Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unikkoa diy, eikö se ole jo vähän noloa?

Vierailija
17.01.2022 |

Tuli mieleen eilisestä Facebookissa näkemästäni keskustelusta, jossa joku oli keksinyt tehdä marimekko-henkareita ja siitä joku toinen oli hermostunut, kun hänen idea oli muka omittu.
(Instassa vuodelta 2019 ensimmäiset ”marimekkohenkarit)
Eli miksi ihmeessä unikkoa ja Marimekon muita kuoseja täytyy nyt neuloa ja liimailla ja leikata ja vaikka mitä itse. Ei se oo oikeesti tyylikästä ja sulla ei oo marimekkokoti, jos olet itse tussilla kuvioita johonkin piirtänyt tms.
Se on kitschiä, ei muuta.
Pahinta on se, että näitä tuotteita näkyy myynnissäkin. En usko, että kellään on lisenssiä näihin hankittu.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulon paljon ja olen nyt törmännyt Marimekon neuleisiin joita ihmiset tekevät itselleen, sukkia, pantoja, neulepaitoja. Kivan näköisiä ne ovat mutta en oikein ole varma mitä ajattelen niistä neulepaidoista. Eräällä sivulla nainen jakaa niitä paidan ohjeita ja kertoi kuinka oli käynyt niitä hypistelemässä mutta päättikin tehdä itse. Ei tee rahaa niillä niin asia Marimekon puolelta ok.

Minusta ne itsetehdyt neuleet ovat sama kuin ostaisi halpoja t-paitoja joihin sitten taiteilisi vaikka Niken tai Adidaksen logon. Ei ole varaa tai halua ostaa aitoa niin teenpä itse.. Tykkää Unikko kuviosta mutta ei halua maksaa siitä kyseiselle yritykselle.

Villasukkia Marimekko ei tee niin ne ehkä vielä ymmärrän. Joku tuossa neulepaidassa vaan hiertää. Tiedän että aidon hinta on aivan järkyttävä mutta en ymmärrä jonkun halpiskopion hehkuttamista vaikka onkin taitavasto tehty käsityö.

Kehtaisiko se paita päällä kävellä Marimekon liikkeeseen kyttäämään uusia ideoita joita kopioida!?

Vierailija
22/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioimistahan se on ja sellaisenaan noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nähdäkseni ok jos teet omaan käyttöön ilman aietta tienata. En näe siinä mitään noloakaan.

Laittomaksi (ja noloksi) touhu muuttuu jos askarteleepaskartelee myyntimielessä vaikkapa niitä henkareita.

Vierailija
24/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla näitä tulee paljon vastaan, eli johonkin halppishuppariin ommeltu tai painettu unikko, villasukkia, heijastimia ja erilaista astiastoa nähnyt tällä diy-periaatteella.

Villasukat unikoilla voisin itse tehdäkin, mutta tällaisten myyminen on laitonta.

Vierailija
25/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulon paljon ja olen nyt törmännyt Marimekon neuleisiin joita ihmiset tekevät itselleen, sukkia, pantoja, neulepaitoja. Kivan näköisiä ne ovat mutta en oikein ole varma mitä ajattelen niistä neulepaidoista. Eräällä sivulla nainen jakaa niitä paidan ohjeita ja kertoi kuinka oli käynyt niitä hypistelemässä mutta päättikin tehdä itse. Ei tee rahaa niillä niin asia Marimekon puolelta ok.

Minusta ne itsetehdyt neuleet ovat sama kuin ostaisi halpoja t-paitoja joihin sitten taiteilisi vaikka Niken tai Adidaksen logon. Ei ole varaa tai halua ostaa aitoa niin teenpä itse.. Tykkää Unikko kuviosta mutta ei halua maksaa siitä kyseiselle yritykselle.

Villasukkia Marimekko ei tee niin ne ehkä vielä ymmärrän. Joku tuossa neulepaidassa vaan hiertää. Tiedän että aidon hinta on aivan järkyttävä mutta en ymmärrä jonkun halpiskopion hehkuttamista vaikka onkin taitavasto tehty käsityö.

Kehtaisiko se paita päällä kävellä Marimekon liikkeeseen kyttäämään uusia ideoita joita kopioida!?

https://www.marimekko.com/fi_fi/asusteet/sukat/umina-sukat-harmaa-09046… on ainakin tällaisia merinovillasukkia

Vierailija
26/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten jonkun superkuuluisan poikabändin jäsen piti sellaista maailman ruminta virkattua neulepaitaa. Se oli tehty jostain eri värisistä neliöistä ja siitä näki, että sellaisen pystyy aloittelijakin tekemään jossain parissa päivässä kympin langoilla. Oikeasti se neule maksoi hunajaa, koska se oli joku merkkineule. Mun mielestä tuollaisissa tapauksissa on vaan järjen köyhyyttä maksaa siitä samasta neuleesta, jos sen tekee itse murto-osalla hinnasta.

