Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unikkoa diy, eikö se ole jo vähän noloa?

Vierailija
17.01.2022 |

Tuli mieleen eilisestä Facebookissa näkemästäni keskustelusta, jossa joku oli keksinyt tehdä marimekko-henkareita ja siitä joku toinen oli hermostunut, kun hänen idea oli muka omittu.
(Instassa vuodelta 2019 ensimmäiset ”marimekkohenkarit)
Eli miksi ihmeessä unikkoa ja Marimekon muita kuoseja täytyy nyt neuloa ja liimailla ja leikata ja vaikka mitä itse. Ei se oo oikeesti tyylikästä ja sulla ei oo marimekkokoti, jos olet itse tussilla kuvioita johonkin piirtänyt tms.
Se on kitschiä, ei muuta.
Pahinta on se, että näitä tuotteita näkyy myynnissäkin. En usko, että kellään on lisenssiä näihin hankittu.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että Seinäjoella kova sana. Mammat kulkevat itse virkatut unikkopannat päässä ja säärystimet paksujen pohkeiden peittona ja ae että on tyylikästä.........

Ai, minä olen nähnyt noita ainostaan Helsingin keskustassa.

Joku seinäjokinen lähtenyt isolle kirkolle ja pynttäytynyt parhaimpiinsa ;o). Oliko mustaksi värjätty tukka kans?

Vierailija
82/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Heti alkuun sanon, että en itse tykkää pätkääkään Marimekosta. En ostaisi aitoja enkä kopioita.

Mutta tuo kommenttisi kertoo, että olet selvästi sekä kateellinen että luultavasti myös itse lahjaton "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen, kun pitää toisia käräytellä. Anna ihmisten elää! Ei ole sun henk koht elämästä eikä kassasta pois, jos joku ansaitsee muutaman pennin tekemisillään. Ei se ompelukaan ihan helppoa ole nimittäin.

Neulon, virkkaan ja ompelen. Paljon. Mutta en ikinä väittäisi itse tekemiäni muuksi kuin itse tehdyiksi. Jos maskin ompelee itse marimekko-kankaasta, se ei ole Marimekko-maski, vaan itse ommeltu maski.

Ymmärrätkö vai tarvitseeko rautalangasta vääntää vielä lisää?

Ei kai kukaan edes väitä itse tehtyjä Marimekon virallisiksi tuotteiksi? Silmällä jo näkee typerämpikin että kyseessä on epävirallinen itse tehty tuote ja MM:n viralliset tuotteet on varmasti nähtävillä netissä ym.  Silti jos joku haluaa itse tehdyn ostaa, niin se on ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekko on aivan varmasti tietoinen tästä yksityisyrittelijäisyydestä unikko-kuvion suhteen. Miksi se ei lähde oikeustoimiin? Voisko olla niin että jonkun villasukjakutojan toiminta on niin pientä verrattuna isoon yritykseen, pientä ja suppea-alaista? Ja toisaalta voisko tämä mikroyrittäjä tavallaan myös markkinoida sitä isoa yritystä?

Vierailija
84/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole koskaan tullut mieleen, että itsetehty olisi feikki. Itse koristelun lasten mustia huppareita punaisella unikkokankaalla. Kuvittelin olevani luova ja lasten muodikkaita. Minä tykkäsin, lapset tykkäsi ja kaverit tykkäsi. En kyllä yrittänyt olla Marimekko. Enkä ajatellut, että joku ne puserot sekouttaisi Marimekon puseroiksi. Ne oli collareita, joyka oli koristeltu Marimekon kankaalla.

Siis myitkö niitä?

En. Mutta eihän tässä myynnistä ole kysekään. Mutta jos ajatellaan ompelijoita. He ompelevat toisten kankaista. Jopa Marimekon unikosta ja ottavat siitä maksun. Entä verhojen ompelu? Onko kangaskaupoilla oikeutta myydä Marimekon unikkoa ja ottaa vielä maksu verhojen ompelusta?

