Anoppi jätti minulle perinnöksi
yhteiseen keräilyharrastukseen kuuluvia asioita mitä olemme yhdessä keränneet monta vuotta, hän siis omaa kokoelmaansa ka minä omaani.
Nyt hän jätti minulle perinnöksi oman kokoelmansa joka on kyllä arvokas, sitä en kiellä mutta tästä on nyt noussut muiden mieheni sisarusten kesken kauhea haloo. Tuo kuulemma pitäisi erikseen laskea miehen perinnöksi ja sisaret sitten saisivat saman summan rahana. Mies ei tähän suostu koska ei välitä kokoelmasta ja minäkin sanoin että en halua että minun takia miehen ”perintö” vähenee.
Minä olin kuitenkin se kuka anopin hoiti loppuun asti ja anoppi minulle itse sanoi että tuo kokoelma on sitten sinun.
Miehen sisarusten kanssa ei olla juurikaan tekemisissä jos ei nyt riidoissakaan mutta ikäeroa ja välimatkaa on sen verran että ei vaan olla tultu läheiseksi.
Antaisitteko perinnön olla vai pitäisittekö itsellänne riidasta huolimatta?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hintaluokasta puhutaan?
Rahallinen arvo varmaan myytäessä 4000€ mutta tunnearvo ja jos oikea ostaja löytyisi niin voisi olla enemmänkin.
Ap
Rahallinen arvo pitäisi tuossa kohtaa arvioida perintöveroa varten. Ja sinulle se on tietenkin korkeampi, kun et ole rintaperillinen.
Mikäli kyseessä on esim tavanomaista kalliimpi esine on tällainen esine arvostettava perintöverotusta varten ja ilmoitettava perukirjassa. Eli ei kyseessä ei ole yli 4000 arvoinen perintö.
Tottakai pidät sen. Sinulla on siihen täysi oikeus. Miehesi perintöön se ei vaikuta. Jos sisaruksille jää joka tapauksessa enemmän kuin lakiosa, heidän mutinansa on turhaa eikä heillä ole mitään juridista pohjaa valitukselleen. En välittäisi heidän puheistaan jos ette ole edes läheisiä, vaan niin tehtäisiin kun vainaja on testamentillaan määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hintaluokasta puhutaan?
Rahallinen arvo varmaan myytäessä 4000€ mutta tunnearvo ja jos oikea ostaja löytyisi niin voisi olla enemmänkin.
Ap
Rahallinen arvo pitäisi tuossa kohtaa arvioida perintöveroa varten. Ja sinulle se on tietenkin korkeampi, kun et ole rintaperillinen.
Kuuluu kodin irtaimistoon ja ei tuosta mene veroa. Arvo on oma arvioni siitä mitä niistä saisi kun ja jos jaksaisi myydä.
Ap
Ei kuulu enää kodin irtaimistoon siinä osin mitä vainajan lapsille jaetaan. Olet saanut irtaimistosta osan testamentilla, loppu irtaimisto on vainajan lapsien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juristilta.
Ei tähän mitään juristia tarvita, tuo kokoelma on minun ja se on selkeästi testamentissa mainittu ja eritelty.
Kyse on vain siitä mitä itse päätän perinnön suhteen.
Ap
Kumpi teille on tärkeämpää vainajan kunnioittaminen vai raha?
Niin no vainaja toivoi minun saavan sen joten en oikein ymmärrä kysymystä!
Ap
Niin vainaja toivoi sinun saavan sen ja nyt sinä mietit otatko sitä vastaan. Miksi? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehen sisarukset on nyt väärässä.
Mietin siksi koska tämän vuoksi sisaret pahoittivat mielensä ja heidän mielestään on epäreilua että minä saan sen koska hekin olisivat sen halunneet.
Siksi mietin kun en halua tästä mitään isompaa riitaa ja eripuraa kenenkään välille. Mies on sitä mieltä että minä otan vastaan perinnön ja sillä sipuli. Itseä harmittaa tämä ”riitely”
Ap
Teette niin kuin testementissa on sanottu. Anoppi halusi antaa ne sinulle. Hän varmasti ajatteli sinun osaavan arvostaa sitä ja ehkä se myös kiitos kun hoidot häntä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä koti-irtaimistolla ei ole perunkirjassa arvoa..
On jos se yli 4000 euroa. Kukaan ei ole älynnyt kokoelman arvoa ennen kun se testamentilla määrättiin aloittajalle?
Vierailija kirjoitti:
Mutta sille voidaan antaa arvo, jos niin halutaan. Etenkin silloin, kun se on erikseen testamentissa eritelty eikä kuulu tavanomaiseen koti-irtaimistoon.
Tekikö anoppisi siis testamentin, jossa hän nimenomasn antoi sinulle erityislegaatin eli lahjan?
Muutoun suullisella "testsmentilla" ei ole kovin paljoa painoarvoa.
