Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi jätti minulle perinnöksi

Vierailija
19.01.2022 |

yhteiseen keräilyharrastukseen kuuluvia asioita mitä olemme yhdessä keränneet monta vuotta, hän siis omaa kokoelmaansa ka minä omaani.

Nyt hän jätti minulle perinnöksi oman kokoelmansa joka on kyllä arvokas, sitä en kiellä mutta tästä on nyt noussut muiden mieheni sisarusten kesken kauhea haloo. Tuo kuulemma pitäisi erikseen laskea miehen perinnöksi ja sisaret sitten saisivat saman summan rahana. Mies ei tähän suostu koska ei välitä kokoelmasta ja minäkin sanoin että en halua että minun takia miehen ”perintö” vähenee.

Minä olin kuitenkin se kuka anopin hoiti loppuun asti ja anoppi minulle itse sanoi että tuo kokoelma on sitten sinun.

Miehen sisarusten kanssa ei olla juurikaan tekemisissä jos ei nyt riidoissakaan mutta ikäeroa ja välimatkaa on sen verran että ei vaan olla tultu läheiseksi.

Antaisitteko perinnön olla vai pitäisittekö itsellänne riidasta huolimatta?

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää juristilta.

Ei tähän mitään juristia tarvita, tuo kokoelma on minun ja se on selkeästi testamentissa mainittu ja eritelty.

Kyse on vain siitä mitä itse päätän perinnön suhteen.

Ap

Kumpi teille on tärkeämpää vainajan kunnioittaminen vai raha?

Niin no vainaja toivoi minun saavan sen joten en oikein ymmärrä kysymystä!

Ap

Niin vainaja toivoi sinun saavan sen ja nyt sinä mietit otatko sitä vastaan. Miksi? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehen sisarukset on nyt väärässä.

Mietin siksi koska tämän vuoksi sisaret pahoittivat mielensä ja heidän mielestään on epäreilua että minä saan sen koska hekin olisivat sen halunneet.

Siksi mietin kun en halua tästä mitään isompaa riitaa ja eripuraa kenenkään välille. Mies on sitä mieltä että minä otan vastaan perinnön ja sillä sipuli. Itseä harmittaa tämä ”riitely”

Ap

Ymmärrän harmituksen asian suhteen, siis sinun harmituksen. En sisarusten.

Mutta näinhän se on, että kun joku kuolee, niin hyeenat on paikalla. Eivätköhän sisarukset osansa saaneet.

Yhdessä tuntemassani tapauksessa yksi kuolleen ĺapsista ei ollut vanhempansa kanssa ollut tekemisissä vuosiin. Mutta kyllä oltiin sukkana paikalla perinnönjaossa ja suuna päänä oli haluamassa joka kippoa ja kuppia. Ällöttävää.

Vierailija
42/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti se on sinun.

Itsellä on sama tilanne. Hoidan kaikki juoksevat asiat, autan ja häärään. Muut eivät jouda muuta, kuin valmiiseen kahvipöytään. Aikanaan sitten kyllä muistellaan ja kaikki kelpaa, mikä irti lähtee. Ihan sama, kuka sitä mummua kuljetti vuosikausia etsimässä sitä tiettyä röijyä tai taulua. Itse taas autan, koska välitän.

Välittäminen ja rakkaus on osalle jännä asia. Se herää läheisen kuoleman jälkeen, kun ahneus ottaa vallan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain veroluokassa 1 oleva rinta-perillinen voi saada perinnön halvemmalla perintöveroprosentilla.

Avopuoliso maksaa lahjaveroa, jos saa yli 5000€ lahjan anopilta.

Vierailija
44/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole nössölässy. Hittoako sua kiinnostaa sisarusten vinkuminen? Suru tuo ihmisistä esille ikäviä piirteitä mutta myös ahneus on rumaa. Tavarat on sulle testamentattu ja kuuluu sulle.

Kirjoitan vähän karusti mutta aika monta läheistä on tullut hoidettua ja hautaan saatettua niin en jaksa mitään ylimääräistä draamaa.

Vierailija
45/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä hintaluokasta puhutaan?

Rahallinen arvo varmaan myytäessä 4000€ mutta tunnearvo ja jos oikea ostaja löytyisi niin voisi olla enemmänkin.

Ap

Rahallinen arvo pitäisi tuossa kohtaa arvioida perintöveroa varten. Ja sinulle se on tietenkin korkeampi, kun et ole rintaperillinen.

20.000 e alittava perintö on verovapaa.