Marimekon luvallahan ne kangaskaupat sitä tekee.

Mutta sinä tai minä emme saa tehdä myyntiin Marimekon kankaista. Omaan käyttöön ja lahjaksi voimme tehdä.

Höpö höpö. Saan tehdä myyntiin, mutta en saa väittää sen olevan marimekkoa. Saan myydä Marimekon kankaista tyynyjä, mutta en saa myydä marimekkotyynyjä.

Ei pidä paikkaansa.

Kyllä tuo pitää paikkansa että itse kuvioitua ei saa väittää marimekoksi, mutta myydä saa vaikka olisi täysin samanlainen kuosi. 

Sen sijaan aidosta Marimekko-kankaasta itse valmistamassa tuotteessa voi tulla ongelma vastaan jos markkinoi sitä Marimekkona ja myy kaupallisesti, esim. jokin samannäköinen pussukka kuin mitä on markkinoilla, koska silloin hyödyntää sitä tuotemerkin tunnettavuutta. 

Vierailija
85/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

En ymmärrä miksi itse tehty olisi jotenkin nolo? Ostettu feikiksi tarkoitettu on. Siinä yritetään hämätä, ostaa merkkiä jota arvostaa ja kuitenkaan ei osta sitä laatua yms vaan kopion. Itsetehty on eri asia. Maailmassa ei riitä aiheet, jos aina pitää keksiä joku uusi juttu, jos tekee jotain. Eikä niillä itse tehdyillä.unikkosukilla ole tarkoitus huijata ketään. Ne on vain hauskat.

Eihän tässä ole kyse siitä että itsetehty olisi nolo vaan että tunnetun kuvion suora kopioiminen omaan neuleeseen tms. on noloa. Kopioimisen sijaan voi keksiä ihan omasta päästä kivan kuvion/aiheen.

Vierailija
86/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen tähtityynyn unikkokankaasta ja muun sen, se siis ei käy? Kaikki kankaat on jokun suunnittelemia. Eli en saa ommella myyntiin mitään?

Vierailija
87/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

En ymmärrä miksi itse tehty olisi jotenkin nolo? Ostettu feikiksi tarkoitettu on. Siinä yritetään hämätä, ostaa merkkiä jota arvostaa ja kuitenkaan ei osta sitä laatua yms vaan kopion. Itsetehty on eri asia. Maailmassa ei riitä aiheet, jos aina pitää keksiä joku uusi juttu, jos tekee jotain. Eikä niillä itse tehdyillä.unikkosukilla ole tarkoitus huijata ketään. Ne on vain hauskat.

Eihän tässä ole kyse siitä että itsetehty olisi nolo vaan että tunnetun kuvion suora kopioiminen omaan neuleeseen tms. on noloa. Kopioimisen sijaan voi keksiä ihan omasta päästä kivan kuvion/aiheen.

Höpö höpö. Joku on sen joskus aikaisemmin tehnyt kuitenkin. Kaikki mahdolliset kukkakuviot on jo olemassa. Ja joka ikinen kuvio on jo ollut jossain.

Vierailija
88/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Heti alkuun sanon, että en itse tykkää pätkääkään Marimekosta. En ostaisi aitoja enkä kopioita.

Mutta tuo kommenttisi kertoo, että olet selvästi sekä kateellinen että luultavasti myös itse lahjaton "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen, kun pitää toisia käräytellä. Anna ihmisten elää! Ei ole sun henk koht elämästä eikä kassasta pois, jos joku ansaitsee muutaman pennin tekemisillään. Ei se ompelukaan ihan helppoa ole nimittäin.

Neulon, virkkaan ja ompelen. Paljon. Mutta en ikinä väittäisi itse tekemiäni muuksi kuin itse tehdyiksi. Jos maskin ompelee itse marimekko-kankaasta, se ei ole Marimekko-maski, vaan itse ommeltu maski.

Ymmärrätkö vai tarvitseeko rautalangasta vääntää vielä lisää?

Ei kai kukaan edes väitä itse tehtyjä Marimekon virallisiksi tuotteiksi? Silmällä jo näkee typerämpikin että kyseessä on epävirallinen itse tehty tuote ja MM:n viralliset tuotteet on varmasti nähtävillä netissä ym.  Silti jos joku haluaa itse tehdyn ostaa, niin se on ihan ok.

No totta mooses joku voi mennä lankaan, kun myydään Marimekko-tuotetta vaikkei se sitä ole.

Eikä Marimekon kankaasta itse tehtyä saa myydä edes silloin jos myisikin itse tehtynä.

Onko sulla ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Vierailija
89/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teen tähtityynyn unikkokankaasta ja muun sen, se siis ei käy? Kaikki kankaat on jokun suunnittelemia. Eli en saa ommella myyntiin mitään?

Taas yksi luetunymmärtämisvammainen, vai oletko sinä se sama jankkaamassa koko ajan?

Vierailija
90/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko on aivan varmasti tietoinen tästä yksityisyrittelijäisyydestä unikko-kuvion suhteen. Miksi se ei lähde oikeustoimiin? Voisko olla niin että jonkun villasukjakutojan toiminta on niin pientä verrattuna isoon yritykseen, pientä ja suppea-alaista? Ja toisaalta voisko tämä mikroyrittäjä tavallaan myös markkinoida sitä isoa yritystä?

Ottaen huomioon Marimekon oman plagiaattihistorian on mielestäni vain kohtuullista, etteivät villasukkamummoja vainoa.

Sukathan sitä paitsi ovat suurta imartelua. Miettikää jos vaikka kettukarkkifirma lähtisi käräjille villasukista.

Vierailija
91/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kaveri tekee minulle unikkotuunyn lahjaksi. En tykkää siitä ja laitan faceen myyntiin?

Kuitenkin maailma on ynnä käsityöyrittäjiä, jotka myy tuotteitaan. Toisten kankaista tehtyjä.

Vierailija
92/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi luetunymmärtämisvammainen, vai oletko sinä se sama jankkaamassa koko ajan?

Kerro minulle miksi en saa ommella myyntiin unikkoverhoja, mutta vallilaverhot voin ommella ja myydä tai mikä tahansa muu kangas käy myyntiin? Ikean kangas? Saako kaikki Ikean tuotteet kopioida, koska niitä ei koske sama tekijän oikeus kuin unikkoa? En tosiaan ymmärrä.

Vierailija
93/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon Marimekon oman plagiaattihistorian on mielestäni vain kohtuullista, etteivät villasukkamummoja vainoa.

Sukathan sitä paitsi ovat suurta imartelua. Miettikää jos vaikka kettukarkkifirma lähtisi käräjille villasukista.

"Kettukarkkifirma" on yhteistyössä Novitan kanssa, joka on julkaissut kyseisen sukkamallin, kuten muitakin "Kettukarkkifirman" innoittamia sukkamalleja.

Firman nimi on niinkin vaikea kuin Fazer.

Vierailija
94/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään näistä Marimekon ja Adidaksen yhteistyön tuloksista, etenkin tuosta ylemmästä

https://www.is.fi/tennis/art-2000008353079.html

Vierailija
95/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kettukarkkifirma" on yhteistyössä Novitan kanssa, joka on julkaissut kyseisen sukkamallin, kuten muitakin "Kettukarkkifirman" innoittamia sukkamalleja.

Novitallakin on kontollaan aika monta esimerkkitapausta, kuinka on otettu jokin vapaasti saatavilla oleva neulemalli, julkaistu se omissa nimissä hitusen muutettuna, ja sitten alettu polleana valvoa omia oikeuksia.

Kai tämä kettukarkkimalli sentään on vapaasti saatavilla?