Anoppisi omaisuuden säästö jaetaan perintökaaren mukaan, jollei ole testsmenttia tai avioehtoa.
Onko kyseessä Muumimukikokoelma? ;)
Vierailija kirjoitti:
Kunnioittaisin vainajan tahtoa.
Kukan ei kunnioita vainajan viimeistä tahtoa. Viisas ihminen tekee eläessä jakonsa , koti jos jotain on arvokasta? Sama tuhlaa rahansa niin ettei perikunnalle jää mitään.Eikä jätä mitään perikunalle rideltäväksi. Sitä on veitsistä ja harukoistakin riidelty,vaikka nillä ei rahalista arvoa olisi.Ottakaa siis opiksenne asia.
Jos minä joskus omistan jotain noinkin arvokasta ja omaisuutta ylipäätään ja haluaisin poikani puolison saavan jotain ja testamenttaan sen hänelle, niin todellakin haluaisin näin tehtävän.
Jos sen jälkeen omat lapseni kehtaisivat rutista tuosta, kävisin potkaisemassa niitä persauksiin vielä haudan takaa.
Joten pidä aapee ihmeessä perintö. Sitä ei tientenkään vähennetä miehesi osuudesta, olkoot sisarukset hiljaa. Olisivat hoitaneet omaa äitiään. Kehtaavatkin sitten tuollaisista jälkikäteen valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juristilta.
Ei tähän mitään juristia tarvita, tuo kokoelma on minun ja se on selkeästi testamentissa mainittu ja eritelty.
Ap
Ap
Niin vainaja toivoi sinun saavan sen ja nyt sinä mietit otatko sitä vastaan. Miksi? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehen sisarukset on nyt väärässä.
Mietin siksi koska tämän vuoksi sisaret pahoittivat mielensä ja heidän mielestään on epäreilua että minä saan sen koska hekin olisivat sen halunneet.
Siksi mietin kun en halua tästä mitään isompaa riitaa ja eripuraa kenenkään välille. Mies on sitä mieltä että minä otan vastaan perinnön ja sillä sipuli. Itseä harmittaa tämä ”riitely”
Ap
No voi pientä. Älä sitten riitele vaan kieltäydy ottamasta perintöä vastaan ja näin elätte onnellisena elämänne loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juristilta.
Ap
Ap
Ap
Ethän sinä ole mitään riitaa aloittanut vaan miehen sisarukset, jotka vaativat kohtuuttomia. Heillä ei ole kokoelmaan oikeutta, se on määrätty sinulle. Älä ole lapanen. Hyvä, että mies pitää puoliasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juristilta.
Ap
Ap
Ap
Ethän sinä ole tässä mitään riitaa haastamassa, vaan ne sisarukset. Miksi sinun pitäisi luovuttaa siksi, ettei heille tule paha mieli jos et luovu jostain joka on sinulle annettu.
Siinähän kiukuttelevat. Jos ovat fiksuja niin tajuavat miten lapsellisia ovat. Ja jos eivät niin mitä väliä riidallakaan jos ette muutenkaan ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jos se yli 4000 euroa. Kukaan ei ole älynnyt kokoelman arvoa ennen kun se testamentilla määrättiin aloittajalle?
Tämä ei ole mikään yksittäinen esine vaan monta eri esinettä. Ei verottaja tälle yli 4000€ arvoksi anna, se oli oma arvioni siitä mitä näistä saisi jos jaksaisi myydä kohderyhmälle ja löytyisi oikea ostaja.
Vrt. Esim postimerkki kokoelma missä on ”arvokkaita” merkkejä mutta voi silti olla että et ikinä saa niitä myytyä jos et löydä ostajaa. Kyse ei siis ole postimerkeistä tämä oli vain vertaus
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioittaisin vainajan tahtoa.
Kukan ei kunnioita vainajan viimeistä tahtoa. Viisas ihminen tekee eläessä jakonsa , koti jos jotain on arvokasta? Sama tuhlaa rahansa niin ettei perikunnalle jää mitään.Eikä jätä mitään perikunalle rideltäväksi. Sitä on veitsistä ja harukoistakin riidelty,vaikka nillä ei rahalista arvoa olisi.Ottakaa siis opiksenne asia.
Mua vähän ärsytti anopin kuolinsiivous, mutta jälkikäteen ymmärsin, että hän oli kaukaa viisas.
Totta kai pidät perinnön ja kunnioitat anopin toivetta. Ihmettelen kyllä, että sisarukset ovat edes noin pienen summan vuoksi pahoittaneet mielensä. Eri asia sitten jos kokoelman arvo olisi vaikka 40 000€ tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä Muumimukikokoelma? ;)
Mullakin tuli muumimukit mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää juristilta.
Ap
Mikä diagnoosi sinulla on? Luetun ymmärrys ainakin sinulta puuttuu ja olet suunnattoman tyhmä. Mene pois!