Vierailija
27/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä myydä saa, mutta miksi olisi noloa tehdä itselleen omaan kotiinsa, jos niistä tykkää?

Vierailija
28/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten jonkun superkuuluisan poikabändin jäsen piti sellaista maailman ruminta virkattua neulepaitaa. Se oli tehty jostain eri värisistä neliöistä ja siitä näki, että sellaisen pystyy aloittelijakin tekemään jossain parissa päivässä kympin langoilla. Oikeasti se neule maksoi hunajaa, koska se oli joku merkkineule. Mun mielestä tuollaisissa tapauksissa on vaan järjen köyhyyttä maksaa siitä samasta neuleesta, jos sen tekee itse murto-osalla hinnasta.

Se nyt oli niin ruma, että minusta on järjen köyhyttä tuhlata siihen lankoja.

Vierailija
29/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Vierailija
30/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marimekko myy kankaita. Onko sinusta jotenkin noloa itse ommella niistä jotain? Miksi ihmeessä kankaita myytäisi, jos niistä ei saisi ommella mitään?

En nyt tarkoita verhoja tai muuta aidoista kankaista tehtyjä tuotteita vaan näitä vaikka mustalla tussilla mukiin piirrettyjä kuvia, kynttilöitä, ja mitä kaikkea näitä nyt esim. insta pullollaan tällä hetkellä.

Ja vaikka nyt hm-hupparikin, mihin on kangastussilla piirretty kuvio niin kuin olisikin unikkoa.

Unikko on kukka, siinä missä päivänkakkara tai ruusu. Joten jos joku nyt haluaa piirrellä tai askarrella unikkoja niin anna askarrella. Sen lisäksi minusta on vain kivaa, ettei kaikki rahat mene jollekin ylihintaa kiskovalle firmalle. Jos ihmiset saa iloa painamalla itse kankaita, niin mikä sen kivempää ja ne rahat säästyy ja voivat ostaa niillä lisää askartelutarvikkeita.

Vierailija
31/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näkee kuvia diy-marimekkohenkareista?

Vierailija
32/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

Vierailija
33/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Kyllä saa omaan käyttöösi tehdä. Jos minulla on Chanelin takki ja haluan siitä itselleni väsätä ompelemalla pipon, niin mikään ei minua estä sitä tekemästä. En voi väittää Chanelin tehneen sitä, mutta voin sanoa käyttäneeni siihen Chanelin kangasta.

Vierailija
34/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä vielä, miksi se on juuri noloa.

Kun sen valmiiksi jo kuluneimman idean tekemiseen nähdään jopa paljon vaivaa. Siksi.

Vierailija
35/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa omaan käyttöösi tehdä. Jos minulla on Chanelin takki ja haluan siitä itselleni väsätä ompelemalla pipon, niin mikään ei minua estä sitä tekemästä. En voi väittää Chanelin tehneen sitä, mutta voin sanoa käyttäneeni siihen Chanelin kangasta.

Ei saa esimerkiksi kopioida bemarin logoa omiin lapasiin.

Vierailija
36/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä vielä, miksi se on juuri noloa.

No vaikka ihan siksi, että ne tuotteet ei ole aitoja siellä kotona.

Tarkoitatko, etteivät ole aitoja ylihinnoiteltuja vinkuintiassa tehtyjä paskoja?

Vierailija
37/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

Itsetehdyt ovat kaikkein luontoystävällisiä vaihtoehto, eikä siinä ole mitään junttia. Sinä laitat liikaa merkitystä merkeille, jos niiden kopioiminen aiheuttaa tuollaisia tunteita, kyse nyt on vain muutamasta kirjaimesta tai kuvasta. Päinvastoin, noista merkeistä pitäisi tehdä juuri noita ”parodioita” ja osoittaa kuinka turhaa se nimen tai kuvan printtaaminen kaikkeen on.

Laatu kyllä näkyy, älä sitä pelkää. Harmi vaan ettet pysty enää tunnistamaan monesti aitoa feikistä, kummatkin on yhtä hyvää tai huonoa laatua.

Vierailija
38/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekko ole ollut laatua koskaan. Raitapaidat vetää kieroon, lakanoista leviää värit jne.

Vierailija
39/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti alkuun sanon, että en itse tykkää pätkääkään Marimekosta. En ostaisi aitoja enkä kopioita.

Mutta tuo kommenttisi kertoo, että olet selvästi sekä kateellinen että luultavasti myös itse lahjaton "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen, kun pitää toisia käräytellä. Anna ihmisten elää! Ei ole sun henk koht elämästä eikä kassasta pois, jos joku ansaitsee muutaman pennin tekemisillään. Ei se ompelukaan ihan helppoa ole nimittäin.

Vierailija
40/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole tatskattujen someaddiktinaisten harrastus. Järkyttävän noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi