Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unikkoa diy, eikö se ole jo vähän noloa?

Vierailija
17.01.2022 |

Tuli mieleen eilisestä Facebookissa näkemästäni keskustelusta, jossa joku oli keksinyt tehdä marimekko-henkareita ja siitä joku toinen oli hermostunut, kun hänen idea oli muka omittu.
(Instassa vuodelta 2019 ensimmäiset ”marimekkohenkarit)
Eli miksi ihmeessä unikkoa ja Marimekon muita kuoseja täytyy nyt neuloa ja liimailla ja leikata ja vaikka mitä itse. Ei se oo oikeesti tyylikästä ja sulla ei oo marimekkokoti, jos olet itse tussilla kuvioita johonkin piirtänyt tms.
Se on kitschiä, ei muuta.
Pahinta on se, että näitä tuotteita näkyy myynnissäkin. En usko, että kellään on lisenssiä näihin hankittu.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä kieträtuspajalla, jossa duunatyiin vanhasta uutta. Siellä myytiin eteenpäin Marimekon tuosteista duunatuija tyynyjä, pussukoita ja vaikka mitä. Kukaan ei koskaan kyseenalaistanut asiaa.

Vierailija
102/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Kyllä saa omaan käyttöösi tehdä. Jos minulla on Chanelin takki ja haluan siitä itselleni väsätä ompelemalla pipon, niin mikään ei minua estä sitä tekemästä. En voi väittää Chanelin tehneen sitä, mutta voin sanoa käyttäneeni siihen Chanelin kangasta.

Ei saa esimerkiksi kopioida bemarin logoa omiin lapasiin.

Kyllä saa. Myydä niitä ei saa, mutta kukaan ei estä neulomasta jonkun brändin logoa omiin lapasiisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulon paljon ja olen nyt törmännyt Marimekon neuleisiin joita ihmiset tekevät itselleen, sukkia, pantoja, neulepaitoja. Kivan näköisiä ne ovat mutta en oikein ole varma mitä ajattelen niistä neulepaidoista. Eräällä sivulla nainen jakaa niitä paidan ohjeita ja kertoi kuinka oli käynyt niitä hypistelemässä mutta päättikin tehdä itse. Ei tee rahaa niillä niin asia Marimekon puolelta ok.

Minusta ne itsetehdyt neuleet ovat sama kuin ostaisi halpoja t-paitoja joihin sitten taiteilisi vaikka Niken tai Adidaksen logon. Ei ole varaa tai halua ostaa aitoa niin teenpä itse.. Tykkää Unikko kuviosta mutta ei halua maksaa siitä kyseiselle yritykselle.

Villasukkia Marimekko ei tee niin ne ehkä vielä ymmärrän. Joku tuossa neulepaidassa vaan hiertää. Tiedän että aidon hinta on aivan järkyttävä mutta en ymmärrä jonkun halpiskopion hehkuttamista vaikka onkin taitavasto tehty käsityö.

Kehtaisiko se paita päällä kävellä Marimekon liikkeeseen kyttäämään uusia ideoita joita kopioida!?

Pakko kommentoida että itse tekemällä saa varmasti laadukkaampaa tavaraa. Marimekko ei näköjään enää jaksa kohdistaa kangasta oikein ja pooloissa on jätetty huolittelut tekemättä. Hintaa 200€ ja teetetty halvalla Intiassa/ Turkissa. "Merkkitavaroiden" laatu ei enää nykyään ole mitään arvokasta laatua.

Vierailija
104/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä vielä, miksi se on juuri noloa.

No vaikka ihan siksi, että ne tuotteet ei ole aitoja siellä kotona.

"Tuotteet eivät ole aitoja jos ne tekee itse" ootko sä 15-vuotias? Ihan sama onko joku marimekon unikko rätti itse tehty vai liikkeestä ostettu. Ymmärtäisin kritiikin jos marimekon designissä olisi jotain innovatiivista, mutta kun tekevät samoja tylsiä juttuja vuodesta toiseen niin mielummin katselen jonkun itse tekemää unikkopaitaa kuin liikkeestä ostettua.

Vierailija
105/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä kieträtuspajalla, jossa duunatyiin vanhasta uutta. Siellä myytiin eteenpäin Marimekon tuosteista duunatuija tyynyjä, pussukoita ja vaikka mitä. Kukaan ei koskaan kyseenalaistanut asiaa.

Tossahan on se vissi ero että jos ostat marimekon kangasta ja teet siitä tyynyn, sen saat myydä koska myyt palvelun jossa kankaasta tehdään tyyny, et marimekon tyynyä, mutta jos virkkaat unikkovillapaidan et saa sitä myydä koska hyödynnät vain yrityksen tavaramerkkiä.

Vierailija
106/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla joku myi 10 eurolla h&m lasten paitaa, johon oli ommeltu pala unikkokangasta. Ei taida olla ihan laillista..

Vierailija
107/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voinko valmistaa tuotteita myyntiin Marimekon kankaista?

Marimekon kuviot ovat Suomessa ja maailmalla hyvin tunnettuja, ja niihin kohdistuu immateriaalioikeudellinen suoja. Suoja kohdistuu myös niihin liittyvään maineeseen ja tunnettuuteen. Emme siksi salli kankaidemme kaupallista hyödyntämistä eli tuotteiden valmistamista kaupallisiin tarkoituksiin. Kaupallisella tarkoituksella tarkoitetaan taloudellisen hyödyn saamiseen tähtäävää liiketoimintaa. Itselleen tai lahjaksi voi toki käsitöitä/tuotteita tehdä."

Jos haluaa, niin Marimekon voi tietenkin viedä tästä oikeuteen. Kannattaa varata iso tukku rahaa.

Tää marimekon kanta ei muuten kestä oikeudessa. Tottakai marimekon kankaasta tehdyn tyynyn saa myydä, joskaan ei "marimekko tyynynä".

Vierailija
108/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koristelen puseroni Marimekon kankaalla, en myy, vaan teen sen vain itselleni omaan käyttööni, niin se kai on sallittua? Tai teen vaikka mekon unikkokankaasta? Tai laukun.

Onko ihan varmasti ok?

Vierailija
109/109 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon tason ollessa mikä on, olen sitä mieltä että unikkoa kannattaa hieman kasvatella.