Vierailija
96/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Novitallakin on kontollaan aika monta esimerkkitapausta, kuinka on otettu jokin vapaasti saatavilla oleva neulemalli, julkaistu se omissa nimissä hitusen muutettuna, ja sitten alettu polleana valvoa omia oikeuksia.

Muuteltunahan sen saakin julkaista. Tietenkin olisi/on vähintään kohteliasta kertoa, mistä innoitus on saatu, joskus se on kerrottukin. Mutta luvallista on.

Kettukarkkiasusteiden ohjeet löytänet Novitan sivuilta, jos haluat kulkea Fazerin ilmaisena mainoksena.

Vierailija
97/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole koskaan tullut mieleen, että itsetehty olisi feikki. Itse koristelun lasten mustia huppareita punaisella unikkokankaalla. Kuvittelin olevani luova ja lasten muodikkaita. Minä tykkäsin, lapset tykkäsi ja kaverit tykkäsi. En kyllä yrittänyt olla Marimekko. Enkä ajatellut, että joku ne puserot sekouttaisi Marimekon puseroiksi. Ne oli collareita, joyka oli koristeltu Marimekon kankaalla.

Siis myitkö niitä?

En. Mutta eihän tässä myynnistä ole kysekään. Mutta jos ajatellaan ompelijoita. He ompelevat toisten kankaista. Jopa Marimekon unikosta ja ottavat siitä maksun. Entä verhojen ompelu? Onko kangaskaupoilla oikeutta myydä Marimekon unikkoa ja ottaa vielä maksu verhojen ompelusta?

Marimekon luvallahan ne kangaskaupat sitä tekee.

Mutta sinä tai minä emme saa tehdä myyntiin Marimekon kankaista. Omaan käyttöön ja lahjaksi voimme tehdä.

Höpö höpö. Saan tehdä myyntiin, mutta en saa väittää sen olevan marimekkoa. Saan myydä Marimekon kankaista tyynyjä, mutta en saa myydä marimekkotyynyjä.

Et saa, ellet hanki ensin Marimekolta lupaa. Kysypä.

Millä oikeudella Marimekko päätti omia unikko kukan itselleen? Jos haluaa kutoa samantyyppisen unikkokukan neuleeseen niin mikä Marimekko on sitä kieltämään, varsinkin jos se ei ole edes täysin samanlainen ja samanvärinen kun heidän rekistöröimät kankaat? Ovatko he rekisteröineet yksittäisen kukan vai kuosin? Sen lisäksi jos minä haluan vaatteisiin ommella heidän kankaasta paikkoja tai laukun itselleni tai lattiarätin, se on oikeuteni. He sen kankaan ovat myyneet ja sen jälkeen se on minun.

Vierailija
98/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuteltunahan sen saakin julkaista. Tietenkin olisi/on vähintään kohteliasta kertoa, mistä innoitus on saatu, joskus se on kerrottukin. Mutta luvallista on.

Kettukarkkiasusteiden ohjeet löytänet Novitan sivuilta, jos haluat kulkea Fazerin ilmaisena mainoksena.

Äsken ivasit minua siitä, etten tiennyt kettukarkkifirman nimeä, ja nyt arvelet minun haluavan heidän mainoksekseen. Ei kiitos.

Vierailija
99/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äsken ivasit minua siitä, etten tiennyt kettukarkkifirman nimeä, ja nyt arvelet minun haluavan heidän mainoksekseen. Ei kiitos.

Painokangaskuosi. Jos joku rupeaisi samanlaista painokangasta valmistamaan, ehkä sitten alkais tapahtua.

Mutta kuviona neuleessa....

Vierailija
100/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo, nolo, nolo oletko 15 vuotias? Elä ja anna muiden elää juuri ne vaatteet päällä kuin he haluavat ja kutoa juuri sellaista villapaitaa kun tykkäävät. Teillä portinvartijoilla on kovat ajat edessä, kun ihmiset elävät onnellisesti välittämättä siitä onko teistä joku noloa vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän