Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unikkoa diy, eikö se ole jo vähän noloa?

Vierailija
17.01.2022 |

Tuli mieleen eilisestä Facebookissa näkemästäni keskustelusta, jossa joku oli keksinyt tehdä marimekko-henkareita ja siitä joku toinen oli hermostunut, kun hänen idea oli muka omittu.
(Instassa vuodelta 2019 ensimmäiset ”marimekkohenkarit)
Eli miksi ihmeessä unikkoa ja Marimekon muita kuoseja täytyy nyt neuloa ja liimailla ja leikata ja vaikka mitä itse. Ei se oo oikeesti tyylikästä ja sulla ei oo marimekkokoti, jos olet itse tussilla kuvioita johonkin piirtänyt tms.
Se on kitschiä, ei muuta.
Pahinta on se, että näitä tuotteita näkyy myynnissäkin. En usko, että kellään on lisenssiä näihin hankittu.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Kyllä saa omaan käyttöösi tehdä. Jos minulla on Chanelin takki ja haluan siitä itselleni väsätä ompelemalla pipon, niin mikään ei minua estä sitä tekemästä. En voi väittää Chanelin tehneen sitä, mutta voin sanoa käyttäneeni siihen Chanelin kangasta.

Ei saa esimerkiksi kopioida bemarin logoa omiin lapasiin.

Voit ostaa bemarin kangasmerkin ja neuloa sen niihin. Voit ostaa bemarin avaimenperää ja roikottaa sitä kassistasi. Voit ostaa Applen tarran ja liimata sen puhelimeesi, voit ostaa Starbucksista kupin ja kaataa sinne juhlamokkaa tai vettä. Joten jos joku luulee sen takia jotain, se ei ole sinun syysi.

Vierailija
42/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia, ompeleeko joku mieleisestä kankaasta itselleen sisustusjuttuja oman kotiinsa vai tekeekö niistä tuotteita myytäväksi. Eka on ok ja ihan kiva, jälkimmäinen on väärin.

Kankaasta ompelu onkin ok, mutta vaikka perus huovasta itse leikattu pannulappu tai tai silitystarralla paitaan liimattu kuvio tai vaikka mukiin tussilla piirrettynä ei ehkä.

En oikein ymmärrä? Itse olen koristellut kenkiä itselle ja toisille vaikka kuinka kauan. Aiheet ja kuvat on palkittu vaikka mistä. Lapsille disneytä, nuorille animea tai bändejä, aikuisille taulujen jäljennöksiä yms. Mikä sen tekee epäilyttävästi. Ei kukaan pidä sitä taiteena, vaan taitavuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia, ompeleeko joku mieleisestä kankaasta itselleen sisustusjuttuja oman kotiinsa vai tekeekö niistä tuotteita myytäväksi. Eka on ok ja ihan kiva, jälkimmäinen on väärin.

Öö, siis eikö nyt mistä vaan kankaasta tehtyjä vaatteita saa myydä käsityönä, mutta ei niitä saa myydä Marimekkona vaan Marimekko-kankaasta tehtynä diy? Toki moni huijaa ja itsekin ostanut vahingossa kerran PaaPiin vauvan vaatteina itse tehtyjä räpellyksiä (PaaPii myy paljon kankaita, mutta myös lasten ja naisten vaatteita).

Vierailija
44/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräytin Marimekolle yhden "Marimekko-maskeja" Facebookissa kaupitelleen ompeluharrastajan.

Käräyttäkää tekin, jos joku rikkoo tekijänoikeuksia tai mallisuojaa. Kaikkea ei nimittäin saa kopioida edes omaan käyttöön.

Heti alkuun sanon, että en itse tykkää pätkääkään Marimekosta. En ostaisi aitoja enkä kopioita.

Mutta tuo kommenttisi kertoo, että olet selvästi sekä kateellinen että luultavasti myös itse lahjaton "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen, kun pitää toisia käräytellä. Anna ihmisten elää! Ei ole sun henk koht elämästä eikä kassasta pois, jos joku ansaitsee muutaman pennin tekemisillään. Ei se ompelukaan ihan helppoa ole nimittäin.

Niitä ei saa myydä Marimekko-maskeina, tajuatko???

Vierailija
45/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kaltaisiasi hulluja näkyy facen kirppareilla. Riehutaan hullun kiilto silmissä Marimekon puolesta, joka on yksi paskoimmista brändeistä mitä on. Ratsastaa suomalaisuudella ja teettää huonoa laatua ulkomailla ja myy sitä kuvottavaan ylihintaan. Sama kuin aarikka, jonka tuotteet tehdään halvalla erilaisissa sosiaalisissa työpajoissa täysin ammattitaidottomien toimesta, sitten ne myydään huipputuotteina.

Vierailija
46/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

Näin itsekin ajattelen.

Vierailija
47/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että Seinäjoella kova sana. Mammat kulkevat itse virkatut unikkopannat päässä ja säärystimet paksujen pohkeiden peittona ja ae että on tyylikästä.........

Vierailija
48/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa omaan käyttöösi tehdä. Jos minulla on Chanelin takki ja haluan siitä itselleni väsätä ompelemalla pipon, niin mikään ei minua estä sitä tekemästä. En voi väittää Chanelin tehneen sitä, mutta voin sanoa käyttäneeni siihen Chanelin kangasta.

Ei saa esimerkiksi kopioida bemarin logoa omiin lapasiin.

Voit ostaa bemarin kangasmerkin ja neuloa sen niihin. Voit ostaa bemarin avaimenperää ja roikottaa sitä kassistasi. Voit ostaa Applen tarran ja liimata sen puhelimeesi, voit ostaa Starbucksista kupin ja kaataa sinne juhlamokkaa tai vettä. Joten jos joku luulee sen takia jotain, se ei ole sinun syysi.

Jos se on oikeasti bmw:n myymä logo-kangasmerkki, niin saat käyttää sitä. Mutta jos se on laiton kangasmerkki, niin et.

Vierailija
49/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kaltaisiasi hulluja näkyy facen kirppareilla. Riehutaan hullun kiilto silmissä Marimekon puolesta, joka on yksi paskoimmista brändeistä mitä on. Ratsastaa suomalaisuudella ja teettää huonoa laatua ulkomailla ja myy sitä kuvottavaan ylihintaan. Sama kuin aarikka, jonka tuotteet tehdään halvalla erilaisissa sosiaalisissa työpajoissa täysin ammattitaidottomien toimesta, sitten ne myydään huipputuotteina.

On yhdentekevää, mitä mieltä firmasta tai merkistä on. Ei siltä siltikään saa varastaa.

Vierailija
50/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että Seinäjoella kova sana. Mammat kulkevat itse virkatut unikkopannat päässä ja säärystimet paksujen pohkeiden peittona ja ae että on tyylikästä.........

Ai, minä olen nähnyt noita ainostaan Helsingin keskustassa.

Vierailija
51/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti alkuun sanon, että en itse tykkää pätkääkään Marimekosta. En ostaisi aitoja enkä kopioita.

Mutta tuo kommenttisi kertoo, että olet selvästi sekä kateellinen että luultavasti myös itse lahjaton "peukalo keskellä kämmentä" -ihminen, kun pitää toisia käräytellä. Anna ihmisten elää! Ei ole sun henk koht elämästä eikä kassasta pois, jos joku ansaitsee muutaman pennin tekemisillään. Ei se ompelukaan ihan helppoa ole nimittäin.

Neulon, virkkaan ja ompelen. Paljon. Mutta en ikinä väittäisi itse tekemiäni muuksi kuin itse tehdyiksi. Jos maskin ompelee itse marimekko-kankaasta, se ei ole Marimekko-maski, vaan itse ommeltu maski.

Ymmärrätkö vai tarvitseeko rautalangasta vääntää vielä lisää?

Vierailija
52/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisen metkkitietoinen, mutta musta on vain jotenkin junttia käyttää itsetehtyjä " merkkituotteita". Se merkki ( ja mahdollisesti laatu) on " se juttu". Vaikea selittää.

En ymmärrä miksi itse tehty olisi jotenkin nolo? Ostettu feikiksi tarkoitettu on. Siinä yritetään hämätä, ostaa merkkiä jota arvostaa ja kuitenkaan ei osta sitä laatua yms vaan kopion. Itsetehty on eri asia. Maailmassa ei riitä aiheet, jos aina pitää keksiä joku uusi juttu, jos tekee jotain. Eikä niillä itse tehdyillä.unikkosukilla ole tarkoitus huijata ketään. Ne on vain hauskat.

Vierailija
53/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vielä voin ymmärtää että joku tekee itselleen tai lahjaksi unikko neuleita, mutta minun on vaikea tajuta niitä lonkero- ja kaljamainosvillasukkia ja -paitoja joita fb:n käsityöryhmissä esitellään sankoin joukoin.

Joku ylpeä mummikin oli peräti lapsenlapselleen tehnyt "komean" karhu-olut - kaarrokepaidan.

Vierailija
54/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen logoa tai mitään tavaramerkillä suojattua kuviota ei saa luvatta hyödyntää itse kaupallisesti.  Torissa näkyy mainostavan aika lujaa joku syötäviä kakkukoristeita tekevä yrittäjä, jolla on myynnissä ihan kaikki logot ja kuosit Vuittonista Muumeihin.  Kuinkahan kauan tuo onnistuu, kun esim. Moomin Characters on tarkka noissa asioissa.

Vierailija
55/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, siis eikö nyt mistä vaan kankaasta tehtyjä vaatteita saa myydä käsityönä, mutta ei niitä saa myydä Marimekkona vaan Marimekko-kankaasta tehtynä diy?

Marimekon (ja muidenkin valmistajien) kuosit ovat tekijänoikeussuojattuja, eikä niitä saa hyödyntää kaupallisesti, eli Marimekon kankaista ei saisi valmistaa tuotteita myyntiin. Niistä saa ommella itselleen ja lahjaksi. Sama koskee muitakin käsityö- ja askartelumateriaaleja. Jos haluaa vaikkapa tehdä leimasinkuvista kortteja myyntiin, tulee selvittää, salliiko leimasinten valmistaja tuotteiden kaupallisen käytön (useimmat firmat kertovat kantansa nettisivuillaan tai tuotteiden myyntipakkauksessa).

Vierailija
56/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan olla trendikkäitä pitämällä Marimekon kuosia mutta ei haluta maksaa siitä kyseiselle firmalle joka sen on kehitellyt. Se on mielestäni nurinkurista. Etenkin nämä neulepaidat joita on myymälöissä myynnissä. Sehän on heidän myynnistä pois kun ihmiset alkaa itse väkertämään paitoja. Kuka enää maksaa 300e neuleestä kun alle satasella saat langat ja naapurin mummu neuloo ilmaiseksi netistä saadulla ohjeella. Hävettäis kulkea jossain kopiovaatteessa.

Marimekko iso yritys. Entäs jos kyseessä olisi vaikka pieni, aloitteleva firma. Keksisi jonkun kivan idean josta tulisi hitti mutta kotikäsityöläiset alkaisivat itse kyhäämään vastaavia tuotteita niin ei tarvitse maksaa idean keksijälle penniäkään.

Vierailija
57/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen logoa tai mitään tavaramerkillä suojattua kuviota ei saa luvatta hyödyntää itse kaupallisesti.  Torissa näkyy mainostavan aika lujaa joku syötäviä kakkukoristeita tekevä yrittäjä, jolla on myynnissä ihan kaikki logot ja kuosit Vuittonista Muumeihin.  Kuinkahan kauan tuo onnistuu, kun esim. Moomin Characters on tarkka noissa asioissa.

Olen huomannut, että tuolla etelänaapurissa myy todella moni pikkufirma tai käsityöläinen itse tekemiään "muumi"tuotteita. Eikä takuulla ole Moomin Charactersin lupaa.

Vierailija
58/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan tullut mieleen, että itsetehty olisi feikki. Itse koristelun lasten mustia huppareita punaisella unikkokankaalla. Kuvittelin olevani luova ja lasten muodikkaita. Minä tykkäsin, lapset tykkäsi ja kaverit tykkäsi. En kyllä yrittänyt olla Marimekko. Enkä ajatellut, että joku ne puserot sekouttaisi Marimekon puseroiksi. Ne oli collareita, joyka oli koristeltu Marimekon kankaalla.

Vierailija
59/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai Unikko-islantilaisvillapaita on jo olemassa? :DD

Vierailija
60/109 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se DIY-emäntä on nolo. Jaksaa pitkin internetiä kiukutella, et joku pöllii hänen ideoita, vaikka koko hänen toimintaa käytännössä perustuu toisen tuotteen varastamiseen! Ja kun ei ne hänen ideat todellakaan ole uusia.. Meidän mummo teki vastaavia virityksiä jo 90-luvulla.