Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (250)

Vierailija
61/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:26"]Itseasiassa ihan sille äidinmaidollekin voi olla allerginen, on vaan ihan pirun harvinaista. Yleisempää on se, että reagoi jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle.
[/quote]

Uskokaa nyt että äidinmaidolle ei voi olla allerginen. Voi allergisoitua äidinmaidon kautta jollekin, tai voi olla synnynnäinen laktaasientsyymin puutos jolloin ei voi saada mitään maitotuotteita, mutta se on erittäin harvinaista, eikä se ole allergia.

Vierailija
62/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! 

Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan kaikkien mielestä täysi sekopää ruokarajoitteineni. Allerginen olen kalalle ja pähkinöille.

Toisen sairauteni takia ruokavaliosta puuttuu enemmän tai vähemmän ruoka-aineita. Jotain syön hyvin kypsennettynä, jotain en välillä ollenkaan, mutta viikon päästä se sama voi sopia hyvin. Maito käy välillä ihan normaalina, välillä vain laktoosittomana ja välillä ei ollenkaan. Joskus tekisi mieli lopettaa syöminen kokonaan, kun kaikki aiheuttaa oireita. Nyt nautin hetkestä, kun kaikki käy, paitsi kala ja pähkinä.

Ai niin , silloin kun ei ruoka sovi, aiheuttaa myös tuoksut oireita. Tällä hetkellä voin käyttää hajusteita itsekin.

Vierailija
64/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on perus hajusteyliherkkyys (lotraa itse hajuvesillä ja pesu/huuhteluaineilla), keliakia (leivokset aina peruspullaa kahvilassa) ja maitoallergia (suklaata ja jäätelöä voi silti "pikkasen maistaa").

Vierailija
65/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]

Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia! 

Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua. 

[/quote]

Miksi alapeukut?

Vierailija
66/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:33"]

Te jotka ujutatte kavereillenne jotain allergeenia salaa, onko anafylaksia hauska asia?

[/quote]

On! Aivan hulvaton suorastaan!!

Vierailija
67/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun perusteella oon kaikkien epäuskottavien yliherkkyyksien äiti :D
Mulla on dermografismia joka on vielä suht uskottavaa koska sen huomaa. Välillä tulee myös "tavallista" nokkosihottumaa. Nousee paukamia kaikkialle ja ei saasta, miten ne kutiaa. Mitä enemmän niitä raapii, sitä enemmän niitä tulee ja sitä enemmän ne kutiaa. Muutenkin mulla on todella herkkä iho. Puhdistusaineet, hiki, pakkanen, hankaus, meikit ja varmaan kaikki vähänkin "kovempi" rasitus iholle aiheuttaa punoitusta ja ihottumaa ja kipua ja kutinaa.
Minulla on todettu myös laktoosi-intoleranssi ja IBS. Tiedän, että ärtyvän suolen oireyhtymää pidetään joskus huuhaana mutta se ei tunnu siltä. Hirveitä vatsakramppeja ja kouristuksia, vesiripulia, ilmavaivoja, ruoka ei sula kunnolla ja niin edelleen. Voihan se olla jotain muutakin, mutta ultrassa, verikokeissa ja ulostenäytteissä ei ainakaan näkynyt mitään kovin poikkeavaa.
Mua myös stressaa ja ahdistaa äänet ja mulla on todella herkkä kuulo. Tuntuu, että korvat ei jotenkin totu meluun vaan esimerkiksi joku pienikin melu häiritsee koko ajan eikä jää taka-alalle. Olen ihan pienestä pitäen ollut herkkä äänille ja pelännytkin ääniä, joten se on varmaan synnynnäistä. Vaikka niihin ääniin ei totu, sen asian kanssa voi oppia elämään. Varsinkaan kun oireet eivät ole sietämättömiä. Tai enhän mä voi käskeä kaikkia muita olemaan hiljaa. :D Yritän vaikuttaa ääniin silloin kun pystyn, katson esim. televisiota ihan hiljaisella, melkein äänettömällä ja en hakeudu tahallaan meluisiin paikkoihin.
Tosin en pidä sitä välttämättä yliherkkyytenä tai sairautena vaan ominaisuutena. Ja herkästä kuulosta on varmaan jotain hyvääkin.