Ap, kyse on legaatista, jota ei lasketa miehesi perintöosaan millään lailla.  Perinnönjättäjä saa testamentilla antaa legaatteja täysin vapaasti lakiosaan saakka. Mikäli muita määräyksiä ei ole, loppu jaetaan tasan perillisten kesken.

T. Asianajaja

Vierailija
46/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä koti-irtaimistolla ei ole perunkirjassa arvoa..

On jos se yli 4000 euroa. Kukaan ei ole älynnyt kokoelman arvoa ennen kun se testamentilla määrättiin aloittajalle?

Tämä ei ole mikään yksittäinen esine vaan monta eri esinettä. Ei verottaja tälle yli 4000€ arvoksi anna, se oli oma arvioni siitä mitä näistä saisi jos jaksaisi myydä kohderyhmälle ja löytyisi oikea ostaja.

Vrt. Esim postimerkki kokoelma missä on ”arvokkaita” merkkejä mutta voi silti olla että et ikinä saa niitä myytyä jos et löydä ostajaa. Kyse ei siis ole postimerkeistä tämä oli vain vertaus

Ap

Kerroitko tuon arvion miehesi sisaruksille? Nykyään on arabiaa ja muumeja niin paljon tarjolla, että voit helposti arvioida kokoelman arvoksi tonnin tai pari matalemmaksi.

Vierailija
47/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahallinen arvo varmaan myytäessä 4000€ mutta tunnearvo ja jos oikea ostaja löytyisi niin voisi olla enemmänkin.

Ap

Rahallinen arvo pitäisi tuossa kohtaa arvioida perintöveroa varten. Ja sinulle se on tietenkin korkeampi, kun et ole rintaperillinen.

Ap, kyse on legaatista, jota ei lasketa miehesi perintöosaan millään lailla.  Perinnönjättäjä saa testamentilla antaa legaatteja täysin vapaasti lakiosaan saakka. Mikäli muita määräyksiä ei ole, loppu jaetaan tasan perillisten kesken.

T. Asianajaja

Mistä tiedät lakiosan määrän per hlö? Kristallipallosta?

Vierailija
48/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää juristilta.

Ei tähän mitään juristia tarvita, tuo kokoelma on minun ja se on selkeästi testamentissa mainittu ja eritelty.

Ap

Ap

Niin vainaja toivoi sinun saavan sen ja nyt sinä mietit otatko sitä vastaan. Miksi? Eihän tuossa ole mitään epäselvää. Miehen sisarukset on nyt väärässä.

Mietin siksi koska tämän vuoksi sisaret pahoittivat mielensä ja heidän mielestään on epäreilua että minä saan sen koska hekin olisivat sen halunneet.

Siksi mietin kun en halua tästä mitään isompaa riitaa ja eripuraa kenenkään välille. Mies on sitä mieltä että minä otan vastaan perinnön ja sillä sipuli. Itseä harmittaa tämä ”riitely”

Ap

Ymmärrän, ettet halua aiheuttaa kiistaa, mutta anoppisi halusi nimenomaan sinun saavan tuon kokoelman. Olit selvästikin tärkeä ihminen hänelle. Nämä perintöasiat aiheuttavat valitettavasti miltei aina riitoja. Läheinen on kuollut ja suru siitä ilmenee joissain ihmisissä ikävällä tavalla. Ei silti kannata suostua maahan tallottavaksi vain toisten oloa helpottakseen.

Vierailija
49/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Asianajaja

Mikäli kyseessä on tavanomaista kalliimpi esine. on tällainen esine arvostettava perintöverotusta varten ja ilmoitettava perukirjassa.

Vierailija
50/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kertoi, että anoppi sanoi aina; Asuntoni jää lapsenlapselleni  ja kesämökki ja muut tyttärelle. Mutta kun testamenttia ei ollut, niin kaikki jäi tyttärelle. Perintö on otettava kokonaan tai ei ollenkaan. Ei voi luovuttaa asuntoa lapsenlapselle ilman lahajveroa.

Vierailija
51/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä Muumimukikokoelma? ;)

Mullakin tuli muumimukit mieleen.

Onko kyse nyt samasta "muumimukista", mistä puhutaan keinohedelmöitysten yhteydessä?

Vierailija
52/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Asianajaja

Miten muiden perinnöt nyt liittyy näihin ap muumimukeihin?

Vierailija
53/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää juristilta.

Ap

Ap

Ap

Mitä anoppisi sanoisi jos vaikka henkiolentona yhtäkkiä saapuisi paikalle tuota nikottelua todistamaan?

Olettaisin että sanoisi napakasti riiteleville sisaruksille jotta "minä annoin tuon kokoelman "Riitalle" koska halusin nimenomaan hänen saavan sen. Riitta on auttanut minua ja hoitanut pyyteettömästi, ja nyt te penteleen pennut loukkaatte minua ja viimeistä tahtoani riitelemällä ja yrittämällä tehdä testamenttiani tyhjäksi. Minä laitoin Riitan erikseen siihen testamenttiin hyvästä syytä ja omasta tahdostani, ja nyt suut suppuun niinkuin olisi jo, te kaikki lapset saatte joka tapauksessa oman osanne".

Sinä et riitele, nuo sisarukset riitelevät. Et voi kuitenkaan kontrolloida heidän käytöstään, he riitelevät jos riitelevät, ei se ole sinun syytäsi. Sinuna kunnioittaisin anoppisi tahtoa jonka hän on varta vasten kirjannut testamentiinsa ja ottaisin rakkaudella annetun lahjoituksen vastaan. Jos ahneet sisarukset haluavat mennä raastupaan riitauttamaan selvän testamentin niin senkun, erittäin todennäköisesti he häviävät  ja tulee heille maksamaan.

Sisaruksille voi sanoa jämäkästi että anopin jäämistö jaetaan testamentin mukaisesti ja edesmenneen selvää tahtoa kunnioittaen, piste. Sen jälkeen jättäisin nuo sisarukset riitelemään keskenään ja laittaisin vaikka puhelimet estoon jos edelleen häiriköivät. Aikamoisia moukkia ja ahneita ovat nuo. Arvaan etteivät ole koskaan kiittäneet sinua äitinsä hoidostakaan.

Vierailija
54/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Asianajaja

Mikäli kyseessä on tavanomaista kalliimpi esine. on tällainen esine arvostettava perintöverotusta varten ja ilmoitettava perukirjassa.

No näinhän se on, mitä siitä? Ei vaikuta perintöveron alarajaan. Jos joku saa pesästä vain 4.000 e maksavan esineen tai minkä tahansa muun osan, se on vapaa perintöverosta.

Vierailija
55/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on sinun.

Itsellä on sama tilanne. Hoidan kaikki juoksevat asiat, autan ja häärään. Muut eivät jouda muuta, kuin valmiiseen kahvipöytään. Aikanaan sitten kyllä muistellaan ja kaikki kelpaa, mikä irti lähtee. Ihan sama, kuka sitä mummua kuljetti vuosikausia etsimässä sitä tiettyä röijyä tai taulua. Itse taas autan, koska välitän.

Välittäminen ja rakkaus on osalle jännä asia. Se herää läheisen kuoleman jälkeen, kun ahneus ottaa vallan.

Arvostan välittämistä. Sitten voi olla sellainenkin kuvio, että se aidosti välittävä on syrjäytetty sisarusparvesta ja syrjäyttäjät tekevät kaikkensa vain saadakseen perinnön. Kun vanhuksilla avuntarve suurenee, eivät ne "välittäjät" välitä, ja todelliselle välittäjälle ei kerrota totuuksia vaan valehdellaan vanhuksien "hyvinvoinnista".

Vierailija
56/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Neljästä tonnista ei todellakaan makseta vielä perintöveroja.

Vierailija
57/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani kertoi, että anoppi sanoi aina; Asuntoni jää lapsenlapselleni  ja kesämökki ja muut tyttärelle. Mutta kun testamenttia ei ollut, niin kaikki jäi tyttärelle. Perintö on otettava kokonaan tai ei ollenkaan. Ei voi luovuttaa asuntoa lapsenlapselle ilman lahajveroa.

No miksei sitä omaisuutta jaettu noin, jos olisi molemmille sopinut? Ei silloin perinnöstä luovuta, vaan jaetaan jo alunperin noin.

Vierailija
58/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoelmasta ja keräilystä menee vähän idea, jos saa kerralla kokoelman jossa on mahdollisesti jo samoja esineitä. Ja mitä tavoiteltavaa sinulle vielä jää?

Vierailija
59/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T. Asianajaja

Miten muiden perinnöt nyt liittyy näihin ap muumimukeihin?

Ei mitenkään mielestäni. En ymmärtänyt mitä asianajaja tarkoittaa että perinnönjättäjä saa testamentilla antaa legaatteja täysin vapaasti lakiosaan saakka. Mikä on tässä tapauksessa lakiosa, rahamäärä?

Vierailija
60/167 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sen verran pieni perintö, ja varmasti harkiten sinulle määrätty, että turha siitä on riitaa kehittää. Perintö kuuluu sinulle. Sanokoot muut mitä haluaa. Anoppisi uskalsi jättää nämä sinulle koska tiesi että sinä juuri arvostaisin niitä. Älä vaan luovu perinnöstäsi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi