vaan olen suosista juomatta kahvia muualla kuin kotona ja töissä jossa minulla on oma keitin ja kaffet työhuoneessani.
Harmillista sillä pidän kahvista ja mielelläni kaffittelisin ystävienikin kanssa.
Pidän myös muidenkin merkkien kahveista, ei ole siitä todellakaan kyse ja olisi aivan ihanaa käydä joskus vaikka pullakahveilla jossakin kahvilassa jossa kahvi keitetään juuri jauhetuista pavuista mutta ei vaan onnistu.
Eikä tämä ikävä kyllä ole provo.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:31"]Siskollani on "pölyallergia" ja "homeallergia". Ei voi muka siivota.
[/quote]
Minulla on pölyallergia ja VOIN toki siivota, mutta esimerkiksi imurointi aiheuttaa tilan, missä aivastelen tauotta ja hengitystiet tukkiutuvat niin, että hengityskanava tuntuu neulankapealta. Mies taas ei vain pidä siivoamisesta ja asia on ratkaistu palkatulla siivoojalla.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:32"]
Sisko on muka allerginen ampiaisille. Oikeasti vaan pelkää niitä helvetisti. Kerran myönsi mulle sen, mutta 5 min päästä kun ampiainen lensi ohi, hän taas rupesi kiljumaan oikeasti olevansa allerginen. Ei uskoisi 3kymppiseksi.
[/quote]
moi sisko! Mäkin oon linjoilla ;D
Tupakoivat astmaatikot. Jotka sitten vielä tietysti kaikkeen muuhun sen astman nostaa ongelmaksi, "siellä haisee niin paha, mulla on tää astma", "en voi juossa, koska astma.." Niin niin, mutta tupakkia voi vetää!
Huomion,rakkauden,hoivan,kosketuksen tarve suuri. Kokeilkaa edes näitä "hoitoja".
Erään tuttavan lisäaineallergia on aika huvittavaa seurattavaa. Se ei nimittäin mukaanlue makeisten lisäaineita. :P