Vierailija
68/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt tulee mielee semmone et ku vielä opiskelin ravintolapuolta ja me opiskelijat siis pidettiin opettajien buffaa yllä niin eräällä opettajalla vaihtui päivittäin allergiat. ekana hän oli maitoallerginen kun oli rahkaa jälkiruuaksi mutta seuraavana päivänä kaikki näki hänen lasissaan maitoa ja sitä ryysti ilomielin. sitten oli tomaattiallergioita jonkavuoksi hänelle piti tehdä alusta uusi kastike. seuraavana päivänä jälleen allergia mennyt ohi ja perus salaattia söi missä oli tomaattia. sitä jatkui koko vuoden ja aina vaihtui mitä villimpiin allergioihin. aiheutti paljon häslinkiä tämä henkilö kun kesken ruuhkan joutui tekemään hänelle uuden ruuan 

Vierailija
69/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mun ystäväni, jolla on maitoallergia ja silti aina kun olemme kahvilassa tai ravintolassa, hän ostaa normaaleja tuotteita ja minä maidottomia, koska minulla on oikeasti se maitoallergia.

Vierailija
70/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]

[/quote]

Miksi alapeukut?
[/quote]

Varmaan siksi kun sulla ei riitä ymmärrystä kaverisi kala-allergialle ja sille että pelkkä haju aiheuttaa oireita mutta itselläsi taas on todellisia hajusteyliherkkyyksiä. Moni todella pahasti kalalle allerginen ei voi olla edes samassa huoneessa missä kalaa valmistetaan tai syödään.

Vierailija
71/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"]

[/quote]

Miksi alapeukut?

[/quote]

vakavasti kala-allerginen saa oireita kalan hajustakin, kurkku turpoaa.

Vierailija
72/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"] Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!  Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.  [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Varmaan siksi kun sulla ei riitä ymmärrystä kaverisi kala-allergialle ja sille että pelkkä haju aiheuttaa oireita mutta itselläsi taas on todellisia hajusteyliherkkyyksiä. Moni todella pahasti kalalle allerginen ei voi olla edes samassa huoneessa missä kalaa valmistetaan tai syödään.

[/quote]

Sulla ilmeisesti meni viestin ironia kokonaan ohi. Olemme molemmat kuulleet jatkuvasti olevamme hankalia nirsoilijoita, luulotautisia, vaikeita ihmisiä. Molemmat saamme vakavia, jopa hengenvaarallisia oireita. Silti meidät niputetaan huomionhakuisten sekopäiden sakkiin, vaikka joudumme ihan oikeasti terveytemme takia olemaan tarkkoja ja siksi kyselemään esim ravintoloissa ainesosista tai jopa välttelemään joitain paikkoja kokonaan. 

Vierailija
73/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:34"] Kaveri on allerginen jopa kalan hajulle! Siis miten ihminen voi olla allerginen hajulle. Ja sitten kehittelee jonkun ihmeellisen silmien vuotamisen, turpoamisen, yskimisen ja ihon punoituksen siihen vielä jos joku on erehtynyt kalaa paistamaan. Kerran sillä muurautui silmätkin umpeen. Kyllä nuo allergiset on hankalia!  Itse olen allerginen monelle hajusteelle, lääkeaineelle, lääkkeen apuaineelle, homeelle, ruoka-aineelle yms. Yritän pitää mahdollisimman matalaa profiilia kaikista allergioistani, mutta aina joku kiinnittää huomiota kun kehtaan kysyä vaikkapa ravintolan henkilökunnalta onko jotain allergeenia mahdollisesti tilaamassani annoksessa. Nirsoksi väkisin leimautuu. Mutta onhan se niin lystikäs seuraleikki tilata ambulanssi paikalle ja jännätä pysyykö hengitystiet auki avun saantiin asti! Astmakohtaus on myös mukava saada väkijoukon keskellä, piipusta on pakko hengittää heti kun ei henkä saa ja kaikki kääntyvät tuijottamaan ja töllöttämään kun hengitys rohisee, vinkuu ja yskittää niin että vesi lentää silmistä. Ilmeisesti minullakaan ei ole elämässäni parempaa tekemistä ole ollut kuin allergisoitua.  [/quote] Miksi alapeukut? [/quote] Varmaan siksi kun sulla ei riitä ymmärrystä kaverisi kala-allergialle ja sille että pelkkä haju aiheuttaa oireita mutta itselläsi taas on todellisia hajusteyliherkkyyksiä. Moni todella pahasti kalalle allerginen ei voi olla edes samassa huoneessa missä kalaa valmistetaan tai syödään.

[/quote]

Not sure if trolling ಠ_ಠ

Vierailija
74/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla niin, että on periaatteessa allerginen testien mukaan, mutta allergia on lievä ja normaaleja tuotteita voi omalla vastuullaan syödä. Oman jo aikuisen poikani kohdalla vilja on juuri tällainen. Ige-arvohan ovat alle 0.35 normaali, yli allerginen. Hänellä mm. ruis on vain vähän yli, on sille allerginen, mutta lääkäri on sanonut, että voi syödä omalla vastuulla ja jos aiheuttaa oireita, sitten jättää pois. Vehnäkään ei ole arvoiltaan paha, mutta se aiheuttaa selvät oireet, samoin maidosta saa vatsaoireita nopeasti ja ne ovat pahoja. Nämä allergiat ovat aikuisella harvinaisia mutta häneltä ne eivät hävinneet. 

Vierailija
75/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]Anoppi on laktoositon ja mitä kaikkea nyt onkaan keksinyt.. Ei perunaa,leipää, lihaa,jauhoja, mausteita ei mitään saisi olla.. Mutta keksit,suklaat ja pullat kelpaa kyllä! Laktoosittoimia käyttää vain maidossa mutta rasvat ja muut ovat aivan tavallisia,ei laktoosittomia.. Vaikea hälle tehdä mitään ruokaa..
[/quote]

Meillä taitaa olla sama anoppi. Lisäksi hällä hurmaava tapa kytätä vieressä ja kommentoida jos joku muu kokkaa. Siinä vaiheessa kun muut syövät hän kauhistelee vieressä isoon ääneen, että kuinka ihmeessä me voidaan tollaista syödä. Oikeasti kyse on ihan pelkästä nirsoudesta. On tottunut syömään aina vain samaa eikä halua kokeilla uusia. Onneksi poikansa on oppinut avoimemmaksi.

Vierailija
76/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]Anoppi on laktoositon ja mitä kaikkea nyt onkaan keksinyt.. Ei perunaa,leipää, lihaa,jauhoja, mausteita ei mitään saisi olla.. Mutta keksit,suklaat ja pullat kelpaa kyllä! Laktoosittoimia käyttää vain maidossa mutta rasvat ja muut ovat aivan tavallisia,ei laktoosittomia.. Vaikea hälle tehdä mitään ruokaa..
[/quote]
Pakko huomauttaa, että noissa rasvoissa ym. on niin paljon vähemmän laktoosia kun maidossa, että tuo on ihan mahdollista.
[/quote]
Rasvat ym. Tarkoitin siis myös jukurtteja,rahkoja, kermoja, juustoja ja jäätelöä... Maito hänen täytyy ehdottomasti saada laktoosittomana..

Vierailija
77/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:32"]Anoppi on laktoositon ja mitä kaikkea nyt onkaan keksinyt.. Ei perunaa,leipää, lihaa,jauhoja, mausteita ei mitään saisi olla.. Mutta keksit,suklaat ja pullat kelpaa kyllä! Laktoosittoimia käyttää vain maidossa mutta rasvat ja muut ovat aivan tavallisia,ei laktoosittomia.. Vaikea hälle tehdä mitään ruokaa.. [/quote] Pakko huomauttaa, että noissa rasvoissa ym. on niin paljon vähemmän laktoosia kun maidossa, että tuo on ihan mahdollista. [/quote] Rasvat ym. Tarkoitin siis myös jukurtteja,rahkoja, kermoja, juustoja ja jäätelöä... Maito hänen täytyy ehdottomasti saada laktoosittomana..

[/quote]

OT. Minulla on paha laktoosi-intoleranssi, ihan lääkärissä todettu. Mutta en saa mitään oireita hapanmaitotuotteista, eikä mitään väliä onko ne laktoosittomia vai ei. Jäätelöstä taas saan aina vatsan kipeäksi, myös laktoosittomista. Kovat juustot ovat laktoosittomia lähes kaikki. 

Vierailija
78/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:14"]Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.
[/quote]

Minä luulin vuosia olevani pahasti allerginen kaikille pähkinöille (sain anafylaktisen reaktion maapähkinästä ja lääkäri sanoi, ettei muitakaan voi syödä). Muutama vuosi sitten kävin taas allergiatesteissä, ja selvisi, että olen allerginen pelkästään sille maapähkinälle. Muita pähkinöitä voin nykyään syödä jonkin verran (välillä jostain syystä tulee lieviä oireita niistäkin). Ei nyt välttämättä tutullasi ole sama, mutta on sekin mahdollista.

Vierailija
79/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]Mun paine- ja kylmäurtikaria. Tuhahdellaan, että mitäs itsekeksittyjä vouhotuksia ne ovat ja heti perään ihmetellään miten juuri sovittamani pusero on vetänyt kaulan ja rintakehän punaisille juomuille ja miten mulla posket menee valkoisille ja punaisille läikille pakkasviimassa... no kun se urtikaria...
[/quote]

Mulla myös tämä! Kylmä, kuuma, hiki, paine, mausteiset ruoat ym ym, kaikesta tulee saatanan länttejä ja/tai turvotuksia ja sitten niitä kauhistellaan ja päivitellään niin että ei ole enää ihmistä tän kameleontti-ihon takana. ihan sama mikä on keskustelun aihe, niin lopulta se on mun ympäri kehoa vaeltava länttitauti.

Esim. En voi missään tapaamisissa juoda kuumia juomia, sillä ruokatorven kohdalta rintojen väliin asti tulee kuuman juoman aiheuttama punainen ihottuma. Sama tulee mausteisesta ruoasta. Koska en jaksa sitä kiusallista tuijottelua ja tämän epäuskottavalta kuulostavan ongelman selittelyä.

Jos on lämmin päivä tai juhlat ahtaassa kuumassa tilassa ja pienikin hiki pinnassa ja erehdyn raapaisemaan itseäni, niin voi sitä katseiden määrää joka ikinen kerta kun näytän siltä kun olisi joku isompikin peto käynyt kiinni.

Välillä kun urtikaria menee oikein pahaksi, niin mukaan tulee mm silmäluomien ja huulien turpoamiset ihan yht'äkkiä. Tällöin näytän koko ajan turpaan saaneelta, ja taas saa selitellä kaiken maailman utelijoille.

Tätä on selvitelty lukuisin allergiatestein iho- ja allergiasairaalassa. Lopputulos on etten ole allerginen YHTÄÄN millekään, mutta kehoni reagoi (välillä kroonistuen) allergiaoireiden tavoin asioihin, joille ei "voi" olla allerginen. Ollessani 20-vuotias, en varsinaisesti riemastunut, kun minulle todettiin, ettei tuolle ole juuri mitään tehtävissä ja se jatkuu mitä luultavammin loppuelämän, sekä on myös periytyvää.

Ja tämä on ihan taivaan tosi.

Vierailija
80/250 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:24"]

Kaverillani on "pähkinäallergia." Kerran meinasi muka tukehtua, kun tarjosin hänelle kakkua johon olin salaa laittanut pähkinärouhetta. :D 

[/quote]Tapon yritys. Pähkinöillä voi henki lähteä kun hengitystiet turpoavat umpeen. Toivottavasti kaverisi löytää parempia kavereita. Olet HELVETIN TYHMÄ.